Jump to content

Hvilke redningsmenn skal man velge ?

oslofjord

Recommended Posts

Spørsmålet er hvilke redningselskap man skal ringe til hvis man sitter på grunn på en øy i havgapet. Er det noen som vet om det et fritt redningsvalg til sjøss ? Det er ihvertefall krangling mellom Rednigsselskapet og Telenor om hvilke nummer man skal ringe og hvem som kaprer andres kunder.

REDNINGSSELSKAPET

Det forundelig hvilke konkurranse det er om å redde oss. Redningselskapet, Sjøassistanse og Røde kors vil komme oss til undsetning og politiet og kystvakten kan vel også hjelpe til i nødstilfelle. Kunden har alltid rett..men jeg vet ikke om kunden tjener på konkurransen. Fortsatt benytter Redningselskept en hver anledning til å stille opp i media for å fortelle hvor mange idioter det er på sjøen...til tross for at organisasjonen er avhengig av folk som er medlem i tilfelle de setter tauet i propellen. Likvel er det nødnummeret til redningselskapet jeg har klar i båten.

RØDE KORS

På Momarked-konserten forleden viste Røde kors en promo film som (hvis jeg oppfattet rett) var en rekonstruksjon av en fyr som måtte vente en og en halv time på et skjær og da Røde kor endelig kom og han vistnok var nedkjølt måtte han sitte i en åpen RIB inn til land. Hr noen erfaring med Røde kors ? Er de ivrige amatører eller er de like godt skodd som Redningselskapet ? Hvorfor samarbeider ikke de frivillioge i Røde kors med Redningselskapet ? HVorfor startet de med sjøredning ?

SJØASSISTANSE

Har sett noen ribber, men de kjøper vel også redningstjenester av andre. Er de noe å satse på ?

POLITI/HAVNEVESEN/KYSTVAKTEN

Hvis situasjonen ikke er for kritisk kan det være lurt å la være å hjelp fra politi for de er vel mest opptatt av å lete etter straffbare uaktsomheter og i etterpåklopskapens navn for man man vel alltids inrømme at man kunne gjort andre valg før problemete oppsto. For per definisjon skyldes er vel allt trøbbel på sjøen manglende dømmekraft. ( om ikke annet manglende teknisk service)..Har noen erfaring med politiet og havneoppsyns håndtering hvis man ber om hjelp ? Blir man hengt ut offentlig i lokalavisen ? Pussig forresten at Fredrikstad blad ikke fikk ta bilde av den skadde politibåten i sommer...)

Har etter uendelig mange år på sjøen aldri hatt behov for redning, men greit å være forberedt hvis man f.eks. får motorstans i grov sjø. Som medlem får jeg gratisservice av Redningselskapet, men blir det bare trøbbel hvis jeg ber om assistanse fra et konkurerende fartøt som tilfeldigvis er i området ?

Forresten undelig at at staten som støtter Redningselskapet og indirekte er største eier i Sjøassistanse ikke setter ned foten å forlanger et systematisk samordnet redningnettverk hvor alle automatisk får hjelp fra nærmeste politibåt eller redningsbåt. Fri redningskonkurranse egner seg ikke på vår lange kyst.

Redigert av salt (see edit history)

Dersom du også har trong for å berga båten, er det vel mest truleg Redningselskapet som uansett endar opp med bergingsjobben. Då er det etter mi meining like greit å vera direkte medlem der.

Dersom eg sit fast på eit skjær, ville eg i første omgang forsøkt å kalla opp næraste Redningsskøyte på VHF. Dersom det var ein meir farefull situasjon ville eg kalla opp næraste kystradiostasjon, og/eller andre båtar i nærleiken. Ved livsfare brukt MAYDAY.

Det er i slike situasjonar ein treng VHF, ikkje nokon å "ringa" til. Dei som høyrer meldinga yter hjelp eller melder vidare. I ein naudsituasjon spør ingen etter medlemskap eller klistremerke på båten, men hjelper. Det er det som er godt sjømannskap!

Trådstarter spør etter hvorfor det er så mange aktører i dette markedet.

Røde kors og Redningselskapet er to ulike konsepter. Røde Kors er best rustet til, men kan drive med annet, pasientransport. De opererer stor sett lettere redskap enn NSSR. Det er behov for mere enn redningselskapet langs kysten da det er tildels langt mellom deres stasjoner. Da utgjør RK et godt alternativt.

Om de er glade amatører må andre svare på, men da må jeg gjøre oppmerksom på at noen av NSSR sjøredningskorps også er frivillige korps som bemanner lettere båter.

Den eneste fast bestående redningsressursen langs kysten i tillegg til de offentlige redningstjeneste er NSSR.

Jeg tror ikke vi skal reflektere så mye over hvem man vil reddes av, ring NSSR/ kall kystradioen/ eller ring et av redningsnummerene 110, 112, 113. Husker du ikke hva du skal ringe for å nå det ene ller andre spiller det ingen trille, redningsetatene samarbeider og setter nødmeldinger over til "riktig"etat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...