Jump to content

KNBF..med oss eller mot oss ?

oslofjord

Recommended Posts

Det alvorlige er at KNBF sier rett ut at de skiller mellom et "båtfolk" og resten som de kaller "folk i båt". Hvis det slik deres virkelighetsopfatning faller brikkene på plass....for det betyr jo at de selv ikke ønsker å bli kontrollert av formynderstaten, men at de (båtfolket) selv (sammen med staten) ønsker å være formyndere for "folk i båt". "Båtfolket" selv vil ikke kontrolleres så KNBF har jo ønsket at de som har hatt båt lenge skulle slippe å ta båtsertifikat, mens "folk i båt" skulle måtte serifikatet.. Heldigvis må nå også "båtfolket" selv nå ta sertikatet de ønsket oprettet for almuen ...altså "folk i båt".

Fint om noen kan utdype hvem "folk i båt" er...inkluder det unge vokne hytteeiere i raske skjærgårsdjeeper som har hatt egen båt siden de var 8 år ? Har på følelsen av at man bør være over 50 år med turbåt for å kvalifisere til å være inkludert i "båtfolket".

Redigert av salt (see edit history)
Fint om noen utdyper hvem "folk i båt" er...

Folk i båt er båtførere som ikke kan sjøveisregler, og som heller ikke ser noe behov for eller har noe ønske om å lære seg reglene. Begrepet går utelukkende på holdinger og har ingenting med erfaring å gjøre.

Hvis det slik deres virkelighetsopfatning faller brikkene på plass....for det betyr jo at de selv ikke ønsker å bli kontrollert av formynderstaten, ...

Hvis man virkelig er engasjert i det man mener noe om, er mitt råd å melde seg inn i KNBF.

Dette er en demokratisk organisasjon hvor man kan delta, innstille, forbedre, utvikle,- og bli hørt.

Dersom KNBF skulle ha et problem med sin virkelighetsoppfatning, er det fritt fram for alle medlemmer å korrigere dette.

KNBF er ikke organisert hverken som formynderstat eller diktatur.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Det alvorlige er at KNBF sier rett ut at de skiller mellom et "båtfolk" og resten som de kaller "folk i båt".

Nå er det nok unntakene som er "folk i båt", mens resten er "båtfolk" om en skal bruke disse frosklene.. Bliss X forklarte jo begrepet "folk i båt" rimelig greit etter mitt syn.

Det kunne vel muligens vært en ide og endret tittelen på tråden til "salt mot KNBF", siden det ikke er mye sympati å hente her på baatplassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bare en tanke som slo meg... Salt har flere innlegg som er kritiske til "formynderstaten", lover, regler osv.. Greit nok, og selvsagt fullt lovlig. Men det som slo meg...kanskje det ikke er tilfeldig at det strømmer på med den type tråder/innlegg nå rett i forkant av høstens valg? Det er jo i alle fall minst ett parti som er lite tilhenger av alt dette.

Joda, jeg kan godt ta feil - tilgi i så fall mine kjetterske tanker :crazy: Beklager også at det var litt O.T., klarte bare ikke å la være...

Salt er inne på noe jeg har hatt misstanke om lenge: KNBF er egentlig en "troyansk hest", en dekkorganisasjon der formynderiske byråkrater forkledd som båtfolk som skal torpedere friheten på sjøen. KNBF er imidlertid ikke det værste. Formynderstaten har en stor hær av andre byråkrater "undercover", som er forkledd som kajakkpaddlere (hvem har ikke lurt på hvor dette mylderet egentlig kommer fra??) som kan framstå som offer i media, når de egentlig bare har forkludret de flotte hekkbølgene våre. De har infiltrert Redningsselskapet, kystvakten, dagspressen og det ornitologiske miljøet. Ser man en jolle ute på fjorden, kan man være sikker på at i den sitter det en byråkratspion som er ute etter en god historie til pressen. En kamerat av meg hadde tillogmed en byråkrat som gjorde sitt fornødene på dekket hans, før den fløy skrikende avsted med fiskeslo i nebbet.

Alt er en del at en stor, overordnet plan: å kunne ha oponionen med seg på at båtfolket skal finansiere minst halvdelen av velferdsnorge. I tillegg til at vi skal registreres, og kontinuerlig viedoovervåkes. Forresten: Vær på vakt mot AIS sendere for småbåtene. Rykter sier at det er en avdeling byråkrater som vil registrere alle fritidsbåters bevegelser i løpet av sesongen, for å ved hvert årsskifte kunne sende ut samlefakturaer på brudd på fart, vikepliktsbestemmesler, og brudd på 50 meters sonen i hekketiden.

Vær på vakt!!!! snart har de oss!! På vegne av vanvittig mange!!!!! :flag:

Factum est; det har ikke vært noe stort problem med uvettig adferd på sjøen i år, la oss glede oss over det og konstatere at problemet har vært betydelig overdrevet og oppblåst - gudskjelov!

:sailing:

Denne "uvettige atferden" er vel i stor grad geografisk lokalisert til Oslofjorden og kyststrekket ned mot Kristiansand (og Nidelva).

I dette området har det som politiet ofte referer til som "verdens beste ordensvern" (drittvær) hatt tilhold store deler av sommeren, så det er nok en faktor til at problemene har vært mindre.

Det kunne vel muligens vært en ide og endret tittelen på tråden til "salt mot KNBF", siden det ikke er mye sympati å hente her på baatplassen..

Trådnavnet kan vel bare stå som det står. Jeg er medlem av KNBF, og av og til lurer jeg på hvorfor. Litt satt på spissen virker det av og til som det er en gubbeforening som gjerne vil ha sjøen for seg selv, og om ikke annet må alle andre skaffe seg sertifikat slik at medlemmene vet at de de møter kan vikepliktsreglene.

... og om ikke annet må alle andre skaffe seg sertifikat slik at medlemmene vet at de de møter kan vikepliktsreglene.

Jeg er ikke medlem i KNBF, men setter stor pris på at de jeg møter både på sjøen og veien kan vikepliktsreglene og overholder disse. Hvordan hadde du likt å kjøre på en forkjørsvei, og du måtte sitte med hjertet i halsen i hvert veikryss, i tilfelle det var noen som kom og ikke visste forskjell på et vikeplikt-skilt og et forkjørsvei-skilt ?

... bare det hadde jo vært en betydelig fremgang?

Allerede på barneskolen lærer landbaserte 6-åringer forskjell på høyre og venstre...

Med en kombinasjon av "big ocean" teori og det faktum at alle i siste instans har vikeplikt (selv for de som ikke benytter seg av sin vikeplikt) ser jeg ikke på dette som et problem i det hele tatt.

Veldig mange barn vet forskjell på høyre og venstre før de starter på skolen. Gjennom yrket mitt treffer jeg ofte på det man kan kalle oppegående mennesker som sliter med høyre og venstre i gitte situasjoner. Vi skiftet prosedyrer som inneholdt bb/stb til venstre og høyre for å gjøre det lettere, men som sagt, det feiles iblant.

Dette var et knakende godt innlegg Sofaseileren...

"På vegne av vanvittig mange, Sture Hansen"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kanskje ikke bare meg som har en kone som sier; "sving til venstre", når hun mener "høyre"?

:rolleyes:

Hva rederinner eller reserverede blondiner måtte mene om stb eller bb er underordnet,

noe de også bør være ombord.

Det er skipperens ubestridte rett å hevde retninger,

uten innblanding eller hensyntagen til diskusjoner om

hvilke ringer, klokker eller andre kvinnelige retningsgivende remedier

hvis side av kroppen normalt skal befinne seg.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Kanskje ikke bare meg som har en kone som sier; "sving til venstre", når hun mener "høyre"?

Har du rorkult??

Vel, spøk til side.

Jeg tror ikke folk her på dette forumet har problemer med å oppføre seg på sjøen. Folk her virker genuint interesert i båt, medlem i båtforeninger, leser båtblader, teknisk kyndige, diskuterer på nettet osv.

Problemet er alle de andre. Hvordan skal man nå disse?

De som slenger bilen fra seg på kaia, hopper i båten og gjør en "tøff" 360gr sving, og etterpå ikke finner veien hjem igjen!

Der tror jeg det bare hjelper med tvang. Påbudt båtsertifikat med all teori.

Dette vil da ramme alle andre som kan oppføre seg på sjøen, men som ikke har sertifikat.

For oss alle, med eller uten sertifikat gjelder at man er ikke tryggere på sjøen enn den største idioten man møter!!!

Det hjelper lite om 99 båter følger reglene når den ene ikke gjør det!!

Fa

... bare det hadde jo vært en betydelig fremgang?

Allerede på barneskolen lærer landbaserte 6-åringer forskjell på høyre og venstre,

samt hva fotgjengeroverganger og sykkelstier skal brukes til.

Ser ikke slik ut må jeg si, eller er det kanskje foreldrene som ikke vet forskjell på høyre og venstre.

Møter skoleunger og voksne på vei til jobb hver eneste dag.

Og de både sykler og går på feil side av veien :rolleyes:

Det er spesielt farlig når høstkveldene kommer. (folk bruker ikke refleks heller)

Har vært nære på og kjøre på noen ved flere anledninger.

Litt ot :wink:

Hvilket minner meg om diskusjonen på D5L kurset da Poseidon introduserte begrepet "Ingenting Babord".

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Flere er optatt av navnettråden som vel er formulert om et spørsmål. Svaret må vel være at KNBF er med "båtfolket" og mot "folk i båt" som KNBF kaller det.

Hvis KNBF ønsker å få med "folk i båt" på laget bør budskapet fra KNBF være at norske fritidskippere (med untak av de ca 5 som hvert år kjører på skjær i fylla natterstid) er en positiv tenkende gjeng som bør få frihet og gode rammebetingelser av resten av samfunnet slik at trenden med at stadig flere glade og ansvarlige båteiere fortsetter. Kanskje til og med HK avgiften senkes hvis politikerne blir minnet om den helsebringende effekten det er for det norske folk at tusener kaster loss og kobler av i havbrisen langt unna hverdagens trivialiteter.

:sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...