fe-m@il Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Hei, Pga at en seilbåt Broacher behøver ikke å være at seileren er en amatør. Jeg har sett mange Eliteseilere Broachet i år. Men det har vel mest med hvilken båttype dem velger å seile.??? ) Veldig ofte har det mest med at det seiles med for stor seilføring i forhold til vindstyrke.Når "eliteseilere" broacher,er det som oftest med spinnaker i "røffe" sitasjoner,og/eller at det blir gjort direkte trimmingsfeil?? mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 (redigert) Hvorfor er seilegenskapene viktig på en turbåt ?Man har da vel god tid når man drar på tur ? Og hva er dårlige seilegenskaper ? Skrogfart er vel skrogfart - thats it ? (Ønsker heftig diskusjon her - bruke gjerne sterke ord - alt er lov - ingen innlegg vil bli slettet - jo sterker jo bedre... ) Broaching er vel ikke et fenomen en får bare ved spinaker seiling, en får da det på en kryss eller slør også? Det jeg vil fram til er. Mange cruisere, samme hvilken produsent som har veldig høye LYStall. Mener jeg at disse båtene krever mange mann på "ripa" (vekt ca 600kg), for at det skal seile godt. Og mangler vesentlig kompensasjon på konstruksjonen, til at det er egnet som familiseilere. Med bare far og mor i cocpit, og noen små barn. En kan rett og slett ikke ha normal seilføring på disse båtene med slikt mannskap, på slike båter. Og ender oftest opp med full reving, lenge før det klassiske cruiserene, med lavere LYS. Skal en ha en bra cruiser bør en være veldig obs på forholde seilareal, vekt kjøl,vekt båt, samt areal forhold seil,kjøl og ror. Trimme (reve) seil gjør en på alle båter, men det er. Hvor lenge før, er du nødt til å gjøre det, før den andre båten? Eller behøver du ikke gjøre det før, lenge etter den andre båten? Er du ikke litt enig her Fe-mail? Redigert 23.September.2007 av De cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
fe-m@il Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 100% enig i det du skriver,det jeg forsøker komme fram til(kanskje jeg utrykker meg litt uklart/dumt ) er følgende: Mange "nye" seilere av idag klager på at deres båt(og andres) er for logjerrige,at de enten broacher eller "skjærer opp i vindøyet",og får såkalte utrivelige opplevelser.Når jeg skulle kjøpe min Bavaria 38C i 2004/2005,så gjorde jeg endel undersøkelser både med kjente og ukjente som hadde Bavaria 38/bavaria36.samtidig leste jeg,spesiellt på Bavariaklubbens sider,at disse båtene var altfor logjerrige.Noen tilogmed hevdet at det var "konstruksjonsfeil på ror". dette satte jeg STORE spørsmålstegn ved ,nettop fordi jeg rett og slett betvilte at såpass mye solgte båter kunne ha en slik "feil" ,at såpass kjente konstruktører kunne begå så fatale feil.Jeg fikk etter min oppfattning bekreftet mine antagelser,etter første sesong ,og pr dd er jeg tilnærmet 100% sikker på følgende: 1)Disse båtene er IKKE mer logjerrige enn andre båter. 2)En seilbåt SKAL være litt logjerrig,abolutt ikke "avfeldig" 3)Logjerigheten har følgende forklaring(som er helt naturlige begynnerfeil):Feil mastelogg(feil riggtrim)-for mye seilføring i forhold til vindstyrke-feil seiltrim generellt.(som selvsagt er naturlig for nybegynnere) Kan bare slå fast følgende vedr.min Bavaria 38: 1)Seiler faktisk bra i lettvind 2)Båten bør reves på kryss fra 8-9 m/sek,for å ha 100 % balanse på roret,og fra 10 m/sek med "slakk i skjøtene"" Gjør man dette ,så er balansen perfekt! Som et eksempel,i fjor sommer snakket jeg med en nordmann på Læsø,som hadde en Bavaria.Han hadde hatt endel "utrivelig opplevelser" som han selv uttrykkte det.Under samtalen kom det fram at han ALDRIG hadde rørt løygangen Han mente at båten "burde tåle" 10-12 sekundmeter uten å reve!!?? paralellt med at det kom fram at bomuthal-oppstramming av fall etc var totalt fraværende.er det da rart man skjærer ukontrollert opp i vindøyet??Eller Broacher??samtidig er man da talsmann for at båten må ha "feilkonstuert" ror?? :nono: mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Hei, Han mente vel optimalkonstruksjon, i stede for konstruksjonsfeil. Det er vesentlig forskjell. ps. Jeg har nå bestemt meg for å ikke ta opp båten i vinter. Jeg skal bruke den på havet. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Mulligan Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 nordmann på Læsø Joda, kjenner mange av dem. Løygang, genoaskinne, fallspenning, akterstag. Alt står i samme stilling bestandig. Hvorfor det da? Bavaria har på mange måter blitt vår tids motorseiler. Seiler OK, massevis av plass og går som et uvær for motor. De fleste seiles og beboes av folk uten de helt store seilkunnskapene. Og før Menigheten rykker ut, det er ikke noe galt med det. Og noen kjøper dem som seilbåt og seiler de aktivt og plasserer seg hyggelig i konkurranse. Jeg seiler litt sammen med sånne båter, og jeg legger merke til et par ting. De må reves tidlig. Det må riktignok jeg og, 8-9 m/s, men da har jeg fremdeles masse duk oppe. Og på grunn av tung blykjøl bærer båten min mer seil. Og det, sammen med dypere og skarpere forskip, gir meg mer høyde og høyere fart i høy sjø. Og det er vel en god egenskap for en turbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Joda, kjenner mange av dem.Og før Menigheten rykker ut, det er ikke noe galt med det. Og noen kjøper dem som seilbåt og seiler de aktivt og plasserer seg hyggelig i konkurranse. Jeg seiler litt sammen med sånne båter, og jeg legger merke til et par ting. De må reves tidlig. Det må riktignok jeg og, 8-9 m/s, men da har jeg fremdeles masse duk oppe. Og på grunn av tung blykjøl bærer båten min mer seil. Og det, sammen med dypere og skarpere forskip, gir meg mer høyde og høyere fart i høy sjø. Hei, Der traff du spikeren, det var artig å se at noen har oppdaget dette. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Coast Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Mange gode synspunkter her! Jeg er en av de nye seilerne med en typisk cruiser. Båten er en Oceanis 323 som ikke er spesielt egnet hverken til regatta og hardt vær. Likevel har vi seilt båten under regatta i 15 m/s med kast opp til 20 m/s uten å reve. Dette var nok i meste laget, men ved aktiv bruk av løygang og storseilskjøte gikk dette uten at vi var i nærheten av broaching. Krengningen ble nok litt stor og vi ville nok økt farten ved å reve seilene. Likevel gjør dette at vi er blitt mye tryggere på båten og den kapasiteten den har. Et godt råd til nye seilere med slike båter: Meld dere inn i den lokale seilforeningen og bli med på onsdagsregattaene. Utrolig lærerikt. De aller fleste veteranene synes det er moro å lære ferskingene gode tips, og blir gjerne med under en regatta hvis anledningen byr seg. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Kosmix Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Jeg har en kommentar til punktet vedr. nye båter med høyt lystall som må reves tidlig - og at disse båtene er avhengig av mannskap på dekk. Båtens lystall kommer (bl.a.) fram av båtens stabilitet. Jo mer stabil, jo høyere lystall. At samme båten er avhengig av mannskap og evt. må reves tidlig har med skrogformen og forholdet seil/vekt/osv. å gjøre. En bred båt (spes. akter) løfter roret opp av vannet ved lavere krengningsvinkel enn en smal båt, og mannskap på ripa er mer effektivt på en bred båt enne en smal båt. Båtene reves likevel ved omtrent samme vindstyrke, da den brede båten mest sannsynlig også har ett større seilareal (som også kan være medvirkende til det høyere lystallet). Lys straffer stabilitet, men IRC gjør visst ikke det. Se på IRC-båtene; 3 meter dyptgående med en feit bulb i enden av kjølen. For behagelig familieseilas, er en båt med smal akterende a'la Swedestar, Bavaria, Hanse, Scanner, HR, Najad o.l. å foretrekke. Omtrent umulig å vippe roret opp av sjøen. På båter med bred flat akterende (som min egen), skal det mindre (relativt liten) krengningsvinkel til for å får roret opp av sjøen. Ca 40-45 grader, tror jeg. Mindre hvis det er bølger. Eksempel sammenlignet med min båt; Swedestar har ca 12m2 seil pr. tonn, Pronavia har ca 14m2 pr. tonn og jeg har ca 21m2 pr tonn. Klart jeg må reve tidlig :) Her kommer selvfølgelig forholdet kjølvekt/båtvekt(/seilareal) inn også, og båter med høyt lys har ofte høy kjølvektprosent. Men igjen - de har også mer seil. Merk at jeg ikke motsier konklusjonen over, men argumenterer litt forskjellig. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Mange gode synspunkter her! Jeg er en av de nye seilerne med en typisk cruiser. Båten er en Oceanis 323 som ikke er spesielt egnet hverken til regatta og hardt vær. Likevel har vi seilt båten under regatta i 15 m/s med kast opp til 20 m/s uten å reve. Dette var nok i meste laget, men ved aktiv bruk av løygang og storseilskjøte gikk dette uten at vi var i nærheten av broaching. Krengningen ble nok litt stor og vi ville nok økt farten ved å reve seilene. Likevel gjør dette at vi er blitt mye tryggere på båten og den kapasiteten den har. Dette var interessant , jeg har en kompis med en Oceanis 323 som vi senest var ute og seilte i helgen i vind på 10-12m.sek og 14-15 i enkente kast. Den båten må reves mye tidligere og vi hadde 2rev i storseilet for å få balanse i båten i den vinden. Vi var bare 2personer og båten har hanefot (ikke løygang) + at den ikke har akterstagstrammer kombinert med originale seil. Kan du si litt om hvilket oppsett du har på din båt og antall personer på ripa i den vinden med fulle seil ? Redigert 25.September.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) ....uten å reve i 20 m/s - på kryss med max stramming på alle skjøter (uten at du var i nærheten av broaching) ? Hvor mange kasser cognac hadde du da på ripa ? Redigert 25.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Båten er en Oceanis 323 som ikke er spesielt egnet hverken til regatta og hardt vær. Likevel har vi seilt båten under regatta i 15 m/s med kast opp til 20 m/s uten å reve. Dette var nok i meste laget, men ved aktiv bruk av løygang og storseilskjøte gikk dette uten at vi var i nærheten av broaching. Dette nekter jeg ganske enkelt å tro. 20 ms er liten storm. Er sikker på at du har forvekslet sekundmeter med knop. Forøvrig er jeg enig med deg. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
oddgeir Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Likevel har vi seilt båten under regatta i 15 m/s med kast opp til 20 m/s uten å reve. Dette var nok i meste laget, men ved aktiv bruk av løygang og storseilskjøte gikk dette uten at vi var i nærheten av broaching. Dette kan ikke være riktig. Du forveksler m/s og knop, antar jeg. Jeg har selv seilt i 16 -20 m/s i en Rush97, og selv med 2 rev, følte jeg at jeg kunne klart meg med mindre seilføring. Redigert 25.September.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
lano2 Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 20 m/s er ikke liten storm, men en sterk kuling !!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Nå ble det opplyst at det var 20 m/s i kastene og det er hverken liten storm eller sterk kuling... Kravet for at dette skal være noen av delene er at den skal ha denne verdien som en middelverdig over 10 minutter, og vinkastene varer neppe så lenge vil jeg tro... Det er videre opplyst at de seilte i 15 m/s som er stiv kuling om den er stabil over en peiode på 10 min... Nå kan det tenkes at dette er relativ vind og dermed var muligens den sanne vinden noe lavere eller høyere.... Redigert 25.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
regina_nei_takk Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 ...og vinkastene Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Mange gode synspunkter her! Jeg er en av de nye seilerne med en typisk cruiser. Båten er en Oceanis 323 som ikke er spesielt egnet hverken til regatta og hardt vær. Likevel har vi seilt båten under regatta i 15 m/s med kast opp til 20 m/s uten å reve. Dette var nok i meste laget, men ved aktiv bruk av løygang og storseilskjøte gikk dette uten at vi var i nærheten av broaching. Krengningen ble nok litt stor og vi ville nok økt farten ved å reve seilene. Likevel gjør dette at vi er blitt mye tryggere på båten og den kapasiteten den har. Et godt råd til nye seilere med slike båter: Meld dere inn i den lokale seilforeningen og bli med på onsdagsregattaene. Utrolig lærerikt. De aller fleste veteranene synes det er moro å lære ferskingene gode tips, og blir gjerne med under en regatta hvis anledningen byr seg. Jeg er måløs!! har seilt endel regatta opp gjennom årene,og 15m/sek,med opp mot 20 m/sek er jæ-----ig mye vind!!!Jeg lever tydeligvis i en annen seilverden enn mange av de "nye" seilerne jeg leser om på diverse fora. At man atpåtil gjør dette uten å måtte reve,er for en "relativ gammel seiler" uforståelig. men,men--- det er beundringsverdig mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Vel, jeg hadde ventet meg dette, men vannet var flatt, og det var faktisk ikke noe problem å manøvrere båten, men uten tvil ville nok jeg seilt raskere med revede seil. Storseilet var ikke mye med i de verste kastene. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Sydvesten Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Dette var vel lørdagsseilasen som gikk for noen uker siden(2 eller 3 ukser), da blåste det slik du beskriver fra nord elle nordvest, og da dras det vel lite sjø opp i Langesundsfjorden...... Det røk vel en spinnaker/gennaker også i denne seilasen i gamle Langesund, en krabat som fikk vasket mastetoppen litt i sjøen Redigert 25.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Coast Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Det stemmer det. Det gikk med noen seil. En påsto at han hadde salingshorna i sjøen før han fikk kappa spinnakeren. Tviler litt på det, men han lå langt nede. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Mulligan Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Kan ikke ha vært særlig behagelig seilas. Ved jamnt 15 m/s har jeg to rev. Og jeg har mye bly under båten i forhold til Oceanis'en. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) Nei, behagelig var det ikke. Endte med at vi brøt seilasen når det ble noe sjø utenfor Langesund. Redigert 25.September.2007 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Sydvesten Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 En kollega av meg var øyenvitn til denne spinnaker seanasen i gamle Langsund (han satte noen teiner), og der var salilnghorn i sjøen og spinnakeren var kun noen tøstykker når båten kom på rett kjøl igjen... Stumpene ble berget og seilasen fortsatte dog med rett seilføring i forhold til vinden.. Gladiator var vel også med og han tok også en del rev i seilene og brøt seilase om jeg ikke husker feil... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
regina_nei_takk Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 (redigert) ...rev i seilet er vel et ukjent fenomen for "Oslofjord-seilere" og andre Seilas-journalister Der forbinder man rev med helt andre ting. Redigert 26.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 ...rev i seilet er vel et ukjent fenomen for "Oslofjord-seilere" og andre Seilas-journalister Der forbinder man rev med helt andre ting. Oi, forsiktig nå, forsiktig nå. Den får du komentarer på? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
lano2 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Sitat fra Seilas og Seilmagasinet: "Under testseilasen var vinden oppe i 2 m/s , og seilegenskapene kan karakteriseres for bra ! " Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.