Jump to content

Båten min kom sist i test...

Avsluttet2

Recommended Posts

Joda, har sovet godt jeg :-)

Her er begrunnelsen i kortversjon:

På sisteplass finner vi italienske Aquamar Bahia. Dette er testens billigste båt, men den kommer dårligst ut på sikkerhet.

Pluss:

- Pris

- Kjøreegenskaper

Minus:

- Høyt fribord

- Snublefelle forut

- Upraktiske løsninger

- Lite estetisk

Når jeg ser punktene så er de greie nok.

For å ta minussidene:

- At det er høyt fribord stemmer det. Har aldri tenkt på dette som noe sikkerhetsproblem, snarere tvert om. Har følt det som en trygghet med småbarn ombord.

- Snublefelle forut er det også. Har nå aldri snublet i den, men ser poenget. Ser forresten ut til at de nye modellene ikke er helt lik min framme.

- Upraktiske løsninger er det også. Det vil si at direkte upraktisk er de ikke, men de er så mye mer praktiske i de dyrere båtene.

- Lite estetisk kan jeg forstå blir nevnt. Den har en anderledes form enn vi er vant til, og som en av ungene sier når hun vil fram på framdekket: Kan jeg gå frem på nebbet pappa?

Nå er jeg ikke veldig båtvant og dette er min første båt så jeg kan ikke sammenligne kjøreegenskapene med andre, men det forundrer meg at de er gode. Har hele tiden innbilt meg at andre båter har mye bedre egenskaper enn min, særlig i litt vind.

Synes du har en nøktern vurdering av eget fartøy. (Ikke alle som det er). :wink:

Hva sikkerhet angår er mitt inntrykk av bildene i testen at fordekket virker noe skrått med fare for i skli på hav med stor åpning i pulpitene foran. Pollertene foran var direkte krøkkete montert.

Går utfra at det midterste vinduet er hengslet slik at man ideelt sett kunne nå å feste tau i pollerten uten å måtte gå frempå bakken?

Det estetiske er en tilvennings sak.

Høye rekker har jeg alltid betraktet som et pluss i denne sammenheng.

Synes det virker å være en grei båt!

Pulpit hos meg er lukket og det ser slik ut:

bahia_005.jpg

Synes det er en bedre løsning enn det som er på nyere modeller, men om testerne anser det for mer eller mindre sikkert aner jeg ikke.

For å feste tau i pollerten må jeg ut på vandring ja. Har egentlig ikke tenkt over det, trodde det var slik på alle daycruisere. Det jeg har tenkt over er at de er plasert litt langt nede.

Fordekket har antisklimønster under solputen. Så selv om det heller bra har jeg aldri opplevd det som glatt, men det kan være litt guffent å bevege seg frampå der når det blåser godt. Fordelen er at en får god høyde i den delen av cabinen der kokeapparat, vask og toalett er.

For å feste tau i pollerten må jeg ut på vandring ja. Har egentlig ikke tenkt over det, trodde det var slik på alle daycruisere.

Stusset et øyeblikk, og lurte på hva du egentelig driver med...men det var (som vanlig) jeg som leste feil. Jeg ser vel det jeg vil se....

Syntes det stod: "For å feste tau i propellen må jeg (...)"

:lol::crazy:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Ingen kan vel klage på det estetiske på bildet ditt.... :wink: !

(Glemte nesten hva tråden handla om!)

Det beste hadde kanskje vært en flushmontert takluke hvor du kunne stå inne og samtidig nå pollerten.

Tenker da spesielt på hvis en i en gitt situasjon med mye sjø kanskje måtte feste slepetau eller ankertau.

Da ville du på en trygg måte kunne gjøre dette.

Men om det er dette momentet som ligger bak uttaleslen om manglende sikkerhet fra "testernes" side, se det er en annen sak!

Båtliv har overraskende nok kommet i posten. Noe godt kommer det ut av å være medlem i KNBF :-)

Omtalen av min båt er behørig lest og her er noen tanker.

Testerne er tydelig utrolig skuffet over utseende - og sammenlignet med de andre båtene er det naturlig at denne faller gjennom.

Interiøret i cokpit er sparsommelig og billig og designet er spesielt. Men har en prisen i tankene så skjønner en hvorfor overskriftene "Ikea look" og "ingen estetiker" dukker opp i artikkelen.

Det er viet et helt avsnitt til sitteposisjonen,setet og mangel på fotviler. Nå har min båt fotviler så der har aquamar skåret inn for å spare. Setene er av billigste sort, så om fører sitter og dingler med beina skjønner jeg godt at han blir så frustrert at han bruker såpass mye spalteplass på dette. Det er uansett vanskelig å finne en stilling som gir god sikt uten at rammen rundt vinduene kommer i veien. Jeg pleier å stå å kjøre. Setene er nok verdt å spandere noen kroner på for å skifte.

Dreggfestet eller baugrullen som jeg kaller det likte de heller ikke. Den var visst farlig. Jeg har alltid likt den. Fungerer som et baugspyd og det ville vært utrolig vanskelig å komme opp i båten på bauen om den ikke hadde vært der, men så har jeg lukket pulpit da.

Trappa opp til fordekket får pepper. Den kunne kanskje vært plassert på en bedre måte - ikke vet jeg, men den fungerer veldig godt slik den er nå.

Høyt fribord er visst ikke på moten, men det var faktisk et av kriteriene da jeg så etter båt.

Kryssholtene framme er plassert for langt nede på båten slik at det er litt kronglete å legge tauet på når en er på dekk, kryssholtene bak er ok.

At kalesjen må skrues av stemmer, men en trenger selvfølgelig ikke verktøy. Det stemmer også at det ikke er noe oppbevaringsplass for denne. Men de glemmer å nevne at kalesjen kan legges rundt bøylene slik at det hele står som en targabøyle. Gidder en ikke bruke 3 min på dette kan en ta den enkle løsningen med å legge kalesjen ned bak akterbenken. Om de på død og liv skal ha av kalesjen var den nå ikke nødvendig å la glidlåsen henge gjen i vindusrammen når de skulle ta bilder. Denne delen skyves lett ut av sporet for å fjernes helt.

Cabinen får positiv omtale til tross for at den også er enkel. De nevner ikke med et ord at det mangler lys. Men den er relativt romslig med sittehøyde der det er høyest for personer på 185 og liggeplass til to voksne og et barn.

At kjøreegenskapene er gode tar jeg til etterretning. Jeg har ikke noe sammenlingingsgrunnlag eller kompetanse til å si så veldig mye om dette, men det overrasker meg. I motvind har jeg problemer med å følge båter i samme størrelse, men det kan jo ha like mye med føreren å gjøre.

Forundrer meg imidlertid at de omtaler hvor fint den går med 70 hk og at de får den opp i 30 knop. Samtidig har de en 90 hester på bildet og forbrukstesten er gjort med en 90 hk. Nå har jeg jo lastet den med mye rart og vekten + groen gjør jo sitt, men jeg kommer akkurat over 30 knop med 90 hk. Kan det være en liten trykkfeil i testen?

Min konklusjon:

Ikke veldig rart at den kommer på sisteplass blandt disse dyre båtene. Ingen av punktene de har nevnt er noe stor sak for meg. Noe har jeg lagt merke til og lært meg å leve med, andre ting har jeg ikke tenkt på og atter andre ting er forandret fra min modell og noe har jeg lagt merke til som ikke er nevnt i testen.

Det er mange andre båter i denne størrelsen til omtrent samme prisen, men ingen er så velutstyrte. Kanskje de er et bedre kjøp? Aner ikke, men aquamar faller i alle fall ikke gjennom. Dem som har vært lagt ut på finn i sommer har (om de har fått i nærheten av prisantydning) blitt solgt for minst det selger ga for båten som ny.

bahia_005.jpg

La ikke merke til noen båt her jeg da :eek: men et fantastisk hekkparti

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Min konklusjon: Ikke veldig rart at den kommer på sisteplass blandt disse dyre båtene. Ingen av punktene de har nevnt er noe stor sak for meg. Noe har jeg lagt merke til og lært meg å leve med, andre ting har jeg ikke tenkt på og atter andre ting er forandret fra min modell og noe har jeg lagt merke til som ikke er nevnt i testen. Det er mange andre båter i denne størrelsen til omtrent samme prisen, men ingen er så velutstyrte. Kanskje de er et bedre kjøp? Aner ikke, men aquamar faller i alle fall ikke gjennom. Dem som har vært lagt ut på finn i sommer har (om de har fått i nærheten av prisantydning) blitt solgt for minst det selger ga for åten som ny.

Det har frydet meg endel å lese innleggene til tj i denne tråden. Jeg synes det er sentrale og velfunderte momenter fra en fritidsbåtbruker. Det sentrale med valg av fritidsbåt må vel være at man er fornøyd ut fra de behov man har i øyeblikket, og gjerne i noen tid fremover. At det i tillegg er lett å omsette båten må vel også betraktes som et ikke uvesentlig poeng. Det virker også som at du er fornøyd med hvordan båten oppfører seg i sjøen ut fra ditt seilingsmønster. Jeg har sett enkelte tester gjennomført i praksis, og det har noen ganger undret meg litt om hva som er grunnlaget for de forskjellige "øvelsene" som er lagt inn i testene. Et moment jeg har lagt litt vekt på opp gjennom årene er ettersalgs-servicen både når det gjelder selve båten og utstyret ombord. Den ser jeg svært sjelden omtalt i testene.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Når jeg ser båttester i for eksempel Båtmagasinet, er det sjelden jeg gidder å lese hele teksten. Kikker på bildene jeg, og danner meg mitt eget inntrykk. Har funnet ut at det de liker, liker ikke jeg og omvendt. Sikkert jeg som er annerledes, men det gjør ikke noe.

Å sammenligne daycruisere med mange hundre tusen kroner i prisforsjell, for så å kåre en vinner, er jo også litt underlig. Det er sjelden jeg ser Ford Fiesta testet mot Mercedes ML.

Et spørsmål til ekspertene. Hvorfor i huleste skal en takluke på død og liv være hengslet i forkant?? Er det mye sjø er luken vår lukket! Spiller ingen rolle om sjøsprøyten renner inn forfra eller bakfra vel?? Det er nemlig en gjenganger i BM.

Godt for deg at båten deres er lettsolgt tj, for dere er vel på flybridge jakt? :wink:

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Minus:

- Høyt fribord

...

Nå er jeg ikke veldig båtvant og dette er min første båt så jeg kan ikke sammenligne kjøreegenskapene med andre, men det forundrer meg at de er gode. Har hele tiden innbilt meg at andre båter har mye bedre egenskaper enn min, særlig i litt vind.

Skjønner ikke at høyt fribord skal være et sikkerhetsmessig minus.... :confused: :confused:

Hva mener du med at du mener andre båter har bedre egenskaper i vind? Hvis det spesielt er sidevind, så kan det faktisk være fribord/høyden på båten som gjør den mer ømfindtlig for sidevind. På båter med V-bunn så gjør dette ofte at båten legger seg inn mot vinden, slik at bunnen treffer bølgene med "flatsida" Ikke alltid like behagelig.

Hjelper med trimflaps så man får rettet opp båten sideveis.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Synes testerne får vel mye pepper i denne tråden ... Det er som kjent ikke mulig å gjøre alle til lags, men når man først tester båter så må det vel være lov å ha klare meninger?

Selv synes jeg testerne har mange gode argumenter om både det ene og det andre i disse båtene. Og de tar mange forbehold. Blant annet understreker de helt tydelig at det selvsagt er opp til den enkelte å velge hvilke faktorer man vil vektlegge i en båt. Båter i denne klassen blir alltid kompromiss. Den "perfekte" båt er ikke bygget, og blir det vel aldri? Den "perfekte" båttest, den som alle nikker samtykkende til, er heller ikke gjennomført, og vil aldri bli det! :wink:

Når det gjelder høyt fribord, er testen inne på at det kan være både pluss og minus. Spesielt med barn om bord er det et stort sikkerhetsmessig pluss, det skrives da også ettertrykkelig i testen! Men så kommer faktorer som kanskje gjør høyt fribord til minus, det er når det på noen båter f.eks. ikke er stigtrinn for å komme seg opp og ut av båten, eller manglende luke / åpning akter, slik at man må forskræve seg og tråkke over benker og puter for å komme seg bak på badeplattformen.

Er ellers enig i tj sine synspunkter, han har et reflektert og nøkternt syn på sin egen båt. Testen synes jeg var artig og interessant å lese, bra at båtbladene utfører slike. Så får hver og en trekke fra eller legge til det man vil slik at det passer egne preferanser! :smiley:

Hei Tj.

Båt-tester i BM og andre blekker, hva betyr de egentlig??

Hva testes, HVEM tester, under hvilke forhold testes de osv.???

Skjønner at hvis arbeide eller valg av materiale er direkte DÅRLIG, så bør DET frem; Likeledes sjøegenskaper, forbruk og fart...

Men en båt er, og blir et kompromis!

Mange av testene i BM er utført på blank Oslofjord (Utenfor Aker Brygge??)... Hvilke SJØEGENSKAPER får man "testet" der?

Etter hvor mange øl, sponset av hvem osv., hvis dere skjønner... Det er meget få av båtene presentert f.eks. i BM som har fått skikkelig sjø-test! (=egenskaper i bølger vi KAN komme opp i!)

Ta et eksempel; Lørja MI... Da jeg kjøpte den (Se erfaringsdatabasen, eneste Hardy der...)

Positive momenter:

Soveplass for 2 under dekk, 2 gassbluss, portapotti, spiseplass for 4 i lugar, klappbord på akterdekket med plass til 4, lav pris, stueplass under benkene forrut og på akterdekk, meget brede dollbord med høyt rekkverk, høyt fribord innenbords (hvis DET er et pluss da), meget solid bygget, avtagbare styrestoler, låsbar kabin... Lite sprut på vinduer under gange, Åsså kom jeg ikke på noe mere som en "testjournalist" ville ha bemerket...

Negative momenter:

Trangbodd båt p.g.a. brede dollbord som tar mye av innvendig plass i lugar, hele 11 store puter/plater som må flyttes på for å komme til overalt, klumpete gammeldags utseende, ikke selvlensende akterdekk hvor det til og med er trekt med stoff overalt, billige styrestoler som ikke kan reguleres, meget kraftig planingsterskel uten bruk av tilt / trimplan (ettermontert), båten slår hardt i forholdsvis små bølger på full fart (25 knop), stort vindfang som vanskeliggjør manuvrering i havn, luka på fordekket er hengslet i bakkant osv osv.

Ville sikkert ha havnet på bunnen i en "test"!

Men hvordan opplever JEG båten?

God soveplass til minst to (sove alså!), trenger jeg å gå på dass, lukker jeg lugaren åpner luka forrut og har god nok plass! Koker en kaffeskvett (eller middag med letthet, selv om det er trangt!), løfter ikke ut alle 11 putene for å finne det jeg er på jakt etter (!), selvlensende akterdekk hadde vært kjekt men solid kallesje har greid seg hittil, stofftrekket gjør at jeg er litt forsiktig under mitt beskjedne hobbyfiske (no problem!), ettermonterte trimplan gjør at jeg ikke har planingsterskel overhode (men du skal være forsiktig med bruken av dem, ellers kan du få overaskelse!) I stor sjø må jeg kjøre etter hvordan båten er bygd (må ikke ALLE det?) osv.osv.

Om jeg skal selge? Nope! Båten passer MEG og MITT båtbruk. Noen fixe løsninger har gjordt at jeg kan kjøre med 2 downriggere pluss plannerboard samtidig; Har montert nok duppeditter til at jeg klarer de fleste utfordringer (sjøgang, tåke, nødkommunikasjon, osv.osv.).

Og at noen (MANGE) trekker på smilebåndet når dette ufine "lommeslagskipet" dukker opp i havner blant verandabåter på 35 fot++ av siste modell+++, akkurat DET gir jeg f@n i! OG: Båten er bare knapt 20 fot (netto). :eek:

Ikke har dem like mye duppeditter som meg (tror jeg da...) og de kan i hverfall ikke dukke opp BÅDE i Trondhjem OG Risør samme døgnet!!

DET kan jeg :smash::flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Har ikke lest testen, bare sett litt på det som står på nettet.

Men jeg reagerer på utvalget av båter. Båter fra 'Norge, Sverige, Finland, Italia, USA, Polen, Brasil og Tyrkia'. Javel.

Det må da være langt over halvparten av alle daycruisere som selges som er norske. 60% ? 70 eller 80% ? Hva med merker som Ibiza og Skibsplast. Disse er blant markedslederne, og er suverent utelatt. Hva med Nordkapp. Hva med andre gode norske merker.

Er vinklingen at det skal være en slags landskamp i båtkonstruksjon?

Landskamp, Andy? Båtliv brukte faktisk uttrykket Verdensmesterskap :rolleyes:

Synes testerne får vel mye pepper i denne tråden ... Det er som kjent ikke mulig å gjøre alle til lags, men når man først tester båter så må det vel være lov å ha klare meninger?

Jo, men husk at tråden ble startet på bakgrunn av TV2 hjelper deg, og når de rangerer båter etter kriterier uten å si ett pip om hva de legger i kriteriene blir i alle fall jeg kritisk innstilt. Dette er dessverre symptomatisk for det man etter hvert er kommet til å forvente av "testene" i dette programmet

Ikke før jeg fikk Båtliv i posten i går kom det frem kjøtt på beinet, og resultatene ble underbygget.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hva med merker som Ibiza og Skibsplast. Disse er blant markedslederne, og er suverent utelatt.

Neppe praktisk mulig å få med alle merker i en og samme test. Veldig greit å få testet nykommere på markedet, som her var mange av. For når du nevner Skibsplast, så er jo f.eks. 655 i en klasse for seg, og har vunnet så mange tester tidligere at det ikke er nødvendig å ta med den, vet du. Blir liksom rått parti ... :wink::lol:

Hilsen Skvulpen

svært fornøyd ex-Skibsplast-eier :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...