regina_nei_takk Startet 28.August.2007 Link til dette innlegget Startet 28.August.2007 (redigert) Hvorfor er seilegenskapene viktig på en turbåt ? Man har da vel god tid når man drar på tur ? Og hva er dårlige seilegenskaper ? Skrogfart er vel skrogfart - thats it ? (Ønsker heftig diskusjon her - bruke gjerne sterke ord - alt er lov - ingen innlegg vil bli slettet - jo sterker jo bedre... ) Kan minne om at det er premie til beste innlegg: Bavaria 39,5 i miniatyr med rulleseil, skilletrafo og jernkjøl men uten batteribank... Redigert 28.August.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) - Man skal ha det gøy i ferien, det er gøyere å seile en rask båt enn en motorseiler. - det skal være lett å åppnå hastigheter på 5-6-7 knop, da blir det mindre mortorkjøring. Motorkjøring er dritkjedelig- takk gud for Raymond (autopiloten) - båten skal gå så høyt som mulig mot vinden, fordi det da blir færre slag i motvind og trange farvann. - båter som også er ment for regattabruk har godt dimensjonerte vinsjer. Da blir det lettere for familien å seile. (turbåter skulle egentlig hatt større vinsjer enn regattagåter) - seilføringen må være stor nok i lite vind, og liten nok i mye vind. Derfor er det en fordel med høy rigg og tung/dyp kjøl. Man har god tid når man er på tur slik at man kan kose seg med å seile også i lite vind og motvind. Dårlige seilegenskaper er når båten kun seiler bra i begrenset vindområde. F.eks kun i mellomvind, på slør slik som mange typiske turbåter gjør. Skrogfart er skrogfart. Den skal det være enkelt å oppnå. mvh Viggo Redigert 28.August.2007 av jeanneau (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 - båten skal gå så høyt som mulig mot vinden, fordi det da blir færre slag i motvind og trange farvann. ...på tur ? Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...på tur ? Nettopp - man er da på tur for pokker. Hvorfor skal man da drive å slite med å slå og bakse med seil i utide? Og jerngenuaen bruker man jo bare for å komme fort frem, og hvis man har god tid på tur, så seiler man. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...på tur ? Selv på tur skal man gjerne komme fra A til B på rimelig tid. Går ikke det, må man bruke motor. Vi med seilere er imidlertid veldig såre for hetsen som kommer når det blåser og vi går for motor. Selv om vi som vet hvor vinden kommer fra, har den mitt i trynet. Hulda, med alle sine hk, gjør maks 7,5- til 8 knop for motor, deplasementskrog. I våres rundet vi 10 knop på kryss. Vannlinjen er såder 10 meter, noe mer når hekken subber og skuta krenger. Maks skrogfart er et tøyelig begrep. Men med over 10 knop på kryss, fikk vi noen underlige sjøer. På lo side av båten kunne jeg se 'halve bånn', et par meter bortenfor dannet det seg en bølge som gikk nesten opp til rekka. Det var virkelig facinerende. Hulda er en ung, sprek dame på 13 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Dårlige seilegenskaper er når båten kun seiler bra i begrenset vindområde. F.eks kun i mellomvind, på slør slik som mange typiske turbåter gjør. Dårlige seilegenskaper kan vel også være at båten broacher mye, "kaster styringen", fordi moderne båter blir bygd med bredt akterparti og lite ror.... ? Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Hulda, med alle sine hk, gjør maks 7,5- til 8 knop for motor, deplasementskrog. I våres rundet vi 10 knop på kryss. Vannlinjen er såder 10 meter, noe mer når hekken subber og skuta krenger. ...er vel bedre med 8 knop i riktig retning enn 10 knop på kryss ? (S = V * T) Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) ...men dersom seilegenskapene er så viktige......hvorfor kjøper alle Bavaria ? (der slapp jeg katta ut av sekken, ååå det var deilig) Redigert 28.August.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Dårlige seilegenskaper kan vel også være at båten broacher mye, "kaster styringen", fordi moderne båter blir bygd med bredt akterparti og lite ror.... ? Nå håper jeg man vet hva man snakker om her??? For dette har vært diskutert opp og ned i mente i samtlige fora,og jeg er overbevist om følgende grunn til dette utrykket "kaster styringen": Ferske seilbåteiere som ikke rever tidsnok,og som seiler med feil seiltrim og riggtrim!!Standardseil av "dårlig kvalitet".Da mener jeg trimmingsmessig(f.eks standardseil rulleseil til Bavaria)Har konkret selv blitt fortalt dette om flere båtyper,og kan avkrefte at dette stemmer dersom man trimmer seil/rigg etter forholdene.En X-99 skal selvsagt reves raskere enn en Beason 31 ,som et godt eksempel,og X båten jo overhode ikke noe "dårligere" båt av den grunn,tvert imot er X-båten av topp kvalitet og seilegenskaper.!! Nei,her går det som oftest på seilkunnskap. mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...men dersom seilegenskapene er så viktige......hvorfor kjøper alle Bavaria ? (der slapp jeg katta ut av sekken, ååå det var deilig) fordi de har gode seilegenskaper,i likhet med de fleste moderne båter!! mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...men dersom seilegenskapene er så viktige......hvorfor kjøper alle Bavaria ? (der slapp jeg katta ut av sekken, ååå det var deilig) Hehe, ja det er vel like spennende hver gang Nesten så man ikke klarer å la være. Du kan si hva du vil, men hva skulle du og såpemannen underholdt dere med hvis det ikke var for oss. Fiske krabber med klesklype blir fort kjedelig i lengden Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Dårlige seilegenskaper kan vel også være at båten broacher mye, "kaster styringen", fordi moderne båter blir bygd med bredt akterparti og lite ror.... ? Det stemmer sikkert i noen tilfeller. Min "moderne" båt har et ca to meter langt spaderor og er i så måte bedre utrystet enn din motorseiler. Eller? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...men dersom seilegenskapene er så viktige......hvorfor kjøper alle Bavaria ? (der slapp jeg katta ut av sekken, ååå det var deilig) Helt uenig. De fleste kjøper ikke bavaria. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...er vel bedre med 8 knop i riktig retning enn 10 knop på kryss ? (S = V * T) Hahhh. Der gikk du på ei blemme. Vi seilerene vet hvor vi skal, hvordan vi skal komme dit og hvor vinden kommer fra. Den kryssen vi holdt brakte oss rett til målet. Vi startet med vinden kk 180 grader, den dreiet etter hvert slik at vi seilte fra Fuglehuk til Strömstad uten å slå. Farten var aldri under 6,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Det stemmer sikkert i noen tilfeller. Min "moderne" båt har et ca to meter langt spaderor og er i så måte bedre utrystet enn din motorseiler. Eller? Litt nysgjerrig bare---hvor dypt stikker da kjølen din?? mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Det stemmer sikkert i noen tilfeller. Min "moderne" båt har et ca to meter langt spaderor og er i så måte bedre utrystet enn din motorseiler. Eller? Motorseiler ? Det er faktisk en Jeanneau 34.2 som er årsaken til at jeg skrev det jeg skrev.... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Litt nysgjerrig bare---hvor dypt stikker da kjølen din??mvh fe-m@il 2,4m. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) ...regner med at pete legger ut et regneark med liste over lengde på kjøl i forhold til lengde på ror i forhold til lengde på båt i forhold til lengde på mast (dividert på kapteinens iq) Redigert 28.August.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Motorseiler ? Det er faktisk en Jeanneau 34.2 som er årsaken til at jeg skrev det jeg skrev.... Jeanneau produserer heldigvis båter til mange forskjellige bruksområder. Seilegenskapene på 34,2 må ikke sammenlignes med sf40. Det blir som å sammeligne nauticat 33 med regina 43. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lano2 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Du har helt rett.... Men det er ikke mange som er så kreative på navn som Jeanneau.... 34.2 er en 33 foter . Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Jepp. Bavaria 38 er lenge enn min sf40. Men det er ingen tvil om hvilken som egentlig er størst..... Har omtrent kjøpt en 43-foter. Hvor lang skal en slik være for å være "godkjent"? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ...vi seilte fra Fuglehuk til Strömstad uten å slå. Bare innrøm det....egentlig skulle du en helt annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Bare innrøm det....egentlig skulle du en helt annen plass. For å glo på toppløse damer på Sjøsanden? Ja Takk! Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Hei ! Når jeg er ute og seiler, så vil jeg nesten alltid seile så fort det er mulig, av en eller annen grunn. Turen starter når jeg kaster loss, til jeg er fremme. Og fremme er ofte tilbake i båsen igjen. Ja, man har god tid, særlig om man ikke engang skal seile til et bestemt sted, bare være utpå noen timer. (Når jeg er med i motorbåt, så er det gjerne. "Okei, folkens, da drar vi til ...øya". Litt sånn, vi snakkes når vi er framme ved øya, pga motorbråket. Når vi er fremme ved ...øya, starter på en måte turen den dagen. Blir mere transportmiddel, som en bil. Men bevares, masse fordeler med motorbåt også. Nærmeste familie har en Windy Gihbli, så har erfaringsgrunnlag med motorbåt også.) Når jeg seiler er det i nesten 100% av tilfellene ikke i regatta, likevel følger jeg med på de andre seilerne utpå. Det er en slags konkurranse uansett, seiler kanskje så høyt som mulig, så en raskere seiler skal få slite akkurat bittelitt med å prøve seg forbi på innsiden. Når jeg seiler, så liker jeg å ha noe å gjøre, derfor trimmer jeg seilene og følger med på knopmåleren. Dere kan le av det, knopmåler med flere desimaler osv. Jeg synes det er gøy å prøve optimalisere noe, båtens potensiale. Skjønner at det er vanskelig å forstå. Seile utover, runde en stake, seile litt på kryss, seile litt på tvers, runde en øy, lense hjem når ettermiddagen er over. Det trenger ikke engang være sol, kan t.o.m være litt "ufyselig" vind som lager hvite skumtopper. Man tar jo ikke akkurat bilen og kjører seg en 5timers runde hele ettermiddagen/kvelden. Opus Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 fordi de har gode seilegenskaper... Jernkjøl....ooh yea & hipp-hurra Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.