Jump to content

Liten RIB som slepejolle

bliss X

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en liten RIB som slepejolle. Hadde tenkt meg en på 2.90. Må være solid og av bra kvalitet. Noen forslag til merke, og ca pris?

Det blir litt interessant å se hva du ender opp med. Når du skal ha en slepe-RIB tremger du vel ikke å tenke så mye på vekt, noe som gjør at du kan kjøpe en relativt tung RIB (eksempelvis Narwhal). Dersom den tidvis skal plasseres på dekket blir vel vektspørsmålet litt mer sentralt. Har du vurdert om du vil ha dobbel bunn (greit med flat bunn å ha beina på). Jeg ser at det har vært en utvikling av kvaliteten på oppblåsbare bunner som jeg har sansen for. Jeg har tenkt meg ny RIB neste år og har sett litt på Serifos Plus som bl.a. selges av Seatronic i Moss. Jeg synes fordekket er tiltalende. Det er vel ikke den beste RIBen, men jeg har hørt at Plastimar har jobbet mye med å forbedre kvaliteten på materiaslene de benytter. De har visstnok brukbar kvalitet på redningsflåtene sine som også kommer RIBene til nytte. Jeg vil ikke anbefale lette to-bunnsskrog i glassfiber. Jeg har selv skjært litt gjennom glassfiberen i forbindelse med glassfiberreperasjon. Her var mange områder svært tynne. Jeg har hatt flere bRIBer opp gjennom årene og klarer ikke å bestemme meg for hva som har vært den beste. Blir spennende å lese innlegg fra eiere av mange nye RIB-typer som er på markedet.

. Hvis dere er lette, så kan det kanskje gå med 8 HK.

ja en av oss er lett.............. :smiley:

har en Suzumar 290 som planer med mig(den tunge) o en 5hk Yamaha (eller möjligtsvis 4hk) men med 2 ombord så er det helt omöjligt, lurer på o skifte til en 270RIB, dom bör vel plane lettere?

S/Y Gunga Din

Sjekk Arimar 3.10. Zodiac har en lett Rib serie. Ellers er vel noe av det bedre Caribe, men selges vel skjelden i Norge.

Ute etter billig, så selger Smart CLub ut sine for 9990,- inkl mva. Dette med styrekonsoll.

Idag har vi 2 stk joller. En AL320 med 10 hk og styrekonsoll, samt en Aquiaquick 3,m med 8 hk. Vurderer event å selge begge å selv kjøpe ny RIB, rundt 3,1 og 10 hk. Med styrekonsoll. I tillegg en lettvekter av gummibåt for stuing i rom/dekk.

Å ha en hardplastbåt(AL) på slep, synes jeg ikke er så gunstig. I tilegg må det fendres ved landligge. Ved manøvering i havner det samme. Men sjøegenskapene er veldig bra.

Vi sees!

noen som har Suzumar 270 rib, hur stark motor behövs för att plane med 2 vuxna

Jeg planer med min 270 med 8hk, gjør vel en 15 knop med to voksne... Den er godkjent med 9,8 også

Jeg slepte min båt kun på en tur, har snap daviter nå. Hvordan blir disse festet for at den ikke skal gå frem og tilbake?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Du klarer deg nok med en 6 hk Gunga. Jeg har en 310 RIB som veier drøye 50kg. Hadde en 6 hk Mercury på den tidligere og den planet greit med meg og to gutter på 5 og 8 år ombord. Det var først da mor kom ombord i tillegg at det ikke var mulig å få den i plan. Med en trimmet 9,9/15 hk planer den greit med hele familien ombord.

Redigert av goggen (see edit history)
Har lurt litt på denne uten konsoll.Et krav (ønske) er at den skal kunne slepes i all slags vær med en 9.9. hk på hekken.

Den ser flott ut - har du fått noe pristilbud? Kankje kjøper jeg den samme..

Mitt syn på påhengeren er at denne bør være 9.9 (dvs 15 hk) ut fra den enkle erfaring at jeg MANGE ganger har bistått andre fritidsbåtseilere med å legge ut anker ved vanskelige/ endrede vindforhold. Da er det greit å ha kaftig motor som kan trekke anker + kjetting + båt til ny ankringsposisjon. Jeg har hatt mindre påhengsmotoirer, men disse gir ikke ønsket effekt når det er behov for å legge anker i andre posisjoner i passe sterk vind (frisk bris - liten kuling). Her snakker vi etter min erfaring om sikkerhetssystemer.

Har du vurdert RIB med aluminiumsbunn. Vi har en AB (ca 270cm) Solid som juling. Aluminiumsbunnen er lettere enn glassfiberrib. Men så er pontongene i hypalon, så direkte lett er den ikke uansett. Og ikke helt gratis. Tror jeg så den tilsalgs for 17.000 for noen år siden, men kommer ikke på hvor. Den ble målt med GPS til 17 knop når den og motoren var ny.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg kommer til å følge dine betraktniger. Dine betraktningerv har i flere sammenhenger vist seg å være meget hensiktsmessige og fornuftige.

Jeg holder på at motoren bør være 15 HK (9.9 HK) fordi vi kan komme i situasjoner hvor vi må hjelpe andre eller oss selv med nye fortøyninger.

Litt om bakgrunnen for dette:

Jeg har idag en achilles LSI 104 gummibåt med oppblåsbar dørk. En solid, relativt stor (3.15) båt. Til denne har jeg en Yamaha 4HK, som jeg tar opp når jeg sleper.

Ulemper:

- Egner seg dårlig for sleping med motoren på. Begynner å bli lei av å ta opp og ned motoren, og skulle ogå gjerne hatt en 9.9/15HK men det blir alt for tungt.

- Håpløs å øse. Alt vannet ligger under den oppblåsbare dørken

Med årets regnfulle sommer + litt dårlig rygg, har jeg gått skikkelig lei av å holde på med dette

Jeg har hørt an en solid RIB gjerne kan slepes med motoren på, og jeg antar også at den er lett å øse.

Er også på leting etter RIB, har sett på denne

Under 10 laper, men er usikker på kvaliteten. Kansje noen med erfaring med disse Italienerene. :confused:

Hva med motorene til Selva, tenker på 2 takterene grunnet lav vekt. :confused:

Forhandler som jeg har besøkt:http://marineequipment.frydenbo.no/Default.aspx?tabid=607

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei,

Kjøpte en brukt Zodiac YL 275 RIB i vår, og maken til stødig gummibåt skal du lete lenge etter. Hadde en gammel Bombard B100 tidligere og det var ei løje til sammenligng. Har 9.9/15 HK på denne og den v-formede kjølen suger seg fast uansett hvor mye man prøver å provosere

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...