avmønstret5 Startet 1.September.2007 Link til dette innlegget Startet 1.September.2007 For førsten gang her på Østlandet har jeg tenkt å la båten (seilbåt) ligge ute i vinter. Jeg ser at mange gjør det, også i havner hvor det kan bli is. Jeg ligger i bås i en godt beskyttet båthavn hvor det kan blåse kraftig og legge is, men med lite bevegelse (drag) i sjøen. Noen tips og forholdsregler knyttet til dette fra erfarne "uteliggere"? Sitér dette innlegget Link to post
jdahl Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Det er flere båter som ligger ute hele året på Skjebergkilen marina. En god kamerat av meg bor der i sin Bavaria 38 Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Men ikke i boblehavn? Et tips er i alle fall å legge båten med hekken inn til brygga, der legger isen seg sist - og ikke i det hele tatt i bobleanlegg. Ellers bør jo gjennomføringene stenges. Jeg ligger mye i boblehavn, men har aldri prøvd uten - tror ikke jeg ville tatt sjansen heller her inne i indre fjord. Jeg er dessverre heller ikke så standhaftig at jeg har brukt båten vinterstid, selv om lysten er der. Derfor kjører jeg full vinterprepp på motoren. Jeg vet mange andre har opplegg som gjør at de raskt kan stikke utpå, men det får du sikkert høre mer om. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Jeg har hatt to vintre på sjøen.. Begge i boblehavn. Den første vinteren var bobleanlegget i drift under ei uke totalt, den andre var det aldri i drift.. Som regel løses evnt problemer bedre ved at båteierne samarbeider om å kjøre motor til bestemte tider, og på den måten få ut isen. Her jeg ligger (Aker brygge) er vi mer plaget med drivis enn at det fryser til.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Erfaring uten boblehavn? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Hva er egentlig en boblehavn? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Fenix Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 En helt vanlig havn som på vinterstid utstyres med et anlegg der luftbobler lekker opp til overflaten og på den måten forhindrer at isen legger seg. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Hva er egentlig en boblehavn? Man legger ut slanger med flere små hull i under båtene. På land har man en kompressor som pumper luft gjennom slangene. Dermed kommer det opp luftbobler og området der boblene kommer opp holder seg isfritt. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Du kan også montere en slik sak... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Seilaren Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jøss. Det har jeg aldri hørt om før. Men her på vestlandet er det ikke is i havnene om vi så hadde forsøkt å få det. Er vi heldige så fryset et lite vann så vi kan gå på sjøyter Men det hørtes veldig smart ut for de som bor steder det er problemer med is i havnene. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
koh Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Sjekk forsikringspapirene dine - i mine er det klart en forutsetning at båten er på land i en periode om vinteren. Tror ikke det er noe problem å avtale at den ligger ute hele året, men det koster litt ekstra. Videre er det spesifisert et tidsrom også på vinteren der du ikke skal forlate båten uten at alle gjennomføringer under vann er stengt med kuleventtil. Jeg ville ikke legge ut en båt med fast propellanlegg (les :ikke påhenger) om vinteren uten bobleanlegg/ispropell. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Videre er det spesifisert et tidsrom også på vinteren der du ikke skal forlate båten uten at alle gjennomføringer under vann er stengt med kuleventtil. Jeg ville ikke legge ut en båt med fast propellanlegg (les :ikke påhenger) om vinteren uten bobleanlegg/ispropell. -koh Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.