Jump to content

Turbotrøbbel

Figaro

Recommended Posts

Er det noen på forumet som kan fortelle meg hvordan og når turboladeren begynner å virke? Har det noe med turtallet på motoren å gjøre og i tilfelle hvor høyt skal turtallet være? Motoren er en Ford 2726t. 6 syl. Jeg kan ikke si at jeg har registrert at turboen slår inn, men det er mulig at det er fordi jeg pleier å gå på ca. 15-1600 omdr. og at det er for lite? Er det isåfall uheldig for turboen?

Takker for svar! :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Turbo er egentlig en ganske enkel sak..

Den begynner å spinne opp når eksosstrømmen gjennom eksosturbinen blir stor nok, og leverer da overtrykk ut fra den andre turbinen..

På en dieselmotor er det ikke alltid man opplever noe kick av turboen, bensinmotorer er noe annerledes der..

Når trykket blir FOR høyt for motoren er det normalt med en wastegate som slipper ut luften før den når innsuget, dette er det som regel heller ikke på dieselmotorer.

Jeg kan ihvertfall love deg at du både ser og merker det hvis den ikke virker. Da skal du ikke opp i så fryktelig høyt turtall før svartrøyken kommer, og du merker at motoren er lat. At turboen spinner godt rundt allerede på 15-1600 rpm på en Ford tror jeg ikke er usannsynlig.

Uten å kjenne 2726T spesielt vil jeg nok tro at du ligger litt under turtallet som gjør at turboen begynner å gjøre jobben sin. Den sviver nok med noen titusen rpm men jeg vil nok tro at den likevel er "på hvilehjem". På eldre båtdiesler er der normalt ikke wastegate og turboen er da dimensjonert til å gi full effekt ved full motorlast og det gir gjerne ikke det store turbokicket.

I bilen har jeg en VM turbodiesel med wastegate og jeg kjenner tydlig at ved ca 2100 rpm pluss-minus litt våkner turboen. Akkurat turtallet turboen slår inn ved varierer fra motortype til motortype og er også avhengig av belastningen på motoren.

Prinsippet er jo som Anonym skrev ganske enkelt: Jo mer eksos motorer leverer til turboen jo mer luft klarer turboen å presse inn i motoren, dermed kan en forbrenne mer diesel som igjen gir mer eksos osv.

Turboen tar nok ikke skade av lav last, annet enn at den kanskje soter ned litt, men alle turbodiesler har godt av å få kjørt seg litt og Ford 27-serien er jo en av de få motorene som er spesifisert å gå på full last kontinuerlig. Tror nok jeg ville gått et kvarter i ny og ne på "bånn pinne".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

På min 2704ET fant jeg ut at turboen begynte å lade ved ca 1900 omdr. Ikke noe kick, men merket hylingen fra denne. Ved deekt turbo begynte svartrøyken også å velte ut over dette turtallet...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...