Jump to content

Bobåt og båtplass - snobberi..?

HoppiHavet

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg er ei landkrabbe som er på jakt etter bobåt. Har så vidt begynt å titte på båter og prate med båtboere. Jeg kunne gjerne tenkt meg en skøyte eller liknende, men er blitt litt betenkt fordi jeg har hørt at det er nærmest umulig å få seg båtplass i Oslo dersom båten ikke er flott nok (som om det ikke er vanskelig nok i utgangspunktet). Stemmer dette overens med deres erfaringer?

Ellers er det bare å tipse meg dersom dere vet et potensielt 40-50 fots hjem til meg! :smiley:

Nå skal jeg og min mer maritimt kompetente fetter ut og kikke på en - blir interessant å se om noen har noen tanker om båtplass-snobberi når jeg er tilbake.

Linda :sailing:

Wow! Mener du dette alvorlig? Det er vanskelig med båtplass i Oslo, ja. Men at båtens UTSEENDE skulle ha noe å si har jeg aldri hørt før, med mindre båten ser ut som et takras, og ligner mer på miljøforurensning enn båt. Men båtens STØRRELSE/VEKT har noe å si. Ikke alle havner har plass til en 50-60 fots skøyte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Dette må være en myte. Har aldri hørt om estetiske retningslinjer i noen havnekomite. Husker såvidt en debatt om "bustedunkene" (?) som lå i Leangbukta før denne ble regulert. Var vel mest naboene som reagerte på utsikten til gigantprojektene som aldri ble ferdige.

Men plass til en 50 fots båt er ikke helt enkelt. Prøv skøyteklubben i Bestumkilen. Ellers er Aker Brygge et alternativ vinterstid. Kanskje også Hovedøya. På broen ut til Kongen i Frognerkilen ligger det noen skøyter med helårsboere. Skøytefolket kan sikkert hoste opp flere alternativer.

Tror Hoppihavet har litt rett i det han sier,i de mange havner er det erfaring med at ikke forsikrete "prosjekter" som utrangerte fiskeskøyter har havnet på bunnen etter en tid, med store problemer for båtforeningene som ofte må drive detektivarbeid for å finne eieren.Hvis vedkommende ikke kan finnes må foreningen ta på seg det juridiske ansvar for "prosjektet"etter det er hevet.

Jeg kunne gjerne tenkt meg en skøyte eller liknende, men er blitt litt betenkt fordi jeg har hørt at det er nærmest umulig å få seg båtplass i Oslo dersom båten ikke er flott nok (som om det ikke er vanskelig nok i utgangspunktet). Stemmer dette overens med deres erfaringer?

Stemmer ikke med orddlyden i ditt innlegg, men i mange havner er det grenser for hva som aksepteres. Da er det i hovedsak sjødyktighet det går på, for det er noe pes med båter som synker ved kai, og brannfare som en god nummer to. Noen havner er også nøye med det elektriske slik at det ikke blir for mye galvanisk tæring. Dårlige presenninger som kan blåse av, stabler med isolasjonsmatter, og båter som vil være byggeplasser i lang tid vil nok også møte betenkte havnesjefer.

Takk for svar! Det var folk som leide på Kongen og på Aker Brygge som sa at det ofte blir brukt skjønn mht båtplass når det gjaldt estetikk. Om det stemmer eller ikke, vet jeg ikke.

Jeg ville vært svært forsiktig med å kjøpe gammel skøyte til bobåt i det hele tatt. Kan fort bli et hav av arbeid. Skal du bruke båten til noe annet enn å bo i? Jo mindre båt jo enklere er det å få plass.

Når det gjelder mine planer, så er de fleksible, idag så jeg for eksempel på en flott vabåt. Hvis det blir skøyte, ser jeg etter noe som er fungerende bobåt - noe som noen har lagt arbeide i for å skifte ut alle spanter og bord med tegn til råte etc. Jeg ser så for meg å senere bygge et overbygg som dekker storparten av dekket, som da også gir en takterrasse. Jeg har sett et par eksempler av disse. Jeg har bekjente som kan gjøre dette. Båten skal også brukes som turbåt og være et samlingspunkt for hele slekta, skal helst kunne ta med et par-tre familier ut på fjorden.

Det var folk som leide på Kongen og på Aker Brygge som sa at det ofte blir brukt skjønn mht båtplass når det gjaldt estetikk. Om det stemmer eller ikke, vet jeg ikke.

Tja, du kan jo bare lese havnereglement for Herbern, kapittel 3 om båteiers plikter. Det er mulig du kan tolke siste setning i punkt 3.4 som estetikk, men ordlyden sier faktisk uegnet og ikke stygg.

Videre tar HM forbehold om godkjenning av uegnet tildekking, både hva gjelder form og farge

Et helt annen sak er at du bør være ute i god til med å bestille plass for vintersesongen på Aker brygge.

Hei!

Hyggelig å høre at det er flere som vil flytte i båt!

Jeg er båtboer, starter snart på min tredje vinter i båt, og har hele tiden bodd på Herbern, både sommer og vinter.

Sommerplass her er tilnærmet håpløst å få i dag, spesiellt om man har en båt med litt størrelse på (40 fot+), vinterplass er noe enklere, men det begynner visst å bli ganske fullt vinterstid også.

Herbern kan være sære med enkelte båter, og vil nok dersom du kommer med en typisk husbåt bare be deg ryke og reise.. Kristvik har de slitt mye med å få plass til her.. I år ble hun lagt på en plass der hun ikke synes no særlig.

Dersom båten ser ut som en normal ok bruksbåt derimot er det null problem med estetikken, plassproblematikken derimot gjelder uansett..

Ellers ville jeg holdt meg unna gamle trebåter, men det er jo snakk om preferenser.. jeg vil ha en båt som krever en dag eller tre vedlikehold pr. år, ikke tre uker..

Det er ellers skrevet mye om å bo i båt på forumet her tidligere.

Se også Http://www.batboer.no/

Hva gjelder båtplass på Herbern i vinter bør du snarest ta kontakt med havnesjef Knut Langli dersom du ønsker det..

Redigert av Anonym (see edit history)

Slik jeg forstår det, kommer det veldig an på hvem du kjenner og om du har kontakter innenfor havndriftsfolk (og at en del dermed sniker seg unna ventelister etc). Jeg kommer uansett til å ta meg god tid på å kjøpe, så det er ikke noe hastverk (ennå, hehe). Det er ikke krise om jeg ikke får ligge helt i sentrum første vinteren, om det så skulle ha seg slik at jeg blir båteier kommende sesong!

Kanskje jeg kommer og slår av en prat en dag, Anonym! :)

Kanskje jeg kommer og slår av en prat en dag, Anonym! :)

Det må du gjerne gjøre, det skal være lett å finne båten min..

Ellers er vi en gjeng som samles på Rorbua hver mandag, sitter stort sett noen der fra 20-21 tiden, vi går gjerne hjem igjen rundt midnatt.. Du er selvsagt velkommen til å titte innom!

Om du er usikker på hvem vi er er det bare å spørre betjeningen, de vet det godt. (ellers kan du jo gå etter båtlukten)

• 2 måneder senere...
ifjor lå du tynt an dersom du hadde sendt inn bestilling på vinterplass etter mai.

Vinterplass er nok litt seint nå, men hvordan er det med sommerplasser fortiden. Jeg har hørt at de har bygd ut kapasiteten noe på Herbern. Er dette sant, og hvor mange plasser er det isåfall snakk om?

Nå som leiemarkedet er på vei oppover kan det være verdt å se på om man skal flytte ombord igjen, mens noen andre betaler ned lånet på leiligheten. Herbern er vel fremdeles enerådende i Oslo hvis man ønsker seg et minimum av fasiliteter, eller? Hva gjør dere som bor på Kongen/Leangbukta/rundt omkring med klesvask, dusj osv?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...