Jump to content

Bavaria 35 motorbåt, det beste kjøpet?

jazzen

Recommended Posts

1 eller 2 motorer? Tja, si det. Jeg har to ganger opplevd feil med aggregatet. En gang med min nåværende båt (som har dobbelinstallajon - hvilket ikke er tilfeldig) og en gang med singel på en tidligere båt (hvilket var ganske trasig da en driver hjepleløst omkring med to små barn ombord). Jøss så fint det da er å ha en motor i reserve gitt. Penger er en ting, men sikkerhet er noe helt annet. Hva meg angår er det to motorer som gjelder. I alle fall hvis en skal dra på langturer langs vår ville kyst. Flere argumenter trenger jeg ikke, for de blir uansett underordnet.

En motor? Jo det kan jeg gjerne ha, innaskjærs og i pent vær. Men jeg hadde ikke slappet mye av hvis det blåste opp og jeg skulle få familien i havn og visste at en eneste liten fillefeil på en motor hadde kunne bli svært ubehagelig og kanskje farlig.

Har veldig sans for de båtene som har 100% skille mellom de to motorene, påfylling, slanger, tanker, filtre, batterier, instrumenter osv. Har opplevd to ganger (på ca 15 år med dobbeltinstallasjon) at en motor stoppet. Den ene var ufarlig, den andre gangen ville vi gått rett i brottet utenfor Tønsberg tønne uten motor nr 2.

Det hadde sikkert gått bra det, men er ikke sikker på om kone og barn ville blitt med ut i bølgene igjen.

Denne diskusjonen blir jo veldig preget av hva slags økonomi folk har. Og det er jo ikke et tema som egentlig skal brettes ut her. Jeg har gått gradene fra sliten trebåt via Nidelv 24, Scand Dynamic og til dagens Grand Mistral. Har jo vært like stolt hver gang!

Jeg er en stor fan av Bavaria, fordi Henry Ford er en av mine helter. Har lurt i mange år når noen i europeisk båtbransje skulle lese boken om han. Nå tok det faktisk General Motor ikke mindre enn 13 år å forstå at de var i ferd med å bli utkonkurrert. Men for alle andre deretter skulle dette være noe man kan lese seg til.

Ingen tvil om at Bavaria (og Hanse) og de andre gir mest båt pr. krone, og forskjellene vil bare bli større. Om noen år tar de også igjen kvaliteten til de håndlagde, og til slutt passerer de også på kvalitet. Akkurat som bilbransjen. Men det er noen år til, så inntil videre blir det noe håndlaget.

Jeg har litt problemer med å forstå at det i alle diskusjoner om Bavaria så skal Windy trekkes inn. Dette er to vidt forskjellige båter i hver sin ende av prisskalaen,

De har da i hvert fall en ting felles. De er ad helvete stygge begge to. Har til gode å se en linjelekker Bavaria motorbåt eller Windy av nyere modell.

Merkelig at dette med linjelekre båter trekkes inn in denne diskusjonen. :headbang:

mvh tuffff

Windys og Bavarias såpestykker blir aldri noen klassikere. De henger på en motetrend.

Da er det bra for Windy at de i alle fall henger seg på en trend som varer noen år. Windy 37 GM har vel blitt produsert nesten uforandret siden 1997 (i alle fall i det ytre, og det er vel det vi snakker om her), og den tok over for 36 GM (med mye mindre badeplattform) som ble lansert noen år tidligere. 37 GM selger fortsatt godt, og den må vel snart kunne kalles en klassiker :yesnod:

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Å sammenligne en Mekling med en Bavaria eller Windy er som å sammenligne en traktor (les "gråtass") med en Ferrarri.

Dette har ingenting med tråden å gjøre!

Helt enig benna, men det var vel deg som dro inn den sammenligningen :rolleyes:

Ja hvis du er eier av en Mekling, og syntes den er en linjelekker båt, så forstår jeg jo ditt syn!

Jeg bare sa at Windy og Bavaria laget gørrstygge motorbåter, siden mye av tråden har handlet om deres "lekre" design.

mvh tuffff

Men at en disse er så vidt forskjellige båter kan jeg ikke se. Joda forskjeller er det selvsagt, men vidt forskjellige båter?? De er noenlunde like store, henvender seg til noenlunde samme marked og har noenlunde samme egenskaper. Spørsmålet er jo hva en er villig til å betale for - og hvor mye.

For å gå litt inn i semantikken her - det kunne være interessant å få en definisjon på "noenlunde" :wink:

Forskjellene er store - om man ser bort i fra at begge er laget av plast og har motor fra VP

Windy 37 GM har vel blitt produsert nesten uforandret siden 1997 (i alle fall i det ytre, og det er vel det vi snakker om her), og den tok over for 36 GM (med mye mindre badeplattform) som ble lansert noen år tidligere, 37 GM selger fortsatt godt, og den må vel snart kunne kalles en klassiker :yesnod:

Det er helt rett. Det har vært mange oppdateringer på interiøret - men løsningene er de samme. Og Grand Mistral er bestselgeren til Windy. De selger alle 40 båter de kan lage i året og det er ventelister på båten. Men det blir nok endringer om 2-4 år nå som de snart er klare med sin "storbåtserie" fra 44 fot og oppover.

Det var jo trådstarter som dro inn Windy 37 i sammenligningen.

Hvis man er litt interessert i design så er det lett og velge mellom B35 og W37 synes jeg. Windy 37 er vakker. Hvis man derimot skal ha mest mulig plass for pengene er situasjonen en annen.

Men det varierer fra båt til båt. Tar man en Windy 43 for eksempel så er ikke den penere enn de fleste Bavaria båtene.

Folk legger vekt på forskjellige ting, og det er jo bra. Litt kjipt om alle kjøper Bavaria?

Hilsen en Alfa Romeo eier, som er opptatt av design.

Ånei, det skal nok mer til for å kunne kalles en klassiker. Nyskapning, særegenhet, innovasjon er vel noen stikkord her. Forrige generasjon Windyer er nok mye nærmere klassikerbegrepet enn dagens såper.

Du blander kanskje begrepene "raritet" og "klassiker"? Trabant er en raritet, Boble er en klassiker.

Har aldri hørt noen bruke ord som nyskapning, særegen eller innovativt om klassikere, det er jo omvendt. Tidløs kanskje. Men kan være enig med deg at Windyer fra 70 og 80-tallet, særlig de mindre fra 70-tallet, er veldig lekre. Jeg tror jo at dagens Grand Mistral er en kommende klassiker. Jeg er nesten helt sikker.

Mens Bavaria vil bli husket for å ha renovert hele båtbransjen.

Mens Bavaria vil bli husket for å ha renovert hele båtbransjen.

i hvertfall ikke med sin design. Vet ikke helt hva 42 ligner på - men den ble av et båtblad kalt "hvalen"

Tror man skal være obs på Bavaias sjøegenskaper i sjø. Det sies at båtene er veldig våte i sjøen, dvs at man lett får mye vannsprut inn i båten. Se siste Båtliv for kommentar om dette. Har også hørt det samme fra eiere.

I siste båtliv testet de 33 og 37 i 6 m/s og da ble alle ombord fullstendig gjennomvåte av mye vann over dekk og inn i cockpit - selvom Bavaria selv sier at de nye skrogene skal gå tørrere i sjøen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Morsom diskusjon dette med design på BMB. Enig i at BMB 42 kanskje ikke er det mest vellykkede designmessig. På meg ser det ut til at de landet på et design de var fornøyd med ( BMB 35 som etter min mening er helt i orden), og deretter blåser det enten opp, eller krymper det til nye modeller.

Er heller ikke fasinert av den nye 33 foteren, som blir litt rar i hekken, med den høye plattformen, så her har designerene hos våre tyske venner litt å gå på.

Har også hørt dette at båtene er våte i sjøen, selv med lite vind. Personlig har jeg ikke opplevd dette som noe problem, selv i mer vind, men en og annen sjøsprøyt har det jo blitt. Når man går i 10 m/s SW, og legger baugen 45 grader mot vinden skjer vel det med alle, eller? :wink:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Når man går i 10 m/s SW, og legger baugen 45 grader mot vinden skjer vel det med alle, eller? :wink:

Nei, det gjør det ikke. Eneste gangene vi får vann over dekk er når vi går sakte og det er er så stor og krapp motsjø at vi går i 10 knop og bølgefrekvensen er så liten og bølgene så høye at vi dupper baugen ned i bølgedalen (som i helgen da vi hadde 3 m strømsjø rundt Færder). Ellers er båten vår ganske så tørr.

Du blander kanskje begrepene "raritet" og "klassiker"? Trabant er en raritet, Boble er en klassiker.

Har aldri hørt noen bruke ord som nyskapning, særegen eller innovativt om klassikere, det er jo omvendt. Tidløs kanskje.

Nyskapende, særegen og innovativ i sin tid, MrAnders. Så blir de tidløse en gang (kanskje) og noen blir også klassikere. Akkurat som bobla som du nevner - den var jo nettopp dette på sin tid - nyskapende.

Men når noen bare henger seg på en trend som andre har funnet opp så blir det ingen varig virkning ut av dette. Det har for så vidt ikke noe med at jeg ikke liker designet på f.eks. Bavaria og de nyere Windyene å gjøre. Jeg bare fortalt benna om en av årsakene til at jeg har Mekling, siden han dro dette inn i diskusjonen.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
For å gå litt inn i semantikken her - det kunne være interessant å få en definisjon på "noenlunde" :wink:

Forskjellene er store - om man ser bort i fra at begge er laget av plast og har motor fra VP

Selvsagt er det forskjeller - det skulle da bare mangler - det skiller en mill. pris. Men det er nok likere en at begge er laget i plast og har en grønn en i kjelleren, Bitteliten. Mitt poeng er at jeg tror at mange opplever dette som båter i samme segment. Dvs. planende drevbåter i omtrent samme størrelse, samme fartsområde som har omtrent samme bruksområde og egenskaper. Dette er det viktigste. Så kan vi begynne å ramse opp forskjellene - og det har vi jo igrunnen brukt en del tid på her inne. :lol: Men for all del, jeg hadde også lett etter forskjellene og ikke likhetene om jeg hadde puttet en mill. ekstra i båt i "nogenlunde" samme segment :wink:

i hvertfall ikke med sin design. Vet ikke helt hva 42 ligner på - men den ble av et båtblad kalt "hvalen"

Tror man skal være obs på Bavaias sjøegenskaper i sjø. Det sies at båtene er veldig våte i sjøen, dvs at man lett får mye vannsprut inn i båten. Se siste Båtliv for kommentar om dette. Har også hørt det samme fra eiere.

I siste båtliv testet de 33 og 37 i 6 m/s og da ble alle ombord fullstendig gjennomvåte av mye vann over dekk og inn i cockpit - selvom Bavaria selv sier at de nye skrogene skal gå tørrere i sjøen

Skal ikke legge skjul på at også min Bavaria ikke alltid går 100 % tørt, men det har heller ikke en rekke andre tilsvarende planende båter jeg har kjørt gjort (Nor Star 290, Joda 290, Marex 290, Windy Tornado, Sea Ray 290 osv). Så spørs det hva vi mener med å "kjøre tørt". Det jeg snakker om er at det aldri er mindre sprut - jeg snakker ikke om å bli dyvåt. Sjø som slår inn har jeg ikke opplevd på noen av disse.

Bitteliten har et godt poeng i at måten i kjøre båtene på har veldig mye å si. Tror også at en kan få salt i håret i en W 37 om en kjører den feiltrimmet i halvplan med frisk bris 45 gr. inn fra siden. For egen del går jeg heller opp en ned i fart for å unngå sprut, men dette er også et spørsmål om komfort ombord.

Men for all del, jeg hadde også lett etter forskjellene og ikke likhetene om jeg hadde puttet en mill. ekstra i båt i "nogenlunde" samme segment :wink:

Mulig du hadde gjort det. For vår del kjøper jeg heller en mindre kvalitetsbåt enn å kjøpe stor Bavaria om pengene ikke strekker til. Handler vel om hva man vil ha - som det meste andre i denne diskusjonen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 4 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg fikk lyst til å løfte denne tråden igjen. Ikke så mye pga Bavaria, mer på grunn av den utviklingen som har vært i båtmarkedet siste året.

Det var en lang diskusjon lenge framme i denne tråden om utvikling i bruktprisen på båter der antallet er stort, kontra båter med lavere markedsandel.

Det vi kan se nå er at markedsnedgangen slår hardt ut på massesolgte merker som Bavaria. De som kjøpte Bavaria 35 i 2006 og 07 må antakelig ta et tap på

ca. 500 000 om de skal få solgt i dagens marked. Det utgjør ca. 25 % verdifall på 2 års tid. Selv om vi har et generellt fall i båtmarkedet, tror jeg ikke tapet er like stort for tilsvarende Norske og Svenske båter i samme størrelse, som er solgt i mindre antall.

Regner med vi får en diskusjon på denne. :discuss:

Jeg tor forøvrig Eu\irk Halvorsen i Båthuset er inne på noe når han sier følgende:

Vi merker at den kjøpergruppen som kjøpte båt fordi naboen har båt nå er borte. Båtfolket vil fortsatt ha båt.

Halvorsen mener dette innebærer at det er en svært merkebevisst kundegruppe som er igjen. Dermed er markedet for andre båter, som gjerne koster litt mindre, langt hardere rammet enn de kjente merkene, sier Halvorsen.

Om han har rett er vel Bavaria en av dem som vil måtte lide! Her er det sikkert mange som har brukt samme tommestokk/kriterier når de kjøper bil og båt. Mest mulig volum for penga! Tror at mange som er relativt ferske og som har kjøpt båt for å teste, ender opp med bavaria! Når man ikke vurderer sjøegenskaper kvalitetsfølelse og tradisjoner serlig høyt og heller ser på mest mulig båt for pengene da blir det som regel slik!! At disse kan bli de første som blir forsøkt solgt er vel da også naturlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...