Ulv I Startet 1.September.2007 Link til dette innlegget Startet 1.September.2007 I mange år har jeg hørt folk si at i otra er det 6 knop over grunnen.. Og på internett står det: "Under fart i Otra skal fartøyer nord for en linje trukket rettvisende øst for Tangens sydøstligste punkt til Galgebergtangen gå med redusert fart, ikke over 6 knop regnet over grunnen" Betyr det at det er 6 knop i hele otra, eller hvor langt menes det? Grunt er det spesielt nede ved bruene, men så er det litt til og fra oppover elven.. Når jeg var liten kjørte jeg sakte til jeg var forbi de to bruene, så ga jeg full gass oppover.. Noen andre som har noen formening om farten der? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sjøtummel Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 (redigert) 6 knop over grunnen betyr at hastigheten skal regnes i forhold til land, og ikke fart gjennom vannet (som er det vanlige). En GPS viser fart over grunnen, så i dag er det er nok flere som kan måle denne farten enn de som har en god gammel logg. Redigert 1.September.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Fart over grunn/bunn og fart gjennom vannet er 2forskjellige ting. I motstrøm så er fart gjennom vann større enn fart over grunn og motsatt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Fart gjennom vannet er et relevant mål med hensyn til hekksjø og båtenr manøvreringsevne, og møtende/kryssende trafikk vil ha samme relativ fart. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 ahhh.. så klart.. tenkte ikke på det slik jeg.. hehe.. det vil altså si at det er 6 knop hele elven oppover.. Da tenker jeg politiet kan håve inn enda litt mer om de var der litt oftere.. Etter å ha sittet et par dager pr. uke på kontor med utsikt mot elva har jeg sett endel båter som kunne fått en hilsen i posten ja.. draco'er, og andre større båter som har kommet i plan opp og ned elva ja.. Takk for tilbakemeldingen.. kjenner flere som trodde at 6 knop kun gjaldt opp til øverste broen ja. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.