Jump to content

Seilegenskaper på en turbåt


regina_nei_takk

Recommended Posts

Som Sun Flyer skriver er det ført og fremst på kryss og i en del (mye) vind forskjellen er stor. Det er ren matematikk: kraft ganger arm : med en dyp kjøl har man mer vektarm som holder i mot kreftene i seilene - d.v.s. man krenger mindre og tåler mer seilføring før du må reve - og dermed en raskere båt. Vekt (dvs tetthet) og vektfordeling spiller også inn - dvs. om du har bly eller støpejern må være med i ligningen og hvor dybt massesenteret er. I tillegg kommer kjølens effekt for å unngå avdrift - der er en dyp og smal kjøl mer effektiv enn en grunn og lang. Derfor er racing-båter utstyrt med en smal og dyp kjøl med en stor bulb nederst.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...