Jump to content

Seilegenskaper på en turbåt


regina_nei_takk

Recommended Posts

Sitat fra Seilas og Seilmagasinet: "Under testseilasen var vinden oppe i 2 m/s , og seilegenskapene kan karakteriseres for bra ! "

 

:lol::lol:

 

Ja, av og til burde de definitivt latt vær å seile inne i den fjorden der. Spesielt hvis formålet er å teste båter for oss havseilere. :wink: Har reagert litt på noen av de seiltestene. Føler det mangler litt kritisk journalistikk. Båtene omtales på en positiv måte uansett. Men der er jo det merkelige at vi båtkjøpere er akkurat som journalistene. Alt er flott med båtene våre, så det er en perfekt verden. Kanskje ville slike tester blitt bedre dersom mer enn en journalist utførte testen. Det er ganske vanlig innen journalistikken at feks 2 stk skriver en artikkel sammen. Ellers er det mye interesannt å lese, men det blir litt for mye koselesing, og for lite syrlige fakta.

Link to post

Da jeg kjøpte Junkeren påsto eieren at han, som han hadde kjøpt den av ( :lol: ) hadde fått mastetoppen i vannet når han hadde seilet med spinnaker alene i for mye vind. Ingen hadde heiset spinnakeren etter det fordi spribommen/spinnakerbommen brakk..... :crazy:

 

Jeg tviler egentlig litt på at mastetoppen var i vannet. Men jeg ser jo at spinnakerbommen er skadet. (Har fikset den nå)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

...det er også mange forhandlere som plutselig skifter org.nr i Brønnøysund + at mange kunder er svært misfornøyde med service osv uten at dette nevnes i båtmagasiner.... :discuss:

Sikkert lurt å sjekke regnskapstallene på enkelte forhandlere før du bestiller båt....

Garanti - jeg sier ikke mer.

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
Link to post

Tror ikke det er så enkelt. Mange av journalistene er freelance, og har sitt gode navn og rykte å tenke på.

 

Problemet med båttester ligger i rammevilkårene journalisten har.

 

Artikkelen skal ikke koste så mye, leverandøren vil ikke låne bort demobåten i lengre tid og tiden man har til rådiget blir dermed for knapp til å få utført en grundig test.

 

Artikkelen blir dermed mer en presentasjon enn en virkelig test.

 

Det er vel egentlig vi som forbrukere som styrer dette. Vi vil ha gode tester, men samtidig er vi ikke villige til å betale det en grundig test koster.

Link to post
Tror ikke det er så enkelt. Mange av journalistene er freelance, og har sitt gode navn og rykte å tenke på.

 

Problemet med båttester ligger i rammevilkårene journalisten har.

 

Artikkelen skal ikke koste så mye, leverandøren vil ikke låne bort demobåten i lengre tid og tiden man har til rådiget blir dermed for knapp til å få utført en grundig test.

 

Artikkelen blir dermed mer en presentasjon enn en virkelig test.

 

Det er vel egentlig vi som forbrukere som styrer dette. Vi vil ha gode tester, men samtidig er vi ikke villige til å betale det en grundig test koster.

 

Helt klart at det har noe med rammevilkårene og gjøre+ hvor inntressert de forskjellige båtforhandlere/produsenter egnetlig er!! :yesnod:

Kan godt huske på slutten av 80tallet-først på 90,når spesiellt svenske båtblader :flag_sw: hadde store tester,hvor de samlet f.eks de mest kurante 32-34 fotere .og seilte fra f.eks Göteborg/Skagen/Göteborg.

Eller andre seilaser over 2 dager,hvor familier med gode seilkunnskaper seilte de forskjellige båtene,hvor båtene tilogmed byttet mannskap ,for så å uttale seg etter endt dyst.

Det er hva jeg kaller båt-tester!!Det burde ikke være noe i veien for at dette kan bli vanlig?? :confused:

mvh

fe-m@il

Link to post

Kanskje neste nummer av Seilas vil innfri noen av testkravene:

 

 

"Seilas holder stortest av 40-fotere i Engelsviken

15 båter i 40-fots klassen er samlet, klare for stortest som starter i morgen og fortsetter hele helgen (i begynnelsen av september). Vi har invitert det meste av det som finnes av seilbåter i denne klassen, og få har takket nei. Seilas har også invitert utenlandske båtblader og i morgen står seilere fra tyske die Yacht, danske Bådmagasinet og svenske Båtnytt klare for å teste sammen med oss. Testmannskapet vil bestå av over 20 personer som vil gi et bredt grunnlag for å bedømme båtene."

 

test i kuling

Båtene fikk skikkelig prøvet seg i den kraftige vinden. Hallberg Rassy 40 klarte seg best på kryss takket være et bedre forseil. De byttet ut genoaen med en 3er. De klarte dermed å beholde seilet flatt i motsetning til dem som måtte rulle inn genoan litt.

På unnavind imponerte RM 1200 og fikk noen skikkelig surfer opp mot 12-13 knop eter å ha rullet ut genoaen. Vi fikk også en god erfaring med å sammenligne litt tyngre båter i grov sjø kontra de lette. RM 1200 lå mer oppå vannet enn f. eks Ovni 395....."

Link to post
Da jeg kjøpte Junkeren påsto eieren at han, som han hadde kjøpt den av ( :lol: ) hadde fått mastetoppen i vannet når han hadde seilet med spinnaker

 

Broach Seilaren.

Riggen genererer fler hestekrefter enn båten kan omsette til fart.

Baugen går dypere og dypere i sin egen baugbølge inntil det stopper og båten går på tryne.

Den fine lille båten din er ikke konstruert for slik seilas.

Det paradoksale er at en båt med flatt undervannskrog og kort kjøl vil være sikrere i slik vind for den vil begynne å plane og ta presset av riggen.

Jeg hadde en kvarttonner før som var likedan. Hver gang det begynte å bli gøy, gikk jeg på snørra.

Link to post
  • 2 uker senere...

Det nyeste Seilmagasinet tester den nye Bavaria 31 inne i Oslofjorden . Ingen bølger og vind 3 m/s , med konklusjonen "En fantastisk turbåt" .

 

Sorry Seilmagasinet, men jeg gidder ikke lenger abonnere på et så amatørmessig blad, hvor båttester foregår inne i Oslofjorden....

Yachting Monthly blir mitt neste blad....

 

F.eks testet de Regina 35, og var på Vindö verftet i en hel uke, mens Seilmagasinet tok seg tid til en formiddag.

 

http://www.ybw.com/ybw/reprints/ym/regina35.html

Link to post
Kanskje neste nummer av Seilas vil innfri noen av testkravene:

"Seilas holder stortest av 40-fotere i Engelsviken

15 båter i 40-fots klassen er samlet, klare for stortest som starter i morgen og fortsetter hele helgen (i begynnelsen av september). Vi har invitert det meste av det som finnes av seilbåter i denne klassen, og få har takket nei. Seilas har også invitert utenlandske båtblader og i morgen står seilere fra tyske die Yacht, danske Bådmagasinet og svenske Båtnytt klare for å teste sammen med oss. Testmannskapet vil bestå av over 20 personer som vil gi et bredt grunnlag for å bedømme båtene."

 

test i kuling

Båtene fikk skikkelig prøvet seg i den kraftige vinden. Hallberg Rassy 40 klarte seg best på kryss takket være et bedre forseil. De byttet ut genoaen med en 3er. De klarte dermed å beholde seilet flatt i motsetning til dem som måtte rulle inn genoan litt.

På unnavind imponerte RM 1200 og fikk noen skikkelig surfer opp mot 12-13 knop eter å ha rullet ut genoaen. Vi fikk også en god erfaring med å sammenligne litt tyngre båter i grov sjø kontra de lette. RM 1200 lå mer oppå vannet enn f. eks Ovni 395....."

 

Dette blir årets høydare å lese når det kommer i neste nummer men det er som vanlig ikke helt rettferdig men det vil det aldri bli.

Noen stilte med kliss ny båt med gode seil og andre stilte med båt som hadde ligget ute i nesten ett år og var godt begrodd samt at noen hadde seilmakere og proffe seilere ombord mens andre var av turkaliber.

Men man får jo lese litt mellom linjene da

Link to post
Jeanneu & Lano2 dere overrasker ikke :lol::lol:

 

når testen ikke passet den virkelighet dere ønsket den skulle være i så må virkeligheten tilpasses

Hva mener du? Jeg har ikke lest testen. Men det er da tydelig at seilegenskapene kommer langt ned på listen og er sjelden av avgjørende betydning i folks båtvalg. Det er ingenting som tyder på noe annet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
  • 2 år senere...

Låner denne tråden litt...

Ser at flere båter med grunn kjøl bare har marginalt lavere lys-tall en de med dyp kjøl (samme båttype)

Hvor mye påvirker dette egentlig seilegenskapene? Har forstått på dere som har god greie på seiling at det er viktig med dyp kjøl, men når man ser på nevnte lys-tall virker det ikke som det har så stor betydningen for farten, eller?

Hvordan vil jeg i virkeligheten merke forskjell på en båt med 2 meter dyp kjøl vs. en med f. eks. 1,60? (igjen samme båttype)

Link to post

Du vil merke det på kryss i endel vind. Terskelen for å kaste styringen blir vesentlig mindre slik at den må reves tidligere. I tillegg får du merkbart mere avdrift. Men det er nyanser her. På en 40-foter merker man mindre forskjell fra 2,40 til 2. Mens fra 2 til 1,60 merkes mye mer. Hvis kjølen på den grunne båten er tyngre enn på den dype blir også forskjellen redusert.

 

Det fins mange muligheter for å forbedre egenskaper på grunne kjøler. Feks med senkekjøl, tandemkjøl eller tvillingkjøler. Hvis dette kombineres med doble ror vil man redusere ulempene vesentlig. I tillegg vil en smal båt klare seg bedre med grunn kjøl enn en bred. Iallefall hvis kjølen er tung nok.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...