Jump to content

Vinteropplag på sjøen - Østlandet

avmønstret5

Recommended Posts

For førsten gang her på Østlandet har jeg tenkt å la båten (seilbåt) ligge ute i vinter. Jeg ser at mange gjør det, også i havner hvor det kan bli is. Jeg ligger i bås i en godt beskyttet båthavn hvor det kan blåse kraftig og legge is, men med lite bevegelse (drag) i sjøen.

Noen tips og forholdsregler knyttet til dette fra erfarne "uteliggere"?

Men ikke i boblehavn?

Et tips er i alle fall å legge båten med hekken inn til brygga, der legger isen seg sist - og ikke i det hele tatt i bobleanlegg. Ellers bør jo gjennomføringene stenges. Jeg ligger mye i boblehavn, men har aldri prøvd uten - tror ikke jeg ville tatt sjansen heller her inne i indre fjord. Jeg er dessverre heller ikke så standhaftig at jeg har brukt båten vinterstid, selv om lysten er der. Derfor kjører jeg full vinterprepp på motoren. Jeg vet mange andre har opplegg som gjør at de raskt kan stikke utpå, men det får du sikkert høre mer om.

Jeg har hatt to vintre på sjøen..

Begge i boblehavn.

Den første vinteren var bobleanlegget i drift under ei uke totalt, den andre var det aldri i drift..

Som regel løses evnt problemer bedre ved at båteierne samarbeider om å kjøre motor til bestemte tider, og på den måten få ut isen.

Her jeg ligger (Aker brygge) er vi mer plaget med drivis enn at det fryser til..

Jøss. Det har jeg aldri hørt om før. Men her på vestlandet er det ikke is i havnene om vi så hadde forsøkt å få det. Er vi heldige så fryset et lite vann så vi kan gå på sjøyter :lol:

Men det hørtes veldig smart ut for de som bor steder det er problemer med is i havnene.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Sjekk forsikringspapirene dine - i mine er det klart en forutsetning at båten er på land i en periode om vinteren.

Tror ikke det er noe problem å avtale at den ligger ute hele året, men det koster litt ekstra.

Videre er det spesifisert et tidsrom også på vinteren der du ikke skal forlate båten uten at alle gjennomføringer under vann er stengt med kuleventtil.

Jeg ville ikke legge ut en båt med fast propellanlegg (les :ikke påhenger) om vinteren uten bobleanlegg/ispropell.

-koh

Guest Avmønstret#
Videre er det spesifisert et tidsrom også på vinteren der du ikke skal forlate båten uten at alle gjennomføringer under vann er stengt med kuleventtil.

Jeg ville ikke legge ut en båt med fast propellanlegg (les :ikke påhenger) om vinteren uten bobleanlegg/ispropell.

-koh

Hvorfor?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...