Jump to content

tips omkring kavitering

smuss

Recommended Posts

Hei! har fått nybåten. ørnvik/quicksilver 500 commander, med 2003 mod 60 hk mercury efi. Denne motoren er slik at ved overturtall går en alarm og motorens kraft blir redusert til jeg har tatt av gassen helt. da kan jeg igjen gi på å gi gass. får overturtall av og til når jeg kjører opp mot maks og er alene i båten. antar at dette har med kaviteringen å gjøre. hvilken propell bør jeg bytte til???++

er den orginale propellen som står på. er ballistic ett godt alternativ? er det greit å prøve med det før jeg evt senker motoren? er det vanskelig å senke den?

Du kan lese av på din propell hvilken dia og stigning du har. Ballistic stål propell går for å være blandt de beste. Regner med at du har alu. eller kompositt i den originale du har i dag. Skal du prøve en stålpropell , må du ha en med større stigning ellers blir turtallet for høyt.

Du kan se på denne testen av stålpropeller: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...opell,_6edq8cr0

Anbefaler deg å få litt hjelp , hvis du skal heve eller senke motoren. Er vanligvis festet med 4 bolter gjennom akterspeilet.

På nyere Mercury motorer kan man skru inn et løfteøye på toppen av motoren, som gjør det lettere å håndtere dette.

Redigert av chagall (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...