Jump to content

Forbruk Draco 2400 Ålesund-Søgne

mons

Recommended Posts

Hei

En kamerat her kjøpt en Draco 2400 styling med en Steyr 246 med 214 hk i. Her er annonsen

Vi henter den i Ålesund 8/9 og tar sjøveien til Søgne.

I den forbindelsen hadde det vært interessant å høre om noen kjenner til dieselforbruket på denne båten med denne eller tilsvarende motor hvis en satser på ca 25 knop marsjfart (har bestilt 5 m/sek medvind hele veien).

Må planlegge litt dieselfyllinger ol. da det ville være flaut å gå tom..

Hvis noen har tips om denne båten og motoren som avviker fra det "normale" ville jeg satt pris på å høre fra dere - det er tross alt et stykke (ca 350 nautiske)som skal tilbakelegges i høstværet.

Mons

Mons

I den forbindelsen hadde det vært interessant å høre om noen kjenner til dieselforbruket på denne båten med denne eller tilsvarende motor hvis en satser på ca 25 knop marsjfart (har bestilt 5 m/sek medvind hele veien).

Må planlegge litt dieselfyllinger ol. da det ville være flaut å gå tom..

Uten at jeg kjenner denne motoren spesielt, vil jeg anta at du med dette effektuttaket og marsjfart vil bruke ca. 1,6 -1,8 l/ nm.

Når du vet at distansen er 350 nm, vil forbruket antagelig være ca. 560 - 630 l.

Uten å kjenne båten i detalj, men oppgitt hastighet er 32 knop ved maks(4300 o/min??), antar da at du vil kunne gå med 25 knop på rundt 3500 o/min,da henter en ut 110kW, da bruker saken 230 g/kWh, ganger vi dette med 110 så har vi 25300 g/h, og dividere på 0,85 for tettheten så har vi rundt 30 liter i timen... og 350 nm med 25 knop er 14 timer... dette skulle gi 420 liter.... pluss litt for usikkerhten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har gått turen Kristiansund-Stavanger tur retur noen ganger..... Sist i en Tobias 25.

Dieselfylling er ikke noe problem, mulighetene for fylling ligger tett som hagl langs kysten. (Største strekket for deg blir vel fra tananger til Egersund.)

Det du trenger er fralandsvind, spesielt rundt Stadt, og utfor Jæren.

Med godvær blir nok dette en fin tur.... :yesnod:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Hei

I båten er det plotter som bruker brikke C-map NT +

Det er bare brikke for området Kristiansund-Ulsteinvik i plotteren.

Er det noen som har brikker videre sørover til Søgne, og som kan tenke seg å låne/leie de bort førstkommende helg?

Har selv en brikke som bare er merket C-Map - Tvedestrand-Lista. Passer denne i plotteren? Hummingbird NS25 kartplotter/GPS/ekkolodd (2003)

Mons

Mons

Du kan få låne Ulsteinvik - Lista (NT+ 2004) av meg.

Hvis det er en brikke som er ca 4x2 cm, med kontakter i ene kortenden og ene langenden, og som er "skråskjært" i de to andre endene så burde NS25 spise den, ja. På baksiden av min står det MM02, vet ikke om det er en typebetegnelse.

Send meg IM med postadresse så postlegger jeg i morgen.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hei.

Noen tips til hvor fylle diesel, fra bergen og sør.

Billigst i bergen er Håkonshelle marina inne i Alvøen, så blir det shjell på karmøy evt vassøy i stavanger. neste blir i Egersund men der koster det noe mer, om du går inn til Farsund eller direkte til Mandal er det billigst i Farsubnd (men ommvei) obs unngå Korshavn pga pris men kjempe fin plass.

etter det er du fremme før evt neste fylling.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Jeg har en Steyr 256 i min båt og har regnet med fram til 1,2 liter pr nautisk mil, da har jeg i hovedsak kjørt marsjfart rundt 30 knop. Jeg har en Windy 7800 og den er sikkert noen lunne like tung som den Draco'en. Vil i grunn også legge til at jeg har hatt noen småturer hvor jeg glemte å ta med kartplotteren slik at trippteller på plotteren er litt for lavt. Jeg har altså delt forbruk på for få nm noe som fører til at forbruket faktisk er lavere enn de 1,2 som jeg opplyser.

Kjør motoren på 3400 til 3800 rpm, da går dere billigst. Hvor dere går i dette turtallsområdet avhanger selvfølgelig av båten, sørg for å kjøre slik at båten planer helt ut. Min båt føles helt "løs" ved 3500 rpm.

Hils kammeraten din og si lykke til med verdens beste maskin...!!!!

Hei

Nå begynner ting å komme på plass..

Det er jo "bare" en båttur, men på denne årstiden er det alikevel verdt å tenke igjennom før en drar.

Tar med overlevningsdrakter - får låne brikker til plotteren av LA3939 - Takk!

Tar med håndholdt VHF, litt verktøy og en PC med kartene som backup.

Tanken tar 300 liter, så jeg regner med det blir fylling i Bergen og Tananger/Egersund.

Fant en værmelding for helga som meldte bris fra øst, og det holder for meg - vil ikke se flere værmeldinger da ;-)

Har imidlertid ikke booket noe arbeid for mandag og tirsdag, så vi kan ta oss god tid. Har også muligheten til å legge igjen båten og ta tog fra Stavanger hvis Jæren skulle slå seg vrang!

Gleder meg som en unge!

Mons

Mons

Hei. Hels til kameraten din og gratulèr med ein flott båt! Har sett båten på Finn.no og har tenkt at denne skulle vore min... Men no vart eg for sein :cryin:.

Vel, eg har ein liknande båt - ein Fjord 24 weekender med Steyr 236 (191 hk). De vil bli svært godt nøgde med denne maskina. Dei siste 2 fyllingane har eg målt eit forbruk på 22 liter pr. time og 18 liter pr. time. Den første etter ein Geirangertur med 5 vaksne om bord. Den andre målinga var etter køyring med 1 - 2 personar. Fjorden veg ca. det same som Dracoen - kanskje litt tyngre. Eg ligg på ca. 3600 omdr. på marsjfart - 24/25 knop. Steyr oppgjev 3400 som det mest økonomiske turtalet. Men min båt vil ha litt meir (3600) for å vere heilt i plan. På det turtalet er det også mindre bråk frå drevet (maskina høyrer eg nesten ikkje). Med 5 vaksne om bord låg eg på 3800 for å oppnå same marsjfart. Derfor 4 liter høgare forbruk pr. time på den før nemnde Geirangerturen.

Om Steyren etter mitt syn er gjerrig på drivstoffet, brukar den noko smøreolje. Dette må de vere førebudde på. Ha med ekstra olje og peil ofte. Mi maskin brukar ca. 1 liter på 10 - 12 timar køyring. Total driftstid er no ca. 420 timar.

Stadt - dette havstykket har eg stor respekt for! Eg bur i Fosnavåg - midt mellom Ålesund og Stadt. Ta ingen sjansar rundt Stadt. Får de kuling frå sørvest, er mitt råd å legge stille på Sandshamn mellom Fosnavåg og Stadt. Dette er ei god hamn - også med bunkers. Vent på betre vèr. Eg har vore med på køyre kalesja av ein 36-fotar i kuling ved Stadt. Det var ikkje kjekt. I Måløy og Fosnavåg er det redningsskøyte. Ta gjerne kontakt med dei i Måløy om de er i tvil og høyr kva dei trur. Når tilhøva er gode nok, er mitt råd å halde langt frå land. Då slepp de gjenslag frå fjellet av havdønning, og sjansane for mykje straum er mindre. Dessutan - om uhellet skulle vere ute når det gjeld maskinstopp, har de tid å drive på før de når land. Dermed kan andre fartøy/hurtiggåande redningsskøyte frå Måløy få tid på seg til å få slepar om bord. Ha gjerne drivanker om bord for å halde baugen opp mot vèret ved eit evt. uhell.

Dette høyrest kanskje ut som skremsel, men Stadt på denne årstida - eg har truleg sagt nok...

Men får de godt vèr - det blir ein fantastisk tur! Vestlandet i båt er ei perle! :flag:

Beste helsing Jostein. :seeya:

Jeg har kjørt min motor 40 timer og har enda ikke fylt olje. Men dette har en del med innkjøring å gjøre. Blir motorene feilt innkjørt vil de kunne bruke litt olje, slik er det med alle maskiner. Er man for fin på labben under hele innkjøringsprosessen og så bare flater og og legger i vei så kan man få oljeforbruk. Det beste er å kjøre en maskin gradvis hardere gjennom hele innkjøringsprosessen. Mange kjører pent i de magiske 20 timene for så å gi jernet med en gang de ser 20 timer på telleren. Det har ikke motorene godt av.

1 liter olje på 10 - 12 timers kjøring. Er dette normalt for Steyr?

Eg har ikkje sjekka oljeforbruket på Steyren heilt eksakt. 10 - 12 liter er teke litt ut av lufta.

Men at eg må vere nøyen med peilinga og etterfylle, er heilt klart. Slik eg har forstått det, er

eit visst oljeforbruk normalt for Steyr. Kor mykje oljeforbruk, har kanskje litt med kva slags olje ein

brukar. Eg køyrer på Biltema syntetisk 5W40. Då eg brukte denne på turbodieselen i min Citroen

(gått ca. 300.000 km), måtte eg etterfylle i store mengder. Gjekk over til delsyntetisk 10W40 olje,

og motoren har ikkje oljeforbruk. Eit visst oljeforbruk i ein motor, er eg ikkje uroa over. Eg ser det

slik at det er positivt å få skifta ut oljen i løpet av ein sessong. Motorar som vert køyrde so hardt som båt-

motorar har gått av litt påfyll av frisk olje. So lenge eg brukar Biltema, er eg ikkje uroa over prisen

heller (Kr. 49,- pr. liter). Steyr rår til å bruke 5W50 olje. Kanskje dette er for å ungå oljeforbruk? 50-olje

er tjukkare når den er varm.

Steyr er i alle høve ei svært god maskin. Driftsikker, støysvak, lett i vekt og lavt dieselforbruk er viktige

moment i ein båt.

Jeg har kjørt min motor 40 timer og har enda ikke fylt olje. Men dette har en del med innkjøring å gjøre. Blir motorene feilt innkjørt vil de kunne bruke litt olje, slik er det med alle maskiner. Er man for fin på labben under hele innkjøringsprosessen og så bare flater og og legger i vei så kan man få oljeforbruk. Det beste er å kjøre en maskin gradvis hardere gjennom hele innkjøringsprosessen. Mange kjører pent i de magiske 20 timene for så å gi jernet med en gang de ser 20 timer på telleren. Det har ikke motorene godt av.

Eg trur absolutt du kan vere inne på noko der, Hydrox. Motoren vart montert av ein tidlegare tilsett ved Univa - etter mitt syn svært profesjonelt gjort. Om motoren har vore brukt litt til demo av Univa-folka, ser eg ikkje vekk ifrå. Den kan dermed ha fått litt hard medfart i starten??? Berre spekulasjonar frå mi side. Alt i alt er eg svært godt nøgd med både motor og båt, sjølv om eg registrerer litt oljeforbruk. Eg er i alle fall svært påpasseleg med å køyre motoren varm før eg tek båten opp i plan. Men at eg til tider er hard på labben, skal eg innrøme. Spesielt hard køyring i motsjø er ein del av sporten - her er Fjord-skroget i særklasse.

Eg vil gjerne høyre frå deg, Hydrox, når du er ferdig med innkøyringa. Eg tippar at du vil oppleve litt oljeforbruk du også.

Men kva so? Det finnst ikkje betre maskin!

Hei

Takker for engasjerte innlegg!

Selv om jeg har rundet Stadt før i ruskevær med Mørejeten og har respekt for området takker jeg for tipsene. Har plottet en rute med god klaring til land med dypt vann under kjølen og forhåpentligvis mindre sjø og strøm.

Ser ut for at forbruket vil ligge i ovekant av 20 liter, og med 8-10 timer til Bergen vil det passe fint å fylle der og i Tananger (vil ha fullt før Jæren).

Fint med opplysninger om kortautomaten og oljeforbruk..

Går kanskje inn i Geiranger for å se fjorden og teste litt båt før selve reisen starter, men har samtidig ønske om å nå Tysnes, der kameraten har hytte, før natta.

Mons

Mons

Hei

Takker for hjelpen jeg fikk herfra.

Var en artig tur - lite vind men rundt 4 meter "rotesjø" rundt Stadt

Ble tilsammen ca 3-4 timer kjøring i mørke med kartplotter og kart på PC. Brukte en enhet hver til å dobbeltsjekke og kjørte på lyktene slik at vi kunne kontrollere posisjonen hele tiden.

Rundt Lista fikk vi 2-3 meter litt krappe dønninger, så det ble litt surfing og litt svette ved roret. ARTIG!

Var hjemme i Søgne ca 2130 Søndag kveld.

En slik helgetur anbefales på det varmeste for alle som har muligheten!

Mons

Mons

Flott at de er vel i hamn og at de var heldige med vèret. Det gjekk i alle fall radig.

Kva inntrykk har du av båten? Min neste båt blir kanskje ein slik Draco Styling.

Fine båtar! Kva synest du om denne i forhold til Mørejeten (som sjølvsagt er lengre og tyngre,

men ikkje veldig ulik i skroget).

Og korleis likar du Steyr-motoren? Fekk de sjekka noko dieselforbruk? Hadde de oljeforbruk?

Jostein.

Redigert av Jostein E (see edit history)

Hei

Kjapp båt som er artig å leke med. Slo endel i relativt små bølger men var overraskende brukbar i større bølger. Mye godt utnyttet plass og sikkert veldig fin på solskinnsdager.

Hvis det blir grått og regn (sørlandssommer) er det jo tross alt en kalesjebåt med det det fører med seg. Litt uvant å måtte trå i putene for å komme ombord.

Ville lagt inn friskluft utenfra gjennom et varmeapparat som bruker motorvarmen og dyser opp på vinduet - skal mye til å holde det duggfritt med kalesje i regn.

Regner med at det gikk ca 1,5 liter olje på 390 nm. Forbruket lå på snitt på ca 1,5 liter pr nm, men da varierte hastigheten mellom 6 og 33 knop på full fart.

Blir nok noe ekstra forbruk når det er så mange oppoverbakker...

Steyren var trivelig den - gjorde som vi ba den om og holdt ellers tett.

Manglet litt støydemping i motorrommet, men hvis det kommer i orden tror jeg støynivået blir behagelig (dvs føles lavere enn med den grønne A-41)

Har hørt mange historier om kartplottere som viser at en kjører opp på land pga feil i kart ol, men denne tok kaka. Den viste at vi gikk tvers over 900 meter grus nede ved Spangereid...

Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...