bjoris Startet 31.August.2007 Del på Facebook Startet 31.August.2007 (redigert) Så var det gjort; mail med bestilling og spec er nå sendt, og siden jeg svært sjelden bestiller ny båt tillater jeg meg å lage nytt emne tross, mye prat om temaet i disse to trådene. Orust Råd ved valgt av utstyr til ny båt Har ikke fått bekreftet levering, men satser på april med henting i mai da påsken i utg.pkt er opptatt (og tidlig til å seile fra Tyskland syns jeg) og vi ikke ser for oss noe båtliv før mai siden lettmatros nr. 2 kommer til verden nå i slutten av september... Fyldig rapport fra henting vil nok komme, råd og tips fra andre som har gjort det før mv mottas, har rimelig god tid til å planlegge. Nå ser jeg faktisk frem til en deilig vinter med småttisen og ingen båt å bekymre meg for. Vi er svært fornøyd med timingen som nok var litt utslagsgivende for at vi endte opp med ny båt, bruktbåt kunne nok vært mer fornuftig rent økonomisk, men nå har vi fått akkurat den båten vi ønsket og siden vi aldri har prøvd helt ny båt får vi prøve det nå (og se om det ender med en haug med reklamasjoner og tull og tøys som en kan lese at andre har opplevd). Vi håper og tror a det ikke blir verre enn at vi skal få en deilig sommer neste år med svært god tid til småturer i nybåten, neppe svært langt med så liten kar ombord, men det får vi se på... Redigert 31.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer! Fortsetter denne trenden blir det snart like mange medlemmer med seil som med motor. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Fortsetter denne trenden blir det snart like mange medlemmer med seil som med motor. Virkelig på tide! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer med kjøpet av båt... trenger du mannskap fra Tyskalnd så gi beskjed.. Det blir nok ennå flere med seilbåt etter at regjeringen har lagt frem statsbudsjettet i okotber også vil jeg tro Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Nok en gang - gratulerer, nydelig båt! Blir spennende å følge med på videre prosess! Sydvesten -regjeringen har vel bedt om bekreftelse på sin politikk ved at man gir en stemme til de rød/grønne ved valget nå i september, så da får vi jo gi dem en tilbakemelding om hva vi synes? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Vi håper og tror a det ikke blir verre enn at vi skal få en deilig sommer neste år med svært god tid til småturer i nybåten, neppe svært langt med så liten kar ombord, men det får vi se på... Gratulerer. Har bestilt pent vær neste sommer (særlig i mai/juni ettersom planen er å krysse Nordsjøen og prøve båten i farvann hvor tidevannsstrømmene kan gå raskere enn skrogfart). Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer. Flott båt du har valgt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Nefertiti Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer. Blir spennende å høre hvordan den seiler! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 (redigert) [Gratulerer! Men hva er det du har kjøpt?? JA, det glemte jeg. Hanse 350, ny modell av året fra Hanse. Den ble første gang vist for publiken i Køben og uken etter i Orust der jeg var innom og har vært hekta siden... For de som skal til Sandvika så blir den der også. Seilas var i Orust og har lagd en Førsteinntrykk av Hanse 350 Båten er nytenkende med T-kjøl som standard og en ganske ekstremt bred cockpit som jeg syns layouten på er perfekt. Eneste er at vi med småbarn må bestille med utfellbare badeplattform for å få lukket hekk. I tillegg må det til et vindseil både på sidene og i hekken slik jeg ser det for at vi småbarnsforeldre skal kunne slappe av... Vi dropper også storseilskjøtet i cockpit og plassen vil bli formidable i mine øyne... Ekstra vinsjer akter vil gjøre det noenlunde greit å håndtere stor og fokk for rormann likevel... Ellers er det en noe asymetrisk løsning i salongen så dette er kanskje ikke båten for de som skal ha ting tradisjonelt. Nå vil jeg si at det er langt fra ekstremt. Byssa kommer litt mer i kontakt med salongen på babord og du har to "puffer" i salongen som nok blir de minste sine sitteplasser da de ikke er rykkstøtte, på styrbord får du en benk som på tegningene så ut til å komme svært langt frem i båten, men i praksis syns jeg det ble knallbra, jeg har alltid likt benker på begge sider av salongen og her får du en stor salong og i tillegg en benk hvis en ikke vil sitte "klin" sammen med de andre ombord, jeg liker svært godt å ha litt rom for meg selv så tipper jeg kommer til å sitte mye her... Her et par bilder for å forklare hva jeg mener Nå høres det ut som om jeg er blind for svakheter og dårlige løsninger, men det er noen kompromiss som ikke er vellykket i båten, helt klart. Noen håper jeg kommer endringer på til levering andre ting er rett og slett kompromiss. 3 kabiner i 35 fot er og blir et kompromiss. 1. Det blir svært lite stuveplass med alle kabinene i bruk. Løsning: vi kommer til å bruke minste akterkabin til lagerplass når vi ikke har med oss noen siden vi bare er 2+2. 2. Sovekabinene er litt små sammenliknet med f.eks Bavaria, dette fordi båten er litt smalere i forskipet og har noe dypere cockpit samtidig som salongen er prioritert høyt. Et kompromiss som jeg forsåvidt er enig i, men kjedelig at ikke 1. akterkabin har full lenge hele veien, her er jeg litt spent på om det går greit for to voksne og sove godt, det er god plass til alt utenom beina som tross alt krever mindre plass... Til vårt bruk blir dette nok podene sin plass så sover vi fremme. 3. Klaffen i bordet er totalt mislykket, du kommer ikke inn i salongen på skikk forfra, hvis ikke dette er endre kommer plata til å bli skrudd ned av meg, rimelig raskt 4. Ikke dobbelvask i pentry og dårlig med skuffer... 5. Litt dårlig ståhøyde i toalett, jeg er 183 og står akkuratt, greit alburom, men litt knap høyde. Veldig greit å ha 2 dører slik Bavaria har hatt lenge. Ellers er det jo et dårlig kompromiss å ha doen fremme, men svært vanskelig å få 3 kabiner i en 35 foter uten doen fremme, da blir salongen svært preget av dette, og det finnes jo mange eksempler på at dette ikke blir bra. Bla Hanses egen 341 og 342. Beneteau 343 som jeg også var interessert i syns jeg doen tok fælt mye plass og romfølelse i salongen... Redigert 31.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
alidal Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Fortsetter denne trenden blir det snart like mange medlemmer med seil som med motor. Ja, det er flere som er på glid........... Gratulerer med bestilling! Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer! Her får du mye seilglede. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer med ny båt (snart)! Synd at du har konvertert til pinnebåt, men har skjønt lenge at det måtte bli det på deg Hanse 350 ser fin ut den. Mye inneplass (kjeller) i den. Får håpe at du blir tilfreds med ny seilbåt. Ja, trenden går kanskje i retning av prosentvis flere seilere. Det er vel helt ok det. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Steike, den var lekker. Grattis! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer med flott båt! Hvor lenge har du tenkt å beholde denne da Deilig å se en moderne seilbåt som faktisk er lagd for å seiles - dvs at den har storseilskjøtet ved rormannen. Å kunne nå storseilskjøtet når man seiler er nesten like viktig som å kunne nå roret - man styrer mye av balansen i båten med dette. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Grattulerer Bjoris, lykke til med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Gratulerer med flott båt! Hvor lenge har du tenkt å beholde denne da Ja ja Bitteliten , rett mann til rett kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 (redigert) Gratulerer med flott båt! Hvor lenge har du tenkt å beholde denne da Deilig å se en moderne seilbåt som faktisk er lagd for å seiles - dvs at den har storseilskjøtet ved rormannen. Å kunne nå storseilskjøtet når man seiler er nesten like viktig som å kunne nå roret - man styrer mye av balansen i båten med dette. Ja, det var det da. Det blir nok lengre enn Yamarinen som foreløpig er den båten jeg har hatt kortest, 11 mnd.!!!! Siden jeg til nå har gått i pluss på alle båtsalgene mine har jo det gjort det mye lettere å drive med hyppige båtskifte, men denne trenden snus jo garantert nå med nytt, det er jeg 100% klar over. Det var også grunne til at vi gikk for 350 og ikke 320 som jeg tror hadde blitt solgt innen 2-3 år. Håper og tror at 350en blir en perfekt størrelse da den ikke er for stor til å håndtere alene samtidig som den er stor nok til at vi en hele kan ha me besteforeldre eller andre siden den har 3 kabiner... Nå er det ekstrautstyr med storseilskjøte som på bildet. Std er på hyttetaket, men du kan greit dra ned skjøte til vinsjen du ser, stor på ene siden og fokk på andre siden. Ergo tror og håper jeg at dette blir en helt grei løsning for rormann. Her kommer jo cockpitløsningen ved roret veldig til sin rett som en ser. Bavaria går jo nå for 6 vinsjer der siste par er helt bak ved rormann. Slik jeg oppfatter det er ikke dette noe dårligere løsning pga utformingen i cockpit. Du vil jo normalt sitte rett foran!!! vinsjen, DET må jo være ideelt, du kan skjøte samtidig som du har kroppen i fartsetningen... Vel, time will show... Innser at det blir laaang ventetid, men så har vi da virkelig noe annet å se frem til om kun 3 uker fra nå Redigert 31.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 (redigert) Ja ja Bitteliten , rett mann til rett kommentar. Nja - jeg er ferdig med min andre sesong nå og har ingen lyst til å bytte. Men det er jo snart båtmesse da... nei - vi er fornøyde sier kona Nei, ærlig talt. VI skal ikke på messa og se på nye Bavaria 37. Men kanskje en kikk på Windy 43, Targa 42 og Grand Banks 47 og Princess V45 og P45. Men bare for å kikke. Akkurat som alle andre Redigert 1.September.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hvordan er det med plass/hyller/skap til å legge fra seg ting & tang i sovekabinene? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hvordan er det med plass/hyller/skap til å legge fra seg ting & tang i sovekabinene? Det er greit med skuffer og skap i kabinene syns jeg, men nok ikke så dype som i enkelte andre båter. Det er et hengeskap og et hylleskap i hver salong. Som nevnt tidligere, det er svært lite stuveplass til større ting ved alle 3 kabinene i bruk... Her er et par bilder, ikke så illustrerende da, men, men: Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2007 Del på Facebook Svart 1.September.2007 Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 1.September.2007 Del på Facebook Svart 1.September.2007 Gratulera, blir vel ein lang vinter Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Baywatch Svart 1.September.2007 Del på Facebook Svart 1.September.2007 Gratulerer så mye. Ventetiden blir lang, men samtidig går vel tiden fort når man har bleieskift m.m å fylle tiden med Hanse vet jeg ikke så mye om, så det blir spennende å lese om dine erfaringer med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 1.September.2007 Del på Facebook Svart 1.September.2007 Vinteren går som en vind den. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2007 Del på Facebook Svart 1.September.2007 Gratulerer. Det må bli spennende å seile den hjem. Lang seilas i en periode hvor det kan bli endel vind. Skal den stoffes før sjøsetting, eller gjør du det hjemme. Hvor tung er denne nyskapningen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.