Jump to content

Erstatning for teak. Erfaringer?

avmønstret5

Recommended Posts

Vi har hatt finerplater belagt med kunststoff i vår Joda (levert av Combicraft) . Og det er himmla slitesterkt. med 2 unger (5 og 2 år) er det relativt aktivt i båten og vi kan ikke se merker i dørken av leker/små stein elns.

Hvis du tenkte på Flexiteek eller tekkdekk vet jeg ikke hvordan de funker ..

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har kikket på noen prøver fra et produkt jeg ikke engang vet navnet på (kryptisk, jo jeg vet...) Det dreier seg (om jeg forstår det rett) om en spesiell type impregnering som kokes inn i feks bøk under trykk, og skal etter sigende gjøre treet tilnærmet like hardt og holdbart som teaken.

Et produksjonsanlegg for dette produktet er vissnok under bygging i grenlandsområdet.

Kommer tilbake når jeg vet mer, i mellomtiden: kanskje andre vet mere om hva dette dreier seg om?

Distribusjonsselskapet heter vel Keyproducts?

Tror Wisorwood er nåletreproduktet som erstatter trykkimpregnering, (feks terrassekledning) mens Kebony 30 er løvtrevirke (det jeg så var bøk) med en noe annen type impregnering. Prosessen hadde gjort bøken mye hardere og merkelig nok så det ut som impregneringen på bøken trengte lenger inn enn prøven av furu jeg også så (mulig dette var Visorwood)

Har en kompis med 'kunstig' teakdekk. Tror det er flexiteak (men kan ta fail). En ting jeg reagerte på er hvor utrolig varmt det ble i solsteiken. Gikk ikke an å gå barbeint på. Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Jeg kan bekrefte at teakdekk generelt er noe herk å gå barbeint på i varmere strøk, det blir ubehagelige varmet. Jeg tenker å skifte ut gammel teak som har begynt å flise seg på benker og dørk bak.

Marinedeck 2000 RØDVINSKORK :eek:

er et kork produkt. Staver på 1900mm i to bredder 90 mm og 125 mm 9 mm tykkelse med fugespor.

Limes med simpson og man bruker en tann sparkel til å stryke ut simpson.

Har dette selv på en FM35 og i bruk siden sommeren 2000 en flate på ca 2x 3 m på akterdekk.

Dolbord samt badeplattform og bauspryd.

Egenskaper.

Tørker fort. Isolerer lyd og varme. Finnes ikke glatt. Olje og rødvin setter ikke flekker.

Har etterbehandelet dette en gang og brukte rondelsliper med 80-120 papir.

Stavene bøyes lett, skjæres med stanly kniv. fin trimmes med slipemaskin.

Det er heller ingen problem og lime sammen bredder til en flate skjøten synes ikke.

Kort og god perfekt for gjør det selv tomelltotter. :smash:

Men prisen :eek: er ikke noe å skryte av en skulle tro de var innenom det norske vinmonopolet først. :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...