BårdK Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 I dag sliter vel de fleste. På båter i sjøen snakket jeg med han fra Nord West som skulle selge Windyen til Bitteliten - han var ikke rent lite fortvilet. Dersom Bitteliten fikk innbytte, er det mye som tyder på at han har gjort en god deal. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Forutsatt at han ikke skal selge for da har han byttet seg til et enda større problem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 (redigert) I dag sliter vel de fleste. På båter i sjøen snakket jeg med han fra Nord West som skulle selge Windyen til Bitteliten - han var ikke rent lite fortvilet. Dersom Bitteliten fikk innbytte, er det mye som tyder på at han har gjort en god deal. NordWest tok Windyen i innbytte. Vi fikk ikke det vi hadde tenkt vi kunne få, og ettersom båten var så ny da vi byttet den hadde vi et tap. Men vi fikk en god deal totalt sett - og det er det som teller. Båten ligger etter min mening i dag til en meget attraktiv pris - langt under det den kostet ny. Vet ikke om Martin er så veldig fortvilet - jeg snakket med han for 1 uke siden. NW sitt problem er nok også at de ikke hadde tid til å legge ressurser i å selge båten i mai da de fikk den disponibel. Jeg gjorde en hel del for dem som ikke var kontraktsfestet - bla at jeg stilte båten disp til prøvekjøring, tok bilder så de kunne annonsere tidlig etc. Å selge båt på høsten er som de fleste vet noe for "spesielt interesserte" Forutsatt at han ikke skal selge for da har han byttet seg til et enda større problem! Har ingen konkrete planer på det området. Og jeg har levd lenge nok til at jeg ikke setter familien i en situasjon der vi kjøper før vi selger. Så til diskusjonen: Jeg vet ikke om Bavaria taper seg mer enn andre båter, men jeg tror kanskje at enkelte merker attraherer litt ulike personer med kanskje litt ulik formuesituasjon. Dette kan ha en virkning på prisene på båter. Og har man ikke lånt penger til båten så er det jo ikke slik at man må selge heller fordi om renten hopper noen punkter. Windy tror jeg kanskje er litt i spagaten der. En del Windy kunder tror jeg er litt " se og bli sett" mens andre Windy kunder vil ha den båten fordi det er bra kvalitet, norsk produsert og gode sjøbåter. På seilbåtsiden tror jeg feks HR er i den trauste klassen. Vet at Pollen hadde prøveseiling på Hankø av HR 43 for et par uker siden og da hadde de 5 svært interesserte potensielle kunder ombord. Redigert 21.September.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 Finnes det eksempler på 25 % verdifall på nyere båter i denne klassen blant Norske og Svenske båter Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.September.2008 Del på Facebook Svart 22.September.2008 (redigert) Det vi kan se nå er at markedsnedgangen slår hardt ut på massesolgte merker som Bavaria. De som kjøpte Bavaria 35 i 2006 og 07 må antakelig ta et tap på ca. 500 000 om de skal få solgt i dagens marked. Det utgjør ca. 25 % verdifall på 2 års tid. Selv om vi har et generellt fall i båtmarkedet, tror jeg ikke tapet er like stort for tilsvarende Norske og Svenske båter i samme størrelse, som er solgt i mindre antall. Interessant, men her må vi ha noe mer håndfast. Hva bygger du disse tallene på? Har du noen statistikk? Et søk på Finn.no sier meg følgende: 19 nyere (06-07) Bavaria 35 med en gjennomsnittspris på 1,560 mill. 5 nyere W37 med en gjennomsnittspris på 2,470 mill. Ny koster Bavariaen (m 2x D4 260) vel 1,83 + 0,2 i utstyr= ca 2 mill. Dette skulle bli et verditap på ca 22 % W37 koster vel ny rundt 3 mill (her får Bitteliten og andre korrigere meg) + utstyr = 3,2 mill. Dette skulle bli et verditap på ca 22 % om dette er riktig. Tar selvsagt forbehold om feil i tallene, men noen dramatisk forskjell tyder dette ikke på. Men en ting er hva prisforlangende er, en annen ting er hva man faktisk får. Her har vi ingen tall, men jeg innrømmer gjerne at det nok er lettere å holde prisen om det finnes 4-5 båter mot 19-20 å velge mellom. Redigert 22.September.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 Vet ikke om Martin er så veldig fortvilet - jeg snakket med han for 1 uke siden. NW sitt problem er nok også at de ikke hadde tid til å legge ressurser i å selge båten i mai da de fikk den disponibel. Jeg gjorde en hel del for dem som ikke var kontraktsfestet - bla at jeg stilte båten disp til prøvekjøring, tok bilder så de kunne annonsere tidlig etc. Å selge båt på høsten er som de fleste vet noe for "spesielt interesserte" Han var vel ikke så fortvilet over båten som over norske kunder som helt plutselig ikke var interessert - ikke en eneste en. Hans erfaring var norske båtkunder var veldig enten/eller... Martin virket forøvrig som en veldig hyggelig kar som jeg gjerne kunne tenke meg å kjøpe båt av, om noen år... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 W37 koster vel ny rundt 3 mill (her får Bitteliten og andre korrigere meg) + utstyr = 3,2 mill. Dette skulle bli et verditap på ca 22 % om dette er riktig. Kommer an på utstyret. Da jeg kjøpte Windy i 05 var listeprisen på naken båt ca 2750. Jeg vil tro at den koster over 3 mill i dag. Så tilkommer vel 15-20% i ekstrautstyr Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 Jeg vil tro at den koster over 3 mill i dag. Så tilkommer vel 15-20% i ekstrautstyr Nesten treff Bitteliten. Ifølge gjeldende prisliste koster ny Windy 37GM med 2xD4-260 kr. 2.929.100. Vil du ha den med 2xD4-300 må du gi 3.067.500. + ekstrautyr selvfølgelig. Og det har jo en lei tendens til å bli mye ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.September.2008 Del på Facebook Svart 23.September.2008 Min erfaring er at utstyr ligger på 15% for den litt forsiktige og 20% for oss som er litt mindre forsiktige MEN - og det er viktig! Windy forhandlere gir rabatt på nybåter. Hvor mye varierer sikkert. Så netto prisen blir en litt annen. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Nå tenkte jeg ikke på Bavaria kontra Windy, men massesolgte kontra småprodusenter. Windy er vel nesten å regne som storselger, i forhold til merker som Marex, Viksund, Saga, Forbina o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2008 Del på Facebook Svart 24.September.2008 Står en artikkel om Bavria 35 i Motorboat Monthly som kom i posten i dag. Det er intervju/reportasje fra et par som har kjøpt slik båt. De er godt fornøyde med båten og veldig stolt av den. Ikke mye var feil med nybåten heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 En rekke Bavaria blir nå tilsynelatende solgt svært rimelig. Tilsynelatende. For det er et faktum at de fleste som selges "rimelig" er direkteimportert utenom Lunde, og selgerne kommer ofte greit ut av det. Disse tapene på 25% som det refereres til her gjelder nok dessverre kun for de få som har kjøpt av Lunde. Bavaria 35 Sport kostet 1,7 mill direkte fra Tyskland i 2006, og to år senere selges de for 1,5 - 1,6 med samme stdutstyr. Jeg har ennå til gode å se en 2006 modell 35 Sport til salgs for under 1,3 mill som tilsvarer 25 % tap. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.September.2008 Del på Facebook Svart 27.September.2008 Merkelig nok når noen kjøper noet dem klarer i forhold til lommeboka er de de beste i verden man kan få og sammenligner sin eiendom med tinger dem ikke har peiling om på grunn av rusblindnen dem har fått. Jeg synes den diskusjonen skulle komme seg ned på jordplan og båter i samme prisklasse til samme kundegruppe skal deltake eks. fra største båtprodusenten i verden, Beneteau, som noen har nevnet her i dette emnet uten dem med rusblindnen ser de navnet engang. Jeg synes Bavaria båtene være alternativ kandidat men de er meget å gjøres nå inne på den markeden. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.