Jump to content

KNBF..med oss eller mot oss ?

oslofjord

Recommended Posts

Og det var omtrent noe sånt jeg gjorde et forsøk på å skrive her:

Dette er et resultat av at noen, og kanskje etterhvert mange, ikke greier å forholde seg til de reglene som gjelder. I tillegg tenker nordmenn mer og mer på seg selv, og mindre og mindre på andre. Tror jeg. Aktsomhet og oppførsel overfor andre båtbrukere endres, og tilstandene fra biltrafikken overføres til sjøen.

Det resulterer i at også friheten på sjøen blir strammet inn. Helt naturlig konsekvens. Hvordan blir det hvis det ikke skal settes krav til båtbrukere i fremtiden?

Tror regulering er nødvendig, men håper selvfølgelig ikke på detaljeregulering. Dette er i stor grad opp til oss som båtførere hvordan skal bli.

Ben Sin

Hvis KNBF ønsker å få med "folk i båt" på laget bør budskapet fra KNBF være at norske fritidskippere (med untak av de ca 5 som hvert år kjører på skjær i fylla natterstid) er en positiv tenkende gjeng som bør få frihet og gode rammebetingelser av resten av samfunnet slik at trenden med at stadig flere glade og ansvarlige båteiere fortsetter.

Skjønte ikke helt denne - blir man mindre glad og ansvarlig om man lærer seg de grunnleggende regler og beviser at man kan de ved å avlegge f.eks båtførerprøven :confused:

Når noen i ramme alvor hevder at de har forkjørsrett så lenge de holder stø kurs (samme hva slags båt de har, og hvor de kommer fra), så er behovet for tvungen opplæring tilstede :headbang:

Jeg har bare en liten lettbåt på hytten som vi av og til bruker når vi skal bort til butikken. Så har jeg et båtførerbevis som jeg fikk i åttende klasse. Jeg sier ”fikk båtførerbeviset”, for jeg tror dette var før båtene egentlig kom på markedet.

Vel, som dere skjønner er jeg absolutt ingen båtmann i samme kaliber som dere, men tror jeg at jeg vet forskjellen på ”folk i båt” og båtfolk likevel.

”Folk i båt” ser alltid godt forover når de kjører, men er litt nærsynte slik at brygger og andre båter omkring oppdages litt i det seneste laget. På grunn av denne nærsyntheten gjelder det å fokusere på hva som foregår foran båten, og ikke på sidene og bak. For oss landkrabber med et lite nyttefartøy på 14 fot og hjulvisp bak, betyr dette at vi må springe som f**n hver gang disse kommer for nært og kaster hele sulamitten vår på land med hekkbølgene.

Nå har jo teknologien kommet så langt at man kan kjøpe båter som går godt sammen med betong, Norsk rullestein og granitt, men jeg kan ikke komme helt av tanken på at denne gruppen folk i båt indirekte har bidratt til registreringsplikt av hagler i Norge. Myndighetene må ha blitt informert om utviklingen, og alt henger jo sammen til slutt. (Det finnes en logisk forklaring på alt hvis vi leter godt nok)

Forskjellen ligger da i at båtfolkene i motsetning til ”folk i båt” ser godt rundt seg, nyter de mange gledene med havet og viser hensyn. (sikkert mange andre forskjeller også, men det er dette jeg som landkrabbe har sett).

Det er mange flotte båter i mitt distrikt, og jeg må innrømme at de ofte blir studert fra terrassen til stor tilfredsstillelse. Jeg nyter stillheten nå når krav til støy har gjort sitt inntog, og må bare springe for å se båten som med fullt overlegg passerer med åtte eller seksten sylindre pustende ut i friluft. Det er jo slikt vi fryser på ryggen av selv om det er 30 grader ute. Og det er vel kanskje slik vi alle ønsker å ha det i uoverskuelig fremtid hvis vi tenker oss om.

Jeg tror vi kan takke mange av de foreningene som finnes i Norge for det arbeidet de gjør. De representerer ikke bare sine egne medlemmer, men også gjennomsnittlig sunn fornuft fra forskjellige hold. Vi har så lett for å bruke oss selv som utgangspunket i vurderingen av hvor galne alle andre er, men foreninger er en god forebygger mot slike tendenser.

Måtte vi alle få ta del i alle felles gledene de fantastiske Norske fjordene gir oss.

Til slutt vil jeg bare si at jeg arbeider i bransjen, og reiser mye rundt i flere land. Mange av dere er sannsynligvis ikke klar over hvilke fantastiske forhold som finnes i Norge.

Tror ikke på at du er landkrabbe jeg :rolleyes:

Men jeg synes det er dårlig gjort av deg å være i bransjen og så kun ha 58 innlegg siden 05 :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Den gangen jeg vokste opp inne i en usedvanlig trang vestlandsfjord måtte vi ta ansvar for våre handlinger. Dette preget oss som barn, ungdommer og senere i livet som voksne. En god ballast selv om en nødvendigvis ikke gikk i kirken hver søndag. I dag er samfunnsutviklingen på vei til å bli slik at ingen tar ansvar for noen ting, ihvertfall ikke i det offentlige. Vi syr puter under armene på barna våre. De kan snart ikke gå 100 m uten å bli kjørt, og får mer eller mindre det de peker på. På sjøen er det bortimot fritt frem og tusenvis av nye båteiere er kommet til de senere år. Mange forskjellige typer farkoster og mennesker. I tillegg er det kommet en ny type mennesker på sjøen, de som kan og vet alt, her kommer jeg. Flere har ikke begrep om hvordan det er å føre en farkost og ansvaret som naturlig følger med. Sist men ikke minst kommer den bortimot fraværende tilstedeværelsen til politiet. Pga av sentralisering og omprioriteringer blir ikke patruljering til sjøs prioritert ( tenker da ikke på Oslo ). Den nye politireformen er en tragedie. De får inn mere penger til statskassa med å ligge langs veiene å lure midt i fellesferien og knipe en stakkar som kanskje har kjørt noen kilometer for fort. Et båtførerbevis hjelper ikke en dritt hvis ikke holdningene forandres. Kanskje kan båtførerbeviset være med å endre noen holdninger, mulig.

Redigert av Hansi (see edit history)

hva om det går andre veien da :confused:

"Dette kan jeg :smash: jeg har jo båtførebevis"

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

. I dag er samfunnsutviklingen på vei til å bli slik at ingen tar ansvar for noen ting, ihvertfall ikke i det offentlige. Vi syr puter under armene på barna våre. De kan snart ikke gå 100 m uten å bli kjørt, og får mer eller mindre det de peker på. På sjøen er det bortimot fritt frem og vi er blitt mange flere de senere år. Mange forskjellige typer farkoster og mennesker. I tillegg er det kommet en ny type mennesker på sjøen, de som kan og vet alt, her kommer jeg. Flere har ikke begrep om hvordan det er å føre en farkost og ansvaret som naturlig følger med. Sist men ikke minst kommer den bortimot fraværende tilstedeværelsen til politiet. Pga av sentralisering og omprioriteringer blir ikke patruljering til sjøs prioritert ( tenker da ikke på Oslo ). Den nye politireformen er en tragedie. De får inn mere penger til statskassa med å ligge langs veiene å lure midt i fellesferien og knipe en stakkar som kanskje har kjørt noen kilometer for fort. Et båtførerbevis hjelper ikke en dritt hvis ikke holdningene forandres. Kanskje kan båtførerbeviset være med å endre noen holdninger, mulig.

Dette Hansi, var som jeg skulle skrevet det selv. Helt enig. :flag:

hva om det går andre veien da :confused:

"Dette kan jeg :smash: jeg har jo båtførebevis"

Det driter vel øvrigheta (og KNBF) i, for de har jo fått inn kursavgift, dokumentavgift og registeravgift på at folk har tatt kurset.

"Hm, sier du det? Jaså, ble det ikke færre ulykker? Hmm, hva om vi dobler mengden materiell for båtførerprøven, og 4-dobler alle kostnadene? På sikt vil vi da få færre båter på sjøen, og da vil hvertfall den statistiske ulykkesrisikoen reduseres... Og vi har vårt på det tørre, samtidig som inntektene mangedobles... Vinn-vinn for alle, unntatt båtfolk og folk i båt. Men vi kan da ikke bare tenke på dem, heller."

:flag:

Husk at jeg sa dette om 5 år.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

På baatplassen er man vel gjerne enten for eller i mot, en mellomting finnes ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Unntak finnes! Jeg har i dag fått det usedvanlige kompliment av et medlem på Båtplassen at jeg; "har en usedvanlig begavelse i være både for og mot samme sak, og framstå med troverdighet i begge leire."

Det er ingen dårlig attest! :flag:

:cheers::lol:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har igjennom alle år sett på KNBF som en litt "snobbete" organisasjon som er mest opptatt av splittflagg og dyre båter. Etter den såkaldte dieselaksjonen har mitt syn nyansert seg en god del, syvert hadde mange fornuftige utspill og trykk på rette stedet under den kampen som og "ble vunnet". Hva jeg egenlige føler for denne organisasjonen er nå "avventende".

Når det gjelder båtførerbevis - hvis motivasjonen til KNBF hadde vært at flest mulig skulle ta dette, hadde de tilbudt gratis kurs på dette i alle fall til medlemmer (på samme måte som Luftambulansen og Røde Kors gir GRATIS førstehjelpskurs til sine medlemmer). Om de trenger midler kan de jo ta litt lobby for statlige midler til kurs istedet for statlige midler til kontroll...

Jeg kunne vel nesten signert på det samme... selv om jeg ikke kan huske å ha lest det da, så signaturen settes ikke ennå... men en god attest er det i allefall

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

KNBF støtter oss ! Ingen tvil om noe annet etter å i dagmorges ha åpnet KNBF eget Fritidsbåten-blad og lest spalten "Røsten fra Ruffen". Det er er forsvarskrift mot andre særinteresser som helst vil kneble og bli kvitt båtlivet langs kysten. Det positive profileringsarbeidet må fortsette slik at båtlivet framstår som den sunne fritidssyssel det er. Helt fra gamle dager har feks Oslos bleke bybarn blitt sendt til båtliv ved Hudøy fordi sol, saltvann og sjøbris er mirakelkur for kropp og sjel.

Men det positive profileringsarbeidet har en lang vei å gå for så lenge enkelte ser på båtliv som et onde vil avgifter, restriksjoner og bøter henge over oss.Foreslår avgift på båtdiesel - igjen "Særavgiftsutvalget gir ikke fritidsbåtsflåten gode skussmål i sin rapport. De skriver at bruk av fritidsbåter påfører samfunnet kostnader i form av støy, ulykker og miljøskadelige utslipp".

Selv om KNBF setralt i bladet Fritidsbåten forsvarer båtfolkets gode rykte, kommer man ikke lenger enn til side 9 i samme blad før KNBF Region Øst i skarpe ordlag beskriver båtlivet i negative vendinger. I faksimilen fra at høringsuttalelse fra KNBF Region Øst om Ytre Hvaler nasjonalpark heter det bla: ..."ser vi oftere altfor fartsfylt, dels uvettig kjøring i trange farvann"......"fare for andre sjøfarnede og bølgende fra større båter kan skape farlige situasjoner"...Som representant for det organisert båtliv håper vi at man med dette vernefroslaget og oppfølging fra utøvende myndigheter, vil legge en sterk demper på den slags trafikk, som kan være en trussel for liv og verdier..." Her får altså avgiftsutvalg, måker, padlere og alle andre andre særinteresser et grtis argument om at båtfolket selv sier båtlivet er et onde som bør knebles. Kan vi ikke heller ha fokus på positiv profilering, og heller overlate til andre å henge oss ut.

Uavhengig av om KNBF Region Øst er for eller mot verneplanen er det da helt unødvendig å trakasere båtfolket og be om mer kontroll.

Men altså inlegget "Røsten fra Ruffen" på side 4 i Fritidsbåten er opløftende lesning og forhåpoentligvis får også KNBF Region Øst (side 9) snart et mer possitiv selvbilde av oss som båtfolk.

Jeg var selv i sommer vitne til at en båt lå i plan gjennom et ca 5 meter bredt sund med badetrapp. (heldigvis var ingen i vannet). Alle kjenner sikkert til slike enkelt-episoder, men de er likevel så eksepsjonelle at det er ingen grunn til å svartmale situasjonen og sjøvante folk i KNBF Region Øst må ta kunne tåle litt hekkbølger I Hvaler skjærgården.

Redigert av salt (see edit history)

Kan ikke se annet en at det i hovedsak er DU SELV som har trukket fram flere negative momenter om det meste med å ha fritidsbåt i Norge, iblandet både fuggel å fisk!!

Hvis "røsten fra ruffen" i KNBF-magasinet har fått deg på bedre tanker er jo det helt fantastisk og ditto en fjær i båtlua til Syvertsen & Co.

Kanske avtrekkern var i letteste laget?? :wink:

Forstår ikke bæret av hva du skriver, salt. :crazy:

Du er ikke alene om dette..... jeg har gitt opp for lenge siden...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...