Jump to content

Båten min kom sist i test...

Avsluttet2

Recommended Posts

Så på tv2 i dag - de hadde annonsert stor daycruisertest.

Båten min, aquamar, kom på sisteplass. Hvorfor vet jeg ikke, men de nevnte noe om sikkerheten.

Irriterende når de reklamerer med test av båter for så å såvidt nevne bunn og topp for så å henvise til båtliv for mer info. Utrolig bra reklame for bladet i alle fall.

Må nok ut å kjøpe båtliv når det kommer ut.

disse testene er ikke mye værdt, ihvertfall ikke når testkjørerne digger askeladden, selv om den er dobbelt så dyr som aquamar - som forøvrig er mest økonomisk, og har stort fartspotensiale. Bare tull å rangere båtene. Hvorfor ikke bare teste og la folk rangere selv?

Uten å ha lest testen kan dette minne om en annen "kaffetraktertest" fra TV2 hjelper deg.

TJ. Ta det helt med ro. Har forstått det at du er fornøyd med måten din. Det er det viktktigste.

Om du ønsker å selge båten til neste år. så vær sikkert på at det er en annen modell{fabrikat som de har fått beskjed om å rakke ned på.

Og alle kjøpere har glemt/ikke fått med seg hva som var hakke kyllingen i 2007.

Disse testene er så lite ogjektive og de er 0 verdt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er ikke spesiellt for tester med "terningkast" eller et "emoticons" som hos TV2. Dette er veldig subjectivt, helt avhengig av testers interesse og muligheter til å se forbruket. En nøktern test derimot er langt mer informativ. La brukeren selv bestemme hva som passer best for vedkommende, men presenter fakta og test fakta. Se heller om det holder mål.

At båten ikke hevder seg i det når den testes sammen med Askeladden, Uttern, Flipper osv er ikke uventet. Det trenger en jo nesten ikke teste båten for å skjønne, bare ta en titt på innredning og løsninger så er allerede båten sist på listen.

Det overraskende var at båten i det hele tatt var med i testen.

Det er en båt det blir solgt lite av, det er få forhandlere og hendvender seg til en helt annen gruppe enn dem som velger f.eks Askeladden.

At kvaliteten er dårlig har testerne rett i. Kjøper du denne båten må du tåle å se finish som ikke er helt topp, tåle å helle litt locktite på skruer og skru dem inn igjen, høre på litt knirk når en presser båten i bølgene, tåle å heve setet igjen når en lander etter en luftetur og andre småting.

Så om en er ute etter kvalitet, smarte løsninger og stil ser en ikke engang i retning av denne båten. Dette er en enkel båt.

Er mest opptatt av at den scoret lavt på sikkerheten. Lurer fælt på hva de ligger i det.

Redigert av tj (see edit history)

Man kan lese båt og motortester som"F--- leser bibelen". Her må man sette behov og pris/kvalitet opp mot hverandre. Det er vel stort sett journalistenes subjektive mening som som kommer til uttrykk. Uttern D66 ble kåret til vinner i denne testen , kanskje ikke uten grunn.?

Ble litt overrasket, da svenskbygde båter sjelden har fått noen positiv omtale i Norske tester. Kunne gått ha tenkt meg en Askeladden Z7, men det skiller faktisk nesten 100.000,- til Uttern D66.

Det blir litt som å sammenligne epler og bananer. noen liker epler og noen liker bananer.

Å sammenligne båter fra 250.000 med bensinmotor til 530.000 med diesel blir hoppendes feil. Da er vel slike tester som Båtmagasinet noen ganger har gjort hvor de sammenligner nesten like båter (Bayliner og Maxum) en del bedre.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Best var det vel når den ene båten ble betegnet som farlig fordi det var en som skar seg på propellen :smiley:

Eller har jeg misforstått noe her?

Står motoren montert rett under badestigen på disse?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Kriteriene for å velge ut båt forstod jeg var at de ville ha båter fra ulike land.

Om en ville testet billigbåtene så kunne en valgt polske galeon, greske dragos, quicksilver/ørnevik som vel egentlig er svensk, kanskje en bayliner om de ville blande inn innenbordsmotorer + endel andre i tillegg til aquamar.

Tilsvarende liste fra ulike land kunne en sikkert valg om en ville valgt å teste dyrere daycruisere.

Men fatter likevel ikke hvorfor de tok med aquamaren. Det er faktisk et båtmerke ingen jeg har vært i kontakt med som jobber med båt kjenner. De blir importert av et knøttlite firma med to/tre ansatte, de selger utrolig få båter (vil tippe under 10 pr. år), selger kun på bestilling og solgte ikke merket i 2006.

Kanskje nettavisens kåring til årets kjøp på båtmessen for noen år siden har noe med saken å gjøre?

En ting er hviordan de har valgt ut båtene, men når de vurderer og setter karakterer basert på forskjellige kriterier så er det uhørt å ikke si ett eneste ord om hva de legger i disse. Nå er jeg ikke snill lengre - dette var et makkverk! :smash:

På hjemmesiden deres er det ikke et ord om denne såkalte testen, men man kan jo sende spørsmål til programlederen om det.

På høstparten 2003 hadde et av de norske båtbladene en brukttest av min båt. Ikke min min båt, men Viksund 27 Columbi. Ut fra det de skrev skulle man tro at samtlige var synkeferdige av plastpest - spesielt de som hadde samme skrogfarge som jeg. I 2004 sluttet jeg å lete etter denne pestilensen, jeg har den nok ikke. Var sikkert ekstrautstyr? Og ingen av de jeg kjenner som har samme båten har det heller. Sover godt om natten jeg, og det gjør sikkert Tj også.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Er mest opptatt av at den scoret lavt på sikkerheten. Lurer fælt på hva de ligger i det.

Kan jo være noe sånt som at den legger seg for mye innover i sving f.eks...? (Jeg syns det er positivt ,men ser at mange båttestere er av en annen oppfatning.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Testen sier jo bl.a.;

Til tross for den lave motoriseringen overrasker den når det gjelder kjøreegenskaper.

og

Dette er en båt som også holder deg tørr, som går godt i vannet og hevder seg i et høyere prissjikt.

Og dette til tross for halv pris av Askeladden så høres det ut som et fornuftskjøp, men hva vet jeg?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

La merke til det samme som Mouche:

"Kvalitetsmessig stiller derimot denne båten dårligst i klassen, når vi i første omgang ser bort fra kjøreegenskapene."

Hvilken kvalitet er viktigere enn køreegenskapene? Kvalitet (for forbrukere) er et mål for tilfredstillelse av individuelle forventninger til et produkt. De ser bort fra båtens sterke side for å rettferdiggjøre testen mot de andre båtene. Et handicap, liksom...

"Her var det spart på det meste, til og med utseende!"

De har nok inntatt en litt negativ holdning før de gikk ombord i båten. Utseende? Smaken er som baken, osv..

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...