Jump to content

Lading med generator - korrosjon ?

MS Victoria

Recommended Posts

Hvis aggeregatet er dobbeltisolert (mitt er det ikke, men jeg regner med at mindre og bærbare er det), så er ikke selve aggeregatet farlig. For ikke å jorde under denne omstendighet må alle forbrukere være dobbeltisolert. Og da formoder jeg at alt er OK. Ingen lekkstrøm, ingen jording, ingen korrosjonspåvirking. Merk at vekselstrøm normalt ikke påvirker våtkorrosjon. Unntaket er materialet bly, som kan bli påvirket. Problemet, som ikke vil gjelde i dette tilfelle, er når landjord koples sammen med båtjord og det er potensialforskjell mellom de to jordingene. Hvis jeg har forstått elektro-biten riktig. Mitt felt er våtkorrosjon og materiallære, ikke elektro. Men disse fagområdene henger absolutt sammen.

Setter du aggregatet på brygga eller dekk vil denn oppføre seg som en skilletransformator. Problemet med korrosjon kan først komme når du er tilkoblet landstrøm og jord på land. Dette blir å betrakte som 12(24)Volt systemet ombord, men med et 220V vekselstrømsbatteriet. (Kravet om autorisert elektriker gjelder selvølgelig fortsatt.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

korrosjon kan først komme når du er tilkoblet landstrøm og jord på land.

NB: Og at man samtidig er tilkoplet jord mot sjø. Merk: Det er kun likestrøm som gir korrosjon (untatt bly). Det er så vidt jeg har lest meg til potensialforskjellen mellom landjord og sjøjord som driver systemet. Jeg har heldigvis aldri målt det selv. En kompis målte 114 volt i rekka på en båt. Fruen kom og tok i rekka en regværsdag, og håret hennes stritta rett ut. Landjord uten jordfeilbryter.

• 2 måneder senere...

Har i dag kjøpt en generator hos OBS Bygg for 995,-  Einhell 800 watt  92dB bensindrevet.

Bilde

Lurte på hvordan denne kan monteres enklest i båten og hvilke farer og problemer dette kan medføre?

Hva med eksosen, er det mulig å føre den ut fra motorrommet på noen måte? :sailing:

Bilde

(bildene er forøvrig tatt med min nye kameramobil T630) :flag:

mvh

harBayliner

:blush:Du har nå en BENSINMOTOR i motorrommet. Ikke mye bensin, riktignok men rikelig til å sende skuta til himmels. Husk skikkelig luftevifte,  og  gjerne en "sniffer" i tillegg. Hele opplegget må betraktes som bensindrevet båt. Jeg ville absolutt forsøkt å plassere generatoren på dekk, i isolert kasse. Lignende oplegg som for gassflasker.

mvh.  klk

Ja det var veldig billigt.

Hvis benevnelseen 92db. Betyr 92 desibel så er den vel ikke akurat lydløs.

Men under 1000 lappen var knakende rimligt. Hvor mye koster den minste Honda generatoren?

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har i dag kjøpt en generator hos OBS Bygg for 995,-  Einhell 800 watt  92dB bensindrevet.

Lurte på hvordan denne kan monteres enklest i båten og hvilke farer og problemer dette kan medføre?

Hva med eksosen, er det mulig å føre den ut fra motorrommet på noen måte? :flag:

mvh

harBayliner

Hei.

Jeg har montert et 2 kw bensin aggeregat i motorrommet. Dette har jeg montert fast. Jeg har kjøpt en skroggjennomføring som benyttes til Wallas varmeapparater (denne er dobbel), og jeg benytter fleksibel eksos- slange mellom aggeregatet og skroggjennomføringen. Jeg har også en slange utenpå eksos- slangen. Dette gjør at slangen ikke er så varm å ta på.

Jeg må åpne lokket til motorrommet for å starte aggeregatet (lokket lukkes etter oppstart). Jeg får da luftet ut rommet og tatt en bensin lukte sjekk.

Jeg pleier å kjøre motorromsviften når jeg kjører aggeregatet.

Mitt aggeregat kan kjøres ca 1,5 timer før det går tomt for bensin og jeg har ikke opplevd noen problemer.

Jeg vet om flere som har det slik som jeg har det og ingen har hatt noen problemer. Vi har alle bensinmotorer, så vi tenker kanskje litt mer på eksplosjonsfaren før vi starter opp...

/Per

/per

:blush:Du har nå en BENSINMOTOR i motorrommet. Ikke mye bensin, riktignok men rikelig til å sende skuta til himmels. Husk skikkelig luftevifte,  og  gjerne en "sniffer" i tillegg. Hele opplegget må betraktes som bensindrevet båt. Jeg ville absolutt forsøkt å plassere generatoren på dekk, i isolert kasse. Lignende oplegg som for gassflasker.

mvh.  klk

Øøøhhh, men det er jo allerede en 7,4 liter V8`er bensin som står i motor rommet...

-så en liten sylinder til gjør vel ikke store forskjellen :smiley:

Om den er bra vil bare tiden vise, så langt starter den lett og bråker LANGT mindre enn gressklipperen min :lol: :lol: :lol:

Prisen var iallefall overkommelig.

Kommer tilbake med mer når den er montert og testet i båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...