Jump to content

Suzuki df 9.9, 1997 skifte register reim

froesak

Recommended Posts

Noen som har byttet regreim på 4t utenborsdmotor? Er det vanskelig og gjøre det selv? evnt hvor mye har dere betalt på verksted for og få gjort det.

Kjører mellom 3-400 timer i året stort sett kun dorgefart men den slites vell av det også. kjøpte den i fjor høst og vet ikke hvor lenge den har gått med den reima som sitter på men jeg har kjørt 350 timer med den til nå. Bør jeg bytteden straks eller går disse lenge? Hva hvis den ryker vil man rase motoren sånn som på enkelte biler? Det er en 1997 mod suzuki df 9.9 hk

jeg hadde nok ikke turt å gjøre dette selv.

Ihvertfall ikke hvis jeg ikke vet hva det dreier seg om

Mest sannsynlig er det like skadelig.

Det står vel i instruksjonsboken din når den skal skiftes?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Går å tenker på det samme. Har en 99 mod. Honda 115 hk 4-takter. Skrudde av beskyttelsesdekselet og sjekket reima i vår og da så den ut som ny, men den er dog noen år og har kjørt sine timer. (PS- Under dette dekselet var det også et par andre reimer - hva er det...?) Antall brukstimer på motoren er uansett bare noen promille av det en bil kjører før registerreim der bør skiftes. Så utgangspunket for et eventuelt skifte må være at reg.reima er noen år, ikke bruken. Snakket med en verkstedkyndig om dette og han uttalte at han aldri hadde vært borti at slike reimer hadde røket. Et annet spørsmål er om en liten motor har samme skifteintervall som en stor motor? Vil uansett sjekke pris på skifte før neste sesong.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Går å tenker på det samme. Har en 99 mod. Honda 115 hk 4-takter. Skrudde av beskyttelsesdekselet og sjekket reima i vår og da så den ut som ny, men den er dog noen år og har kjørt sine timer. (PS- Under dette dekselet var det også et par andre reimer - hva er det...?) Antall brukstimer på motoren er uansett bare noen promille av det en bil kjører før registerreim der bør skiftes. Så utgangspunket for et eventuelt skifte må være at reg.reima er noen år, ikke bruken. Snakket med en verkstedkyndig om dette og han uttalte at han aldri hadde vært borti at slike reimer hadde røket. Et annet spørsmål er om en liten motor har samme skifteintervall som en stor motor? Vil uansett sjekke pris på skifte før neste sesong.

(PS- Under dette dekselet var det også et par andre reimer - hva er det...?)

reimer for balanseakslene (2 stk)

store rekkefirere får betydlige "transverse" vibrasjoner pga design- og arbeids energi så Honda utstyrte denne og 130 hesteren med balanseakslene for å minimere vibrasjoner ned til rekkesekserivå eller bedre ;)

du kan laste ned manualen til motoren din her: http://www.honda-marine.com/owners/OwnerMa...odelGroup=BF115

hvis jeg husker riktig skal reimene inspiseres hver 200 time og byttes når de har fått tegn på slittasje.

i manualen for mindre Hondaer er det ikke angitt noe fast intervall for skifte - kun inspeksjon og stramming hver 200T.

sjekk manualen din for sikkerhetsskyld.

skal mye til at de ryker men kan tanne over og sprenge reima hvis den ikke blir justert og reima er gammel og "slitt".

en annen faktor er selve strammehjulet - setter det seg fast kan reima slites av.

har ikke hørt om dette på Honda outboards (en tur under vann forsterker muligheten) men kjent problem på Europeiske biler.

Fikk høre fra en x-honda mekaniker (som er litt stor i kjeften) at register - reimene kun ble skiftet når det ble nødvendig å ta av reima ved reparasjon / overhaling. Han mente at Honda motorene hadde en så overdimensjonert og god reim at denne burde kunne holde i hele motorens levetid. Sjekk for skader på reim og at den ikke blir for slakk var eneste tipset.

Jeg synes dette virket litt for utrolig ut.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Fikk høre fra en x-honda mekaniker (som er litt stor i kjeften) at register - reimene kun ble skiftet når det ble nødvendig å ta av reima ved reparasjon / overhaling. Han mente at Honda motorene hadde en så overdimensjonert og god reim at denne burde kunne holde i hele motorens levetid. Sjekk for skader på reim og at den ikke blir for slakk var eneste tipset.

Jeg synes dette virket litt for utrolig ut.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Tror faktisk det kan stemme, hadde en Honda 95 modell som reima aldri vært bytta på, ingen sprekker eller skader.

Så det er slett ikke umulig. Men den ekstra tryggheten ved å bytte min. hver 5 år ville jeg nok påkostet motoren.

Jon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...