benna Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Jeg er enig med mye som "bitteliten" skriv her. Det at Windy 37 er en mer traust båt og fenger vel mer den litt eldre garde, hvor pris ikke er det avgjørende momentet og at B-35 er en sporty båt med mye volum og følelsen av hytte er mer nærliggende. Det jeg ikke er enig i, er vurderingen av de ulike Bavaria-modellen. At han syntes B-35 var lite utnyttet i forhold til plass. For meg er det viktigste positive med B-35 at man får følelsen av å kunne bevege seg uten å stange borti noe hele veien. Folk trenger ikke flytte seg for hver minste ting man skal gjøre ombord. Store lugarer, hvor man får følelse av skikkelig soverom i motsettning til mange mindre båter hvor soverommene bare er et kryp-inn. Er enig at den kan virke litt "naken" i kabinen, men det er jo båteierens utfordring å "møblere" den slik at den blir "hjemmekoselig" Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Denne er gammeldags i design. Og bare 3,31m bred. Det blir bare en stor daycruiser ut av det. ..... Man kan si hva man vil om windy, men lekre i "hekken" er de i hvert fall ikke. De har det gammeldagse norske over seg. Bavaria lager flotte båter, men det er de ikke alene om. Helt uenig i at Marex Cabriolet Cruiser er gammeldags, mange flotte løsninger på den båten. Ikke minst uteplassen. Når det gjelder Windy er det båter i en helt annen klasse mht finish/materialvalg/sjøegenskaper......og pris....... Designen er etter min subjektive mening harmonisk og med en vakker "hekk"! Scand Baltic er hva det jeg vil kalle gammeldags norsk, men de har solgt over 1000 stk, og er fremdeles blandt de mest solgte båtene i Norge. Men de stiller også i en annen klasse; halvplaner/ fast aksel. Forresten, hva nytt har Bavaria bidratt mht design de siste årene? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Motorboat & Yachting har en test av brukt W37 i forrige nummer. Den gir mange svar - både på styrker og svakheter. For det er klart at Windy 37 har svakheter - akkurat som alle andre båter. Interessant. Hvilke svakheter ble påpekt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Jeg er enig med mye som "bitteliten" skriv her. Det at Windy 37 er en mer traust båt og fenger vel mer den litt eldre garde, hvor pris ikke er det avgjørende momentet og at B-35 er en sporty båt med mye volum og følelsen av hytte er mer nærliggende. Nå har jeg aldri ansett meg som eldre garde før nå. Faktisk første gang jeg har reflektert over det. Mulig jeg er gammeldags - akkurat som innredningen i båten Her er det ingen store, hvite plastflater - som er så moderne i dag. Dahsbordet er også umoderne på W37 - for her er det faktisk meget god plass til papirkart. Jeg liker klart klassisk design. En av de sakene jeg liker mest med båten vår er det lange, spisse fordekket. Naturligvis påvirker det plassen under dekk - men det er greit for meg. Forresten, hva nytt har Bavaria bidratt mht design de siste årene? Bavaria skal nok ikke være designleder. De tilbyr båter i "mellomsjiktet" i markedet. Akkurat som Windy har sin stil med klassisk design. Det blir spennende å se de første skissene på nye Windy 44 på messa til helgen. Leste i morges Båtlivs test av 33 og 37. Mye fint å lese her. 37 så ut til å ha 2 vindusviskere også - det er bra. Men sjøegenskapene stusser jeg på - særlig at båten er så våt i vannet i litt sjø. Interessant. Hvilke svakheter ble påpekt? To hovedsvakheter: 1. Pris - båten er dyr å kjøpe. Bladet skriver at dette er en av de båtene som holder seg meget godt i pris, så således får man igjen dette når man selger. 2. Trang under dekk sammenlignet med nyere konstruksjoner. Men det er også en konsekvens av at sjøegenskapene er gode. Bladet hadde også vært i kontakt med en eier som hadde hatt feil på skroget på båten sin - en støpefeil i en forsterkning som kom til syne når han hadde kjørt fort i styrke 6 vind. De første modellene med hardtop var heller ikke helt lytefrie - men fra 2000 modellene er dette fikset. Dette er tatt fra eget minne. Så jeg vil anbefale interesserte i å lese bladet selv. Jeg har det i arkivet og kan kopiere også Det hele bunner jo ned i hva slags båt man ønsker seg, og det er aldri feil hva man velger, for man velger det som er rett for en selv. Hva andre synes er jo totalt underordnet Redigert 3.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Det beste svaret du kan få på ditt spørsmaål "oteren" er å vise en uhildet person som ikke har "greie på" båter. Han ville si at Bavaria er "fresh" mens marex og andre norske flyter på det gammeldagse. Bor selv like ved både Scand, Marex, Windy etc. samt at jeg kjenner endel som jobber hos disse båtprodusentene. De har ikke resurser,evne til å fornye seg i takt med tiden. Om noen år, når "den yngre" garde og som ikke har skylapper, har overtatt båthegemoniet, vil de norske produsentene slite Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Bor selv like ved både Scand, Marex, Windy etc. samt at jeg kjenner endel som jobber hos disse båtprodusentene. De har ikke resurser,evne til å fornye seg i takt med tiden. Om noen år, når "den yngre" garde og som ikke har skylapper, har overtatt båthegemoniet, vil de norske produsentene slite Vel, la oss kanskje nyansere dette litt. Nidelv er jeg enig i - de har ikke ressurser til å utvikle nye modeller. I stedet flikker de på gamle skrog - som Nidelv 780 er et eksempel på. Marex jobber med en ny 37 foter nå. Før den var det lite nyutvikling, bortsett fra CC modellen Windy har de siste 5 årene kommet med 58 53 52 32 Grand Tornado samt at de har oppgradert 32 Scriocco til 33 og 34 Khamsin til 35 for å ha gode skrog til D motorene som er tyngre. Scirocco og Grand Mistral fikk samtidig nye innrendinger. Windy lanserer i 2008 en ny 44 foter, og det jobbes med en 47 foter. Så jeg vet ikke helt jeg. Mulig de på Windy i Arendal ikke opplever så mye fornyelse ettersom de største båtene lages i Västervik. I et internasjonalt perspektiv tror jeg Windy er et av de få norske verftene som henger med. De kjemper mot feks Sunseeker som har 2000 ansatte og Fairline som har 1200 ansatte. Disse har mye større volumer pr modell, og dermed er det også enklere å få avkastning på utviklingskostnadene. Redigert 3.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 For meg virker det som om Bavaria har gått litt tom for ideer når de for stort volum å jobbe med. Det blir bare volum - ikke noe som er utnyttet. Og hva i alle dager skal man med 2 meter ståhøyde under dekk? Derfor liker jeg Bavaria båtene opp til 33 fot. Over det synes jeg de blir for lite utnyttet. Her har du et poeng, Bitteliten. Bavaria er volumiøse båter, men jeg stusser på hvorfor de ikke utnytter sitt fortrinn enda bedre. F.eks. kunne de utnyttet hulrom i tilknytning til cocpit mye bedre. I min båt er det f.eks. er det en ball-sal under cocpit og i tilknytning til motorrom. Det er nærest ei lita stikk-køye på hver side av diesel-tanken som bare er luft. Det ville være meget enkelt å lage noen ekstra luker, skott osv her. Spesielt med tanke på at mangel på stu-rom i cocpit er en av de tingene Bavaria har fått kritikk på. Dette er selvsagt enkle ting å ordne selv, men også enkle ting for produsenten å legge inn uten de store kostnadene. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 2 nye eksemplarer av Bav 35 lagt ut på Finn i dag. Hvis en kjører på litt blant de 10 som ligger på Finn, bør det være mulig å få en topp utstyrt 35er maks 1 år gammel til ca. 1,7. Det er billig. Ingen grunn til å vurdere ny. Som jeg har sagt tidligere; for denne modellen er det kjøpers marked. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 (redigert) Noen som vet nøyaktig hva den kostet ny i vår forresten ? Normalt utstyrt self. Redigert 3.September.2007 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Ca. 1,93 mill. var prisen i vår. Men "puffen": denne modellen er utgått, så da er det jo ikke så lett å finne en ny pris! Og selvfølgelig er det kjøpers marked både for Bavaria og andre merker nå på høsten, men jeg tviler på B-35 eierene vil gå så veldig langt ned i pris. De vet jo hva de har, og hva de kan få for den til våren. Men kansje noen er villige til å gå ned til 1,7 mill. for å sleppe vinterlagring, forsikringer, rentetap, vårpuss etc. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Ca. 1,93 mill. var prisen i vår. Men "puffen": denne modellen er utgått, så da er det jo ikke så lett å finne en ny pris!Og selvfølgelig er det kjøpers marked både for Bavaria og andre merker nå på høsten, men jeg tviler på B-35 eierene vil gå så veldig langt ned i pris. De vet jo hva de har, og hva de kan få for den til våren. Men kansje noen er villige til å gå ned til 1,7 mill. for å sleppe vinterlagring, forsikringer, rentetap, vårpuss etc. Jeg vet at den er utgått, det var derfor jeg lurte på hva den kostet i vår. Min mening er likevel at det er mer kjøpers marked for denne modellen som følge av det "store" utvalgetav nesten nye båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 (redigert) Tommelfingerregelen jeg ble fortalt da vi kjøpte båten vår er at man må ha båten i 3-5 år før man får igjen den nominelle verdien man betalte for båten (dvs få igjen pengene). Da har prisstigningen på tilsvarende ny båt tatt igjen verditapet på den gamle båten. Selger man før må man regne med tap, og jo dyrere båt man har jo mer må man regne med å tape. Windy setter opp prisene 3-4% pr år. For en W37 vil det si ca 100.000 i året. Redigert 4.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Denne regelen "bitteliten" her kommer med, høres veldig fornuftig ut og som jeg vil legge meg på minnet! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Bare tiden vil vise hva som er/var riktig tommelfingerregel, kommer veldig an på hvor i den økonomiske sylkus/konjunktur vi befinner oss. Nå har vi hatt oppgangstider i mange år, ikke sikker på om jeg ville tatt sjansen på at det fortsetter til "evig tid"! En båt til 3 mill idag kan godt være verdt 3 mill om fem år eller 2,5 mill eller 2 mill eller ....? Lignende har skjedd før og vil ganske sikkert skje igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 (redigert) Naturligvis kan slikt skje Mouche. Bare se på boligprisene som dupper nå. Nok en del som sitter med harehjerte i dette markedet nå. Min innstilling er at det alltid er et litet verditap på en båt i %. Feks vet jeg at vår båt ikke har den bredeste kjøpegruppe ettersom markedet ikke setter like stor pris på hardtop som vi gjør. Og er verditapet stort er det jo ikke værre enn at man kan beholde båten noen år til. Det finnes jo værre skjebner Redigert 4.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Tror nok det er andre en eiere av anerkjente båtmerker som vil slite med salget først. Scand Baltic som det har blitt solgt mange av gjennom tidene har vel heller ikke blitt solgt "billig" i lavkonjuktur-tider. Men at det kan komme sjokk salg vil ikke forundre meg. Men tilbake til Bavaria 35 så er det en flott båt. Men det samme kan sies om Sunseeker 375, Fairlane Targa, Windy GM, Princess V, Cranchi. Utvalget er bra i sports-cruiser segmentet. Det skiller på pris. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Blue_Dragon Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Beneteau lanserer nå Monte Carlo 37 Hard Top. Absolutt en verdig konkurent. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Og er verditapet stort er det jo ikke værre enn at man kan beholde båten noen år til. Det finnes jo værre skjebner Et viktig poeng. Tenker også på samme måte. Har ingen planer om å selge og bekymrer meg lite for rentekonjungturene så lenge båten er betalt. Blir det en nedgang i markedet i noen år koser jeg meg heller med båten enda noen år, til det blir bedre tider igjen Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Dette her blir veldig som å sammenligne en Skoda Octavia stasjonsvogn med en en BMW 3-serie touring. De er sikkert rent funksjonelt like fine. Men da har man ikke forstått veldig mye av hvordan folk er satt sammen når det gjelder andre verdier enn godstykkelse og støpeteknikk. Jeg får lykkefølelse av å se på en Grand Mistral, også de som er noen år gamle. De har flotte linjer og super finish. Fantastiske sjøegenskaper, ekstremt ordentlig bygget. Du ser det nok enklest på en 10 år gammel. Bavaria 35? Helt grei båt men gir ikke noe kick. De ser definitivt billigere ut, det kryr av dem, og jeg tror de er mer falmet og raklete om 10 år enn en W37. Er dette verdt 1 mill ekstra? Absolutt. Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Den måten Mr anders og noen andre windy,eiere omtaler andre båter og da spesiellt Bavaria, er en nedlatende måte å se på andre på. De tror de hele tiden er et hakk bedre enn andre. Jeg er selvsagt ikke objektiv så lenge jeg selv har en B-35, men jeg har et intrykk av at Mranders innerst inne syntes B-35 er en kjempebåt og et kjempekjøp i forhold til noe puslete Windy Mistral. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 (redigert) Vi er vel litt tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen nå. Windy, Princess og mange fler lager fantastiske båter, som jeg personlig har stor sans for, men desverre ikke anledning til å kjøpe, så enkelt er det. Ergo er BMB 35 det beste kjøpet for meg, selv om Windy har bedre sjøegenskaper, Princess høyere finish på interiøret osv. MrAnders er selvfølgelig inne på et viktig poeng. Som med bil, er det masse irrasjonelle elementer som styrer hva vi kjøper, men med et begrenset antall penger, vil vel det være førende for de fleste . Så kan man føle seg blå i trynet innenfor de rammene man har, søke selvrealisering og kjøpe seg høyere status og sjelefred. Noen lander da på BMB 35, slik vi gjorde, og vi er veldig happy med det. Andre velger billigere alternativer eller andre båttyper, og opplever gleden på sjøen like fullt. Jeg får heller ikke noe kick av min egen båt annet enn at jeg er fornøyd og glad for at den er min, og at jeg kan bruke den som jeg vil. Ikke synes jeg Windy gir noe kick heller, selv om det er en fantastisk båt. Dersom noen mener at mitt valg av båt kvalifiserer til nedlatende blikk, så er det i orden for meg, og vedkommer meg ikke i det hele tatt. Vi var ute etter helt andre ting enn annerkjennelse når vi kjøpte båten vår. Skikkelig kick får jeg nok av helt andre båter, som desverre er utenfor rekkevidde per dato, men det er lov å drømme........ Redigert 6.September.2007 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Skikkelig kick får jeg nok av helt andre båter, som desverre er utenfor rekkevidde per dato, men det er lov å drømme........ Vet du får kick av båten min Ludde . Men du har en flott båt. Men kick det får ikke jeg av denne type båter i det hele tatt. Hverken Bav 35, Windy 37 , Sunseeker Portefino eller t o m vår båt gir noe kick. Men det er flotte båter. Da må det være f.eks Nor-Tech 36 katamaran e.l. Men de er jo totalt ubrukbare ellers til vårt formål. Men det viktigste er å finne en båt som passer sitt eget bruk. Og her er smaken forskjellig. Mange hadde nok tatt andre valg hvis økonomien ikke hadde spilt noen rolle. Men det viktigste er at en blir fornøyd. Og ut i fra salgstallene har Bavaria mange fornøyde kunder. Også bra 2.håndsverdi Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
benna Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Jeg tror Ludde får sagt på en riktig måte. dessuten er en B-35 og Windy mistral forskjellige i konseptet. B-35 er en sporty og romslig bobåt hvor følelsen av å bo i en hytte er 1.prioritet. Samtidig er B-35 lettkjørt/gode sjøegenskaper/høy fart når man tar størrelsen på båten i betraktning. "Alle" B-35 er utstyrt med topp maskineri (2stk volvo Penta D-4 (225hk) og drev). Windy Mistral er mer en fin daycruiser med mulighet for overnatting Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Vet du får kick av båten min Ludde . Ja du har helt rett. Må nok innrømme at jeg kanskje er en skapseiler, men enn så lenge overstyres jeg av familiens kvinnelige medlemmer, som er i flertall. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Victora III Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Dette her blir veldig som å sammenligne en Skoda Octavia stasjonsvogn med en en BMW 3-serie touring. De er sikkert rent funksjonelt like fine. Men da har man ikke forstått veldig mye av hvordan folk er satt sammen når det gjelder andre verdier enn godstykkelse og støpeteknikk. Jeg får lykkefølelse av å se på en Grand Mistral, også de som er noen år gamle. De har flotte linjer og super finish. Fantastiske sjøegenskaper, ekstremt ordentlig bygget. Du ser det nok enklest på en 10 år gammel. Bavaria 35? Helt grei båt men gir ikke noe kick. De ser definitivt billigere ut, det kryr av dem, og jeg tror de er mer falmet og raklete om 10 år enn en W37. Er dette verdt 1 mill ekstra? Absolutt. Her får vi jo et godt eksempel på hvor vidt forskjellig vi tenker når det gjelder båt. For egen del er det kun èn ting som gir kick på sjøen; det å være på sjøen. Så er det selvsagt viktig at redskapet som får meg ut dit er funksjonelt, feilfri, av god kvalitet og løfter totalopplevelsen av å være på sjøen. Men kick av en plastklump til 2 mill? Nope! Selvsagt lager Windy linjelekre båter, men det er bare det at jeg er villig til å bruke 1 mill. på så uendelig mye annet en å kikke på plastlinjer eller for den del vise meg fram i det. Og faktisk så synes jeg Bavariaene også er flotte båter å se på - i den grad det har noen betydning Vi er vel litt tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen nå. Windy, Princess og mange fler lager fantastiske båter, som jeg personlig har stor sans for, men desverre ikke anledning til å kjøpe, så enkelt er det. Ergo er BMB 35 det beste kjøpet for meg, selv om Windy har bedre sjøegenskaper, Princess høyere finish på interiøret osv. MrAnders er selvfølgelig inne på et viktig poeng. Som med bil, er det masse irrasjonelle elementer som styrer hva vi kjøper, men med et begrenset antall penger, vil vel det være førende for de fleste . Så kan man føle seg blå i trynet innenfor de rammene man har, søke selvrealisering og kjøpe seg høyere status og sjelefred. Noen lander da på BMB 35, slik vi gjorde, og vi er veldig happy med det. Andre velger billigere alternativer eller andre båttyper, og opplever gleden på sjøen like fullt. Veldig grei oppsummering - her er vi ved kjernen i mange av diskusjonene på BP; vi er rett og slett forskjellige - så til de grader også. Hva som er lekkert er jeg ikke så usikker på om vi ser så fryktig ulikt på. Men når det kommer til hva vi er villige til å bruker penger på blir forsjellene store. Noen er villig til å betale 1 mill. for en bil som synker som en stein også. Ikke uenig i at den kan se lekker ut og være en opplevelse å kjøre, men et verditap på kanskje 150.000,- i året blir nesten som å kaste en tusenlapp ut vinduet hver gang en tar seg en tur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.