Jump to content

Ny båt i bestilling! (Hanse 350)


bjoris

Recommended Posts

Jeg syns generelt det er mer støy fra yanmar enn Volvo. Har Yanmar selv. Fordelen er at Yanmar virker som de skal.

 

Det er vel min erfaring også, min bestefar har en 20 hk av den nye typen, 3 syl i sin Brandasundsbåt og den går veldig stille på tomgang, men på fullfart bråker den mye, men det blir lite sammenliknbart til seilbåt.

 

Har du også seildrev på din? Det er vel aksling på Jeanneauer? Spent på dette drevet, det skulle visst være en svært irriterene ule lyd... Noe jeg forsåvidt ble vant til i Yamarinen som hadde Yamaha drev som var rettskåret og dermed lagde mye lyd. Hvor mye hørte jeg faktisk ikke før kjøper forsvant nordover og jeg stod igjen på brygga, utvendig var det mye verre enn innvendig... MEN disse skulle være slik og det er vel muligens noe av det samme "problemet" i Yanmar sitt seildrev at tannhjulene er rettskåret, slikt blir det lyd av...

 

Noen som vet?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Har du også seildrev på din? Det er vel aksling på Jeanneauer?

 

Jeg har aksing, ja. Da blir det jo en del ekstra vibrasjon på enkelte turtall. For de som ikke klarer å leve med det, er det mulig å montere dempekobling (tror den heter aquadrive). Jeg har heldigvis stor motor i min og kan dermed dra av litt på turtallet. Kjenner ikke til yanmar's seildrev, men generelt lærer du deg å leve med litt støy hvis du liker resten av båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hvis du har stor nok motor, skulle du prøve Gori foldepropell med overdrive. Både støy og forbruk blir bedre. Men de koster jo en del flesk.

 

Har bestilt 29 hk som er største alternativ, dvs det er bare to 20 som er standard eller større som er 29 eller YM30 som Yanmar kaller den... Bestilte ikke foldepropell selv om denne bare kostet 9700 da jeg tenkte det kunne være greit å fordele utgiftene litt samtidig som det er greit å ha en reservepropell som du da ikke får om du kjøper foldep fra verft. Vet du ca hva disse gori koster? Har hørt om Kiwi også som visst nok skal være i kompositt... Dette temaet må jeg nok sette meg inn i, men tviler på om det blir penger til foldis første året..

 

Er litt spent på om jeg kan regne med høyere fart også med foldepropell kontra standard eller om det bare er at den blir mer effektiv på lavere turtall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Tror nok en Gori foldepropell med overdrive i din størrelse koster over 20'. Den gir ikke mer fart, men mer behagelig gange og forbruk under lette forhold med overdrive inne. Generelt er vel en fast propell mer effektiv enn foldepropeller for motor, og mindre effektiv under seil. Og det siste teller jo en del for noen. Du sier lenger opp at du neppe seiler under 5-6 m/s og ikke regatta, og da går vel det greit med en fast propell.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Du sier lenger opp at du neppe seiler under 5-6 m/s og ikke regatta, og da går vel det greit med en fast propell.

 

Mja, det jeg skrev var at fokka antakelig ble liten i 5-6 m/s, klar vi kommer til å seile i mindre vind enn det, men jeg forventer mao ikke at jeg har maks uttelling med selvslående fokk i mindre vind enn det... Genaker kommer til å stå høyt på listen.

 

Har prøvd å etterbestille foldepropell da jeg innser at det neppe blir 20 lapper ledig på en god stund og reservepropell føler jeg blir litt feilprioritering akkurat nå, kjekt å ha selvsagt, men nå er ikke propell umulig å få tak i om uhellet skulle være ute og bytte kan uansett ikke skje uten at båten tas på land ...

 

Er litt spent nå på om Nelson fikser endringer etter kontrakt eller om det blir kluss, forstod at det var noen tillegg ute og gikk, men håper kontrakten pt ikke er sendt inn til verftet... Uansett ingen krise med fastpropell...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei bjoris,

 

jeg tror ikke du skal være bekymret for at båten seiler dårlig i lite vind pga. fokka. Det er storseilet som er motor påbåten din, og sånn jeg kjenner min egen båt skiller det ca 1 knop mellom fokk og genoa. Den ene knopen kommer du til å tjene inn igen i de effetive slagene du får med selvslåeren, og egentelig tror jeg du vil være fornøyd med seilegenskapene ned til 2-3 m/s. 3-5 m/s er vel den perfekte vinden for behagelig turseilas :)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Vi skrev under kontrakten et par uker etter Båter i sjøen i fjor og hadde mulighet til å forandre på bestillingslista over ekstrautstyr fram til jul. Vi bestilte foldepropell i november!

 

Ok, jeg forstod det slik at når den ble sendt inn til verftet så gikk det ikke ann å endre ting uten å få et endringstillegg, håper ikke det har blitt endringer her. Hvordan gjorde dere det med kontrakten, ble denne endret eller ble en bare enig om ny totalpris? Får nok ikke kontrakten i retur med bankgaranti før i neste uke så jeg har pt ikke betalt forskuddet, men kontrakten er signert og sendt inn...

 

jeg tror ikke du skal være bekymret for at båten seiler dårlig i lite vind pga. fokka. Det er storseilet som er motor påbåten din, og sånn jeg kjenner min egen båt skiller det ca 1 knop mellom fokk og genoa. Den ene knopen kommer du til å tjene inn igen i de effetive slagene du får med selvslåeren, og egentelig tror jeg du vil være fornøyd med seilegenskapene ned til 2-3 m/s. 3-5 m/s er vel den perfekte vinden for behagelig turseilas :)

 

Bekymret er nok ikke rette ordet, men vil tro den blir noe underrigget i lett vind, men ser at den har 4 kvm mer seil enn den nye Bav 34 uten rullestor, denne mister vel ca 4-5 kvm med rullestor og da blir forskjellen nesten 9 kvm så jeg bør nok ha bra med seil, men 350en har betydelig tyngre kjøl og i tillegg T-kjøl med ekstra lavt tyngdepunkt derfor tror jeg nok den kunne tålt en genoa under 5-6 m/s, men dette lar seg jo løse ved behov. Antakelig blir det aldri kjøpt av oss, planen er som kjent gennaker...

 

Det som dog bekymrer meg mer om dagen eller iallefall opptar meg er den gambleingen det er å handle i Euro med NOK. Det er svært gunstig nå og jeg har fundert på å gjøre en terminforretning, iallefall på deler av beløpet, men håpet mitt om en kortvarig økning i rentenivået mellom Norge og utlandet samt en fortsatt sterk oljepris har i mitt hode sagt meg at vi skal ytterligere ned, men børsuro og noe uventet fra Norges bank kan jo endre dette bildet skremmende fort... I dag gikk det jo til Blokksberg i USA (igjen) så dette er jo hyper spennende... Lurer egentlig på om folk er klar over hvor stor risiko det er å handle i annen valuta enn den en har betalingsmiddelet i...??? En terminforretning blir forholdsvis kostbar hvis jeg gjør den nå og ekspertene mener jeg skal vente da det er liten risiko for særlig stigning... En ytterligere styrking av kronen er jo ikke bra slik NHO og andre nå går ut å advarer mot... Satser på at Gjerdrem er sent ute som vanlig så kan dette bli meget hyggelig... Nå skal det sies at en del av betalingsmidlene står i aksjer så her er mye å bite negler for, men jeg MÅ ikke selge dem hvis børsen stuper, men det kunne vært greit å holdt å dem til like over nyttår og fått litt utsatt skatt osv, men, men, dette hadde lite med seiling i 5-6 s/m:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Børsen er som å spille på travbanen/galoppbanen Bjoris. Noen ganger vinner man andre ganger går det til H-----e.

Allikevel lykke til .

 

Mja, det kommer jo an på tidshorisont, hvilke aksjer du går inn på og ikke minst hvor mye du satser, men selvsagt. Halvparten må du være forberedt på at kan forsvinne i perioder. Problemene begynner ikke før du har tenkt å begynne å gå inn for landing, mye vil ha mer og det gjør jo at mange går i baret. Det er vår iboende grådighet som gjør at vi ikke timer bedre på børsen:) Det er jo greit å være klar over problemet i det minste...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Børsen er som å spille på travbanen/galoppbanen Bjoris. Noen ganger vinner man andre ganger går det til H-----e.

 

Nei, gudskjelov ikke! På travbanen/galoppbanen osv osv så må det være 99 tapere for hver vinner mens på børsen kan det faktisk være 100% vinnere. Siste fem årene har vel det faktisk vært tilfelle mer eller mindre. Men hva som skjer mellom i dag og nyttår på børsen, ja det er også de såkalte proffene ganske uenige om, selv tror jeg det holder så jeg er ikke selger!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ok, jeg forstod det slik at når den ble sendt inn til verftet så gikk det ikke ann å endre ting uten å få et endringstillegg, håper ikke det har blitt endringer her. Hvordan gjorde dere det med kontrakten, ble denne endret eller ble en bare enig om ny totalpris? Får nok ikke kontrakten i retur med bankgaranti før i neste uke så jeg har pt ikke betalt forskuddet, men kontrakten er signert og sendt inn...

 

Vi skrev under kontrakten et par uker etter messa og Steene fortalte at toget ikke var gått for noe av det som evt kunne bestilles fra ekstrautstyrslista. Vi bestilte foldepropell i ettertid og fikk tilsendt oppdatert liste over ekstrabestillingene vi hadde gjort, og ny pris å betale på sluttfakturaen (som skulle betales når båten var klar for levering fra verftet). Så vi hadde fortsatt et par måneder på å bestemme oss etter kontraktsunderskriving, helt til skroget vårt gikk i støpen. Hvis de har innført endringstillegg så er det i så fall nytt.

Link to post
Har prøvd å etterbestille foldepropell da jeg innser at det neppe blir 20 lapper ledig på en god stund og reservepropell føler jeg blir litt feilprioritering akkurat nå, kjekt å ha selvsagt, men nå er ikke propell umulig å få tak i om uhellet skulle være ute og bytte kan uansett ikke skje uten at båten tas på land ...

 

Prisen på en fast aluminiums propell er såpass lav, at det er ikke mye dyrere å kjøpe en foldpropell utenom tror jeg, og da har du reserve propell.

 

Det lar seg gjøre å skifte propell uten å ta båten på land. Utrolig hva man gjør når behovet er stort, hvertfall har jeg gjort det på min Bavaria 38. :diving:

Link to post
Hvis de har innført endringstillegg så er det i så fall nytt.

Endringstillegg tror jeg det først blir snakk om dersom du endrer på farger og innredning. En propeller eller vinsj er ikke

 

Det lar seg gjøre å skifte propell uten å ta båten på land. Utrolig hva man gjør når behovet er stort, hvertfall har jeg gjort det på min Bavaria 38.

Jo takk, jeg vurderer om jeg skal skifte anode nå før vannet blir kaldt, sånn i tilfelle jeg ikke før løftet båten før til våren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...