Jump to content

Transport av båt

eysteind

Recommended Posts

Blei i dag eier av ei Myra/Nordfjord 22.

Båten ligger i Bergenområdet mens eg bur i stryn(sogn&fj). Å ta båten sjøvegen vil eg sei er uaktuellt. Å hente den sjølv med bil og henger er lite aktuellt.

Slik eg ser det har eg då igjen 2 muligheter; å ta den på ein båt nordover til Florø/Måløy eller med lastebil. Vil sjølvsagt ha det billigaste alternativet.

Her her noen som veit om ein båt eller tom lastebil som skal nordover frå Bergen?

Kva blir den billigaste løsninga?

Har ikkkje hastverk.

• 10 måneder senere...

Er det noen som kjenner til transport av båt, Bergen til Østlandet/Oslo. Hvem, og prisnivå?? Det dreier seg om en ca. 30 fot.'s båt. Sjøtransport er eneste alternativ grunnet høyde.

Mvh. BEG

Gå inn på prisberegning på vedlagte link, så tror jeg du kan få et rimelig godt svar på spørsmålet ditt. http://www.norcargo.no/

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Er det noen som kjenner til transport av båt, Bergen til Østlandet/Oslo. Hvem, og prisnivå?? Det dreier seg om en ca. 30 fot.'s båt. Sjøtransport er eneste alternativ grunnet høyde.

Mvh. BEG

Kunne ikke det bli en fin tur  -  hvis båten er sjødyktig?

Ellers finner du mange som kjenner til kystfarten og fraktmuligheter her: http://www.stp-norway.com/Forum/viewforum.php?f=2

Er du heldig kan du jo få den som dekkslast med en mer tilfeldig lastebåt som går den veien.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vurder også transport på egen kjøl. Kan du ikke seile skipet selv, er det sikkert noen som kan hjelpe deg.

Valgte selv denne løsningen da jeg skulle frakte min (nesten) nye Windy 32 Scirocco fra Bergen til Oslo. Norsk Båtsenter (megleren) var behjelpelig med seilasen Bergen - Kristiansand, så tok jeg resten selv.

Det går sakte mot vår, så mulighten burde være til stede. Transporten vår gikk i månedsskiftet mars/april, se http://www.hannah2.net/krsand-oslo.htm .

Transport ombord i lastebåt viste seg å være dyrt. "Rilum-løsninger" (rett i lomma uten moms) med lokale fraktebåtskippere ble foreslått, men det var ikke noen løsning jeg ville begi meg ut på. Det var heller ikke så greit å finne noen "skikkelige" transportører som kunne ta hele strekningen uten omlasting. I tillegg måtte jeg stille med egen krybbe, noe jeg ikke hadde og som det ikke var lett å få lånt/leid.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kunne ikke det bli en fin tur  -  hvis båten er sjødyktig?

mvh

Poseidon

Båten er sjødyktig, kapteinen har en del års erfaring, respekterer naturkreftene, men er ikke helt puslete heller. Men, det er noen momenter som jeg må ta med i betrakning;

* "Ny" båt, det er alltid mer stress med et fartøy man ikke kjenner.

* Kjenner ikke strekningene, men forholdene på sørvestlandet er nok vesentlig tøffere enn vi østlendinger er vant til. Hva snakker vi om åpne strekninger i Nm?

* Mangel på tid. Marsfart er ca. 20 knop, men det hjelper lite om man blir liggende værfast i "ukesvis".

Noen som eventuelt har lyst til å bli med på deler av ferden fra Bergen til Kristiansand  :cheers: , avreise april???

PS. Jeg tror jeg er blitt smittet av en dobbelvariant av 3-fot syken. I inkubasjonsfasen innebærer dette mange tanker i hodet og yrhet. Når den har brutt ut, sitter man forhåpentligvis igjen med gode følelser og en bankforbindelse som blir enda litt rikere. Men, det gjenstår og se om smittekilden fins i Bergen, er foreløpig veeeeeeeeeldig i startgropen.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Båten er sjødyktig, kapteinen har en del års erfaring, respekterer naturkreftene, men er ikke helt puslete heller. Men, det er noen momenter som jeg må ta med i betrakning;

* Kjenner ikke strekningene, men forholdene på sørvestlandet er nok vesentlig tøffere enn vi østlendinger er vant til. Hva snakker vi om åpne strekninger i Nm?

* Mangel på tid. Marsfart er ca. 20 knop, men det hjelper lite om man blir liggende værfast i "ukesvis".

Noen som eventuelt har lyst til å bli med på deler av ferden fra Bergen til Kristiansand  :smiley: , avreise april???......

Hei BEG!

Planlegger noe av det samme, hvis det viser seg (neste helg) om båten jeg har sett meg ut holder, det den lover.

Problemet mitt er mye større enn ditt, for båten befinner seg i nærheten av Trondheim!!!!?! :wink:  og skal til Fredrikstad!  :flag:

Vi kunne jo samkjørt fra Bergen og nedover men jeg er redd jeg ikke klarer å holde følge med dine 20 knop! Båten "min" (hvis det blir noe kjøp) er på 25' og har en 22hk Sabb.

Ikke helt umulig at jeg melder meg på til å bli med Bergen - Fredrikstad, i hvert fall! :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Prøv en telefon til importøren av Bavaria, http://www.motorboat.no/. De har  forhandlere i Bergen og en av disse er http://www.bergenbaat.no/. Hør med de om de kan ta båten din med som returfrakt når de skal levere noe i Bergen, eller snakk med de hvem de benytter til dette, og ta direkte kontakt med transportøren. Har gjort noe lignenede fra Arendal, og prisen på slik frakt er ikke så ille hvis du er litt heldig. Lykke til.

Hilsen Ludde

Til Walter_S  

Nyhende

Båttransport over land

Alt til neste sommar kan båtfolk på Vestlandet som ynskjer å feriera på Austlandet – eller austlendingar som ynskjer å feriera på Vestlandet, men som kvir seg for å runda Lindesnes, få tilbod om landevegtransport for båtane sine mellom Dalen i Telemark og Rosendal.

Skålakaien i Rosendal kan verta aktuell destinasjon for båttransport mellom Dalen i Telemark og Vestlandet.

14.01.2004

Næringssjef i Tokke kommune i Telemark, Nils Gjerde, fortel at Telemark fylkeskommune har drege i gang eit prosjekt som tek sikte på å få til ein landevegtransport av lystbåtar mellom Dalen i Telemark og Vestlandet. – Vi har kasta oss på denne tanken, og formannskapet vårt skal drøfta saka i dag. Alt tyder på eit positivt vedtak, og i så fall vil vi strakls ta kontakt med fleire aktuelle kommunar på Vestlandet, mellom dei Kvinnherad, for å drøfta om det er interesse for eit slikt samarbeidsprosjekt, seier Gjerde. Telemarkkanalen, frå Skien til Dalen i Tokke kommune, er eit ynda feriemål for båtfolk både frå Aust- og Vestlandet. Med landevegtransport av båtar frå Dalen til Vestlandet, kan austlendingane her få tilbod om Vestlands-ferie utan å måtta passera Lindesnes og Jæren, medan vestlendingane kan få tilbod om kanal- og austlandsferie utan å måtta passera dei same havstykka. Eventuelt kan båtfolket her få tilbod om ein rundtur der dei eine vegen får transportert båten over land. Les meir i papirutgåva.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

..... kan austlendingane her få tilbod om Vestlands-ferie utan å måtta passera Lindesnes og Jæren......

Hei wellcraft! :smiley:  Takk for opplysning - dette er spennede og jeg skal prøve å følge med utviklingen....

Når det er sagt så er det ikke akkurat Jærens rev og Lindesnes som står som en mare for meg - har passert begge stedene noen ganger.

MEN, beryktede HUSTADVIKA  :cryin: og selveste STADT  :smiley: har man jo hørt en del historier om!

Forresten, når vi snakker om Stadt (eller var det Hustadvika?) - mener jeg bestemt at det finnes en "innaskjærs-kanal" for båter opp til 500 t som skal gjøre det overflødig å gå utaskjærs og rundt ?

Noen som vet noe om dette? Eller er det bare noen som har lansert en idé om å bygge en slik kanal?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen som eventuelt har lyst til å bli med på deler av ferden fra Bergen til Kristiansand  :wink: , avreise april???

Mvh. BEG

I April/mai burde mulighetene for fine forhold nedover absolutt være tilstede. Distansen er jo såpass kort at du kan vente med å dra til værmeldingen er OK så kjører du til kr.sand på en god dag.

Sikkert noen på baatplassen.no som er klar for en fin tur på en nydelig vårdag.

Noen veldig CA avstander ja tar fra hodet:

Åpne havstrekk fra Bergen til Kr.sand:

Sletta fra bømlafjorden til Haugesund: ca 10 nautiske mil

Tananger-Egersund: ca 40 nautiske mil

Fra egersund og ned til lista er det ca 35. Her kan du lure deg langs land og ned mot Hidra ved flekkefjord og dette oppleves ofte ikke som et like ille strekk. Hvis været er bra er ikke Lindesnes lange biten.

Kysten oppover mot Oslo kjenner du sikkert bedre enn jeg.

Kjøpte seilbåt på 26 fot i Horten i 1999. Hadde null seilerfaring og stresset masse med å sjekke ut ulike muligheter for frakt. Ente opp med å gå sjøveien Horten- Bergen med båten og det var en flott opplevelse. Må nevnes at flaksen med været var enorm. Blikk stille hele veien.

Hva slags båt er det snakk om?

Forresten, når vi snakker om Stadt (eller var det Hustadvika?) - mener jeg bestemt at det finnes en "innaskjærs-kanal" for båter opp til 500 t som skal gjøre det overflødig å gå utaskjærs og rundt ?

Noen som vet noe om dette? Eller er det bare noen som har lansert en idé om å bygge en slik kanal?

Tar jeg ikke helt feil finnes det en innerlei over hustadvika. Stadt skipstunnell er foreløpgi bare på planstadiet. Er faktisk ikke noe gigantprosjekt i kroner og øre, tunneler er overraskende billig å sprenge ut.

• 10 måneder senere...

hej Norge :flag:

er der nogen der ved hvad det koster at få kørt med bil en båd ned til eksemplvis  fra Nordland - Laukvik -  jeg er helt vild med Mørebas 9400 med akter kabin den vejer cirka 2t.

Ahh!

Enda en som er helt VILL etter mørebas 9400ac!

Du kan spare noen kroner med og vente på tilsvarende båter som kommer for salg på sørlandet. Da er det kort vei for deg og se på båter, samt du ordner frakt (dekkslast) over pyttet til din nærmeste hjemmehavn!

Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på vedr båt typen. (ps vekt på 9400ac er nok nærmere 3tonn...

Mvh

Sabeltann

Stolt eier af Trass!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...