Jump to content

Bavaria 35 motorbåt, det beste kjøpet?

jazzen

Recommended Posts

Jeg og min frue har tenkt å anskaffe oss en hurtiggående motorbåt til under 2 mill, som samtidig er en skikkelig bobåt. Vi har falt for bavaria 35 sport. Vi har vært mye ute med venner som har en slik båt, men før vi handler, ønsker vi å se på andre båter i det skiktet. Men sannheten er at vi ikke finner noen som kan måle seg! Både design, pris og innholdsmessig er det etter vår(og mange andre av våre venner) ingen som kan konkurrere. Har testet Windy 37 Mistral, Cranchi og Gobbi, men disse ble lettvektere sammenlignet med B-35! Er det noen som har andre alternativer jeg burde testet før jeg handler?

Om vurderingskriteriet er maks plass/krone så er det nok vanskelig å slå Bavarian. Merk at 35 er en utgått modell.

Jeg ville kikket på Benetau Monte Carlo 37 også.

Også ville jeg tatt en tur ut i litt skikkelig motsjø for å se om du er fortrolig med sjøegenskapene på båten du kjøper.

Lykke til!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har sett brosjyrer av Monte Carlo 37. Virket ikke tiltalende ut fra dem, dessuten er vel ikke dette en båt til under 2 mill.?

Har vært ute i nesten all slags vær i sommer med en B-35, og ble imponert over sjøegenskapene. Det kan være lurt å få en person som ikke har greie på båtfabrikanter/pris og omdømme for å vurdere båter opp mot hverandre. Vi såkalt "eksperterter" har alt for mange stengsler og holdninger til at vi kan ta en uselvisk vurdering. Min kone og hennes venninner (ingen av dem har greie på båttyper) var alle enige om at B-35 var den stiligste/kuleste/og mest moderne og praktiske av de overnevnte typer jeg før har nevnt at jeg har testet. Da jeg i etterkant fortalte dem at B-35 var den desidert rimeligste båten, ville de knappt tro det!

Vanskelige vurderinger jazzen. Vi har en BMB 35 og min kone var også veldig begeistret for alle løsninger i båten og vr litt pådriver for å kjøpe en pent brukt slik båt. Nå har vi hatt den en sesong, kjørt ca. 75 timer, og hatt i underkant av 40 overnattinger ombord med 2 voksne og 2 barn, og er fortsatt godt fornøyd med alt ombord, samt sjø egenskapene. Nå har vi ikke hatt veldig stor sjø i sommer, men allikevel stor nok til at vi kunne danne oss et inntrykk av hvordan båten oppfører seg under ulike forhold. Eller rettere sagt hvordan vi opplever det å være ute i stor sjø med den. Vi hadde et havari med vår forrige båt i fjor, under ufyselige forhold, slik at vi er nok alle litt "vare" når det gjelder bølgehøyde og vind, men i år har tryggheten kommet tilbake heldigvis.

Vi vurderte BMB 35 til det beste kjøpet for det antall kroner vi var villige til å legge i båt, slik at ik vurderingen nødvendigvis blir subjektiv. Det manlget ikke på alternativer, men da ble prisene for høye for oss.

Lykke til med valget ditt, hva det nå enn måtte bli. :smiley:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Tror det er mange som gjør samme vurdering som dere og kommer til samme konklusjon; Bavaria er mye båt for pengene. Om ikke pengene teller er selvsagt Windy 37 en lekker og solid båt i dette segmentet, men det skiller mye i kroner...At det er en utgående modell ville jeg ikke lagt avgjørende vekt på. Bavaria skifter oftere og oftere modell og endringene er ofte små. F.eks. kommer de nå med en ny 30 foter som er temmelig lik gamle 29 sport. 30 sport som kom med stor solseng bak har nok ikke innfridd i alle deler av markedet vil jeg tro.

Lag deg en liste med hva som er viktig og sett opp pluss og minus på de aktuelle båtene.

Lykke til med valget

Sikkert et greit valg, men det er to forhold som ville gjort meg litt forsiktig. For det første er den ikke SÅ rimelig, brukte 2006-2007 modeller ligger vel fra ca. 1.8 til 2.25 mill. på Finn.no. For det andre er det større usikkerhet med hensyn til hvordan bruktprisen vil utvikle seg videre sammenliknet med mer etablerte merker.

2006 mod B-35 lå i fjord høst på ca 1,65mill på finn.no. Du får ikke en 2006 mod. for den prisen i år!. Jeg tror ikke du trenger å være redd for at B-35 vil falle nevneverdig. Da ville jeg heller være redd for andre båtmerker, og da spesiellt norske båter som jeg tror er alt for høyt priset.. Stadig flere finner B-35 atraktiv,

og i og med at Bavaria har sluttet å produsere denne modellen som har vist seg å bli en "hit" i norge, vil ikke markedet flomme over av disse i fremtiden. I og med at Bavaria er et enormt selskap så har vel ikke salget i lille norge så betydning for bestemmelsen de har tatt om å slutte å produsere B-35. For det er denne modellen som passer for norske forhold

Da både "Ludde" og "benna" som begge har slik båt, anbaler B-35 på det varmeste, så tror jeg at valget mitt er gjort. Ble også beroliget av bennas analyse når det gjelder sannsynlig prisutvikling på denne båten også. Jeg syntes hans analyse virker troverdig. Kansje jeg snart kan bli en av gutta i B-35-gjengen!!

Det største problemet slik jeg ser det er 2 motorer og dyr VP service. Er heller ikke helt fortrolig med buesofaen på passasjersiden. Men ellers er det jo helt klart en fin båt.

Har også vært min største innvendig mot twin. De første årene er det jo bare servicekostandene, selv om jeg synes det var overraskende liten forskjell på f.eks. Bitteliten sine 2x D4 (Petra og Tulla eller hva han nå kaller dem :lol: ) og min D6 i så måte. Ville vært mer betenkt med en eldre båt med twin når alle andre kostnader blir x2.

Redigert av Swande (see edit history)

Har i alle år bare hatt båter med enkel installasjon, og var også skeptisk i utgangspunktet med tanke på kostnader ifbm. service, driftskostnader etc. Etter en sesong med twin installasjon ser jeg at kostnaden er høyere, men brukerfordelene er helt overlegne. Stabil i sjøen og nok krefter, suveren ved tillegging og finmanøvrering. Fos oss var også sikkerhet et hett tema etter havariet i fjor med bare en motor, så fra nå av er det dobbelinstallasjoner som gjelder her i huset...eller rettere sagt i båten. :yesnod:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

2006 mod B-35 lå i fjord høst på ca 1,65mill på finn.no. Du får ikke en 2006 mod. for den prisen i år!. Jeg tror ikke du trenger å være redd for at B-35 vil falle nevneverdig. Da ville jeg heller være redd for andre båtmerker, og da spesiellt norske båter som jeg tror er alt for høyt priset.. Stadig flere finner B-35 atraktiv,

og i og med at Bavaria har sluttet å produsere denne modellen som har vist seg å bli en "hit" i norge, vil ikke markedet flomme over av disse i fremtiden. I og med at Bavaria er et enormt selskap så har vel ikke salget i lille norge så betydning for bestemmelsen de har tatt om å slutte å produsere B-35. For det er denne modellen som passer for norske forhold

Den vurderingen tror jeg du skal få slite med å dokumentere. Særlig når båtene blir mer enn 5 - 6 år gamle.

Hva med et bud på denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=5&tot=6

Båten fikk 9 av 10 poeng i båttest i engelsk båtblad og ble kåret til beste sportscruiser hvor bla. sunseeker 34 var blant de nominerte.

Løsningen med skyvetak i stedet for kalesje virker å være svært praktisk. To lugarer og sitteplass til to familier rundt cockpitbordet er vel "skiprodusenten" Elan alene om å kunne tilby i denne størrelsen. At den i tillegg har et flott design er vel heller ingen ulempe.

Eller hva med denne ?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=4&tot=9

De 150 - 200 000 du må legge ut ekstra i forhold til Bavaria 35 vil du få igjen med renter den dagen du skal selge igjen. Bare siste måned er det lagt ut 6 stk. Bav 35 på finn.no. Når du en dag skal selge igjen er det som regel den som har lavest pris av sammenlignbare båter som får solgt først. Er det få objekter å sammenligne med vil du ha større mulighet til "sette" prisnivået selv.

Det samme gjelder antakelig for Elan som det blir vist til ovenfor. Begge disse båtene har kjempefine og romslige løsninger for salongen på dekk. Og det er stort sett der du oppholder deg. HT er unødvendig. Slipp solen inn så snart anledningen byr seg, det kan gå lenge mellom hver gang.

Redigert av Puffen (see edit history)

Denne er gammeldags i design. Og bare 3,31m bred. Det blir bare en stor daycruiser ut av det. Lurte selv på å kjøpe en Scand-360 en gang, men skrinla det fort p.g.a. at den var for smal og derfor ikk oppfylte min krav til bocomford. Jeg kan også opplyse at det ligger 11stk Windy mistral 37 for salg på finn.no, så det er ikke noe spesiellt at det ligger en del B-35 for salg.

Mange legger inn annonse bare for å se. (Det koster jo bare kr 400,-) Man kan si hva man vil om windy, men lekre i "hekken" er de i hvert fall ikke. De har det gammeldagse norske over seg.

De 150 - 200 000 du må legge ut ekstra i forhold til Bavaria 35 vil du få igjen med renter den dagen du skal selge igjen. Bare siste måned er det lagt ut 6 stk. Bav 35 på finn.no. Når du en dag skal selge igjen er det som regel den som har lavest pris av sammenlignbare båter som får solgt først. Er det få objekter å sammenligne med vil du ha større mulighet til "sette" prisnivået selv.

Hvor mange bruktbåter som til en hver tid ligger ute speiler jo ikke bare hvor mange som vil selge, men også hvor mye omsetning det har vært av en bestemt båttype. Jeg er ikke sikkert på at du får igjen de pengene nei. 35`ern til Bavaria er blitt en meget populær båt. Skjønner heller ikke helt logikken din. Hvis den som til en hver tid ligger lavest i pris i forhold til konkurentene er lettest å selge, skulle vel Bavaria`en ha ett fortrinn!?

Denne er gammeldags i design. Og bare 3,31m bred. Det blir bare en stor daycruiser ut av det. Lurte selv på å kjøpe en Scand-360 en gang, men skrinla det fort p.g.a. at den var for smal og derfor ikk oppfylte min krav til bocomford. Jeg kan også opplyse at det ligger 11stk Windy mistral 37 for salg på finn.no, så det er ikke noe spesiellt at det ligger en del B-35 for salg.

Kan ikke si annet enn at Marex`en er en fantastisk båt, men ikke uenig i at den fremstår noe mer "traust" en Bavariaen. Litt "gammeldags" trearbeid som minner litt om snekke. Uteplassen og pantry`et i Marexen er sterke kort, så rent bortsett fra prisforskjellen er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg ville valgt. Mer volum i Bavariaen totalt, men Marex`en har en suveren uteløsning og mange gode gjennomtenkte løsninger.

Redigert av Swande (see edit history)

Skal prøve å forklare ressonementet, men først må jeg rette meg selv. Det er lagt ut 8 stk. Bav. 35 de siste 3 ukene.

At du må ha laveste pris er "innenfor" samme model. At Bavaria er billigere en andre båter er klart et moment for Bavaria, men det har ikke noe med saken å gjøre. For her blir det snakk om hvilken av de 8 du velger. Det at mange vil selge er heller ikke ensbetydende med at alle blir omsatt. Min påstand er derfor at det det for Bav. 35 gjelder følgende status i øyeblikket; " Kjøpers marked"

Marex 350 er mindre enn Bav. 35. Ingen tvil. Den økte størrelsen har du imdlertid kun glede av under dekk, men når jeg har valgt sportscruiser har jeg fokusert på løsningene oppe på dekk. Hvis en har tenkt å bo ombord i båten i ukevis, og er flere enn 4 vil nok Bav. 35 sine løsninger være "riktigere"

Skal prøve å forklare ressonementet, men først må jeg rette meg selv. Det er lagt ut 8 stk. Bav. 35 de siste 3 ukene.

At du må ha laveste pris er "innenfor" samme model. At Bavaria er billigere en andre båter er klart et moment for Bavaria, men det har ikke noe med saken å gjøre. For her blir det snakk om hvilken av de 8 du velger. Det at mange vil selge er heller ikke ensbetydende med at alle blir omsatt. Min påstand er derfor at det det for Bav. 35 gjelder følgende status i øyeblikket; " Kjøpers marked"

Marex 350 er mindre enn Bav. 35. Ingen tvil. Den økte størrelsen har du imdlertid kun glede av under dekk, men når jeg har valgt sportscruiser har jeg fokusert på løsningene oppe på dekk. Hvis en har tenkt å bo ombord i båten i ukevis, og er flere enn 4 vil nok Bav. 35 sine løsninger være "riktigere"

Ok - da skjønte jeg hva du mente. Ellers enig i synspunktene om viktigheten av størrelse på uteplass. Men nå har ikke Bavariaen akkurat liten uteplass heller da. Det første som slo meg da jeg kom ombord var bredden - gedigen. Men som sagt Marexen har en genial uteløsning + cabriolet-løsningen

Det første som slo meg da jeg kom ombord var bredden - gedigen. Men som sagt Marexen har en genial uteløsning + cabriolet-løsningen

For meg virker det som om Bavaria har gått litt tom for ideer når de for stort volum å jobbe med. Det blir bare volum - ikke noe som er utnyttet. Og hva i alle dager skal man med 2 meter ståhøyde under dekk? Derfor liker jeg Bavaria båtene opp til 33 fot. Over det synes jeg de blir for lite utnyttet.

Mange regner mye båt for pengene som en funksjon av volum. For meg er det også andre kvaliteter som har stor betydning. Som feks:

Finish på innredning

Byggekvalitet - også i motorrom og andre steder "bak scenen"

Kvalitet på tekniske løsninger - både valg av utstyr og hvordan det er montert.

Dashbord som fungerer også med papirkart og har god plass til radar og plotter

Gode vindusviskere (Windy sendte meg en oppgradering på disse etter at jeg klagde til de, men jeg hadde gjerne sett bedre saker som standard)

At alle sitter godt i båten - uansett hvor man sitter (her har jeg kritisert Windy for dårlig førersete)

God balanse i båten slik at man slipper å bruke trimflaps forå trimme baugen ned ved normal gange

Kjøreegenskaper i sjø - dvs hvor komfortabel er båten i motsjø

Motorstøy

Restverdi

Fravær av knirk og knak når man kjører

m.m

Om man ser på mange av de Windyene som er lagt ut for salg nå så ligger prisene stort sett på nominal verdien de kostet som nye. De holder seg godt i pris over tid. At Windy 37 er gammeldags er jeg enig i - og for meg er det en sak jeg setter pris på. 37 er en klassisk sportscruiser. Samme sitter vi og sier nå etter at vi var og kikket litt hos Fairline i går. Her er det mer volum, mindre form. Så kan man krangle om man skal ha form før funksjon eller funksjon før form :smiley:

Windy er sammenlignet med Bavaria og Fairline et litet fjutteverft. Det lages 35-40 W37 pr år, og alt selges før det er produsert. Da vi kjøpte vår var det nesten ett års ventetid.

Windy 37 er en dyr båt sammenlignet med Bavaria 35. Jeg tror også de henvender seg til ulike kjøpegrupper. En Windy 37 koster i dag godt over 3 millioner om man utstyrer den "normalt". Bavaria 35 koster knappe 2 millioner. Således får man mye mer volum for pengene om man kjøper Bavaria :yesnod: Om det er det man vil ha da.

Motorboat & Yachting har en test av brukt W37 i forrige nummer. Den gir mange svar - både på styrker og svakheter. For det er klart at Windy 37 har svakheter - akkurat som alle andre båter.

Så en generell betraktning:

Det å bygge motorbåt er noe helt annet enn å bygge seilbåt. Det er helt andre krefter som påvirker en motorbåt enn en seilbåt. Bavaria er et "ungt" motorbåtverft. Om Bavaria kommer med en båt jeg synes er utrolig lekker vil jeg nok fortsatt vente å se hvordan Bavariaene holder seg etter 5-7 år på vannet. Det står en interessant artikkel om dette i siste Vi Båtägare. Her er det en av Sveriges mest erfarne båt besiktningsmenn som skriver.

For meg virker det som om Bavaria har gått litt tom for ideer når de for stort volum å jobbe med. Det blir bare volum - ikke noe som er utnyttet. Og hva i alle dager skal man med 2 meter ståhøyde under dekk? Derfor liker jeg Bavaria båtene opp til 33 fot. Over det synes jeg de blir for lite utnyttet.

2 meter ståhøyde bør det være.

Hos meg har jeg en ståhøyde på ca 190cm, det er i minste laget, må da bøye nakken mens jeg lager mat og sånt.

Så da er Bavaria motorbåten for de lange da :wink:

Hos oss er det ca 190 cm ståhøyde

Så tilbake til trådstarters spørsmål: hva er det beste kjøpet? Det er jo det man selv vil ha. Jeg vil ha en Windy 37 - og da er det det beste kjøpet for oss. Andre vil ha Bavaria og da er det det beste kjøpet for dem. Hva vi vil ha fremover vet vi ikke - men det blir nok enten engelsk eller norsk.

En annen sak: hva er et som er så gammeldags med Windy's "hekker"?

header_37.jpg

17_-644022334.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...