Jump to content

Behandling av teak

Los Endos

Recommended Posts

Skal teakdørken være brun eller grå?

Brun teak er jo pent når det er nyoljet. Men etterhvert blir det grått fremme på dekk + på badeplattformen. Da er det ikke så pent lenger.

Jeg synes egentlig det ser greit ut på de fleste seilbåter lar teaken bli grå. Men hvordan blir disse behandlet? Grønnsåpe?

Noen synspunkter? Andre hensyn å ta med tanke på vedlikehold/praktisk bruk etc?

Skal teakdørken være brun eller grå?

Brun teak er jo pent når det er nyoljet. Men etterhvert blir det grått fremme på dekk + på badeplattformen. Da er det ikke så pent lenger.

Noen synspunkter? Andre hensyn å ta med tanke på vedlikehold/praktisk bruk etc?

På Ibizan vår er det teak på dekk, dørk, diverse luker + lemmene bak som fungerer som ekstra sitteplass. Renset og oljet all teak før sjøsetting i våres, gjentok oljeprosessen i slutten av juli. Da har teaken sett noenlunde grei ut hele sesongen gjennom.

Så en 20 år gammel hjemmelaget seilbåt i sommer med teak dekk som så ut som nylagt. Dekket var like gammelt som båten. Han vasket med clor og svamp om våren satte det in med en fargeløs imprignering og gjorde ikke mer før neste vår bortsett fra å spyle. Dekket holdt seg uforandret med ny frisk teakfarge. Han fortalte hva han brukte, men jeg skrev det ikke ned og nå er det glemt. Er det noen som kjenner til dette?

Vet Benteau i Son benytter/har noe "vannbasert" teakimpregnering som virker meget fint... Husker heller ikke hva det heter, men det er norsk eller i allefall norsk importør på sørlandet.... Aust Agder... Det var noe hvite greier som jeg smurte i copckpiten, det som i 96% av tiden befinner seg under kallesjen.... selv rødvinsflekker setter seg ikke på teaken, men utendørs synes jeg i grunnen teaken kan være helt ubehandlet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vet Benteau i Son benytter/har noe "vannbasert" teakimpregnering som virker meget fint...

Coelan...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...