Jump to content

Bavaria 35 motorbåt, det beste kjøpet?

jazzen

Recommended Posts

Jeg ser en feil i ressonnementet mitt forøvrig. Det er feil å sammenligne B35 og W37, det er vel egentlig 42 Grand Bora som kan sammenlignes i størrelse. Den koster ca 2 mill mer enn B35.

Sånn sett så koster nok en Windy ca dobbelt så mye som volumproduktene, og det er markedet som bestemmer. Ene og alene styrt av hva den enkelte velger. Tror nok mye kan forklares med faktisk kvalitet, men mye er design, prestisje og status.

Husk at det er like i bilmarkedet. En Mercedes C-klasse begynner vel på 440.000,-, mens du får tilsvarende størrelse, motor og utstyr fra ca 220.000 fra Skoda.

Men hvis det er noen som tror de lever et liv upåvirket av merkevarer og status, så bør de kikke nøye på egne hvitevarer, TV, klær og slikt for å se om det faktisk stemmer... Mye fint fra Nille, men er alt derfra?

Oppdaget det samme som "cutty sark". Forrige helg lå der en B-35 og en Windy mistral 37 ved siden av hverandre i havna.

Jeg må si jeg blei overrasket over hvor liten og puslete Windy'en virket i forhold til Bavariaen! Ikke så den dyr ut heller. Jeg har enda ikke kjøpt båt, så jeg er fortsatt uhildet i forhold til det å vurdere båter opp mot hverandre. Det er i hvertfall ikke vanskelig å se at B-35 er en fremtidsrettet/moderne båt, mens Windy'en nok har sett sine beste dager

quote.gif
Oppdaget det samme som "cutty sark". Forrige helg lå der en B-35 og en Windy mistral 37 ved siden av hverandre i havna.
Jeg må si jeg blei overrasket over hvor liten og puslete Windy'en virket i forhold til Bavariaen! Ikke så den dyr ut heller. Jeg har enda ikke kjøpt båt, så jeg er fortsatt uhildet i forhold til det å vurdere båter opp mot hverandre. Det er i hvertfall ikke vanskelig å se at B-35 er en fremtidsrettet/moderne båt, mens Windy'en nok har sett sine beste dager

Tror det er akkurat slike observasjoner og tanker hos mange, som gjør at Bavaria selger i bøtter og spann. Tror mange stiller seg følgende spørsmål ved båtkjøp:
- Jeg vil ha en båt som gir mest mulig båt for pengene (=mest mulig plass, volum for hver krone)
- Det bør se bra og moderne ut
- Løsningene må være funksjonelle og gode
- Det bør gi et solid inntrykk og være kvalitet
- Erfaringene fra andre eier bør være gode

Når en da ser to slike båter ved siden av hverandre skal en bry seg lite om penger, eller få enorme Windy-kick for å ikke velge Bavaria. :wink: Redigert av rem (see edit history)

Jeg skjønner ikke helt dette her jeg. Hvorfor har dette blitt en Bavaria/Windy diskusjon? Finnes det ikke andre bra båter da?

Jeg har vært en tur hos Fairline i Tønsberg - faktisk to ganger - siste uken. Mye lekkert her også. De er gode på sine ting, akkurat som Bavaria er gode på sine ting og Windy er gode på sine ting. Noen liker kona, andre liker mora , andre liker dattera. Hva så?

For meg er linjer på båten viktig - er jeg da feil? Andre liker stort volum under dekk - er de da feil?

Ikke i min verden, og jeg gir blanke i hva andre synes om mine valg. Enten det gjelder bil, båt eller kone :wink:

Men jeg stusser på en ting: Er det bare jeg som reagerer på at mange Bavaria eiere er veldig opptatt av å forsvare sitt valg om at de har verdens beste båt? Jeg bryr meg ikke om hva de velger jeg - men jeg håper de koser seg på vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Denne tråden er jo en tråd som omhandler å gi råd til "jazzen" angående valg av båt. Derfor deler vi våre erfaringer og tanker med han, slik at han tar et best mulig valg ut fra hans ståsted. Som "bitteliten" sier så legger han mest vekt på linjer.

og ikke så mye på volum. Jeg er også av den typen, at jeg ikke kunne tenkt meg å kjøpe en båt eller bil uten at jeg syntes den var linjelekker. Jeg hadde f.eks. aldri kjøpt en bil som var kjempegod, hvis jeg ikke likte utseende. Derfor falt valget mitt på B-35. Jeg syntes den er mer linjelekker en både Windy'en og de andre i dette segmentet. Samtidig fikk jeg en båt med volum. Jeg føler dette er en hytte. Og prisen? Jeg vil påstå at det er ingen av de andre båtene i dette segmentet som er i nærheten. Jeg vil også si til "jazzen": De fleste som har sett bilder etc. av B-35 får nesten sjokk når de ser båten i virkeligheten. De hadde ikke forestilt seg at den var så stor og stilren. Båteiere av norske båtprodusenter bruker i sin argumentasjon at kvaliteten er så mye bedre på de norske båtene. Til det vil jeg opplyse at svært mye av kostnadene forbundet med prisen av båt er motorer og utstyr som ikke produseres av båtprodusenten. Både motorer og utstyr hos Bavaria er av beste kvalitet. Vi står da igjen med skrog og innredning. Kan aldri tenke meg at et så stort selskap som Bavaria med all den ekspertise, skulle støpe dårligere skrog enn norske båtbyggere. Så står egentlig bare innredning igjen. Det er sikkert båtprodusenter som bruker mere eksklusive tresorter og legger mer vekt på små detaljer. Jeg for min del ble veldig overrasket over hvor funksjonelt og bra innredningen til B-35 var. Jeg hadde blitt forespeilt av skeptikkere at innredningen på Bavariaene var noe "junk", men dette stemte overhode ikke. Og helt til slutt: Det er magefølelsen som tilslutt bør bestemme valget! GODT VALG "jazzen"!

Ser at det har vært en del skriverier om Bavaria35 tenkte att jeg også vil bidra med mine tanker om Bavaria35 og det blir om det jeg ikke liker med båten . punkt 1. Båten koster nærmere 2mill og er utstyrt med kun en vindusvisker dette er hinsides all sunn fornuft punkt 2. og kjøpe seg båt med 2 volvo motorer som i tilegg er koblet til 2 hekkagregat er og rene galematias en trenger ikke ha så svær hjernekapasitet for og tenke seg va dette kan føre til av problemer og utgifter bare servis på 2 motorer og 2 agregat koster jo en formue og da snakker jeg kun om vanlig servis og bare tenk deg hva som skjer når drev og motorer begynner og trøble for det gjør di aller fleste drev installasjoner før eller senere i tilegg til dette skal 2 motorer ha diesel som jeg og tror vil stige til en annen pris enn vi båtfolk er vant med og betale .forannevnte bør føre til att det må begynne og ringe en bjelle før en går til anskaffvelse av slike motorbåter samme hva di måtte hete om det er bavaria eller noe annet .Men har en ræva full av penger og har lyst på en slik båt så syns også jeg det er greit nokk men hører en til den klassen som jeg karakteriserer som vanlige folk er mitt råd og styre unna slike båter i tillegg til dette har di fleste av disse båtene en kjempestor kalesje som er knappet på frontrutene dette er kun brukende noen få dager i året så sant som en bor i norge di øvrige dagene er ikke dette noen fordel dette er og en dyr båt som må ivaretas og beskyttes mot regn og snø dette er ikke så enkelt når en har kalesje helt frem til frontvindu og etter en tid må du også ha ny kalesje og den er heller ikke helt billig når den er av så stor størrelse. for ordenskyld så føyer jeg til att dette er mine tanker om slike båter og det som er rigtig for meg er jeg inne forstått med ikke altid trenger og være rigtig for andre.

Er dette en spøk :lol: ?

Mvh Aquarius

Så på den nye 33-foteren i på messa i dag og den imponerte faktisk mer enn 37-foteren hva angår forholdet mellom plassutnyttelse og pris. 37-foteren var også flott, men jeg skjønner ikke helt hvordan 2006 og 2007-modeller av 35-foteren kan prises på Finn.no opp i mot to rundt to mill., når en godt utstyrt og mye større ny båt (foteren) kommer på 2.035 mill.

Har vært på sjøen denne helgen, og har tenkt litt på denne vennskapelig og lett ertete diskusjonen. Det er nok slik at du må ha eid en Windy for å forstå hve jeg snakker om, alternativt fått en solid guiding. Det er lagt et utrolig arbeid i detaljene på disse båtene, og de holder seg veldig godt i finishen.

Men bare så det er sagt, teller du antall kubikkfot pr. krone så er Bavaria helt klart beste kjøpet. Men med den suksessen Bavaria har i Norge nå, så lurer jeg på om ikke bruktprisene vil få seg en trøkk. 13 på dusinet og et stoppelig tilbud av nye er ikke bra for de som allerede eier en.

"Puffen"du er veldig opptatt av å rakke ned Bavariaen. Det betyr bare en ting: Du sigler etter en B-35 og forsøker å "prate" prisene ned. Men det er jo lovlig! Jeg kjenner lusa på ganga!

Jeg er ikke interesert i å rakke ned på Bavaria. De som har glede av å eie en Bavaria bør få lov til å fortsette med det, uten at noen skal komme med masse sure meninger om båten deres. Denne tråden er imidlertid startet av en som vurderer å kjøpe en Bavaria, og vil ha synspunkter på det. Et moment som jeg mener er viktig å komme med innspill på, er forventet utvikling i bruktverdi. Forholdet mellom tilbud og etterspørsel er alltid vesentlig i en slik sammenheng.

Jeg er heller ikke interesert i å kjøpe en Bavaria. Jeg hadde en Bavaria 29 S for noen år siden. Solgte den videre når den var 9 mnd. gammel. Passet ikke for meg. Mye må forandres i Bavarias og Lunde båt, sine filosofier før jeg blir Bavaria eier igjen. Jeg vil imidlertid understreke på nytt, at mange andre kan ha kjempeglede av å være Bavariaeier fordi om ikke jeg hadde det.

Bruktprisutviklingen på disse er spennende, men jeg tror ikke Bavarias motorbåter står noe særlig tilbake for andre "vanlige" båter når det gjelder produktkvalitet og finish. Det eneste jeg hadde å sette fingeren på messbåtene i går var mangel på kantlister på lukene i teakdørken innendørs og mangel på den ene berømte vindusviskeren. Til sammenlikning ble jeg nærmest sjokkert over Nordic Oceancraft med masse rust på beslag og en helt forferdelig plast- og teakfinish.

Jeg har litt problemer med å forstå at det i alle diskusjoner om Bavaria så skal Windy trekkes inn. Dette er to vidt forskjellige båter i hver sin ende av prisskalaen, og jeg tviler på at det er noen som virkelig vurderer disse to opp mot hverandre!? Jeg for min del starter med et budsjett når jeg skal handle båt. Så etterhvert når det er justert opp med 30-40% så handler jeg. Men en drøy mill +/-!

Jeg synes Windyene er nydelige båter, men jeg har ikke råd til en ny. Sammenlignet med en Bavaria 35 så må en Windy Grand Mistral være 10 år gammel for å ha sammenlignbar pris. Når en generellt ser hvor mange 10 år gamle båter som har nye motorer så må konklusjonen være at jeg ikke har råd til en 10 år gammel Windy heller.

Da er det langt mer interressant å sammenligne med andre norske båter i samme prisleiet. Feks Scand 360 (veldig mye mindre enn Bavariaen), NorStar 350 (kjempeflott båt men koster litt mer), Joda 370 etc, og i det er i den sammenhengen at Bavaria kommer godt ut og selger mange båter.

Når det gjelder verditap så er det vel heller slik at det er båtene som selger godt som holder seg godt i pris (jmf feks Scand Baltic).

Det eneste jeg hadde å sette fingeren på messbåtene i går var mangel på kantlister på lukene i teakdørken innendørs og mangel på den ene berømte vindusviskeren.

Aaammmeenenn!

Hva tenker Bavianerne på når de lager sine båter med den typen billig dørk?

Har ikke sett på maken til dårlig finish før.

Hva gjør det hullet i dørken, midt i gulvet forran døren til forpiggen??? :confused:

De hadde ikke råd til ett penene håndtak i stedet? Og noen lister som holdt det hele litt bedre på plass, for tanken av at gulvet "bråker" på en messebåt får meg til å lure på lyden etter ett par års bruk

-Ellers FLOTTE båter.

:smiley:

Jeg har litt problemer med å forstå at det i alle diskusjoner om Bavaria så skal Windy trekkes inn. Dette er to vidt forskjellige båter i hver sin ende av prisskalaen, og jeg tviler på at det er noen som virkelig vurderer disse to opp mot hverandre!? Jeg for min del starter med et budsjett når jeg skal handle båt. Så etterhvert når det er justert opp med 30-40% så handler jeg. Men en drøy mill +/-!

Jeg synes Windyene er nydelige båter, men jeg har ikke råd til en ny. Sammenlignet med en Bavaria 35 så må en Windy Grand Mistral være 10 år gammel for å ha sammenlignbar pris. Når en generellt ser hvor mange 10 år gamle båter som har nye motorer så må konklusjonen være at jeg ikke har råd til en 10 år gammel Windy heller.

Da er det langt mer interressant å sammenligne med andre norske båter i samme prisleiet. Feks Scand 360 (veldig mye mindre enn Bavariaen), NorStar 350 (kjempeflott båt men koster litt mer), Joda 370 etc, og i det er i den sammenhengen at Bavaria kommer godt ut og selger mange båter.

Når det gjelder verditap så er det vel heller slik at det er båtene som selger godt som holder seg godt i pris (jmf feks Scand Baltic).

Helt enig i at en sammenligning med flere norske- og for den del amerikanske og europeiske båter er noe vi burde hatt mere av.

Grunnen til at Windy - Bavaria ofte dukker opp er NETTOPP at de befinner seg i hver sin ende av prisskalaen. De illusterer godt NETTOPP hvor store prisforskjeller det kan være på båter i samme segment. Selvsagt får du mer finsh, gjennomgående høy kvalitet i alle detaljer, nydelige linjer ++ om du kjøper en Windy.

Men at en disse er så vidt forskjellige båter kan jeg ikke se. Joda forskjeller er det selvsagt, men vidt forskjellige båter?? De er noenlunde like store, henvender seg til noenlunde samme marked og har noenlunde samme egenskaper. Spørsmålet er jo hva en er villig til å betale for - og hvor mye.

Redigert av Swande (see edit history)

Denne var vel ikke nødvendig? Dette er jo også ett relativt nytt medlem.

Synes innlegget til Inter TC kan gjelde de fleste planende drev-båter og sånn sett blir kanskje litt unyansert, men vil kjempe for hans rett til å mene hva han vil uten å måtte bli tatt for språket.

Redigert av Swande (see edit history)

Jo, det var det :-)

Om medlemmet er nytt eller gammelt har ingenting å si. Når man skriver et innlegg bør det leses igjennom (helst før man trykker "legg til svar") i etterkant og deles opp noe mer enn det InterTC gjorde pga lesbarhet for andre.

Jeg er delvis med InterTc ang noen av tankene rundt båten :-) Og uenig i annet.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nei. Det å kritisere andre for skrivefeil er vi enige om at vi ikke skal gjøre på Baatplassen. Når det er sakt kunne jeg jo allikevel være fristet til å anmode Joda310, som er rask til å kritisere, om kanskje å lese gjennom innlegget sitt og renske ut skrivefeil før han poster.

Se "Etikette":

Det er viktig å huske på at vi alle gjør feil, og at det er medlemmer som ikke har norsk som førstespråk.

Det er også en del mennesker som lider av dysleksi og som har problemer med å se sine egne stavefeil.

Hvis du føler at du MÅ kommentere andres språk, gjør det i IM, ikke i diskusjonsgruppen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

punkt 2. og kjøpe seg båt med 2 volvo motorer som i tilegg er koblet til 2 hekkagregat er og rene galematias en trenger ikke ha så svær hjernekapasitet for og tenke seg va dette kan føre til av problemer og utgifter bare servis på 2 motorer og 2 agregat koster jo en formue og da snakker jeg kun om vanlig servis og bare tenk deg hva som skjer når drev og motorer begynner og trøble for det gjør di aller fleste drev installasjoner før eller senere i tilegg til dette skal 2 motorer ha diesel som jeg og tror vil stige til en annen pris enn vi båtfolk er vant med og betale .

Det er klart, skal man unngå faren for å gå på en smell er det tryggest å la være å kjøpe båt. Da setter man heller penga i banken og henslenger seg i godsoffaen foran TV'n. Da unngår du havari på drev og motorer og sjansen til å gå på et skjær er vel også betydelig redusert vil jeg tro.

Når det gjelder en kontra to motorer så har det vært skrevet så mye om dette her på BP at jeg pt. ikke orker å gå på en runde til. Mine erfaringer etter å ha eid de fleste kombinasjoner av motorer/drev/aksler er rimelig grei og entydig: Gjerne drev, gjerne aksel, men alldrig enkelinstallasjon i planende båter over 32 fot.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg hadde ikke skrevet det hvis det var et nytt medlem, men 18 måneder og 109 innlegg er vel ikke helt nytt? Håper ikke Inter Tc tok seg nær av det, for det var ikke meningen, men jeg la merke til at det hadde gått meget lang tid fra hans innlegg var skrevet uten at noen hadde kommentert innlegget i det hele tatt. Meget uvanlig når innlegget inneholder meninger om Bavaria og kanskje et tegn på at det var flere enn meg som tenkte noen av de samme tanker, nemlig at litt tegnsetting og store bokstaver i begynnelsen av setninger er til stor hjelp for leserne? Forøvrig bør det ikke oppfattes som kritikk, men som rem så riktig anfører, kun en anmodning! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...