Jump to content

KNBF..med oss eller mot oss ?

oslofjord

Recommended Posts

I medier og høringsuttallelser forteller gjerne KNBF hvor forferdelige vi er og at staten på stramme inn grepet på det uvettige båtfolket. NAF derimot forsvarer biler og bilistene og tilbyr til om med juridisk hjelp til medlemmer. Spørmålet er derfor om KNBF på samme måte virkelig er representativ for grasrota i båtvrimmelen som også inkluderer hurtiggående båter. Hvordan er organisasjonen og valgprosessen bygget opp ? HVor mange medlemmer er det ? Hva er den båtpolitiske plattform ? Er KNBF vaktbikkje for at det skal være mulig å bruke båten også som transportmiddel...med andre ord at det skal være mulig å holde akseptabel fart der det er forsvarlig ? Skal KNBF være en lobbyorganisasjon som representerer båtforeninger eller er målet å representere almuen ? Skal KNBF være talerør for det som rører seg på grasrota eller skal de fortelle staten hva grasrota bør mene ? Tilfeldige sitat i media kan gi et litt forvirrende bilde av KNBF, så fint om KNBF og andre kommer med inspill om fra organinsasjone er og bør være. I politiske foreninger starter programprosessen lokalt før programmet sys sammmen sentralt...en ide også for KNBF ?

Redigert av salt (see edit history)

Hei.

Vil du vite hva KNBF står for og gjør for båtfolket, er det vel nærliggende å ta en titt på deres egen hjemmeside og eventuelt ta direkte kontakt med dem? Og ikke misforstå, still gjerne spørsmålet her også, så får du mange svar på hva andre tror de driver med.

Lars H.

(KNBF medlem)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båtførbundet er talerøret for oss båtfolk. Derfor er jeg KNBF-medlem. Som enkeltmedlem eller gjennom din lokale båtforening kan du ytre ønske om aktuelle ting forbundet skal ta opp.

Det båtforbundet har jobbet med de siste årene er ting som forbundstinget har ytret ønske om skal følges opp.

Værre er det ikke. Er man ekstra ivrig og ønsker å jobbe med ting som berører oss båtfolket kan man som tillitsvalgt få oppgaver.

Det som IKKE nytter er å sitte utenfor gjerde å kritisere. Ønsker man å påvirke saker som er aktuelle så må man støtte opp om båtforbundet.

Å være båteier uten å være medlem av båtforbundet ville vært utenkelig for meg. Her er seil og motorbåtfolket samlet i ett forbund. :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Beklager, jeg kjenner meg ikke igjen.

NAF taler ikke for frie fartsgrenser eller kjøring med promille.

Ei heller anarki eller fritt fram på veiene.

KNBF har sterke synspunkter på kompetanse = sikkerhet

og at det skal være trygt å ferdes på sjøen for alle.

Jeg synes du bør utdype og konkretisere påstandene dine over.

Kanskje også ta en titt på de politiske sakene KNBF har frontet?

Hva med resultatet av dieselaksjonen?

Faktaopplysningene som du etterlyser finner du enkelt og greit på

http://www.knbf.no

:eek: Det var ikke måte på med negative "strøtanker" om båtlivet generelt her til lands!! :rolleyes:

Mye kan sikker bli bedre men på meg virker det som du ønsker anarki og lovløse tilstander mht. til det som kan være med å regulere båtlivet til det beste for det store flertall. Prøv å se litt lenger en nesen din rekker!

Kanskje du heller burde vurdere å satse på noe annet i fritiden?

Campingvogn eller strikking renner meg i hu!

Du får sikkert lov å strikke så fort du bare vil!

Jeg må si jeg kjenner ikke igjen noe at det salt skriver om knbf.... men mulig jeg ikke følger godt nok med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har ikke så mye kunnskap om hva KNBF mener i alle saker, men jeg oppfatter at forbundet har gjort god innsats i endel enkeltsaker. Derfor er jeg medlem. Forbundet med generalsekretær Syvertsen gjorde bl.a. en stor innsats for meg i forbindelse med en sak jeg har hatt gående i Tyskland. Jeg oppfatter at KNBF jobber etter samarbeidsfilosofien, og det er sikkert endel eksempler på at dette virker vel så bra som å arbeide etter konfrontasjonslinja?

Redigert av roaldbj (see edit history)

Rogeri snakker om negative tanker......man kan jo ikke åpne avisen uten å blitt møtt av negative tanker fra øvrigheten (inkludert KNBF) om hvor galt alt er på sjøen...

Skiforeningen skryter av at det er mange glade skiløpere i marka, mens øvrigheten til sjøss jamrer seg over at det er for mange som koser seg på fjorden. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen i de gjennomført negative omtaler båtfolket serveres i aviser år etter år og den klassiske " sanheten" er at det er mange forferdelige nybegynnerne som terroriser fjorden med for stor båt og form mange hester...

ANSVARLIGE BØR HELLER FOKUSERE PÅ DEN STORE GLEDEN MANGE HAR PÅ FJORDEN OG IKKE NIKKE SAMSTEMT OM AT BÅTLIV MED MER ENN 50 HK ER ET ONDE !

Til Lars H må jeg bare presisere at Aftenposten og andre aviser har sine faste båtsesong reportager og da jamrer gjerne Politiet, Redningsselskapet eller KNBF til offentlig om hvor ille det er på sjøen. Hvis jeg ikke husker feil har KNBF i sertifikatdebatten gått klart ut med samme budskap i media. Jeg kjenner IKKE KNBF og må derfor basere meg på det jeg får med at tilfeldige presseoppslag. Hvis KNBF virkelig har tro på den norske sjømanns gode dømmekraft og troen på at mange barn ved kysten faktisk vokser opp i fjæresteinene som erfarne og gode framtidige båtfolk med eller utene sertifikat bør de si dette offenlig også.

På oppfordring i debatten over har jeg kikket på knbf.no..”folk i båt” har funnet andre feriesysler enn båtlivet Er det gladnytt at almuen ikke har kost seg på fjorden i år ? Første avsnitt taler vel for seg selv. Foreningen ønsker ikke folk flest velkommen på fjorden, men da kan den vel heller ikke påberope seg å representere folk flest.

Selv ønsker jeg tross et liv på sjøen i solidaritet med folk flest å plasseres i kategorien "folk i båt" som ikke er meningsberetiget så kan jo de som av KNBF defineres som "båtfolket" fortsette debatten. (Jeg melder meg inn i KNBF når også "folk i båt" er velkomne på møter og på fjorden.)

Når KNBF selv på hjemmesiden så nedlatende deler opp de på sjøen i "folk i båt" og "båtfolk" hadde det nok vert sunt for organisasjonen om "folk i båt"-fraksjonen melte seg inn i hopetall og stilte til valg.....men det er vil lite realistisk fordi " folk i båt"-fraksjonen (i båtfolkets øyne) er for opptatt med å kjøre i fylla og lage hekkbølger.......

Som gammel journalist kjenner jeg igjen i det du beskriver, Salt. Avisene er ute etter oppslag. Det er det som selger.

Ta derfor ike alt for god fisk hver gang det nærmer seg en båtutstilling eller messe. De skal ha en knagg å henge saken på.

Og noen ganger kjenner vi ikke oss igjen når saken blir fremstilt i media.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det var en flott artikkel som ble linket til hos KNBF...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Dine meninger er du selvfølgelig berettiget til å ha.

Tror du misforstår dette innlegget fra Jan Syvertsen!!

Folk i båt er en benevnelse på folk som klart viser og tydeligvis ikke har peiling på det å føre en båt, med det ansvar og de plikter som her følger med. Tror faktisk dette begrepet har sin opprinnelse her på vårt eminente forum!

Hvis du føler du befinner deg i denne gruppen, ville jeg kanskje ønske du tok deg litt tid til å lytte å lære av "båtfolk" som da er det stikk motsatte. Enig med deg at disse begrepene kan virke litt flåsete..... :wink:

Det vil si folk som viser ansvar og hensyn til andre og forholder seg til de regler som heldigvis kan være med på å regulere denne aktiviteten til fordel for alle.

Er dessuten bra sikker på at du også vil bli godt mottatt i KNBF

En må også på en måte lære å krype før en kan gå!!!

Tar det for gitt at du kan gå??? :wink:

Redigert av rogeri (see edit history)
NAF derimot forsvarer biler og bilistene og tilbyr til om med juridisk hjelp til medlemmer.

Vel ... hadde det ikke vært for det evinderlige maset om å ikke salte veiene hadde jeg kanskje vurdert å være med der. Det er jo mye bedre å kjøre på saltede veier.

Selv om KNBF har utalt seg i favør om obligatorisk båtførerprøve, og selv om jeg ikke synes noe særlig om utredningen hvordan dette skulle gjøres med overgangsordninger (hvor knbf var representert), melder jeg meg ikke ut før siste ord er sagt i saken. Men det kan jeg godt gjøre, hvis jeg nå etter å hatt båt som hobby nr 1 i 20 år skal bli nødt til å sette meg ned på skolebenken og lære "leksa" for fortsatt å tøffe rundt i mine 7,5 knop her oppe i nordnorge. Alt for at noen av "bøllene" i båt-tette østlandsområdet skal dette av lasset.

Vel ... hadde det ikke vært for det evinderlige maset om å ikke salte veiene hadde jeg kanskje vurdert å være med der. Det er jo mye bedre å kjøre på saltede veier.

Jeg har i Februar hvert år en lang kjøretur..

Den er på ca 180 mil alt i alt, og campingvogna henger etter hele veien..

Ca 30-35 mil er i Norge, resten i Sverige.

Det er en stor lettelse i det man nærmer seg grensa, da har man kuttet ut salt, og lar det være gode vinterveier!

I det man kommer over grensa blir det enda bedre, der er det nemlig strødd overalt, med sand...

Jeg er sterk motstander av salt på veiene, og mener det finnes andre alternativer som er bedre og sikrere enn salt!

Interessant å se at selv KNBF mener at; "...uvettig adferd på sjøen ikke har vært noe stort problem i år. "

Nå vi tar med litt mere av setningen så blir det litt mere fornuftig etter mitt syn...

Det skyldes nok at båtfolket har dratt ut på sjøen som de pleier, mens ”folk i båt” har funnet andre feriesysler enn båtlivet. Fordelen med det er at uvettig adferd på sjøen ikke har vært noe stort problem i år. Selv media har måttet ty til andre ”sommeragurker”.

Beklager, men all denne "folk i båt" versus "båtfolk" -praten klarer jeg bare ikke å ta helt på alvor, synes det er noe ordentlig snobberiprat av de som anser seg som ekte båtfolk versus denne subben som etter sigende har en ensifret IQ!

Factum est; det har ikke vært noe stort problem med uvettig adferd på sjøen i år, la oss glede oss over det og konstatere at problemet har vært betydelig overdrevet og oppblåst - gudskjelov!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...