Jump to content

Fukt vinterstid

husøy

Recommended Posts

Jeg har en DeLonghi DNC 60 avfukter kjøpt hos Elkjøp. Fra informasjonen heter det: removes 6 l/d at any temperature condition, even the lowest one , hvor laveste temperatur er omlag 0 grader C. Den baserer seg ikke på kompressorteknologi. Her er en skisse av avfuktingsprinsippet - kanskje noen kan forklare hva som skjer?

luftavfukter.jpg

Jeg har modifisert selve vannoppsamlingstanken med en avløpsventil som har en påmontert avløpsslange som går ned i ei 20 liter kanne. Dermed kan luftavfukteren gå kontinuerlig uten at jeg trenger å tømme kanna mer enn et par ganger i uka. Jeg har tenkt å starte luftavfukteren når temperaturen ute svinger mellom omlag pluss/minus 5 grader C. Jeg ser at noen bruker luftavfukter også ved høyere temperaturer, men ut fra flere av diskusjoner vi har hatt her på BP om relativ luftfuktighet ser jeg ikke noen grunn til å starte luftavfukteren når dagtemperaturen kommer opp i 10 grader C.

Jeg leser hva du skriver, Roaldbj, men egen erfaring på sengtøy og ikke minst på luften ombord ser jeg nytteverdien i å ha den på året rundt. Dette støttes av flere andre båteiere i en annen tråd her på BP. Jeg tømmer stadig ut vann av beholderen selv sommertid.

Jeg tror, og der har jeg ingen sikre holdepunkter, at luften ombord også blir friskere. I gamle båter har det lett for å bli lukt ombord. Jeg mener at lukt i negativ forstand ikke forekommer i vår 34 år gamle båt. Dette er noe vi har jobbet bevist med fra vi overtok båten ved pinsetider.

At vi satte inn avfukteren i sommer var at vi merket på sengtøyet at det kunne være fuktighet i det. Siden vi satte avfukteren på jobben har luften holdt seg stabilt på mellom 45 - 55 % rel. fuktighet.

Jeg tror også det kan være forskjell på en ny båt og en eldre båt som vår med bla. mye treverk ombord.

Dette bygger på egen erfaring i ca. 1/2 års tid.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Avfukterene til Clas O virker bare ned til +15 grader

Jeg har en fra CO til ca kr 1200. Den er et par år gammel. Står i båten den også - men marinaeieren napper ut strømkontakten med javne mellomreom - derav også saltposer i tillegg. Min avfukter fra CO virker i alle fall ned til 5 grader for jeg har innstilt en en dings som kutter strømmen ved fem grader - men hvor stor virkningsgraden er på så lave temperaturer er jeg usikker på.

Ser poenget. Mitt poeng ar at vi må lukke alle luker ombord dersom det skal ha effekt å benytte luftavfukter. Vi har nærmest alltid åpne luker i toiletter og sovecabiner når vi er ombord. Da vil det være nyttesløst å anvende luftavfukter. Når det gjelder fjerning av lukt ombord er det mange muligheter, fra de enkleste med eddik (som jeg benytter nesten kontinuerlig i motorrommet), citrusspray, zalo og til mer kostbare luktfjernere av typen oksidasjon med ozon i MT-Ozone og MT-Scrubber. Videre bruker MT-Photox UV-lys og ozon. I MT-Carbon blir luktstoffene adsorbert på aktivt kull. I MT-Scrubber blir lukt absorbert i motstrømsvask. MT-Biobed benytter seg av mikroorgansimer som "spiser" lukten. Det er også mange effektive systemer ved å kombinere ulike avanserte teknologier. Dersom man ønsker å avfukte all lufta omkring båten, kan man selvfølgelig la luftavfukteren gå kontinuerlig. Det blir etter hvert mange liter å tømme ut, om man ikke har et system som lar vannet gå kontinuerlig rett ut fra båten. Poenget er: bruke av luftavfukter når utetemperaturen er over 5 grader C krever at alle luker ombord er tettet igjen - noe som vil gi fuktig sengetøy.

Poenget er: bruke av luftavfukter når utetemperaturen er over 5 grader C krever at alle luker ombord er tettet igjen - noe som vil gi fuktig sengetøy.

Det poenget fikk jeg ikke med meg. Hva er det som gir fuktig sengetøy sier du ?

Hva er forresten vitsen med luftavfukter når tempen er under 50 C ?

Det er vel ikke mye luftfuktighet ved så lav temp ?

Flotte utfordringer.

For det første - jeg har lite teoretisk kunnskap om relativ luftfuktighet. Min kunnskap er utelukkende knyttet til teknisk bistand til måling av relativ luftfuktighet på arbeidsplassr i Norge fra 1974.

Så prøver jeg å være litt faglig.

1. For å redusere fuktigheten i lufta ombord, så må man sikre seg om at det ikke er kontinuerlig tilgang på ny fuktig uteluft. Dess kaldere uteluft, dess mindre er den absolutte fuktigheten. Dersom man tar inn uteluft med 20 grader C og reduserer temperaturen på lufta inne i båten til 10 grader, så vil lufta bli svært våt. Dersom man tar inn uteluft som er 5 grader C og varmer denne omm til 20 grader C, så vil denne lufta bli svært tørr innvendig.

2. Dersom det regner mer eller mindre kontinuerlig når utelufta er i området 0 - 5 grader C, så vil innelufta få svært høy fuktighet om den ikke:

a) varmes opp

b) tørres ved hjelp av luftavfukter

Jeg vil ellers legge til at en av de negative effektene av høy relativ luftfuktighet er dannelse av sopper ombord.

Avfukterene til Clas O virker bare ned til +15 grader

Hvor har du dette fra? Min har surret og gått i kjelleren et par år nå, og der er det kun unntaksvis over 15 grader. Men den trekker ut vann jevnt og trutt, så dette må være feil! Jeg mener at den var oppgitt å være effektiv ned til rundt fem pluss, og det er noe helt annet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg mener at den var oppgitt å være effektiv ned til rundt fem pluss, og det er noe helt annet...

Viss du tenker på denne som skal fungere fra +5 °C til 35 °C, så er det feil i katalogen.

På pakken i butikken står det nemlig fra +15 °C til 35 °C

Fikk selgeren til å ringe Clas O. i Sverge for å sjekke, og de bekreftet at det var trykkfeil i katalogen.

Jeg har en slik billigavfukter kjøpt på Coop obs for noen år siden. Har brukt den både i kjelleren og i båten. Jeg er overhodet ikke i tvil om den fungerer i lavere tempraturer enn 15 grader. For det første fordi det beviselig kommer vann i oppsamlingstanken, for det andre fordi lukt forsvinner i båten, papirer kjennes knusktørre når man tar på de. Sagmugg ( i kjelleren ikke i båten) kjennes tørr osv osv.

Jeg må også si meg helt enig med Astor, det er et poeng å ha avfukteren stående å gå hele året. Når jeg kommer ned til båten og avfukteren har stått på lukter og kjennes hele båten tørr ut. Pledd puter sengetøy osv kjennes tørt ut på en helt annen måte enn når det ikke har vært avfukter stående på. Jeg synes imidlertid avfukteren jeg har nå er litt stor, så hadde jeg funnet en liten (og ikke for dyr) som kunne monteres permanent så hadde jeg gjort det..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Viss du tenker på denne som skal fungere fra +5 °C til 35 °C, så er det feil i katalogen.

Det er ikke den jeg har, jeg kjøpte den typen de hadde før denne. Og den fungerer helt utmerket ned til fem pluss! Jeg har brukt denne i et par år nå, så jeg har god kontroll med hva den klarer og ikke klarer. Hvis den ikke hadde fungert under 15 pluss så hadde den ikke vært brukbar hos meg, for å si det sånn! Men jeg tar ut mengder med vann, selv ved lave temperaturer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg setter inn avfukter i båten om høsten og lar den stå til våren. Lukker alle ventiler.

Vannet den trekker ut av lufta leder jeg ned i kjølen og lensepumpen besørger utpumping. Klarer å holde hygrometeret på ca 50%.

I tillegg til dette har jeg vifteovn som sørger for at temperaturen holder seg over 8-10 grader gjennom hele vinteren.

Det er en sann nytelse å komme ombord vinterstid. Alt er tørt og fint. Har oppredde senger hele året og båten er turklar når enn det måtte være.

I drift koster denne herligheten ca 3.000,- i året i strøm og det er verdt hver eneste krone.

Med vennlig hilsen

Torkjel

• 3 uker senere...

Joda den funker fint den.

Virker som bra kvalitet.

Jeg skrev et innlegg om den i en annen tråd:

Ja, jeg har kjøpt den på Europris.

Den kostet 1190.-

Den er også av fabrikat Coolix, som de selger på CO.

Men denne er en mindre utgave. Jeg har lenge vært på jakt etter en liten avfukter.

Synes de fleste på markedet er for store, smale og høye og virker lite stødige ?

Jeg skrudde av hjulene på den og ertstattet hjulene med gummiknotter.

Kapasitet 10L pr døgn. Jeg har avløpsslange på den, ned i vasken.

Tradisjonell avfukter, temperatur ned til 4 grader ifølge manualen.

Automatisk avising HVIS det skulle bli kaldere.

Ikke noe problem for meg, båten ligger på sjøen året rundt med varme på om vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...