Jump to content

Digitalisering av TV nettet

Karavoli

Recommended Posts

Se det finnes MPEG-4 USB mottagere tilgjengelig i markedet nå for noen hundrelapper. Hvordan disse er kvalitetsmessig er ikke lett å si, men det frister jo litt å kunne bruke laptopen til alt slik at det blir litt mindre utstyr ombord. Dessuten blir dette billigere enn en dyr boks. Minuset er at man kun får inn NRK 1,2 og 3, siden man ikke har en kortleser. Men så lite som jeg bruker TV ombord ser jeg ikke dette som noe stort problem. Men kanskje det komme andre løsninger utover vinteren? Trenger jo ikke å kjøpe før til våren da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror ikke du får inn bakkenettet uten en "godkjent" dekoder, men de vil etterhvert finnes i 12 V utgave også. RiksTV bruker MPG4 og en helt egen standard på autentisering.

Du kan klare deg med vanlig båtantenne. Det er 30% av Norges flate som ikke dekkes, i hovedsak fjellområder, men tviler på om det er noe dekning langt ute i skjærgården, spesielt ikke på yttersiden av øyer.

Minuset er at man kun får inn NRK 1,2 og 3, siden man ikke har en kortleser.

Jeg har oppfattet det slik at NRK kanalene også vil kreve kort, men at disse i motsetning til programpakkene fra RiksTv vil være "gratis"? I såfall vil det være problematisk med USB stick og andre typer enklere dekodere som ikke støtter en form for kortleser.

Er dette riktig?

Nei de krever ikke kort for disse "gratiskanalene", det gjør de derimot rett etter valget i 2009. Giske betalte 50 mill. for å slippe dette før valget, departementet betalte i form av tilskudd til RiksTV. De var seriøst bekymret for å få kortavgift og 20,-/mnd til TV2 midt i fjeset nå midt i valgkampen.

Så derfor er RiksTVs minipakke derfor gratis, dvs. du må ha dekoder til rundt 1000,- 1500,- kroner. Mens de prøver å selge en pakke som koster alt inkl 249,- i mnd. Den har ca 18 kanaler.

Fra 2009 vil det koste 50,-/mnd vil jeg gjette, det som er gratis i dag, og en kortavgift på 495,- sånn ca. Nyt gratis TV (lisensen er vel egentlig en form for skatt) så lenge det varer.

Fra 2009 blir det sikkert mye TV via internett uansett.

Minuset er at man kun får inn NRK 1,2 og 3,

Akkurat det kan da ikke være noe minus, det er jo kun de kanalene som sender noe vettugt. De andre sender jo bare hjerndeød "underholdning"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

pc-kort : får foreløpig kun inn nrk 1,2,3 (vil nok komme tuner godkjent/som virker til pc etterhvert...

den eneste goskjente tuneren som er til salgs nå kan brukes på 12/230 volt og kostet meg i dag 1 kr på elkjøp ... ( dog med tegning av abo på noen kanaler) koster visst 499 på andre plasser ( priskrig på gang i stvgr :) )

Uten å være sikker så mener jeg boksen koster 1400 med kanalene nrk 1,2,3 tv2 , tvn

Nei de krever ikke kort for disse "gratiskanalene", det gjør de derimot rett etter valget i 2009....

Fra 2009 vil det koste 50,-/mnd vil jeg gjette, det som er gratis i dag, og en kortavgift på 495,- sånn ca. Nyt gratis TV (lisensen er vel egentlig en form for skatt) så lenge det varer.

Mener du at vi må betale noe mer enn lisensen for å se NRK's kanaler via bakkenettet fra 2009? Det er vel i såfall feil?! Det er vel slik at fra 2009 må man betale for å se TV2 via bakkenettet?!

Her er opplysninger fra www.ntv.no

"Hvilke TV-kanaler kan jeg se i det digitale bakkenettet?

NRK1, NRK2, NRK3 er fritt tilgjengelig. Det samme er TV 2 ut 2009. Til jul kommer også NRKs nye barne-kanal NRK Super, også den blir fritt tilgjengelig. Lokal-TV og Åpen Kanal (frivillige organisasjoners egen kanal) blir også gratis.

Ønsker du flere kanaler kan du benytte deg av RiksTVs kanaltilbud. Her kan du abonnere på følgende kanaler:

Rikspakken inneholder i tillegg til TV2, Lokal-TV og Åpen Kanal, TVNorge, TV3, TV 2 Zebra, Discovery Channel, Disney Channel, The Voice, SportN, TV 2 filmkanalen, TV 2 nyhetskanalen, Viasat4, FEM, National Geographic, Animal Planet og BBC World.

RiksEkstra: Canal+ Sport 1, Canal+ Film 1, Canal+ Film 2. Senere også TV 2 Sport."

Det nye digitale får dekkning langt til havs.

Les her.

http://www.teknofil.no//wip4/bakkenett_omb.../d.epl?id=14807

eller her.

http://www.teknofil.no/wip4/teknofils_bakk.../d.epl?id=16559

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...