Jump to content

Mahogny eller teak til dekk?

Solros

Recommended Posts

Heisann. Er ny her på forumet, men har lest en del her og håper dette er rette plassen å søke kunnskap for en nybakt båteier...

I våres gikk en gammel drøm i oppfyllelse da jeg kjøpte min første båt.

Valget falt på en Solros som er en ca 22 fots liten Vindö kopi. Dvs en plastbåt med skikkelig trebåtsfølelse, da overbygget og sittebrønnen er i Mahogny slik som f. eks Vindö 32.

Solrosen er en meget sjelden båt da det ble bygget bare 20 eksemplarer av den på slutten av 60 og begynnelsen av 70 talet, og blir lagt merke til og beundret for sine flotte linjer og sjarmerende design av såvel trebåtsentusiaster som plastbåt-folket.

n577372023_113565_1808.jpg

I forhold til andre eksemplarer av arten var min i meget god stand da jeg kjøpte den, og rikelig utstyrt. Båten skinte gjennom flere strøk med 2 komponents lakk, noe som smeltet hjertet og åpnet lommeboka, men dessverre har sin bakside i at råte seinere ble oppdaget på fenderlist og øvre fribord. (Etter sigende trolig fordi lakken har blitt for tett og at treet ikke har fått puste...?)

Nå til vinteren har jeg store mål om omfattende renovering for å oppgradere båten fra hyggelig bruks stand til bortimot-smykkeskrin kategorien. Ettersom jeg er fersk i faget er det nok kanskje det å ta munnen vel full, men jeg setter meg store mål... Blant annet vil jeg fjærne 2-komponents lakken for å forhindre mer råte og få utbedret de skadene som har kommet. Jeg skal også renovere den innvending og forsøke å skjule alle el kabler og installasjoner best mulig.

Dekket på båten er hvitmalt med sklisikker maling, noe som kun ser fint ut med det samme det er nymalt. Såvidt jeg vet skal det være mahogny under malingen, men jeg innbiller meg at detaljene i båten ville drukne dersom også dekket blir i ensfarget mahogny. Funderer derfor på om jeg skal legge teak eller mahogny staver på dekket for å få en brytning.

Uansett vil jeg behandle dekket, da jeg ikke synes den grå-slitte teaken er noe fin. Jeg vil ha en varm trefarge, og er klar over at dekket vil bli glattere av dette.

Spørsmålene blir da:

Hva blir billigst? Teak eller Mahogny?

Hva er lettest å legge, og kan jeg gjøre det selv?

Hvilke forskjeller er det i slitestyrke på teak og mahogny?

Vedlikehold og behandling teak - mahogny?

Legger ved ett bilde av en "Sweet Sixteen" som jeg forelsket meg i. Denne har 2-farget mahogny dekk, og er slik jeg kunne forestille meg mahogny dekk på min båt. Noen meninger og synspunkt på dette?

8935536215.jpg

Redigert av Solros (see edit history)
råte seinere ble oppdaget på fenderlist og øvre fribord. (Etter sigende trolig fordi lakken har blitt for tett og at treet ikke har fått puste...?)..........

Dekket på båten er hvitmalt med sklisikker maling, noe som kun ser fint ut med det samme det er nymalt. Såvidt jeg vet skal det være mahogny under malingen, men jeg innbiller meg at detaljene i båten ville drukne dersom også dekket blir i ensfarget mahogny. ..........

Hei.

Velkommen til forumet og gratulerer med "ny" båt. Dette ser ut som et passe stort prosjekt å starte med.

Veldig vanlig grunn til råte på fenderlist og øvre bordgang er lekkasje mellom fenderlist og dollbord. Her må det være helt tett. noen foretrekker å lime med epoxy. Andre bruker Sika.

Jeg ville starte med å fjerne malingen (varmluft, skrape, slipemaskin) på dekket før jeg bestemmer meg for å legge nytt. Kanske er det bra materialer under som kan brukes?

Når det gjelder mahogny og fargenyanser, så er det vanlig å beise mahogny. Båten på det nederste bildet har kraftig beis på dollbordet. Mahogny blir bleket av sollys og trenger beis til beskyttelse og for å bevare gløden. For å få fin kontrast, synes jeg at hverken teak eller mahogny er best til dekket ditt. Jeg ville faktisk brukt ubeiset norsk furu, alternativt sibirsk lerk eller Oregon pine. Når det gjelder holdbarheten, blir den stort sett avgjort av overflatebehandlingen. Jeg bruker Owatrol 1 +2, ikke helt sklisikkert, men pent og lett å vedlikeholde. Dersom du skal ha ubehandlet treverk, er det teak som gjelder.

Arbeidet kan du sikkert greie selv. Jeg har aldri hatt trebåt før i år, men la nytt akterdekk i furu som svenneprøve.

Her er båten min med nytt akterdekk.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dekket på Sweet Sixteen er vel av mahogny og oregonepine. Du kan bruke norsk furu i stedet for oregone pine. Dersom du får plukket ut noen fine emner så blir dette ganske så bra. Men jeg ville aldri laget et slikt dekk på en seilbåt som du kanskje må frem på dekket på i litt ruskevær. Det blir ikke bare glatt - det blir farlig glatt når det er vått.

mvh tuffff

Takker for innspill.

Jeg er klar over at dekket på denne Sweet Sixteen ikke ville vært særlig brukervennlig på en seilbåt, men jeg vil gjerne komme nærmest mulig fargenyansene på denne uten å lage skøytebane for å si det slik. Kjenner ikke til Oregon Pine, men furu er vel ikke det treslaget jeg føler varmest for. (Fikk en overdose av det på gutterommet på 80-tallet)

Hvordan kan man behandle eik/mahogny/oregon pine for å komme nærmest mulig men likevel få noenlunde fotfeste på vått underlag?

Noen som har tips til hvor man får kjøpt disse tresortene? Nå bor jo jeg i :flag_sw: men hadde vært intressant å sjekket prisene hjemme i :flag: også...

Siden Fenderlist og øvre fribord også har blitt diskutert her - Jeg må nok bytte ut en drøy meter på begge sider av båten som er pil råttent. Dette er jo buet trevirke og jeg regner med at nytt emne må steames for å få samme kurve som den har nå. Tror ikke jeg våger meg på å gjøre dette selv. Noen som har noen ide om hvor mye det skulle kostet å få gjort dette på ett verft?

Oregonpine er en amerikansk furusort, nokså lik god senvokst norsk furu i veden, men en del rødere. Dersom du vil slippe billigere unna kan derfor norsk furu være et alternativ, med litt rødlig beis kan du egentlig ikke se forskjell.

Noen strør litt salt eller sukker i det siste lakkstrøket for å få dekket sklisikkert. Det blir jo ikke like lekkert å se på men ganske bra på litt avstand, og dessuten mye tryggere å gå på.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...