Jump to content

Montering av brakett for påhenger


Jon-Kåre

Recommended Posts

Skal montere en brakett på min Silver Viking, motoren som skal henge på denne er en mercury 70hk.

Problemet er at øverse fester for denne kommer over "brønnen" så da er spørsmålet hva gjør jeg.

 

Kan jeg f.eks montere en alu firkantet kanal eksempelvis 60X60 på hver side først for så å skru braketten fast i disse, lengden på disse vil eventuelt bli 45cm?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du tenker å bolte alu kanalene (på høykant) til speilet først, og så braketten til disse? Det burde da funke bra, evt at du får tak i ei feit alu plate å montere på akterspeilet , som går høyere opp. Og så en plate på innsida av akterspeilet.

Må gjøre det samme på en av mine båter, CMC braketten står litt for lavt slik den står nå.

 

 

Har du bilder, så kanskje noen andre har noen gode forslag til hva som kan gjøres.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke bilder for handen men du har forstått det rett, men skal ikke bruke vinkler men firkant kanal med størst mulig veggtykkelse. Aluplate på begge sidene hadde nok hvert tingen men da må jeg skjære sundt i båten og det tenjte jeg jeg kunne slippe

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke kanaler allikevell men vinkler. Kanalene de hadde var veldig tynnvegget 3mm kanskje? Syntes det så bedre ut med 50X75X7mm vinkel der 50mm legges flatt mot skroget og 75mm ut fra skroget, der jeg kjøpte de mente de at det kunne være en idde å lime de med sika eller lignende i tilegg til bolting

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dvs slike |__| formede kanaler? Med 7mm tykkelse så er disse ekstruderte profilene temmelig stive, skal nok endel til før de deformeres.

Det blir jo litt mindre kontaktflate mot skroget å fordele kreftene på , er det noe plate på akterspeilet som de blir liggende an mot?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dvs slike |__| formede kanaler? Med 7mm tykkelse så er disse ekstruderte profilene temmelig stive, skal nok endel til før de deformeres.

Tror de jeg brukte var 9 mm, sitter i 4 12 mm gjennomgående bolter, toppen er ca 5" over kanten.

 

jack.jpg

Lettere trimmet Mercury 6er, ca 140hk på veiv, vekt ca 130 kg....

 

Sitter bra, har testet det grundig :cool:.............

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Da skulle det overhode ikke by på problemer, skal bli deilig å slippe å løfte opp motoren hever gang man har brukt båten. Det var vel og en tommelfinger regel om 2,5cm opp pr 10cm bak at man skulle løfte kavitasjonsplaten i forhold til bunnen, slik at hvis jeg er 35cm bak med motoren skal platen 7,5cm over bunnen?

 

Er dette riktig eller er det overkill?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Høres riktig ut, men neppe så kritisk på din båt.

Var det ikke en CMC tilt du hadde? Min bygger 15cm bakover, hos deg kommer alu profilene på 75mm i tillegg. 35 cm hørtes mye ut...??

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Neida dette er ikke en cmc tilt, vet ikke hva det er for noe men skal ta et bilde iløpet av dagen og legge inn.

 

Men bør jeg løfte den noe eller skal jeg la det være montro?

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

DEn kommer ikke 75mm til bak bare 7 da det er en vinkel jeg monterer på og legger siden som er 50 mm på flasken mot skroget.

 

Har målt nå og den kommer 35cm bak, Hvor mye bør jeg løfte kavitasjons playten i forhold til bunnen mon tro??????????

 

Brakett sett bakenfra

 

brakett_bakenfra.jpg

 

Fra siden

 

brakett_fra_siden.jpg

 

Forfra, sylinderen ligger fremom

 

brakett_med_sylinder.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lignende brakett på en Skipsplast 660 HT (eller noe i nærhet) hvor båten var uten brønn for påhenger. Betegnelsen på braketten var Seadrive. Den kunne tiltes med hydralikkpumpe. I tillegg tilt på påhengeren. Dette ga god plass inne i båten, men påhengeren kom så langt akterut at jeg husker at jeg slet svært med å få båten inn i båtplassen, særlig ved vind. Dessuten klarte jeg aldri å finne optimal tilting av brakett/motor.

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg finner noe navn på den.

Hoved gunnen min til å montere denne er å få tilt da det er slitsomt med bare hjelpesylindrene når motoren skal bikkes opp (ligger på draghale)

Fruen greier heller ikke å gjøre dette alene og er dermed avhengig av at jeg kommer og hjelper med å ta den opp hvis hun drar ut med båten på egenhand.

Trim egenskapene skulle og uansett bli bedre en ingen trim muligheter.

 

Også tilslutt hvis jeg forstår deg riktig så blir båten langsommere i svingene ved sakte fart, det var jo ikke så bra kanskje :sad:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en lignende brakett på en Skipsplast 660 HT (eller noe i nærhet) hvor båten var uten brønn for påhenger.

 

Hmmmm der satte du hjernecellene i sving, det vi er misfornøyd med på båten er lite plass mellom stolene og benken bak. Nå hare jeg ikke brønn lengre så da kan vel alt flyttes bakover da. Kom med synspunkter på den alle sammen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Også tilslutt hvis jeg forstår deg riktig så blir båten langsommere i svingene ved sakte fart, det var jo ikke så bra kanskje :sad:

For det første: det er ganske mange år siden jeg kjørte denne båten. Mener at Skipsplast hadde et prosjekt hvor de skulle få erfaring med å levere noen av sine båter uten motorbrønn. FDermed kom påhengsmotoren lenger bak på båten i forhold til dreiepunktet. Jeg erfarte at jeg fikk liten styring av båten når jeg skulle inn i båtplassen. Dernest: jeg har aldri fått "skikkelig" tak på å styre påhengsmotorer ved liten fart, så jeg tror at du i første omgang kan betrakte dette som en svakhet ved båtførerern.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...