bliss X Startet 28.August.2007 Link til dette innlegget Startet 28.August.2007 Vurderer å kjøpe en liten RIB som slepejolle. Hadde tenkt meg en på 2.90 Må være solid og av bra kvalitet. Noen forslag til merke, og ca pris? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Har du mistet den gamle ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Nei jeg har ikke mistet den gamle, men vurderer å gå over fra ren gummibåt til RIB. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ta med en River 290 i vurderingen også - den har mange fordeler fremfor de oppblåsbare (en ulempe jfr en RIB, nemlig at den må fendres...) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
m/s draugen Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 ta med en River 290 i vurderingen også - den har mange fordeler fremfor de oppblåsbare (en ulempe jfr en RIB, nemlig at den må fendres...) Sjekk finn kode:10998592 Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Hadde en Grand 270 Rib. Sikkert ikke verdens beste kvalitet, men veldig grei til mitt bruk den tida jeg hadde den. Prisen for ca to år siden var ca 12500,- hos WF motor i Haugesund. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 noen som har Suzumar 270 rib, hur stark motor behövs för att plane med 2 vuxna Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Vurderer å kjøpe en liten RIB som slepejolle. Hadde tenkt meg en på 2.90. Må være solid og av bra kvalitet. Noen forslag til merke, og ca pris? Det blir litt interessant å se hva du ender opp med. Når du skal ha en slepe-RIB tremger du vel ikke å tenke så mye på vekt, noe som gjør at du kan kjøpe en relativt tung RIB (eksempelvis Narwhal). Dersom den tidvis skal plasseres på dekket blir vel vektspørsmålet litt mer sentralt. Har du vurdert om du vil ha dobbel bunn (greit med flat bunn å ha beina på). Jeg ser at det har vært en utvikling av kvaliteten på oppblåsbare bunner som jeg har sansen for. Jeg har tenkt meg ny RIB neste år og har sett litt på Serifos Plus som bl.a. selges av Seatronic i Moss. Jeg synes fordekket er tiltalende. Det er vel ikke den beste RIBen, men jeg har hørt at Plastimar har jobbet mye med å forbedre kvaliteten på materiaslene de benytter. De har visstnok brukbar kvalitet på redningsflåtene sine som også kommer RIBene til nytte. Jeg vil ikke anbefale lette to-bunnsskrog i glassfiber. Jeg har selv skjært litt gjennom glassfiberen i forbindelse med glassfiberreperasjon. Her var mange områder svært tynne. Jeg har hatt flere bRIBer opp gjennom årene og klarer ikke å bestemme meg for hva som har vært den beste. Blir spennende å lese innlegg fra eiere av mange nye RIB-typer som er på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 noen som har Suzumar 270 rib, hur stark motor behövs för att plane med 2 vuxna Tipper du må ha 9,9Hk. Hvis dere er lette, så kan det kanskje gå med 8 HK. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 . Hvis dere er lette, så kan det kanskje gå med 8 HK. ja en av oss er lett.............. har en Suzumar 290 som planer med mig(den tunge) o en 5hk Yamaha (eller möjligtsvis 4hk) men med 2 ombord så er det helt omöjligt, lurer på o skifte til en 270RIB, dom bör vel plane lettere? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Har lurt litt på denne uten konsoll. Et krav (ønske) er at den skal kunne slepes i all slags vær med en 9.9. hk på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Sjekk Arimar 3.10. Zodiac har en lett Rib serie. Ellers er vel noe av det bedre Caribe, men selges vel skjelden i Norge. Ute etter billig, så selger Smart CLub ut sine for 9990,- inkl mva. Dette med styrekonsoll. Idag har vi 2 stk joller. En AL320 med 10 hk og styrekonsoll, samt en Aquiaquick 3,m med 8 hk. Vurderer event å selge begge å selv kjøpe ny RIB, rundt 3,1 og 10 hk. Med styrekonsoll. I tillegg en lettvekter av gummibåt for stuing i rom/dekk. Å ha en hardplastbåt(AL) på slep, synes jeg ikke er så gunstig. I tilegg må det fendres ved landligge. Ved manøvering i havner det samme. Men sjøegenskapene er veldig bra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Frøken Fryd Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) noen som har Suzumar 270 rib, hur stark motor behövs för att plane med 2 vuxna Jeg planer med min 270 med 8hk, gjør vel en 15 knop med to voksne... Den er godkjent med 9,8 også Jeg slepte min båt kun på en tur, har snap daviter nå. Hvordan blir disse festet for at den ikke skal gå frem og tilbake? Redigert 28.August.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 man må opp i 8hk.....det rekker ikke med 6hk, önsker en så lett motor som möjligt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
koh Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Hei ! Har en Zodiac YL310 med Suzuki 9,9 som lettbåt. Den veier bare 40kg. Funker fint bak der - sleper greit opptil 16 knop - virker ikke som den sinker nevneverdig. Mener å huske den kostet ca 22. -ko Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Men er det en R.I.B? Har en helt ok gummibåt - achilles LSI104, men ønsker alstå å gå over til RIB Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Du klarer deg nok med en 6 hk Gunga. Jeg har en 310 RIB som veier drøye 50kg. Hadde en 6 hk Mercury på den tidligere og den planet greit med meg og to gutter på 5 og 8 år ombord. Det var først da mor kom ombord i tillegg at det ikke var mulig å få den i plan. Med en trimmet 9,9/15 hk planer den greit med hele familien ombord. Redigert 28.August.2007 av goggen (see edit history) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Allan E Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Jeg har en Qvicksilver rib på 2,7m. Den er lett som bare det. Veier ca 35 kilo tror jeg. Synes at den er i minste laget og jeg får den i plan med 2 voksne ombord med en 8 hk. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Har lurt litt på denne uten konsoll.Et krav (ønske) er at den skal kunne slepes i all slags vær med en 9.9. hk på hekken. Den ser flott ut - har du fått noe pristilbud? Kankje kjøper jeg den samme.. Mitt syn på påhengeren er at denne bør være 9.9 (dvs 15 hk) ut fra den enkle erfaring at jeg MANGE ganger har bistått andre fritidsbåtseilere med å legge ut anker ved vanskelige/ endrede vindforhold. Da er det greit å ha kaftig motor som kan trekke anker + kjetting + båt til ny ankringsposisjon. Jeg har hatt mindre påhengsmotoirer, men disse gir ikke ønsket effekt når det er behov for å legge anker i andre posisjoner i passe sterk vind (frisk bris - liten kuling). Her snakker vi etter min erfaring om sikkerhetssystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Har du vurdert RIB med aluminiumsbunn. Vi har en AB (ca 270cm) Solid som juling. Aluminiumsbunnen er lettere enn glassfiberrib. Men så er pontongene i hypalon, så direkte lett er den ikke uansett. Og ikke helt gratis. Tror jeg så den tilsalgs for 17.000 for noen år siden, men kommer ikke på hvor. Den ble målt med GPS til 17 knop når den og motoren var ny. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
bliss X Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Den ser flott ut - har du fått noe pristilbud? Nei, er ikke så langt i prosessen ennå, men tror den er relativt dyr . Blir uansett ikke noe kjøp før til neste år. Prøver bare å orientere meg litt i jungelen av produkter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Jeg kommer til å følge dine betraktniger. Dine betraktningerv har i flere sammenhenger vist seg å være meget hensiktsmessige og fornuftige. Jeg holder på at motoren bør være 15 HK (9.9 HK) fordi vi kan komme i situasjoner hvor vi må hjelpe andre eller oss selv med nye fortøyninger. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Litt om bakgrunnen for dette: Jeg har idag en achilles LSI 104 gummibåt med oppblåsbar dørk. En solid, relativt stor (3.15) båt. Til denne har jeg en Yamaha 4HK, som jeg tar opp når jeg sleper. Ulemper: - Egner seg dårlig for sleping med motoren på. Begynner å bli lei av å ta opp og ned motoren, og skulle ogå gjerne hatt en 9.9/15HK men det blir alt for tungt. - Håpløs å øse. Alt vannet ligger under den oppblåsbare dørken Med årets regnfulle sommer + litt dårlig rygg, har jeg gått skikkelig lei av å holde på med dette Jeg har hørt an en solid RIB gjerne kan slepes med motoren på, og jeg antar også at den er lett å øse. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Er også på leting etter RIB, har sett på denne Under 10 laper, men er usikker på kvaliteten. Kansje noen med erfaring med disse Italienerene. Hva med motorene til Selva, tenker på 2 takterene grunnet lav vekt. Forhandler som jeg har besøkt:http://marineequipment.frydenbo.no/Default.aspx?tabid=607 Redigert 28.August.2007 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
JRK Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Hei, Kjøpte en brukt Zodiac YL 275 RIB i vår, og maken til stødig gummibåt skal du lete lenge etter. Hadde en gammel Bombard B100 tidligere og det var ei løje til sammenligng. Har 9.9/15 HK på denne og den v-formede kjølen suger seg fast uansett hvor mye man prøver å provosere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.