Tommy007 Startet 31.August.2007 Del på Facebook Startet 31.August.2007 Jeg har 2 stk AQAD 41A motorer, og ved marsjfart på 3500rpm så har jeg 4 kg oljetrykk på stb motor, mens på bb motor har jeg litt over 2 kg. Hvis jeg drar av gassen litt fort, får jeg oljetrykksalarm på stb motor, det går over hvis jeg øker turtallet litt en liten stund Ser at jeg har litt hvit bellegg rundt oljekjøleren på stb motor...... Er det noen som har en forklaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Skal vi se. 2kg trykk på Bab motor og alarm på Stb? Jeg ville i første omgang startet med å sjekke instrumenter og givere. Rimelig greit med dobbelinstallasjon som du har. Kople over manometrene slik at Bab manometer viser trykk fra Stb motor og visa versa. Har du fortsatt lavt trykk fra Bab motor, nå vist på Stb instrument, kan du konkludere med at instrumentene dine sansynligvis er i orden, og at feilen enten ligger på giveren eller at du faktisk har et for lavt trykk. Bytt så om på givere og følg samme prinsipp. Har du et reellt trykk på 2 kg under belastning er dette for lavt over tid, og må rettes opp. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 (redigert) HAR DEN vært veldig varm ?`?? i såfall kan det være på tide å bytte olje.. mulig oljekjøleren er def eller tett slik at den ikke har kjølet oljen nok. selv har jeg nede i 1,5 på tomgang og ca 2 kg på 1200 rpm.. 2000 rpm da 3,5 kg.. synes dette er litt lite.. bra trykk ved kald motor selvsagt.. 4 kg på tomg.. Redigert 31.August.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tommy007 Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Takk for svar så langt, Jeg skal prøve å bytte over instrumentene, de er helt nye, men det kan være feil på de også BB motor har vært veldig varm, for et par uker siden løsnet remskiven på dynamoen (aldri hørt om før) og det resulterte i at reimene hoppet av og kjøling uteble ...stoppet motor med engang alarm gikk, men det gjør jo egentlig at temp. bare øker litt til en liten stund, men jeg hadde ikke så mye valg Skal ut en tur idag og skal gjøre meg noen notater på "når og hvor" ting skjer Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 lukt på oljen .. sammenlign på begge motorene .. merker du forskjell der på smøreevne eller lukt , ville jeg bare byttet olje og ferdig med det. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SveinHa Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Over tid vel der komme en større eller mindre mengde diesel i oljen og da tynnes oljen ut og trykket faller. Du bør kunne kjenne om der lukter diesel av oljen og i så fall: Bytt olje. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gudrun Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hva er trykkene med en gang du starter motorene, ja kalde? Stor forskjell da og? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Henger meg på "rem". Giverne varer ikke evig. Særlig ikke med hvitt saltbelegg....da viser de feil ja. Men det er klart har den vært skikkelig varm en gang så kan det jo ha skjedd noe. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hei! Oljetrykk kan måles med en ekstern oljetrykksmåler.Ta ut giveren og koble til oljetrykksmåleren så finner du snart ut om det er oljetrykket det er noe galt med.Da dlipper du å koble om på instrumenter og givere. simarli Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 4.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2007 (redigert) Hei Da har oljetrykket "kommet" tilbake, satte inn en ny giver og vips så lå oljetrykker på 4,5 ved oppstart og ca 2 ved varm motor og tomgang Tror den gamle giveren har sittet der siden båten var ny og det er en 89 modell, så det var vel på sin plass med en ny en Tenkte jeg skulle sjekke den andre motoren også, den viser litt lavt trykk da motor er varm Saltbelegget var rundt oljekjøleren, bør denne skiftes? Noen som vet hvor man kan få tak i en oljetrykksmåler til å sette på blokka ? Redigert 4.September.2007 av Tommy007 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Er det noen som kjenner til denne oljetrykksalarmen på 41-motoren? Når skal den begynne å pipe? Altså ved hvilket trykk skal den slå inn? Jeg har nå et par ganger fått alarm når jeg slakker av farten etter å ha kjørt på marsjturtall en stund. Oljetrykket viser da ca 2 bar på instrumentet, men likevel piper alarmen litt før motoren kjøler seg ned. Jeg har heller ikke noe unormalt høy driftstemperatur. Har ca 90 grader når jeg slakker av, og tempen detter fort til ca 85 grader, kanskje litt under det også. Kan da så vidt se at oljetrykket har økt littegrann, til ca 2,5 bar, og alarmen slutter å pipe. Finnes det eventuelt en kurant giver å få kjøpt i en vanlig bilrekvisita-butikk, hvis det er giveren som krangler? Eller kan det være andre feil her??? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Jeg opplever også tidvis det samme. Jeg mener å ha hørt at giveren slår inn ved 0,5-0,7 BAR, likt de fleste givere som benyttes i biler. Instrumentet mitt viser også rundt 2BAR når alarmen begynner å høres og lampa gløder forsiktig i mørket. Hvorom allting er, nøyaktigheten på instrumentet ved såpass lave verdier er vel så som så? På den annen side, 0,5 BAR synes lavt, selv med varm motor og tomgang? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eysteind Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Har selv mellom 5bar og 6bar på marsjfart, og 4-5bar på tomgang ved varm motor. Ser ut som dette er noe høyere enn kva andre har, men er dette ok? VP41P Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Har selv mellom 5bar og 6bar på marsjfart, og 4-5bar på tomgang ved varm motor. Tror vel ikke dette burde være urovekkende høyt. 4-5 BAR på tomgang/varm motor høres alikevel mye ut. Likeens virker det rart at nåla i praksis ikke synker når du går ned fra høyt turtall til tomgang. Jeg ville vel misstenkt at kanskje instrumentet ikke viser riktig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nives Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Kjenner til det samme som REM og Geir Frode. Alarm går på Varm motor og tomgang på ca 1.8 kg. Går relativt fort over,når motor kommer ned mot 80. Dette startet hos meg da eg gikk over til VP olja(grønn kork) Tidligere brukte eg olje fra Esso uten å oppleve dette, Dette har fått meg til å tru at oljen er litt tynn for 41 motoren. om dette er rett, veit eg ikkje, bare ein teori. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Husker om det er en poet anlegg på 89 modellen... men åkke som. Oljetyrykksvakten skal gå ved 0,7 bar og det er vel separat oljetryskksmåler og vakt, så dermed kan disse "vise" ulikt.... hva som er rett og galt er ikke så godt å si uten at trykket er bekreftet målt. En polet anlegg Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Kjenner til det samme som REM og Geir Frode.Alarm går på Varm motor og tomgang på ca 1.8 kg. Går relativt fort over,når motor kommer ned mot 80. Dette startet hos meg da eg gikk over til VP olja(grønn kork) Tidligere brukte eg olje fra Esso uten å oppleve dette, Dette har fått meg til å tru at oljen er litt tynn for 41 motoren. om dette er rett, veit eg ikkje, bare ein teori. Et litt merkelig fenomen dette. Tydeligvis flere her med samme symptomer. Jeg har ikke opplevd denne alarmen før, og kan ikke se at det er noen stor forskjell i trykket i forhold til hva det har vært tidligere. Har brukt Felleskjøpets sin olje hele tiden. Dette er den samme som Statoil's Powerway. Oljetyrykksvakten skal gå ved 0,7 bar og det er vel separat oljetryskksmåler og vakt, så dermed kan disse "vise" ulikt.... hva som er rett og galt er ikke så godt å si uten at trykket er bekreftet målt. Takk for den oppklaringen Sydvesten. Jeg har ikke klart å finne noe om når vakten skal slå inn selv. Det er klart at det beste hadde vært å satt inn en annen måler for å sjekke om instrumentet mitt viser feil. Men jeg har ingen indikasjoner der som skulle tilsi dårligere oljetrykk nå enne før. Hadde det vært synlige endringer på instrumentet, så hadde jo saken vært klar. Får vurdere å ta ut alarmgiveren til vinteren for å se om det går å få tak i en billig en utenom Volvo-systemet tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.