lano2 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 ..eller: "Vi er usikre på om Hanse seilte fra Bavaria'en, eller om det var strømmen som tok oss" Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 (redigert) ja, 2 m/s i kastene....(middelverdig over 10 minutter var 1,04 m/s) Redigert 26.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Sitat fra Seilas og Seilmagasinet: "Under testseilasen var vinden oppe i 2 m/s , og seilegenskapene kan karakteriseres for bra ! " Ja, av og til burde de definitivt latt vær å seile inne i den fjorden der. Spesielt hvis formålet er å teste båter for oss havseilere. Har reagert litt på noen av de seiltestene. Føler det mangler litt kritisk journalistikk. Båtene omtales på en positiv måte uansett. Men der er jo det merkelige at vi båtkjøpere er akkurat som journalistene. Alt er flott med båtene våre, så det er en perfekt verden. Kanskje ville slike tester blitt bedre dersom mer enn en journalist utførte testen. Det er ganske vanlig innen journalistikken at feks 2 stk skriver en artikkel sammen. Ellers er det mye interesannt å lese, men det blir litt for mye koselesing, og for lite syrlige fakta. Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 ...føler mange ganger at journalister er kjøpt og betalt. Tiper det er mange smøreturer hit og dit. Ser jo feks at man aldri skriver negativt om forhandlere her i Norge osv. Nei, da liker jeg mye bedre saklige og greie innlegg her på BP, ikke sat lano2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det er som følger: - Journalisten får sin lønn fra eierne av bladet. - Eierne av bladet får sin inntekt fra salg og annonser. - Sier journalisten nøyaktig hva han mener, faller annonseinntektene bort. Resultat: Eierne får ikke inntekter, og journalisten får ikke lønn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Jepp samtidigt som en båttyp granskas av båtjournalister, så er det ofte store annonser för samme båt...märkligt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Da jeg kjøpte Junkeren påsto eieren at han, som han hadde kjøpt den av ( ) hadde fått mastetoppen i vannet når han hadde seilet med spinnaker alene i for mye vind. Ingen hadde heiset spinnakeren etter det fordi spribommen/spinnakerbommen brakk..... Jeg tviler egentlig litt på at mastetoppen var i vannet. Men jeg ser jo at spinnakerbommen er skadet. (Har fikset den nå) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
regina_nei_takk Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) ...det er også mange forhandlere som plutselig skifter org.nr i Brønnøysund + at mange kunder er svært misfornøyde med service osv uten at dette nevnes i båtmagasiner.... Sikkert lurt å sjekke regnskapstallene på enkelte forhandlere før du bestiller båt.... Garanti - jeg sier ikke mer. Redigert 28.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Tror ikke det er så enkelt. Mange av journalistene er freelance, og har sitt gode navn og rykte å tenke på. Problemet med båttester ligger i rammevilkårene journalisten har. Artikkelen skal ikke koste så mye, leverandøren vil ikke låne bort demobåten i lengre tid og tiden man har til rådiget blir dermed for knapp til å få utført en grundig test. Artikkelen blir dermed mer en presentasjon enn en virkelig test. Det er vel egentlig vi som forbrukere som styrer dette. Vi vil ha gode tester, men samtidig er vi ikke villige til å betale det en grundig test koster. Sitér dette innlegget Link to post
fe-m@il Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Tror ikke det er så enkelt. Mange av journalistene er freelance, og har sitt gode navn og rykte å tenke på. Problemet med båttester ligger i rammevilkårene journalisten har. Artikkelen skal ikke koste så mye, leverandøren vil ikke låne bort demobåten i lengre tid og tiden man har til rådiget blir dermed for knapp til å få utført en grundig test. Artikkelen blir dermed mer en presentasjon enn en virkelig test. Det er vel egentlig vi som forbrukere som styrer dette. Vi vil ha gode tester, men samtidig er vi ikke villige til å betale det en grundig test koster. Helt klart at det har noe med rammevilkårene og gjøre+ hvor inntressert de forskjellige båtforhandlere/produsenter egnetlig er!! Kan godt huske på slutten av 80tallet-først på 90,når spesiellt svenske båtblader hadde store tester,hvor de samlet f.eks de mest kurante 32-34 fotere .og seilte fra f.eks Göteborg/Skagen/Göteborg. Eller andre seilaser over 2 dager,hvor familier med gode seilkunnskaper seilte de forskjellige båtene,hvor båtene tilogmed byttet mannskap ,for så å uttale seg etter endt dyst. Det er hva jeg kaller båt-tester!!Det burde ikke være noe i veien for at dette kan bli vanlig?? mvh fe-m@il Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 ....det er jo lettere å ta turen ut til Son, låne en båt, og teste havseileregenskapene mellom Drøbak og Vippetangen. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Kanskje neste nummer av Seilas vil innfri noen av testkravene: "Seilas holder stortest av 40-fotere i Engelsviken 15 båter i 40-fots klassen er samlet, klare for stortest som starter i morgen og fortsetter hele helgen (i begynnelsen av september). Vi har invitert det meste av det som finnes av seilbåter i denne klassen, og få har takket nei. Seilas har også invitert utenlandske båtblader og i morgen står seilere fra tyske die Yacht, danske Bådmagasinet og svenske Båtnytt klare for å teste sammen med oss. Testmannskapet vil bestå av over 20 personer som vil gi et bredt grunnlag for å bedømme båtene." test i kuling Båtene fikk skikkelig prøvet seg i den kraftige vinden. Hallberg Rassy 40 klarte seg best på kryss takket være et bedre forseil. De byttet ut genoaen med en 3er. De klarte dermed å beholde seilet flatt i motsetning til dem som måtte rulle inn genoan litt. På unnavind imponerte RM 1200 og fikk noen skikkelig surfer opp mot 12-13 knop eter å ha rullet ut genoaen. Vi fikk også en god erfaring med å sammenligne litt tyngre båter i grov sjø kontra de lette. RM 1200 lå mer oppå vannet enn f. eks Ovni 395....." Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Da jeg kjøpte Junkeren påsto eieren at han, som han hadde kjøpt den av ( ) hadde fått mastetoppen i vannet når han hadde seilet med spinnaker Broach Seilaren. Riggen genererer fler hestekrefter enn båten kan omsette til fart. Baugen går dypere og dypere i sin egen baugbølge inntil det stopper og båten går på tryne. Den fine lille båten din er ikke konstruert for slik seilas. Det paradoksale er at en båt med flatt undervannskrog og kort kjøl vil være sikrere i slik vind for den vil begynne å plane og ta presset av riggen. Jeg hadde en kvarttonner før som var likedan. Hver gang det begynte å bli gøy, gikk jeg på snørra. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det paradoksale er at en båt med flatt undervannskrog og kort kjøl vil være sikrere i slik vind for den vil begynne å plane og ta presset av riggen. Kan jeg tolke deg dithen at en man med en moderne cruiser kan reve senere enn med en eldre type seilbåt? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Seilaren Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Broach Seilaren.Riggen genererer fler hestekrefter enn båten kan omsette til fart. Stemmer... Jeg heiser bare spinnaker i fin "kosebris"... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Kan jeg tolke Skulle kanskje byttet ut "vil" med "kan under noen omstendigheter". Båten din vil nedoverbakke kunne bære mer seil enn båten min fordi din båt vil i et vindkast omsette vinden til fart. min vil gå på snørra. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Det nyeste Seilmagasinet tester den nye Bavaria 31 inne i Oslofjorden . Ingen bølger og vind 3 m/s , med konklusjonen "En fantastisk turbåt" . Sorry Seilmagasinet, men jeg gidder ikke lenger abonnere på et så amatørmessig blad, hvor båttester foregår inne i Oslofjorden.... Yachting Monthly blir mitt neste blad.... F.eks testet de Regina 35, og var på Vindö verftet i en hel uke, mens Seilmagasinet tok seg tid til en formiddag. http://www.ybw.com/ybw/reprints/ym/regina35.html Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 9.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Yachting Monthly blir mitt neste blad.... ...regnes Bavaria som yacht ? (du går vel glipp av bavaria-tester i det magasinet?) Redigert 9.Oktober.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Det nyeste Seilmagasinet tester den nye Bavaria 31 inne i Oslofjorden . Ingen bølger og vind 3 m/s , med konklusjonen "En fantastisk turbåt" . Å vurdere seilegenskaper når en velger turbåt er på vei ut. Du må følge med i tiden, vet du... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SRA Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Jeanneu & Lano2 dere overrasker ikke når testen ikke passet den virkelighet dere ønsket den skulle være i så må virkeligheten tilpasses Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Kanskje neste nummer av Seilas vil innfri noen av testkravene:"Seilas holder stortest av 40-fotere i Engelsviken 15 båter i 40-fots klassen er samlet, klare for stortest som starter i morgen og fortsetter hele helgen (i begynnelsen av september). Vi har invitert det meste av det som finnes av seilbåter i denne klassen, og få har takket nei. Seilas har også invitert utenlandske båtblader og i morgen står seilere fra tyske die Yacht, danske Bådmagasinet og svenske Båtnytt klare for å teste sammen med oss. Testmannskapet vil bestå av over 20 personer som vil gi et bredt grunnlag for å bedømme båtene." test i kuling Båtene fikk skikkelig prøvet seg i den kraftige vinden. Hallberg Rassy 40 klarte seg best på kryss takket være et bedre forseil. De byttet ut genoaen med en 3er. De klarte dermed å beholde seilet flatt i motsetning til dem som måtte rulle inn genoan litt. På unnavind imponerte RM 1200 og fikk noen skikkelig surfer opp mot 12-13 knop eter å ha rullet ut genoaen. Vi fikk også en god erfaring med å sammenligne litt tyngre båter i grov sjø kontra de lette. RM 1200 lå mer oppå vannet enn f. eks Ovni 395....." Dette blir årets høydare å lese når det kommer i neste nummer men det er som vanlig ikke helt rettferdig men det vil det aldri bli. Noen stilte med kliss ny båt med gode seil og andre stilte med båt som hadde ligget ute i nesten ett år og var godt begrodd samt at noen hadde seilmakere og proffe seilere ombord mens andre var av turkaliber. Men man får jo lese litt mellom linjene da Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Jeanneu & Lano2 dere overrasker ikke når testen ikke passet den virkelighet dere ønsket den skulle være i så må virkeligheten tilpasses Hva mener du? Jeg har ikke lest testen. Men det er da tydelig at seilegenskapene kommer langt ned på listen og er sjelden av avgjørende betydning i folks båtvalg. Det er ingenting som tyder på noe annet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 (redigert) Jeg ser også fram til den testten, om ikke annet enn fordi jeg seilte i de samme farvann samtidig som Seilas. Jeg logget maks 11 knop med min smale utrangerte 70-tallsbåt. Redigert 9.Oktober.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Låner denne tråden litt... Ser at flere båter med grunn kjøl bare har marginalt lavere lys-tall en de med dyp kjøl (samme båttype) Hvor mye påvirker dette egentlig seilegenskapene? Har forstått på dere som har god greie på seiling at det er viktig med dyp kjøl, men når man ser på nevnte lys-tall virker det ikke som det har så stor betydningen for farten, eller? Hvordan vil jeg i virkeligheten merke forskjell på en båt med 2 meter dyp kjøl vs. en med f. eks. 1,60? (igjen samme båttype) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Du vil merke det på kryss i endel vind. Terskelen for å kaste styringen blir vesentlig mindre slik at den må reves tidligere. I tillegg får du merkbart mere avdrift. Men det er nyanser her. På en 40-foter merker man mindre forskjell fra 2,40 til 2. Mens fra 2 til 1,60 merkes mye mer. Hvis kjølen på den grunne båten er tyngre enn på den dype blir også forskjellen redusert. Det fins mange muligheter for å forbedre egenskaper på grunne kjøler. Feks med senkekjøl, tandemkjøl eller tvillingkjøler. Hvis dette kombineres med doble ror vil man redusere ulempene vesentlig. I tillegg vil en smal båt klare seg bedre med grunn kjøl enn en bred. Iallefall hvis kjølen er tung nok. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.