Jump to content

Ny båt i bestilling! (Hanse 350)

bjoris

Recommended Posts

Vi dropper også storseilskjøtet i cockpit og plassen vil bli formidable i mine øyne.

Den løygangen kan lett ettermonteres. Jeg vurderer å sette dette på min liste for ting som skal gjøres neste høst. Kjekt å kunne rigge om litt, og det skader sikkert ikke bruktverdien.

(Monterer jeg kutterstag blir det nok mer soloseiling med genoa, og da er løygang i cockpit en nødvendighet. Vel, tiden vil vise...)

Den løygangen kan lett ettermonteres. Jeg vurderer å sette dette på min liste for ting som skal gjøres neste høst. Kjekt å kunne rigge om litt, og det skader sikkert ikke bruktverdien.

Antar du også drar skjøtet til storen ned på genoavinsjen når du seiler med fokk. Hvordan opplevere du denne løsningen, fungerer det greit? Ser at det blir litt skjev utgang fra locken, men mulig jeg kan tre om slik at den kommer direkte på vinsjen og at skjøtet da endrer vinkel på vinsjen og ikke i locken og da bør det jo gå helt fint?

Ser jo at det ved Genaker og Genoa seiling ikke kan gjøres slik og da er en jo litt låst om en er alene, blir neppe montert et nytt par vinsjer av den grunn, perfekt blir det jo aldri. Ellers var jeg å så på en Hanse 341 som hadde genoa, men denne ble svært lite brukt sa han, det var fokk eller gennaker på rull, han var knallfornøyd med det...

Noen som vet hva jeg må regne med av kostand for en god turgennaker til min nyervervelse? Har tenkt på 30.000 selv, men hadde jo håpt det var rimeligere... Rull eller pose, men siden rull gir flat gennaker er jeg skeptisk selv om det ser veldig praktisk ut når en seiler alene... (i praksis gjøre en det med småttiser ombord)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

I England så selges de fleste gennakere på rundt 1000-1100 sq.feet til rundt 1000-1200 £ inkl. uk vat. (1000 sq.feet er 92m2).. Det finnes annonser i bøtter og spann i PBO og andre blader fra England. Vil tro dette rekker til vanlig turbruk i allefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I England så selges de fleste gennakere på rundt 1000-1100 sq.feet til rundt 1000-1200 £ inkl. uk vat. (1000 sq.feet er 92m2).. Det finnes annonser i bøtter og spann i PBO og andre blader fra England. Vil tro dette rekker til vanlig turbruk i allefall..

Ser man det, da er det innen rekkevidde ganske snart. Tror jeg fort kommer til å savne gennaker pga at medvindseiling nok blir det mest aktuelle og da er det som kjent vanskelig å seile fornuftig med en selvslåer

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

det var fokk eller gennaker på rull, han var knallfornøyd med det...

Man kan vel ikke ha begge deler montert, slik at en kan velge? En slik rullegreie er vel en del arbeid å montere/demontere?

(Bare så det er sagt så har jeg ikke peiling på seil. Har lest litt siste uka og vært på en tre timers seiltur, som ga mersmak)

Gratulerer. Det må bli spennende å seile den hjem. Lang seilas i en periode hvor det kan bli endel vind. Skal den stoffes før sjøsetting, eller gjør du det hjemme. Hvor tung er denne nyskapningen?

Takker, ja det er langt og det kan bli mye vind og kaldt i den perioden. Har ikke fått bekreftet leveringstiden enda, det er bare noe jeg har bedt om, da jeg syns påsken blir altfor tidlig å seile hjem, da den er svært tidlig neste år. Ulempen med bestilling i april og henting april/mai er at hvis det blir en mnd og to forsinkelse ryker mye av sesongen, vurderer derfor å be om mars produksjon så får vi se, tror det blir noe lagerkostnad der nede da...

Stoffingen tar jeg selv, kommer nok til å ha mer enn 3 strøk primer ja...

Bare be om å få den så tidlig som mulig. Forsinkelser kan og vil oppstå. Med varmeapparat kan du hente den midt på vinteren. "team baatplassen" stiller sikkert mannskap... Det er dessuten en fyr på stord som driver med henting. http://www.apollosailing.no/

Ja, mannskap har jeg flust av, 6 stk har meldt seg der to har drevet henting av båter tidligere bla fra Belgia, skal ha meg en prat med Mr. Liltleås, han har gjort sine erfaringer med verftet i Tyskland ifbm leveringen av 43en hans... og erfaringer med forhandler, tror ikke alt er så bra;(

Vi får ta en prat med Nelson mandag angående dette, de vil nok at jeg bestiller så tidlig som mulig, men jeg har også tenkt på at jeg ikke vil ha et veldig tidlig produksjonsnummer...

Gratulerer bjoris.

Dette blir spennende vil jeg tro. Helt ny båt, og hvis jeg ikke husker feil en divisjon eller to over de båtene du har eid tidligere. Det er imponerende hvor mye plass man får under dekk i en slik seilbåt.

Synd at du har konvertert til pinnebåt, men har skjønt lenge at det måtte bli det på deg :wink::lol:

Bjoris er vel egentlig seiler. Han har bare midlertidig drevet med motorbåt etter at han flyttet hjem til vestlandet.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Antar du også drar skjøtet til storen ned på genoavinsjen når du seiler med fokk. Hvordan opplevere du denne løsningen, fungerer det greit?

Gjør det nå og da, men ikke så ofte at jeg har tredd om linene slik at storskjøtet går rett fra kløtsjen til vinsj ved styreposisjon.

Når du setter gennaker så ruller du inn fokka, og kjører storskjøtet fra hyttetaket (om du ikke tar ned storseilet også). Du må uansett holde orden på fall, nedhal og skjøte for gennaker. En en løsning som kan forenkle seilhåndtering med lite mannskap er å montere en kløtsj (spinlock) på masta og la gennakerfallet gå gjennom denne.

Man kan vel ikke ha begge deler montert, slik at en kan velge? En slik rullegreie er vel en del arbeid å montere/demontere?

En gennaker på rull er ikke som andre forseil på rull. Den henger kun på fallet og du kan ta den ned. Kan være litt verre å stue. Det er selvsagt mulig å ha både gennaker på rull og gennaker i strømpe, men om du ikke har dobbelt av alle liner og beslag må du ta ned rullen for å sette strømpa. Jeg tror nok det enkleste er to strømper.

Gratulerer med ny flott båt. Fikk se den i rundt 10-12 m/s i vind igår. Regner med at det er visningsbåten som skulle

til Høvik. Flott båt. Seilte bra. :yesnod:

Fikk ikke sett så nøye da jeg hadde med

Svigermor og svigerfar på tur. De startet showet litt tidligere med å bli sjøsyke. De sa ingen ting før de fylte cock-piten med

.... Så det ble litt sirkus med øyeblikkelig reving på stor og genoa. Jeg regner med at dette kom av en tur ned i salong.

Advarsel på forhånd. Skikkelig sirkus, så vi snudde tvert ved Strømstad og tok indre leia tilbake til Hvaler.

De våknet til liv i igjen ved fortøyning i bås. De hadde aldri vært så syke :lol: . Så dagen idag har vært i havn.

Vi sees!

Gratulerer med ny flott båt. Fikk se den i rundt 10-12 m/s i vind igår. Regner med at det er visningsbåten som skulle

til Høvik. Flott båt. Seilte bra.

Huhei! Dette høres bra ut, må jo innrømme at forventningen til seilegenskapene er store, men jeg har ikke allverden erfaring med større båter så jeg blir helt sikkert fornøyd, som sagt før, bare den går bedre enn Bav 36 :lol: Han har rullestor, men blykjøl og foldepropell (jeg tar ikke foldepropell ved levering, de har jeg tenkt å ettermontere)...

Antar den hadde inne rev 1? Iflg Steene hos Nelson er denne båten stivere enn 341/342, noen som vet hvordan nevnte båter er på det området, det er jo viktig at ikke den blir for stiv også, spesielt siden vi nok ikke kommer til å satse på genoa hvis vi ikke må...

Ellers syns jeg du kjører svigers hardt :lol:

Bjoris er vel egentlig seiler. Han har bare midlertidig drevet med motorbåt etter at han flyttet hjem til vestlandet.

Hei Brigg, ja da flesket vi til :lol: Dette blir stort og vi får håpe familien syns det samme, her skal det iallefall trykkes til på alle bauger og kanter for å få mor og barn til å trives. Tror nok det går helt supert.

Ja, seiler og seiler, er jo født og oppvokst vest i havet på vestlandet i motorbåt. Slekta skjønner ikke noe av seilbåt, men jeg har alltid vært fasinert og det første jeg kjøpte som ferdigutdannet var seilbåt, andre kjøpte jo leilighet...(nå kjøpte jeg jo heldigvis det også ellers hadde jeg neppe hatt råd til seilbåt i dag).

Vel, da mor krevde overgang til motorbåt må jeg si det var med blandede følelser og jeg syns nesten det er som å komme hjem igjen, men vi har diskutert langt og lenge ulempene med seilbåt så vi får håpe at seilingen denne gangen blir permanent, diger cabincruiser blir det neppe på meg noen gang...

Måtte morre meg litt med å sjekke dieselforbruket på ny Yanmaren, 4 liter ved 3000 o/min og ca 7 knop... Det er annet enn 35 liter på 16 knop slik Viksunden vår krevde...

Redigert av bjoris (see edit history)

Vel fikk ikke sett alt for nøye da jeg måtte drive "førstehjelp" :lol: . Men så linjelekker ut på avstand.

"kjørte svigers hardt". :blush:

Har hatt det litt morsomt i etterkant. Men det er klart de ble skikkelig dårlige. Tror svigerfar ikke var så dårlig, men ble dårlig

av synet. Fant ut av det ikke skulle blåse mindre, derfor indre lei og heller en fin kveld i går.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg seilte ut fra Stralsund som første båt bak lekteren som la ut stakene etter at isen gav seg i mars 2003

Vi hadde frost, is på dekket hver morgen, og vi hadde heller ingen vind,

Så vi kjørte motor hele veien.

Stralsund -Dragør/kjøbenhavn

Dragør - Anholdt(her sa, han som solgte oss drivstoff, at vi var første gjestebåt den sesongen)

Anholdt- Skagen

Skagen -Vestlandet.

-------------

Husk at båten nok ikke er klargort for norske gassflasker, men sikkert den tyske camping-gassen.

Sjekk det med Nelson.

Gratulerer, og god tur.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Husk at båten nok ikke er klargort for norske gassflasker, men sikkert den tyske camping-gassen.

Så ut til å være samme flasker som min kompis med Bav 36 har? Har ikke tenkt en tanke, er ikke noe tilbud om oppgradering til Norsk standard såvidt jeg vet, skal høre med dem... Hva er problemet, at det er vanskelig å få fylt opp/skiftet flaskene? Dette MÅ det jo være en løsning på siden jeg ikke er den første som kjøper Hanse i Norge... :lol:

Sjekk det med Nelson.

Det er vel kun snakk om regulator som må skiftes om jeg ikke husker feil. Gassflasken du får i Tyskland får du ikke fylt i Norge, men det er kjekt å beholde den til senere turer. Folka på Nelson marine vet nok akkurat hva dere skal ha og når dere skal ha det. (Dere får garantert ikke med dere en 2 kg statoilflaske på flyet fra Norge til Tyskland. :lol: )

Gratulerer ,kjøpte selv ny båt på dette tidspunkt i 2004 med henting våren 2005.Laaaaaaang ventetid.

Missunner deg selvslåer,seilt med selvslåer i 18 år,glimrende,og det er vel det eneste jeg pr dd savner stoooort.Blir mye mer seiling .

Takker, jeg det blir lang venting, men jeg blir jo far igjen om et par uker så tiden får nok bein å gå på skal du se:) Har aldri seilt med selvslåer, men tror det bli veldig praktis med småbarn ombord. Det blir sikkert også tilsvarende irriterende i lite vind og i medvind så gennaker må nok til ganske raskt

Takker, jeg det blir lang venting, men jeg blir jo far igjen om et par uker så tiden får nok bein å gå på skal du se:) Har aldri seilt med selvslåer, men tror det bli veldig praktis med småbarn ombord. Det blir sikkert også tilsvarende irriterende i lite vind og i medvind så gennaker må nok til ganske raskt

Tviler ikke på det.Hadde Genaker m/strømpe fra Elvstrøm på min forige båt,og det var glimrende.Setting/firing/pakking som en lek!! :yesnod:

mvh

fe-m@il

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...