Jump to content

Fukt vinterstid


husøy

Recommended Posts

Fukt om vinteren er lite problem om du har god utluftning.

 

Er det snakk om å ligge under presening, så anbefaler jeg deg to tynne "billige" preseninger, kontra en stor tykk "dyr" presening. Min erfaring med den tykke er at det blir mye kondens på undersiden. Med to tynne, så blir det et isolerende lag mellom. Har du god åpning i begge ender er det knusk tørt hele vinteren.

Link to post

Flytt båten til en plass med strøm! Fukt vinterstid i båter er et undervurdert problem. Jeg logget fuktigheten hele vinteren det første året jeg hadde båten på land, og det var stadig oppe i 80-90 prosent, (hvilket tilsvarte fuktigheten ute enkelte dager). Min erfaring er at en liten 500W ovn senker denne fuktigheten betraktelig, slik at man kommer under den grensen som fører til korrosjon og mugg. Selv har jeg montert et absorsjons avfukter anlegg som kjører hele året når båten ligger på landstrøm. Dette sørger for en konstant fuktighet på ca. 50% når båten ikke er i bruk. Resultatet er at båten fortsatt ser ut som ny inni, og er luktfri etter 5 sesonger. Jeg har problemer med å forstå at folk kan bruke 1 eller flere mill på båter som de hiver ei presenning over, og plasserer 3 fuktballer i. Løsningen med luftavfukter anlegg koster mindre enn en dieselvarmer ferdig montert. Selve avfukteren er vel 10-12 000, og den kan jo monteres provisoriskt for dem som ikke bruker båten likevel. :smiley:

Link to post

Til Christabella.

 

Kan du skriva litt om korleis du har montert avfuktaren?

Eg har ein Munters avfuktar eg ikkje har montert enno.

Båten er ein 38 fots katamaran, med dekksalong.

Eg tenker å plassera avfuktaren mellom skroga la den fuktige lufta blåsa ut gjennom ein skroggjennoføring mellom skroga.

Den tørre lufta tenker eg å leda til stuerommet i baugane, som er den fuktigaste plassen ombord.

Slangane for innsugingslufta tenker eg å plassera lågt, på dei tørraste stadane ombord.

 

Tanken er at ved å blåsa "varm" luft på dei fuktigaste stadane skaper eg sirkulasjon i båten.

 

Kva tur du om dette?

 

Takksam for synspunkt.

 

 

Ask

Link to post

Min båt som er en 2 kabins Bavaria 38AC har et stuerom akterut på bb side. Der har jeg plassert min Munters avfukter. Dette rommet er stort, og henger sammen med hekken, der webasto,ankerwinch,og drivenhet for autopilot er. Maskinen suger også luft fra dette rommet.

 

Har kun strekt 2 slanger:

 

En som leder fuktig luft ut av båten under den benken der jeg sitter og styrer. Denne ventilen peker på skrå ned og akterover, slik at fukten ledes bort fra presenning/ev. cockpitkalesje.

 

Den andre blåser tørr luft inn i båtens akterkabin. Denne luften holder en fuktighet på 20-30%, og det er ganske mye luft som kommer ut her. Hydrostaten som er stilt på 50% er montert i dette rommet, rett og slett fordi jeg er redd for konsekvensen dersom man tørker båten for hardt. Nå er riktignok alt lakkert, også endevedene i innredningen, men jeg tar ingen sjanser. I følge selgeren kunne man tørke båter så hardt at kvistene kom ut av veden dersom man ville. 50% er derfor en innstilling som plasserer seg rett under grensen for korrosjon, og et godt hakk under der mugg og råte trives. (er det ikke over 55% som gir korrosjon, og noen og 70% som gir trivsel for muggsopp og råtesopp?)

 

Døren som går frem til salongen settes alltid opp når jeg forlater båten, slik at de 50% skal mikse seg med resten av båten. Alle ventilene holdes lukket, slik at båten blir en lukket kapsel som avfukteren kan jobbe med. Ved lengre tids opplag åpner jeg en luke mellom teknisk rom i hekken og akterkabin, slik at hele båten holdes på 50%.

 

Jeg ønsker imidlertid mer sirkulasjon (les: raskere å senke hele båtens fuktighet til 50%), og derfor kommer jeg til å strekke en slange fra stuerommet under senga i forkabinen, og til akterkabinen. Dermed kan jeg levere luft med 50% luftfuktighet frem til forpiggen, og luften vil sirkulere tilbake til akterkabinen via salongen. Denne vifta skal også gå på 220V.

 

Det blir imidlertid et vinterprosjekt.

 

Uansett, så er avfukteren en av de tingen som jeg ikke skjønner at folk kan være foruten. Med de båtverdiene vi forvalter er det skremmende hvordan klimaet kan få herje med elektriske koblinger og puter under ei fuktig presenning i båter som ellers har alt. Elektronikken tåler ikke mye korrosjon, slik er det bare, og den luftavfukteren betaler seg garantert selv. :yesnod:

Link to post
Fukt om vinteren er lite problem om du har god utluftning.

Her nede hvor jeg bor kan fukt om vinteren være et problem. Sist vinter var ille. Fra oktober til april tømte jeg fuktslukerne 4 ganger. Har god utlufting og i tillegg ligger jeg på landstrøm fra november til april. 2 stk frostvakt ovner montert. En i motorrom og en i midtkabin.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Her nede hvor jeg bor kan fukt om vinteren være et problem. Sist vinter var ille. Fra oktober til april tømte jeg fuktslukerne 4 ganger. Har god utlufting og i tillegg ligger jeg på landstrøm fra november til april. 2 stk frostvakt ovner montert. En i motorrom og en i midtkabin.

Har du god utlufting, så vil disse fuktslukerene ha tilnærmet null effekt. Lufta som de klarer å senke fuktigheten i blir da raskt erstattet av fuktig luft utenfra...

Ikke rart du må tømme beholderene ofte..... :eek:

Redigert av fjordbuss (see edit history)

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post

:yesnod: :yesnod: Dette har vi jo vært gjennom før.

 

Luftavfuktere og fuktslukere virker kun i helt lukket rom. Dersom en velge å ha lufting i tillegg, om enn bare litt, vil det bevirke at en prøver å avfukte hele atmosfæren. Vannet du fanger kommer stort sett utenifra og i ubegrenset mengde. Forbehold: elektridke luftavfuktere virker ved at de tilfører varme og således senker den relative fuktigheten.

 

Det er derfor stort set helt bortkastete penger å investere i elektrisk luftavfukter til båten. Det vil være like effektivt å benytte en liten elektrisk varmekilde i stedet. For eksempel en lyspære eller en liten varmeovn.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Interessant. Absolutt av interesse for meg. Hva gjør du med avløpet når det er kuldegrader ute?

 

 

Det er ikke vann som blåses ut, men varm fuktig luft. Tilsvarende utluften fra tørketromler av den typen som blåser fukten ut av huset. Det er ingen problemer med minusgrader, avfukteren fungerer ned til -27 grader (men da er det ikke mye fukt igjen i lufta/vits i å bruke den). Ettersom ventilen som blåser ut luft er under sittebenken i cockpit (styreposisjon), samler det seg heller ikke snø foran utløpet/regner inn i ventilen. Har for sikkerhets skyld en liten svanehals der eventuelt vann i ut slangen vil samle seg. Foreløpig er det tørt der.

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne, da temaet er aktuelt igjen.

 

To spørsmål:

 

1) Disse fuktballene vi kjøper - er det noen som vet dette bare er salt? I så fall er det kanskje vel så greit å kjøpe en stor pose grovt salt?

 

2) Fikk i fjor for liten gjennomtrekk i båten og fikk en del svarte prikker på skaiputene ute. Dette gikk greit av, men en jobb var det. God lufting er selvsagt løsningen, men likevel noen som vet om noe stoff som skaiputer kan settes inn med for å hindre at denne muggsoppen setter seg?

Link to post
1) Disse fuktballene vi kjøper - er det noen som vet dette bare er salt? I så fall er det kanskje vel så greit å kjøpe en stor pose grovt salt?

Det er salt ja, men ikke grovt salt, som er NaCl. Luftavfuktersaltet er kalsiumlorid, CaCl2.

 

Forskjellen på de to saltene er at kalsiumklorid er mye mer hygroskopisk enn det andre, dvs. at det lettere binder fukt i luften til seg. Vær forsiktig med laken som danner seg da den er uhyre korrosiv og vond å få på fingrene om man ikke skyller seg raskt. Ferskvann og borttørking er beste medisin mot søl.

 

Fuktslukere fås i de fleste byggvareforretninger, samt Biltema, Clas Ohlson osv. De selges også refill-pakker. Pass på at refill-forpakningen er hel og tett ellers får man et saltlakeproblem før bruk.

 

Man kan fakstisk gjenvinne CaCl2 selv ved å dampe ut vannet i en kasserolle. Litt søl blir jo dette og prisen på en refill er såpass lav at det er vel kanskje ikke verdt bryet.

 

2) Fikk i fjor for liten gjennomtrekk i båten og fikk en del svarte prikker på skaiputene ute. Dette gikk greit av, men en jobb var det. God lufting er selvsagt løsningen, men likevel noen som vet om noe stoff som skaiputer kan settes inn med for å hindre at denne muggsoppen setter seg?

Nei, alt mugler ved langvarig fukt. Kun å redusere luftfuktigheten til under 80% relativ fuktighet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

På felleskjøpet selger de også bokser beregnet til hundefor under navnet "labb" - de er ment å holde på lukten fra dyreforet - og er ganske så tette. Jeg heller 25 kg sekken over på en slik dunk - og der holder saltet seg like fin og tørt de tre årene det tar å bruke opp 25 kg.

 

I tillegg til disse små posene anbefaler jeg å investere i et par dame-nylon-strømpebukser. Fyller du en halvmeter med salt i hvert bein får du en STOR overflate i forhold til de små posene - og det trekker MYYYYYYYYYYE vann i forhold. Henger selv opp en slik strømpebukse over en bøtte - og det gir vesentlig bedre effekt. Og det går mye mer salt med. (ikke heng strøpebuksa så høyt at det spruter når dråpene treffer vannet i bøtta - da blir det klinete)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...