Jump to content

Viktig med ventiljustering på yanmar på 105 hk?

Tallisman

Recommended Posts

Lurer litt på hvor viktig det egentlig er med ventil justering jeg har en yanmar på 105 hk som kun har hatt justering av ventilene når den var ny i 97 etter det har motoren gått som ett urverk lurer på om det er bortkastede penger og koste ventiljustering på motoren når den går så fint . Hvor ofte justerer man foreksempel en bilmotor . etter min erfaring tror jeg att gamle bilmotorer har bortimot gått flere Tiår før di blir skrapet uten att dett har vært foretatt ventiljustering.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Ventiljustering.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Kommer litt an på type motor egentlig! En gammel støtstangmotor trenger ventiljustering med jevne mellomrom, mens en motor med overliggende kan og shimsede ventiler trenger skjeldnere justering. Nyere motorer med hydrauliske løftere trenger som regel ikke justering i det hele tatt...

Selv foretrekker jeg å sjekke ventilene en gang i blant, og justere ved behov. Forebyggende vedlikehold, på sett og vis....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

støtter hulda der. ang bilmotorer så er ikke hydrauliske løftere justerbare,, de med shims er det bare et fåtall som krever justeringer.. støtstenger bør nesten justeres \kontroleres oftere enn fabrikkens anbefalinger , (mitt inntrykk)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei!

Det svarer seg alltid å sjekke ventilene,korrekt ventilklaring er viktig for at du skal ha god kompresjon og at ventilene skal få avlevert varme slik at de ikke brenner seg.Har vært borti flere bilr som ikke har villet starte pga.ventiler som ikke har vært justert.En vil da oppleve at motoren vil bli mer og mer tungstartet over tid.Er du i tvil,sjekk og eventuelt juster!

Simarli(lastebilmekaniker):

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...