Seiljåtten Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Vel, nå er det det offentlige som har sørget for at "kyststripa" er blitt som den er, og jeg er sterkt imot ord som ekspropiering og tvangsinnløsning etc. Der det står hytter som er lovlig oppført, bør de få lov til å stå så lenge eierene vil ha dem der, dvs sånn ca frem til neste steinalder (hvis fam. Bush har flere presidentkandidater). Det har enkelte plasser blitt truet med at dersom ei hytte brenner, får de ikke bygge ny igjen, fordi plassen kunne vært så verdifull for allmenheten. Det er offentlig røveri! Slike sosialistiske misunnelses regler bør man holde seg unna i en stat som Norge. Det man kan gjøre, er å gå i forhandlinger med eieren for om mulig gi et tilbud han frivillig aksepterer. Alternativet er vel at en"skjærgårds mafia" overtar der Varg Vikernes gav opp kirkebrenninga. Alt som angår det å bevare kyststripen må være basert på ærlig og rettferdig saksgang. En begynnelse er slik jeg ser det å stramme inn på byggingen, og tilby erstatningstomter i "sommerbyer" for dem som er med på å bidra til mindre spredt utbygging. For problemet er ikke mangelen på plass, men at hyttene som bygges bygges altfor spredt. Hvis vi alle skal bygge på hver vår odde, så blir det mindre enn 150 meters avstand mellom samtlige hytter her på sør-østlandet. Det betyr at friluftsinteressene taper terreng. (bokstavelig talt). Se over til svenskene Noen eier vel kysten der også, men det er tydeligvis ingen selvfølge at de skal få bygge i strandsonen av den grunn, og nå reiser nordmenn i skytteltrafikk for å benytte seg av den natur som de har klart å bevare, til tross for at vi selv hadde en kyst som var like fin. Selv seiler jeg fra sørlandet og over til sverige hvert år, og det har 2 årsaker. 1. De svenske sommerbyene har mer liv å by på enn de norske. (smøgen,grebbestad,marstrand,etc.) 2. Naturopplevelsen(ferieidyllen) er større når man slipper å se flaggstenger på alle plasser det i kartet ser ut til å være god ankringsbunn og skjermet naturhavn. I sverige trenger man ikke å lese noen havneguide, der holder det lenge med et sjøkart. I Norge trenger man oppdaterte flyfoto for å legge til. Gamle utgaver av havneguider er verdiløse pga. utbyggingen som har vært. Er det riktig av nordmenn å først ødelegge den sørlandske kyststripen, for så å feriere hvert år på den svenske vestkysten? Problemet er altså ikke at vi bygger, men hvordan vi bygger. Se over til svenskene, de liker hverandre, og ferierer sammen . Vi hater hverandre som pesten, og står på hver vår odde og skyter med pil og bue etter alt som rører seg i buskene....Det er ikke få hytteeiere som bruker masse krefter på å holde folk unna eiendommene sine isteden for å kose seg på hytta. Er vi virkelig så lite sosiale? Link to post
regina_nei_takk Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) christabelle skrev: Hva betyr egentlig 100m regelen? ...hvem pokker innførte 100m regelen ? Kryss av: AP |_| SV |_| ...tipper de rød-grønne snart innfører en miljøavgift på de som slipper en promp ! Egentlig burde vi alle betale 100% skatt, så kunne Kristin Halvorsen sitte og fordele ut pengene slik som hun synes er rettferdig !!! Redigert 31.August.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Link to post
REM Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Mouche skrev: Kanskje fordi det er så mange som mener at andres eiendom bør tilhøre fellesskapet? Vet om flere som er av den oppfatning! Kanskje noe å tenke på når man bestemmer seg for hvilken stemmeseddel man skal legge i stemmeurnen?Fikk tilbud for noen år siden om å la det meste av min strandeiendom inngå som en del av skjærgårdsparken - tilbudet var kr 3500 per mål som det også skulle betales 28% skatt av - noen som lurer på hva jeg svarte? Mener du med dette at Høyre nå vil frafalle staten og kommunenes rett til å ekspropriere grunn? Det er isåfall bemerkelsesverdig. Hvordan tenker Høyre seg da feks. å få gjennomført den planlegte utbyggingen av E18 vestover ut av Oslo. Forøvrig regner jeg med at du takket ja til tilbudet på 3500,-/mål slik vi gjorde da kommunen eksproprierte deler av hyttetomta vår i Trysil. At du skulle betale 28% skatt synes jeg var svært så generøst og mer en rimelig. Normalt ligger jo skattenivået adskillig høyere. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Pjolter Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Så det vil si at hytta jeg arvet, og har brukt hvert år i 40 år skal kun få dekket mine utgifter med noe mer siden markedet er presset?? Hvem skal bestemme hvor mye jeg skal få da? Staten eller markedet? Vil tro at hvis staten skal kjøpe tilbake alle strandeiendommene er det slutt på pengene lenge før du kommer til Kragerø gitt. Nei takk, Så jeg skal straffes siden min bestefar gjorde et knakende lurt kjøp på 50 tallet?? Mvh Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 rem skrev: Mener du med dette at Høyre nå vil frafalle staten og kommunenes rett til å ekspropriere grunn? La meg presisere at jeg ikke er noen talsmann for noe parti her, tillater meg å gi uttrykk for mine egne personlige meninger. Nei, i helt spesielle tilfeller som f.eks utvidelse av E-18 så er ekspropriasjon et nødvendig onde, men det skal da gjøres slik at den/de det går utover ikke skal lide noe personlig økonomisk tap - ikke urimelig det? Jeg synes også at det offentlige skal medvirke til at den/de som mister sin eiendom får en tilsvarende eiendom igjen. Skatt ved salg av tomt er 28%! Så vidt jeg vet uavhengig av eiertid, i motsetning til bebygget tomt hvor fortjenesten er skattefri etter 1 år for bolig(minimum 12 måneders botid siste 24 måneder) og 5 års eiertid for fritidseiendom. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
regina_nei_takk Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 hifo skrev: jeg vant 2000 kr på poker i kveld. noen som vet hvor jeg fører opp det i sjølmeldinga??? Ja, du kan jo gjøre som alle dagmammaer gjør....KLIKK HER Link to post
REM Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Nå tillegger det vel politikerproffesjonen det kunststykke og kunne være både for og mot samme sak, og framstå med troverdighet i begge leire. At Mouche her synes å ha en usedvanlig begavelse i så måte kan det ikke herske tvil om etter å ha hørt hans argumenter for/mot statens rett til å ekspropriere grunn. Før tøvet utarter videre velger jeg å avslutte fra min side. Skal en oppsumere må vel konklusjonen så langt bli at nærmere 2 av 3 på dette forumet mener at utviklingen har gått for langt i feil rettning og at staten bør overte styringen der kommunene har vist sin udugelighet og tafatthet gjennom mange år. Staten bør aktivt gå inn å ekspropriere grunn i strandsonen slik at området kan åpnes og gjøres tilgjengelig for folk flest, og ikke bare være forbeholdt en liten eksklusiv klikk av pengesterke folk hovedsakelig fra Oslo Vest og A/ B. Dette er gledelig synes jeg og borger for en mindre konfliktfyllt framtid, og at skjærgården og strandperlene etterhvert kan gjøres tilgjengelig for alle. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Når du bruker så kraftig skyts så burde du vel også være villig til å besvare konkrete spørsmål og også forklare hva du mener? Hvis du mener at jeg motsier meg selv ved å si at jeg er prinsipielt mot ekspropriasjon, men ser nødvendigheten i enkelte helt spesielle saker forutsatt at det gjøres på en ryddig måte hvor grunneier blir fullt ut kompensert for sitt tap etter markedsverdi, ja så er det en "selvmotsigelse" jeg kan leve med. Jeg ville funnet det, midlt sagt, oppsiktsvekkende om ikke et flertall av båtfolket/folk i båt her (10 av ialt 10.000 medlemmer? Ekstremt representativt?)som uttaler seg om denne saken, ikke hadde ment at strandsonen skal gjøres mest mulig tilgjengelig, det er jeg også for, men ikke for enhver pris og på bekostning av bl.a. eiendomsretten. Kanskje det er respekten for eiendomsretten som skiller oss i denne saken? Det hele blir jo lettere komisk når det synes som om du som grunneier mener en ting, men som båtfolk mener noe helt annet? Lett å snuble i egne bein? Ser også at du har stor glede av å bruke mot meg at jeg er politisk orientert/engasjert og har en mening med det, skulle ønske at du også brukte din energi på noe som du mener gavner fellesskapet og ikke bare sutre her på forumet! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg tror nok at Rem er av den typen som lett blir missunelig på andre og sliter med det. Når situasjonen er motsatt da sitter han på sin høye hest. Det er hva en kaller dobbeltmoral. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Litt informasjon om hvordan virkeligheten er m.h.t. politisk behandling av saker i strandsonen på Sørlandet; følgende kan rapporteres fra Lillesandsposten for idag; 1. Fylkesmannen har stadfestet Lillesand Kommunes avslag på søknaden fra Christian Skjelbred-Knudsen om å få bygge en brygge på Helløya i Gamle Hellesund og dette selv om det gjaldt gjenoppbygging av en brygge som var bygget omkring 1960 og forsvant med isen rundt 1980. 2.Formannskapet har trukket tilbake Ola Mæles konsesjon for "Gården" på Ågerøya. I følge vedtaket har han tre måneder på seg til å selge eiendommen(!). 3.Flertallet i planutvalget har stemt "nei" til å la Petter Stordalen få bygge en moderne hytte på Sandøya. Kun SV-representant Geir Ulf Gauslaa stemte for(!). Det står en hytte der i dag som PS ønsker å rive og bygge nytt. 4.Planutvalget vil ikke ta Hans Peter Jebsens klage til følge og krever at den ulovlig anlagte tennisbanen med innhegning og kunstgress på Fjelldalsøya må fjernes innen 1.oktober. Regner med at flere av disse navnene er kjent for mange og man kan vanskelig kalle disse annet enn bemidlete/ressurssterke og til tross for det så vinner de ikke frem. En annen ting er at selv om de alle hadde fått medhold i sine saker så hadde dette faktisk ikke hatt noen som helst betydning for allmenhetens, eller båtfolkets, rett og mulighet for fri ferdsel i skjærgården . De navngitte personer her holder til på Østlandet såvel som Vestlandet og Sørlandet. Dette er dagens realiteter og ikke basert på synsing og klaging, men faktisk informasjon med navngitte personer og saker som er offentlig tilgjengelig og hvis sannhetsgehalt kan etterprøves. Det kan man ikke si om mye av den synsingen og klagingen som en del her kommer med! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 4 eksempler. veier vel ikke opp de 100 vis av motsvarende eksemplene man ser langs kysten ?? :-( dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg fortsetter å etterlyse alle disse eksemplene som ingen synes å kunne opplyse noe konkret om! Merkelig, siden det er så ille overalt? Når jeg dokumenterer at det er streng praksis og at det ikke hjelper å være kjent, ha penger osv, ja da kommer det enda mere "hot air" og "Viel schrei und venig wolle!" Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pjolter Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Mouche skrev: . Kanskje det er respekten for eiendomsretten som skiller oss i denne saken? Kan bare si meg enig her... Mvh Pjolter I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 mouche . det er jo ikke hver enkelt hytte som er problemet.. herregud , selv du må forstå at det et det totale antall hytter jeg mener . det er jo bare å ta en tur i feks kragerø skjærgården , der er mange eksempler.. men selv den værst utbygde hytta \komplekset ville jo ikke være noe problem hvis det bare var den ene dette var snakk om.. trenger du dokumentasjon for noe du må klare å se selv ?? det er jo hytter i hytt og pine :-) du har dokumentert nothing.. hvor mange fikk IKKE avslag i samme tidsrommet ,som disse sakene ble behandlet?? ikke vet jeg men tenker at hvis du vil ,så kan du fremlegge disse dokumentasjonene også. ( morro å krangle litt med deg igjen ) dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 hifo skrev: ( morro å krangle litt med deg igjen ) Kun en frisk liten bris, eller heter det en brisk liten fis? For mange hytter bygget og på for mange steder, men fortsatt god plass igjen! Eiendomsretten skal respekteres og det må være ok å bygge på, modernisere, bygge brygge osv så lenge dette ikke er til hinder for allmenheten! Kortversjon, har tatt en Jaeger, vil ha en til og så er det fredan! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 ta en jaeger du,. mens jeg sitter her og grubler på hvordan jeg skal få deg til å donere hytta di til til minnefondet til despoten pol pot. som så tragisk gikk bort fra oss for en tid tilbake.. drikk med måte da , tenk hvis du skulle komme til skade å skrive noe fornuftig.:-) dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Avsluttet2 Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Mouche skrev: Jeg fortsetter å etterlyse alle disse eksemplene som ingen synes å kunne opplyse noe konkret om! Merkelig, siden det er så ille overalt? Når jeg dokumenterer at det er streng praksis og at det ikke hjelper å være kjent, ha penger osv, ja da kommer det enda mere "hot air" og "Viel schrei und venig wolle!" Jeg vil ikke være så konkret at jeg henger ut personer i lokalmiljøet. Men her er en oppskrift som flere rikinger har brukt her på vestlandet: Først starter de et firma eller bruker et som de har for så og: 1. de kjøper en tomt 2 . de har ressurser til å få laget en reguleringsplan for området. 3. de søker om å få satt opp leiligheter/rorbuer/hytteområde for å drive utleie i stor målestokk 4. de får denne tillatelsen og 100m regelen gjelder ikke fordi det er næring 5. de starter prosjektet, setter opp noen enheter, passer selvfølgelig på å endre planene slik at minst en av enhetene blir kaksestor. 6. eier av firmaet leier så enheten av firmaet 7. enten fortsetter utbyggingen etter planen eller stopper utbyggingen opp. Vips så har rikingen fått sin nye hytte/leilighet i strandsonen. På riksplanet har vi jo Carl I Hagen sin snedige måte å bosette seg i strandsonen på. Måten han gjorde det på viser at penger og ressurser hjelper en godt på vei. Tilbake til det lokale miljøet: Det er ekstrem forskjell på hvordan ulike kommuner i samme region forvalter skjærgården. Synes det er synd at kommunene ikke har samme praksis slik at de kunne konkurert om hyttebyggerne på likt grunnlag. Jeg vet i alle fall hvilke kommuner jeg ville holdt meg unna om jeg ville ha en hytte ved sjøen og hvilke jeg ville prøvd meg i. Det er ikke bare i strandsonen vi ser dette, men også ved utbygging i områder som er betegnet som dyrket mark. Noen er restriktive, mens andre steder mer løsslupne. Mener at det har gått for langt og at kommunene har hatt sin sjanse. Nå er det på tide at det blir ens praktisering. Link to post
Boywonder Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Mouche skrev: Skal jeg sette opp velkomstskilt også - i rødt formoder jeg? Ja takk, gjerne. Contraband skrev: Om en kar har hytte på 60 eller 300 kvm spiller jo ingen rolle for andre enn eieren selv Mouche skrev: La meg presisere at jeg ikke er noen talsmann for noe parti her, tillater meg å gi uttrykk for mine egne personlige meninger. Dagens beste. Mouche skrev: Ser også at du har stor glede av å bruke mot meg at jeg er politisk orientert/engasjert og har en mening med det, skulle ønske at du også brukte din energi på noe som du mener gavner fellesskapet og ikke bare sutre her på forumet! Mener DU at Høyrepolitikk gavner fellesskapet?? Man trenger ikke være kommunist for skjønne at det ikke er tilfellet... Ellers vil jeg si at det er utrolig hvor fritt det "politiske spillerommet" har blitt i denne tråden... Spes. siden dette er et upolitisk forum... Men hvis det er greit, så skal jeg gjerne begynne å proklamere AP saker videre under denne tråden... Syng høyt, kamerater! Godt valg! En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Boywonder skrev: Mener DU at Høyrepolitikk gavner fellesskapet?? JA! Ellers vil jeg si at det er utrolig hvor fritt det "politiske spillerommet" har blitt i denne tråden... Ja, burde vært respektert, men hvis folk, båtfolk og folk i båt "på liv og død" skal bruke mot en at man er politisk interessert/engasjert og flagget partitilknytning innenfor regelverket på Båtplassen, så kunne kanskje andre som kritiserer ens partitilknytning ha baller nok til å flagge sine egne sympatier? Oppfatter ditt innlegg dithen at du stemmer Ap - helt greit for meg! Bruk i hvertfall den muligheten du/man har for å påvirke politikken og din/ens hverdag. Godt valg til alle! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Politikk kan diskuteres i OT forumet. Link to post
Slagskibet Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Pinkvin skrev: Ja det er underlig hva gode FRPere kan få til seg i mellom. Som innbygger i en Frp kommune så ser jeg mindre kameraderi nå enn da vi var en AP kommune. Hva er egentlig probelemet ditt ? Link to post
hifo Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 fordommer , fordommer , fordommer.. samme som bavaria sakene.. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 (redigert) I det store og det hele er jeg meget enig med Mouche, og denne gangen har jeg lest hva han har skrevet både med og uten jeger Alle disse skremmende utalelser fra mange her på forumet skyldes nok ren misunnelse på de som er så heldig å ha en hytte i strandsonen. Jeg trodde vi hadde kommet lenger i 2007 men tydligvis så er det ikke tilfellet. Har foresten et båthus liggende på strand i Bærum, riktignok inngjerdet men dersom det er en her på forumet som kan ha lyst til å kjøpe det skal jeg vurdere å selge for 10.000,- selv om markedsprisen sansynligvis ligger på rundt 300000. Forbeholder meg naturligvis retten til å bestemme hvem det blir og Im besvares ikke, kun fornuftige innlegg i denne tråden Redigert 2.September.2007 av Contraband (see edit history) Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 selvsagt er det missunnelse , har ingenting å gjøre med at vi synes det er mere rettferdig fordeling at " alle" skal ha mest mulig strandsone tilgjenglig ,enn at noen rikfolk sitter på hytter som opptar i visse områder nesten halvparten av strandsonen. ååååååååå vi er sååååå misunnlige på deg contraband , vis EGO er dobbelt så stor som forstanden. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
CB. Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Du behøver ikke være misunnelig på meg, tvert imot. Nå har det seg slik at de som har hytter i strandsonen har betalt og kjøpt tomten. Det kunne du også ha gjort om du hadde følt for det. Derfor er det du som har ego som er større enn forstanden. Ikke alt som kan komme gratis vet de Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn