marius Startet 27.August.2007 Link til dette innlegget Startet 27.August.2007 Hei. På ankervinsjen min ser det ut til at det sitter en sensor inntil blytauen som jeg tror har som oppgave å se når ankeret er vinsje høyt nok til hjemmeposisjon , skal det være et merke eller tilsvarende som sensoren skal "se" der . Problemet er at jeg må være veldig forsiktig når jeg kjører ankeret opp for å ikke få med badeplattformen , jeg mangler muligens noe dokumentasjon på vinsjen for utifra det jeg har kan jeg ikke se at dette er omtalt . Ville satt pris på om noen har noen gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Den sensorn du nevner er rett og slett en tynn messingtråd som er surret rundt tauet, og skulle være lett å se. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Takk Jory Det var kjapt , den messingtråden du nevner er nok det som mangler hos meg , er det tilstrekkelig å surre noen runder messintråd rundt tauen der sensoren står når ankeret henger på plass tror du?? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Vikle den rundt tauet litt før ankeret er i stuet posisjon så parkerer du klumpen med den grønne bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Mulig det skal være to messingtråder. Den første stopper hurtigkjøring, mens den andre er stopper ankeret når det er parkert. Slik var det på min Engbo winch, men den var noen år.... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Jeg har to messingtråder på mitt ankertau på Engbo vinsjen. Første ca et par meter før ankeret. den nesten er "stoppmerket" for når vinsjen stopper å gå og ankeret er parkert passe stramt i ankerrulla. Når den første messingtråden passeres slutter den gule "inn knappen" å fungere og ankeret kjøres da inn den siste biten med den grønne "inn knappen" på panelet/fjernkontrollen Redigert 28.August.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Fra manualen til Engbo: Under tauavviseren er det en induktiv giver som signaliserer endestopp når ankret er oppe. For å aktivere giveren monteres to messingtråder, på tauet. Se prosedyre under. Ytre diameter på messingtråden skal være så lik ytre diameter på tauet som mulig. Dette for at den induktive giveren skal kunne detektere tråden. For å plassere messingtrådene på rett sted på tauet kjøres ankeret opp til kausen er 25-50 cm under taurullen, (kjør sakte den siste biten), og tauet merkes med en tusjpenn rett ut for den induktive giveren. Ankeret kjøres deretter helt opp med sakte fart til ønsket sluttposisjon. Tauet merkes på nytt ved giveren og trådene plasseres ved merkene. Disse trådene vil være utsatt for slitasje av trekk skiven, særlig ved stor belastning, og må derfor inspiseres regelmessig. Erstatt skadet tråd ved behov. Klipp av ca 25 cm av messing tråden til hvert signalsted. Tauet og montasjen er vist med ankeret ned til høyre. Bruk en syl til å lage et hull til tråden der merket på tauet var. Bøy 6-7mm i 90 grader og stikk inn i hullet. Bruk gjerne en tang til å presse tråden inn i tauet og til å holde fast i begynnelsen, mens man snurrer tråden rundt tauet. Snurr tråden rundt tauet 4 hele runder. Etter 4 runder og på motsatt side av starten, skal tråden ”syes” inn i tauet. Bruk sylen til å forsiktig lage hull til tråden, stikk tråden gjennom og stram til. Gjenta syingen en gang til. Klipp nå av tråden og bøy enden i 90 grader inn mot midten av tauet. Press enden inn i tauet med tang. En ferdig montert stopptråd bør se slik ut med tette vindinger og endene sikret innover tauet. Fra: Engbo brukermanual Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
marius Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Du verden , nå ble jeg imponert . Tusen takk til alle og spesielt til deg BjornLie Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Har lurt litt på hvordan autostopp fungerer på vinsj med kjetting. Sikker noen som har greie på det også. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Har lurt litt på hvordan autostopp fungerer på vinsj med kjetting. Sikker noen som har greie på det også. Svaret er enkelt, det fungerer ikke. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Svaret er enkelt, det fungerer ikke. Sikkert ikke på Engbo, men fungerer utmerket på den jeg har (som ikke er Engbo) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Slagskibet Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Svaret er enkelt, det fungerer ikke. Joda. Bytt endestopper føleren. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 Løfter denne litt da jeg selv må bytte disse messingtrådene på vår Engbo ankervinsj. En grei affære det, men er det noen som vet om det må være noen spesiell dimensjon på denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 24.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2017 Løfter denne litt da jeg selv må bytte disse messingtrådene på vår Engbo ankervinsj. En grei affære det, men er det noen som vet om det må være noen spesiell dimensjon på denne tråden? Ja, de må ha riktig størrelse og være av riktig materiale for best deteksjon av sensoren. Dessuten må de har riktig "spenst" for å sitte godt på tauet. Ta kontakt med Sleipner så sender de deg noen i posten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.