Figaro Startet 1.September.2007 Link til dette innlegget Startet 1.September.2007 Er det noen på forumet som kan fortelle meg hvordan og når turboladeren begynner å virke? Har det noe med turtallet på motoren å gjøre og i tilfelle hvor høyt skal turtallet være? Motoren er en Ford 2726t. 6 syl. Jeg kan ikke si at jeg har registrert at turboen slår inn, men det er mulig at det er fordi jeg pleier å gå på ca. 15-1600 omdr. og at det er for lite? Er det isåfall uheldig for turboen? Takker for svar! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Anonym Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Turbo er egentlig en ganske enkel sak.. Den begynner å spinne opp når eksosstrømmen gjennom eksosturbinen blir stor nok, og leverer da overtrykk ut fra den andre turbinen.. På en dieselmotor er det ikke alltid man opplever noe kick av turboen, bensinmotorer er noe annerledes der.. Når trykket blir FOR høyt for motoren er det normalt med en wastegate som slipper ut luften før den når innsuget, dette er det som regel heller ikke på dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Jeg kan ihvertfall love deg at du både ser og merker det hvis den ikke virker. Da skal du ikke opp i så fryktelig høyt turtall før svartrøyken kommer, og du merker at motoren er lat. At turboen spinner godt rundt allerede på 15-1600 rpm på en Ford tror jeg ikke er usannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Uten å kjenne 2726T spesielt vil jeg nok tro at du ligger litt under turtallet som gjør at turboen begynner å gjøre jobben sin. Den sviver nok med noen titusen rpm men jeg vil nok tro at den likevel er "på hvilehjem". På eldre båtdiesler er der normalt ikke wastegate og turboen er da dimensjonert til å gi full effekt ved full motorlast og det gir gjerne ikke det store turbokicket. I bilen har jeg en VM turbodiesel med wastegate og jeg kjenner tydlig at ved ca 2100 rpm pluss-minus litt våkner turboen. Akkurat turtallet turboen slår inn ved varierer fra motortype til motortype og er også avhengig av belastningen på motoren. Prinsippet er jo som Anonym skrev ganske enkelt: Jo mer eksos motorer leverer til turboen jo mer luft klarer turboen å presse inn i motoren, dermed kan en forbrenne mer diesel som igjen gir mer eksos osv. Turboen tar nok ikke skade av lav last, annet enn at den kanskje soter ned litt, men alle turbodiesler har godt av å få kjørt seg litt og Ford 27-serien er jo en av de få motorene som er spesifisert å gå på full last kontinuerlig. Tror nok jeg ville gått et kvarter i ny og ne på "bånn pinne". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Figaro Svart 1.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Takker for nyttige svar. Da skal jeg følge rådet fra SveinHa og "lufte" turboen av og til. Og motoren har vel også godt av "full pinne" en gang imellom Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
SF Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 Jepp det har den............gi gass!!!! Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 1.September.2007 Link til dette innlegget Svart 1.September.2007 På min 2704ET fant jeg ut at turboen begynte å lade ved ca 1900 omdr. Ikke noe kick, men merket hylingen fra denne. Ved deekt turbo begynte svartrøyken også å velte ut over dette turtallet... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.