Jump to content

Ny båt i bestilling! (Hanse 350)

bjoris

Recommended Posts

Tviler ikke på det.Hadde Genaker m/strømpe fra Elvstrøm på min forige båt,og det var glimrende.Setting/firing/pakking som en lek!!

Ja, det må bli med strømpe eller på rull. Var å kikket på en Hanse 341 i Bergen som hadde den på rull og det virket jo forlokkende, men Sjøtummel mente disse blir flate og dårlig egnet når vinden begynner å nærme seg lens...

Dette har jeg lite peiling på, men får prøve å finne ut av det. Spørsmålet var jo om en på noenlunde fornuftig vis kan seile med en delvis innrullet gennaker ? Det kan jo vært utrolig greit med småbarn og hvis vinden øker på. Det vil jo uansett være en fordel rent praktisk om det blåser opp så kan en bare rulle den inn og slipper å gå frempå å ta den ned... Det kan en gjøre når en kommer i havn eller før en skal krysse, det er jo ikke optimalt å ha den stående innrullet fremfor fokka på kryss, men det GÅR. Må tenkte familievennlige løsninger hele veien så dette blir en beste mulig opplevelse for dem... Blir det bra for dem blir det bra for meg også om jeg så mister en halv knop...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Gratulerer med strålende båt!

Hansebåtene seiler bra, og joda, dere kommer til å seile fra mange Bavaria 36.... I hvert fall gjorde vi det i sommer - med våre 31 fot og bare med selvslåer fokk.

Vi har en ettåring og var på seiltur i 4 uker i sommer og da var det en drøm å ha selvslåer. En av oss må alltid passe på barnet og med selvslåer er båten veldig lettseilt for én person. Den fungerer selvfølgelig dårlig på lens og rom slør, men storseilet er så stort at at det alene fungerer greit. (Lag et opplegg for å surre fast fokka på selvslåerskinnen når dere lenser med fokk, slik at den ikke slår frem og tilbake. Det er veldig irriterende...) Forøvrig seilte vi et par dager med 10m/s i ryggen og lenset i 6 knop, bare med den lille fokka oppe.

Vi har kjøpt gennaker og stor genua også, men disse brukte vi ikke i sommer. De er foreløbig forbeholdt til regattabruk. Når Marte blir litt større og klarer seg litt mer selv, tar vi dem med på tur også.

Bestill båten i god tid. Vi bestilte båt til januar/februar og fikk den i april. Vi er veldig glade for at vi hadde bestilt så god tid i forveien.

Gjør priming of stoffing selv hvis dere har tid, det blir bedre og er mange penger å spare.

Gled dere! Og med nyfødt barn og drømmen om ny båt neste sommer blir vinteren kort, det kan jeg love!

Silentia

Vi har en ettåring og var på seiltur i 4 uker i sommer og da var det en drøm å ha selvslåer.

Ja, det er slik jeg ser det for meg at det blir veldig praktisk å ha med barn ombord... Har spurt om vi kan få båten levert litt før april, innser at vi er veldig utsatt for forsinkelser da så da er det bedre å betale på båten et par mnd hvis den ikke blir forsinket. Forstår det slik at henting av båt ikke er så enkelt der nede før isen har gått??

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Spørsmålet var jo om en på noenlunde fornuftig vis kan seile med en delvis innrullet gennaker?

Der er svaret enkelt: nei.

Gennaker på rull er bare for å rulle helt ut eller helt inn. Den kan ikke reves.

Gennaker på rull er ganske ubehagelige å ha med å gjøre dersom noe av seilet løsner fra rullen i litt vind. Rullen gir en del vindfang når den er oppe, og når det ikke er UV-beskyttelse på dette seilet bør det ikke henge oppe hele sesongen uansett om det er mye vind eller ikke. Rullen er lengre enn båten, og hvordan du pakker og stuer den avhenger litt av hvilken type rull. En teknikk som kan brukes i relativt rolig sjø er å mate den inn gjennom dekksluke og få pakket den sammen og stuet den under dekk.

De rullemekanismene jeg har sett er dyrere enn strømpe.

Jeg lå ved siden av en båt med dobbelt rulleforstag en stund i sommer (fokk + genoa) og jeg funderte litt på hvordan denne ville bli med en gennaker på rull i tillegg. :crazy:

Så var det gjort; mail med bestilling og spec er nå sendt, og siden jeg svært sjelden bestiller ny båt tillater jeg meg å lage nytt emne tross, mye prat om temaet i disse to trådene.

Hei Bjoris, og gratulerer med bestilling av flott ny båt :flag: Jeg skjønner godt at ventetiden kan bli lang, men med "lykkelige omstendigheter" på gang tipper jeg at ventetiden likevel kommer til å gå relativt fort.

For øvrig synes jeg du har vist et herlig engasjement i forbindelse med valg av ny båt, og du har dratt i gang flere interessante tråder, fra tidlige vurderinger til Oppet Varv og nå med båt i bestilling. Jeg skjønner godt at hele prosessen har tatt betydelig tid, men jeg regner med at denne tiden er vel anvendt, og den bidrar sikkert til at du blir fornøyd med båten. Jeg tror helt sikkert det var lurt av dere å gå for 350 istedenfor 320 - det er mye utstyr som skal med når man har med små barn på ferietur, så mye plass er bra.

Det var også interessant å lese om at kona di langt på vei var med på hele beslutningsprosessen. Hos oss er det mer slik at vi sammen blir enige om båttype (og omtrentlige rammer), men at resten er opp til meg å styre med og bestemme.

Det blir spennende å høre om erfaringer når du har fått prøvd båten.

Ellers må jeg innrømme at jeg (eller vi) i løpet av sommeren gjorde oss noen tanker. Vi opplever båten vår som en flott feriebåt for oss, men når vi samtidig ser at en kan få tak i en ny og godt utstyrt Bavaria 39 cruiser (med tre doble lugarer, romslig salong og bysse og to toaletter) for omtrent det samme som vi ville ha fått for vår motorbåt, kunne det være fristende å gå over til seil. Vi møtte også baatsmann på Bohus Malmon, og jeg må si at Bavariaen hans er lekker :yesnod: I tillegg er jeg veldig glad i å seile. Foreløpig er de andre ikke helt med på en slik overgang, barna "hater" seilbåter, men etter hvert er det ikke umulig med en overgang. Jeg har fått tak i en del brosjyrer, og jeg kommer til å bruke en del tid på seilbåtbryggen under Båter i Sjøen, og så får vi se hva som skjer - det blir nok uansett ingen overgang før neste år.

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Hei Bjoris, og gratulerer med bestilling av flott ny båt Jeg skjønner godt at ventetiden kan bli lang, men med "lykkelige omstendigheter" på gang tipper jeg at ventetiden likevel kommer til å gå relativt fort.

Takker, ja det kommer til å gå fort. I dag blåser det 15-20 s/m på vestlandet og jeg har det ikke så travlet med å få båten i havn, men det snur seg fort. I mellomtiden er jeg jo ikke helt båtløs, har en Ynling sammen med naboen som er deilig å kunne ta seg en tur sammen med og diskutere lokalpolitikk og det som verre er over en pils...

For øvrig synes jeg du har vist et herlig engasjement i forbindelse med valg av ny båt, og du har dratt i gang flere interessante tråder, fra tidlige vurderinger til Oppet Varv og nå med båt i bestilling. Jeg skjønner godt at hele prosessen har tatt betydelig tid, men jeg regner med at denne tiden er vel anvendt, og den bidrar sikkert til at du blir fornøyd med båten. Jeg tror helt sikkert det var lurt av dere å gå for 350 istedenfor 320 - det er mye utstyr som skal med når man har med små barn på ferietur, så mye plass er bra.

Det var også interessant å lese om at kona di langt på vei var med på hele beslutningsprosessen. Hos oss er det mer slik at vi sammen blir enige om båttype (og omtrentlige rammer), men at resten er opp til meg å styre med og bestemme.

Det er godt å høre, en føler jo at det blir litt egosentrisk, men så tenker jeg at alle på Baatplassen.no MÅ jo ikke lese trådene mine hvis de ikke vil og det er utrolig bra å kunne lufte spørsmål og tanker her blant likesinnede. Jeg har fått mange IM både med spørsmål og råd og det setter jeg stor pris på.

At det har tatt tid er hevet over tvil, vi kom derfor til et punkt der jeg sa til fruen at jeg har egentlig bestemt oss og hun var enig, mye penger, men bedre å gå for en "skikkelig" båt enn en rimeligere ny eller brukt bare for å spare penger.

"Mor" har deltatt hele veien, men ikke med samme iver som meg, langt fra da hadde vi nok bodd i båt :lol: det kan jo være greit å ha noen som passer på at vi oppfører oss som vanlige folk, går i fjellet, på kaffè og andre ting som visst nok er helt vanlig :lol: MEN, hun har satt seg inn i de enkelte casene, men vi har hatt det slik at det har vært planlagt "båtprat", hun orker ikke å prate om det hele tiden så det har vært en ok modell. Da har jeg forberedt hva som skal vurderes og hatt tingene klart. Anbefales!

Ellers må jeg innrømme at jeg (eller vi) i løpet av sommeren gjorde oss noen tanker. Vi opplever båten vår som en flott feriebåt for oss, men når vi samtidig ser at en kan få tak i en ny og godt utstyrt Bavaria 39 cruiser (med tre doble lugarer, romslig salong og bysse og to toaletter) for omtrent det samme som vi ville ha fått for vår motorbåt, kunne det være fristende å gå over til seil.

Vi har jo gjort oss akkura de samme tankene og det er nok mange som gjør nettopp det, nyere motorbåter er enormt kostbare, ikke bare i innkjøp, men også i bruk. Vi bruker båten mye og da blir det tildels betydelige utgifter til diesel og i tillegg kostet servicen på vår Yamaha i Yamarinen nesten 10.000. Leste at det kostet 20.000 på D6 noe som for meg virker utrolig. Nå skal det sies at det er deilig å kunne hive s eg i båten og noen timer etter på være laangt av gårde, men for oss er det ikke verd prisen. Jeg er glad til for hadde vi hatt øknomi til å kjøpe en Viksund 340 og kunne brukt den 100-200 timer i året og levert den inn til alle servicer så tror jeg nok mor hadde gått for den løsningen heller en seilbåt, men vi ville ha god plass til fornuftig pris og syns også at det er et poeng i seg selv å ikke bruker 1000vis av liter diesel pr sesong for det blir det fort med slike båter. Nå skal det sies at vår miljøbevisthet stikker akkurat så dypt at vi ikke legger 28.000 på bordet for å få båten i annen tresort enn mahogny, det syns jeg er litt synd, men det må vi bare leve med. Mor har vært på nippe til at vi skulle velge det, men vi syns ikke det lysere treverket er noe penere, båten er så lys innvendig likevel og 30 lapper kan derfor brukes til mye annet...

Lykke til med valge, men jeg vil anbefale at du har med deg hele familien før du konverterer. Kanskje du med så fin båt kan byttelåne en uke eller to for å se om det er noe å satse på? Oslofjorden inn og ut er jo kjedelig med seilbåt hvis det var slik at du bodde innerst i fjorden... Vi har gått mange turer ut fjorden fra Hovedhøya med seilbåt (H-båt og Albin Cirrus) og det sitter i fruen enda og ble brukt som motargument for å gå over til seilbåt tidlig i prosessen. Nå er jo farten på en 39/42 noe helt annet så det går nok bra...

Der er svaret enkelt: nei.

Gennaker på rull er bare for å rulle helt ut eller helt inn. Den kan ikke reves.

Vi går nok for en i pose, det må bli rimeligst mulig og jeg innser at dette med rull kanskje høres bedre ut en det er. Hvor har du kjøpt din fra? Forstår det går ann å få ned mot 10.000, og det lar seg absolutt høre..., men om det er med pose vet jeg ikke.

Nå må jeg bare stille et utrolig dumt spørsmål, men jeg har som sagt bare seilt spinnaker, hvilket tau er det du drar opp posen med? Antar det er en liten line som følger med gennaker, men hvordan tres den, noe å tenke på ifbm kjøp av "gennakerpakke"? Ser ikke at det er annet enn et fall, to blokker og skjøter... Dyrt nok med 6.000 for det, men tau er jo kostbart og jeg orker ikke å begynne å fikle med riggen selv...

Noen som forresten vet hvor lenge jeg kan regne med å seile før riggen må strammes, det gir seg vel litt i starten. Håpet var å slippe å måtte til å gjøre dette allerede på hjemturen, er det noen tommelfingerregel for når vairene har strekt seg ferdig?

... Vi har gått mange turer ut fjorden fra Hovedhøya med seilbåt (H-båt og Albin Cirrus) og det sitter i fruen enda og ble brukt som motargument for å gå over til seilbåt tidlig i prosessen. Nå er jo farten på en 39/42 noe helt annet så det går nok bra...

Farten er ikke høy nok. Derfor valgte vi å legge båten på Hvaler. Da er vi skjærgården.

Ellers er det ikke umulig at det kommer en Nidelv 300 sport til salgs. Forøvrig en flott båt.

Vi sees!

Vi går nok for en i pose, det må bli rimeligst mulig og jeg innser at dette med rull kanskje høres bedre ut en det er. Hvor har du kjøpt din fra? Forstår det går ann å få ned mot 10.000, og det lar seg absolutt høre..., men om det er med pose vet jeg ikke.

Jeg kjøpte min med båten. En North på ca 100 m² med strømpe. Linen for å trekke strømpa opp og ned er montert inni strømpa som en sløyfe med blokk oppe og nede. Selve strømpa koster noen tusenlapper, men trøst deg med at en rull er 2-3 ganger dyrere.

I tillegg til seilet trenger du fall, nedhal (som er langt nok til å trekkes fra baug til cockpit), to skjøter, tre fire blokker og en gennakerpinne (som monteres i baugen for å få gennakeren litt ut fra forstaget). I masta må det være montert en blokk og et øye til fallet, akkurat dette vet jeg ikke om er standard på Hanse eller ekstrautstyr som monteres når du bestiller gennakerpakka.

Hvor billig du kan få en gennaker til en 350 vet jeg ikke. Jeg pleier å bruke prislisten til Lundh Sails som en pekepinn på hva seil fra noenlunde lokal seilmaker bør koste, men du får langt billigere seil om du bestiller fra leverandør i et lavprisland. (Slikt må du spørre andre om, for jeg tar meg råd til å bruke lokal seilmaker.)

Redigert: Fire blokker skulle det være: En til nedhal i gennakerpinne, en til fall i mastefot, og to til skjøter. :headbang:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Nå må jeg bare stille et utrolig dumt spørsmål, men jeg har som sagt bare seilt spinnaker, hvilket tau er det du drar opp posen med?

Ikke et dumt spørsmål om du ikke har seilt med dette. Du bruker spinnakerfallet, fordi gennakeren er sydd sammen med posen i toppen. Dermed heiser du hele stasen opp i spinnakerfallet. Det er en "intern" line i posen som brukes for å dra posen opp eller ned.

Jeg kjøpte min med båten. En North på ca 100 m² med strømpe. Linen for å trekke strømpa opp og ned er montert inni strømpa som en sløyfe med blokk oppe og nede. Selve strømpa koster noen tusenlapper, men trøst deg med at en rull er 2-3 ganger dyrere.

Er det noen som har noen bilder av et slikt arrangementet?

Redigert: Fire blokker skulle det være: En til nedhal i gennakerpinne, en til fall i mastefot, og to til skjøter.

I pakken til vår står det: fall, 2 skjøter, 2 blokker på dekk (antas å være de to bak ved cockpit) samt gennakerspyd. Dette koster 6.200.-. Fallet og skjøte er neppe av ypperste kvalitet, men vi håper det holder til kontoen har fått tilbake ordinær hjerterytme :lol:

Lykke til med valge, men jeg vil anbefale at du har med deg hele familien før du konverterer. Kanskje du med så fin båt kan byttelåne en uke eller to for å se om det er noe å satse på? Oslofjorden inn og ut er jo kjedelig med seilbåt hvis det var slik at du bodde innerst i fjorden... Vi har gått mange turer ut fjorden fra Hovedhøya med seilbåt (H-båt og Albin Cirrus) og det sitter i fruen enda og ble brukt som motargument for å gå over til seilbåt tidlig i prosessen. Nå er jo farten på en 39/42 noe helt annet så det går nok bra...

Ja, det er helt sikkert smart å ha de fleste i familien med meg før en eventuell konvertering. Jeg var en tur innom Lunde Båt og kikket på (Bavaria 33 Sport og) Bavaria 39 Cruiser like etter at de nye 31- og 34-foterne var presentert og samtidig med at den nye 38 Cruiser var varslet. Jeg likte 39-foteren godt, men ut fra at Bavaria tydeligvis var i ferd med å skifte ut modellene nedenfra, og at 39-foteren sannsynligvis var den neste som skulle erstattes, var det ikke aktuelt for meg å konkretisere noe mer da. På det tidspunktet hadde ikke Lunde Båt fått noe informasjon om når denne utskiftingen ville komme, men nå er det jo klart at den nye 40-foteren kommer til våren, og den ser veldig lovende ut. Men de andre er ikke klare til å gå over til seil, så det kommer ikke til å skje noe med det første. Likevel har jeg bevilget meg en relativt lang dag på Båter i Sjøen i morgen, og da kommer jeg til å studere flere seilbåter grundig.

Jeg leste nettopp en test av Arcona 400 og Oceanis 393, og en av konklusjonene der var at Arconaen seilte mye raskere og høyere enn Oceanisen. Mens Oceanisen krenget ved vindøkninger, ble dette omsatt til fart i Arconaen. Hvis vi skulle gå over til seil en gang, vil jeg gjerne ha en båt som også seiler bra på bidevind, og som er tilstrekkelig stiv. Jeg har nevnt at jeg liker Bavaria 39/40, men jeg er litt usikker på hvordan disse oppfyller mine ønsker om gode bidevindsegenskaper. Jeg synes også Hanse virker spennende, og de bør vel seile bedre på kryss enn tilsvarende Bavariaer. Jeg vet imidlertid ikke helt hvordan jeg vil oppleve inventaret i 370- og 400-modellene deres, men det blir spennende å se på dem.

Performance-cruisere som Arcona 370 og 400 ser flotte ut, men 370-en har bare en akterkabin (og med fem i familien vil vi ha flere faste soveplasser) og 400-en er altfor dyr for oss.

Siden jeg var på Oppet Varv for ca ti år siden har jeg hatt stor sans for Hallberg-Rassy. Den "nye" 342 kunne kanskje vært innen rekkevidde, men jeg bør vel innse at den kanskje er i minste laget for oss som feriebåt. Jeg gleder meg også til å se H-R 37, men den ligger dessverre langt over det vi makter, men en brukt 36 kunne kanskje vært noe.

Farten er ikke høy nok. Derfor valgte vi å legge båten på Hvaler. Da er vi skjærgården.

Jeg ser dette poenget. Istedenfor å bruke ca 2 timer til Tønsberg som vi gjør nå med "flatt" vann, vil det gå ca 7 timer for motor. Det er absolutt et aspekt å tenke over. Vi bruker båten en del som "badebåt" på kvelder, så vi ønsker fortsatt å ha den i Oslo.

Ellers er det ikke umulig at det kommer en Nidelv 300 sport til salgs. Forøvrig en flott båt.

Hva mener du :crazy:

Hilsen hos

Arcona 400 og Oceanis 393

Det blir vel litt urettferdig å sammenlikne disse to. Prismessig må det vel være gode halvmillionen i favør Oceanis?

Vel, det er viktig å stille seg noen spørsmål til hva er forventer og krever av seilegenskaper. Mange er fornøyd med dagens turbåter og det kan fort bli kostbart samtidig som du kanskje får en mer upraktisk båt ved å velge en som seiler bedre (les: skarpere baugparti med mindre plass, skjøtevogn i cockpit, dypere cockpit med mindre plass i akterkabiner, dypere kjøl som gjøre det vanskeligere å komme inn på grunne stede, høyere rigg som gjør at du ikke kommer under de samme broene som cruiserene gjøre etc...

Noen kan ikke forstå at det går ann å seile i en typisk cruiserbåt, mens andre ser null poeng i at båten går noen grader høyere og en halv knop fortere, spesielt ikke når dette fort kan koste både en halv og en hel million ekstra forutsatt like stor båt... Det har som du sikkert har sett vært mange diskusjoner i denne retning her, jeg tror få endrer mening av å lese dette, men, men. Siden jeg nå har valgt Hanse så syns jeg det må være lov å slå et slag for at det faktisk finnes andre like gode båter til like god pris som ikke er norges mest solgte... Jeg tror mange velger det mest solgte fordi det er ekstra trygt. Husk det er lov å tørre å satse "litt" utradisjonelt. Lykke til

Hos: Hvis du er i tvil om hvor gode seilegenskaper du vil ha, er det bare en løsning. Den er tidkrevende, men veldg morsom. Kalles "prøveseiling". Noe som gikk av moten for mange år siden. Du kan få en brukbar performance cruiser omtrent like billig som ny billig-turbåt hvis du aksepterer å kjøpe en båt som har noen år på baken.

alidal: Hoyt-bommen brukes i stedet for selvslående fokk på skinne, ikke i tillegg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Veldig svart/hvitt den testen. Jeg har en rask turbåt selv, men jeg syns svenskene kan være uhyggelig negative til en del importerte båter. Det er dessuten veldig mange turbåter som seiler bedre enn oceanis 393. De burde iallefall utstyrt båtene med likeverdige seil. 393'en burde også hatt foldepropell.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

skjøtevogn i cockpit

Vanligvis avtagbare.

Jeg har to. En som går mellom benkene i sittebrønnen, og en som går hele sittebrønnens bredde. Bruker vanligvis den korte, men skal jeg seile lengre strekk i drittvær eller regatta bruker jeg den lange.

I havn ligger begge nede i benken.

Oceanis, dybde 1,91, Arcona 2,25

Dette er en betydelig forskjell og jeg vet ikke om jeg ville hatt en båt som var så dyp som Arconaen slik vi bruker båten, mellom holmer og skjær og ikke minst ved tillegging. Jeg husker at vi mange en gang med vår Cirrus på 1,5 måtte gi opp å komme helt inntil med da kjølen tok ned i...

Vel, du kan jo glede deg til en test av 15 40 fotere som Seilas i sammarbeid med div andre holder på med i disse dager, noen smakebiter er kommet på nettet. En slik test vil være svært nyttig for å få en pekepinn på hvilke egenskaper den enkelte båt har.

Dette med prøveseiling er interessant, tror mange kjøper uprøvd i likhet med meg selv. Jeg skulle gjerne ha prøvd, men tok sjansen da det ikke var mulig å få en prøvetur når båten lå på messe i Orust (det syns jeg var forståelig). Vel, vi har noe å se frem til og jeg kom til at jeg stoler på at Hanse ikke lager en ny modell som seiler dårlig. At den ikke er en regattabåt var dog selger også opptatt av å presisere, dette er en TURBÅT sier han og det forteller nok litt om at noen har hatt vel store forventninger til Hansebåtene sine, seilene er jo ikke allverden og med selvslåer blir det nok lite under 5-6 s/meter forstår jeg...

Det jeg ikke tenkte på på messa var å sjekket støynivå fra motor. Hadde selger fyrt opp så hadde jeg fått en pekepinn, det er litt viktig det også da den dessverre kommer til å bli mye brukt og jeg er svært opptatt av at motorene skal være stillegående. MEN dette er dog mulig å gjøre noe med hvis det er dårlig fra fabrikk... Leste på et forum i Sverige at seildrevene til Yanmar lager mye lyd, noen som kjenner til dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...