Jump to content

Parkering TX Engbo ankervinsj

marius

Recommended Posts

Hei.

På ankervinsjen min ser det ut til at det sitter en sensor inntil blytauen som jeg tror har som oppgave å se når ankeret er vinsje høyt nok til hjemmeposisjon , skal det være et merke eller tilsvarende som sensoren skal "se" der .

Problemet er at jeg må være veldig forsiktig når jeg kjører ankeret opp for å ikke få med badeplattformen , jeg mangler muligens noe dokumentasjon på vinsjen for utifra det jeg har kan jeg ikke se at dette er omtalt .

Ville satt pris på om noen har noen gode tips.

Jeg har to messingtråder på mitt ankertau på Engbo vinsjen. Første ca et par meter før ankeret. den nesten er "stoppmerket" for når vinsjen stopper å gå og ankeret er parkert passe stramt i ankerrulla. Når den første messingtråden passeres slutter den gule "inn knappen" å fungere og ankeret kjøres da inn den siste biten med den grønne "inn knappen" på panelet/fjernkontrollen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Fra manualen til Engbo: Under tauavviseren er det en induktiv giver som signaliserer endestopp når ankret er oppe. For å aktivere giveren monteres to messingtråder, på tauet. Se prosedyre under. Ytre diameter på messingtråden skal være så lik ytre diameter på tauet som mulig. Dette for at den induktive giveren skal kunne detektere tråden. For å plassere messingtrådene på rett sted på tauet kjøres ankeret opp til kausen er 25-50 cm under taurullen, (kjør sakte den siste biten), og tauet merkes med en tusjpenn rett ut for den induktive giveren. Ankeret kjøres deretter helt opp med sakte fart til ønsket sluttposisjon. Tauet merkes på nytt ved giveren og trådene plasseres ved merkene. Disse trådene vil være utsatt for slitasje av trekk skiven, særlig ved stor belastning,

og må derfor inspiseres regelmessig. Erstatt skadet tråd ved behov.

Klipp av ca 25 cm av messing tråden til hvert signalsted. Tauet og montasjen er vist med ankeret ned til høyre. Bruk en syl til å lage et hull til tråden der merket på tauet var.

e1.jpg

Bøy 6-7mm i 90 grader og stikk inn i hullet.

e2.jpg

Bruk gjerne en tang til å presse tråden inn i tauet og til å holde fast i begynnelsen, mens man snurrer tråden rundt tauet.

e3.jpg

Snurr tråden rundt tauet 4 hele runder. Etter 4 runder og på motsatt side av starten, skal tråden ”syes” inn i tauet. Bruk sylen til å forsiktig lage hull til tråden, stikk tråden gjennom og stram til.

e4.jpg

e5.jpg

Gjenta syingen en gang til.

e6.jpg

Klipp nå av tråden og bøy enden i 90 grader inn mot midten av tauet. Press enden inn i tauet med tang.

e7.jpg

En ferdig montert stopptråd bør se slik ut med tette vindinger og endene sikret innover tauet.

e8.jpg

Fra: Engbo brukermanual

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

• 9 år senere...

Løfter denne litt da jeg selv må bytte disse messingtrådene på vår Engbo ankervinsj.

En grei affære det, men er det noen som vet om det må være noen spesiell dimensjon

på denne tråden?

Ja, de må ha riktig størrelse og være av riktig materiale for best deteksjon av sensoren. Dessuten må de har riktig "spenst" for å sitte godt på tauet. Ta kontakt med Sleipner så sender de deg noen i posten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...