Avmønstret4 Startet 2.September.2007 Link til dette innlegget Startet 2.September.2007 Kunne tenke meg å lage et emne som tar sikte på å informere om hor brede båtene er i forhold å få plass i de uleike båsene. Feks har en båtplass på 350 cm, en lysåpning på 310 på det smaleste ca 30-40 cm over vannlinjen. På noen båter er båten like bred ved fenderlisten som ved vannlinjen, gjerne seilbåter, stålbåter etc. Men andre har en mye større bredde ved fendrelisten kontra ved vannlinjen, feks snekker o.l. Med så mange båteiere med ulike farkoster her på båtplassen burde det være gode muligheter for å få en grei oversikt. Denne oversikten er hel avgjørende hvis en skal kjøpe ny båt uten å få prøvd den i båsen, og jeg regner med at vi selv må trekke fra plas til fender. Det er en enkel måte å regne ut dette på egen båt: Ta et vater, rettholt, planke el.l å hold den loddrettned fra fenderlisten på båtens bredeste punkt. Mål deretter avstanden inn til skroget ved vannlinjen og event 50 cm over vannlinjen. Ta deretter dette målet og gang med 2, og trekk det fra båtens bredde. Regner med at flere kunne hatt nytte av disse opplysningene. Mvh Brage Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 (redigert) Ett slikt register hadde vært genialt. Sortert etter lysåpning på Bås ville det da gi en liste over båter man potensielt fikk inn i båsen sin. Min siste båt for noen år siden ble valgt med utgangspunkt i hva jeg hadde plass til, og etter mye hjelp fra brukere her på forumets erfaringer, se Her (litt ut i tråden) fant jeg rett båt. Ett slikt oppslags verk hadde lettet den jobben for meg, og det er sikkert flere der ute som må begrense båtvalg etter båtplass. Min Lysåpning er 2,70 Meter, og min båt er en Nidelv 24 som da er 2,65 meter (men smalere der den går inn mellom utstikkerne.) Andre som har lånt båten mener det er trangt, men jeg som er vandt med det tror jeg kunne klemt inn en 10-15 Cm bredere båt der. Båsen er polstret på ene siden, og da er det fint plass til ordinære fendere på andre siden. Erik. Redigert 2.September.2007 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Frøken Fryd Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg har lysåpning på 4 meter og båten er vel rett over 3 meter nede ved utriggerene, god plass vil mange si men i området rundt båtplassen er det mye grisekjøring og da må en nesten ha såpass plass på hver side. Jeg kan stå på bryggen og rive å dra i båten uten at den er i kontakt med utriggerene. Fenderene er der under tillegging og som ekstra sikkerhet skulle en fortøyning slite seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg har lysåpning på 3.2 meter fra utrigger til utrigger. Båten er en Hanto 24 som har en bredde på 2.58m....jeg er usikker på hvor bred båten er i høyde med utriggerene...men jeg har plass i haugevis å komme inn i båsen....båten er fortøyd sånn at den kommer overhodet ikke kontakt med utriggerene....jeg bruker som regel å gå inn med hekken først... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Lars H. Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Hei. Nå er det ikke bare å tenke på plassen mellom båtsiden og utrigger. Båten (ved fenderlisten som vel er det breiste punktet) må ikke kommme inn over utliggeren. På den ene siden av båsen min har jeg brei platting til å gå på mens det på den andre siden kun er en 10x10cm utligger. Naboen min har nå kjøpt seg større båt slik at han ikke lenger får plass til fendere, men må stole på polstringen han har festet på utriggeren. Greit nok det, med fenderlisten hans stikker nå over i min bås. Jeg har heldigvis godt med plass, men skulle jeg ligget helt inntil utriggeren slik han gjør, hadde det blitt båt mot båt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zagg Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Hei Hadde vert topp med eit slikt register. Lurer på å gå til innkjøp av ein Askeladden 705 Voyager, ser den er oppført med ein bredde på 2,65cm. Noen som har peiling på kor brei bås ein må ha til ein slik båt? Lysåpning i båsen min er ca 2,56cm,redd det kan bli litt i trangeste lage eller? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 2.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Jeg kan godt starte et slikt emne bare jeg får tatt mål av egen båt før den selges. Men noen som har et godt forslag på en emnetittel som er kort og greit, men allikevel slik at det ikke er noe uklarheter om hva den inneholder? Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 2.September.2007 Link til dette innlegget Svart 2.September.2007 Det er bedre å ha for stor båtplass enn for liten båtplass. Er alltid kjekt å ha noe å gå på, hvis det for eksempel blåser.. Jeg har båt på 3,10 og har en båtplass på 4m. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Er helt enig i det, men når en først har fått en båtplass på et sted en er fornøyd er det nesten umulig å få en ny større plass. Da må en iverfall vente en stund. Derfor kan det være greit å vite hvilken båt en får inn i båsen, med nok klaring Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Trang bås er middelet mot 3 fots syken... Jeg har 3,10m bås, og en båt som er 3,40 , men bare 2,46 ved utriggerene. Akkurat plass til fendere på begge sider. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Avmønstret4 Svart 3.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Trang bås er middelet mot 3 fots syken... Jeg har 3,10m bås, og en båt som er 3,40 , men bare 2,46 ved utriggerene. Akkurat plass til fendere på begge sider. Faxen Da er det håp for meg og Dvs det var dette jeg trodde at det er flere båter en får inn i båse enn en tenker seg i utgangspunktet. Det er nok flest båter som er mye smalere ned mot vannlinjen enn bredden forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Bredde og sånnt..... Jeg har skaffet meg en Master 820. Den er oppgitt med en bredde på 3,15 meter. Tok det som en selvfølge at jeg da måtte ha en båtplass på 3,5 meter? Jeg har ikke hentet båten min enda, da jeg fremdels er på jakt etter båtplass. Er det noen som vet om det faktisk holder med en 3 meter plass, eller mindre ? Svar mottas med takk ! fiha Sitér dette innlegget Link to post
Dolfin Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Min båt er oppgitt å være 2,08 meter bred. Båsen min er 2,50 meter og det er ikke mer enn at det akkurat holder. Heldigvis ligger jeg helt innerst i båthavna og er derfor veldig godt skjermet for både vær og vind og passerende båter. Å ha 40 cm å gå på i forhold til båtens bredde er etter min mening helt på grensa. Hadde jeg hatt større båt vil jeg tro 40 cm hadde vært i minste laget. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 5.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Nå fikk jag tatt mål av bredden idag: Tresfjord 28 Maks bredde båt er 285 cm Maks bredde ca 50 cm over vannlinjen er 260 cm Brage Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 I vår båthavn gjelder følgende begrensninger: Netto båtplass bredde; Lengde utrigger; Maks. båtlengde; Maks. båtbredde 3,0 mtr; 6 mtr; 27,9 fot; 2,70 mtr 3,5 mtr; 6 mtr; 27,9 fot; 3,15 mtr 3,5 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 3,15 mtr 4,0 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 3,60 mtr 4,5 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 4,10 mtr 5,0 mtr; 10 mtr; 45,1 fot; 4,50 mtr Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 6.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 (redigert) I vår båthavn gjelder følgende begrensninger: Netto båtplass bredde; Lengde utrigger; Maks. båtlengde; Maks. båtbredde 3,0 mtr; 6 mtr; 27,9 fot; 2,70 mtr 3,5 mtr; 6 mtr; 27,9 fot; 3,15 mtr 3,5 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 3,15 mtr 4,0 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 3,60 mtr 4,5 mtr; 8 mtr; 36,1 fot; 4,10 mtr 5,0 mtr; 10 mtr; 45,1 fot; 4,50 mtr Nesten som sosialpolitikk dette! Andre bestemmer for deg Grensesetting Og bli satt i bås Men takk for informasjonen Mvh BRage Redigert 7.September.2007 av Brage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 I vår havn har vi senteravstand på utliggerne i en avstand på største båtbredde + 75 cm. Vi har brygger fra Ørsta Stålindustrier. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Jeg har 3,10m bås, og en båt som er 3,40 , men bare 2,46 ved utriggerene.Akkurat plass til fendere på begge sider. Da håper jeg det er lysåpningen som er 3.10 og at sentermålene er en del større - eller at du ikke har noen ved siden av med bruk for plassen. Hadde du hatt 3.10 bredde fra senter og en båt på 3.40 hadde du stikket inn /hengt over til neste mann sin båtplass - og hadde du ligget ved siden av meg hadde det ikke vært plass til noe slikt overheng over til min side av uteliggeren - den plassen bruker jeg selv til det ytterste Bredde og sånnt.....Jeg har skaffet meg en Master 820. Den er oppgitt med en bredde på 3,15 meter. Tok det som en selvfølge at jeg da måtte ha en båtplass på 3,5 meter? Jeg har 3.5 meters plass med lyåpning på 3.2 på en båt med 3.06 som bredde - og det går i alle fall greit. Men jeg får ikke plass til fenderne på båtens bredeste pukt og må ha de litt foran og bak det bredeste punktet. Jeg ligger på Oksenøya Marina og betaler blodpris. Det resulterer i at folk har så trange plasser som det går an. Og det resulterer i at at overraskende mange bulker i hverandre når man kommer litt skjevt inn (som utrolig mange folk faktisk gjør - selvom de har baugspropell tilgjengelig). Spesielt foran hvor fenderlisten er vesentlig bredere enn skroget - og da kan stikke godt over i neste mann bås og dunke borti. Dette skjer så ofte på Oksenøya at jeg vurderer å bytte plass av denne grunn - dvs av frykten for at båten skal bli utsatt for unødig mye bulking fra andre (heldigvis er det i år relativt små båter akkurat ved siden av meg så jeg har kun observert dette på andres båter). Dette henger vel i tillegg sammen med at bryggene ligger veldig tett slik at det er liten plass å manøvrere på og faktisk umulig å snu rundt uten å treffe båtene foran og bak- men makan til bulking jeg har opplevet der jeg ligger nå hadde jeg ikke sett for meg at skulle være mulig å oppleve heller. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Bulking? Er det ikke fenderlista som tar borti da? Det kan da umulig medføre noen problemer. Dersom laminatet er så tynt at det blir bulk så er det vel andre problemer som er større enn at noen dunker borti ved tillegging? For øvrig så lønner det seg å sjekke i den aktuelle båthavnen om de har regler for maks båtbredde i forhold til plassbredde, før man går til innkjøp av båt/skafferbåtplass. Mange havner har dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 "Bulking" er kanskje ikke helt presist ettersom det ikke blir bulker men striper og ødelagte rekkestøtter - men når en fenderlist treffer en rekkestøtte (båtene er jo ikke like høye) er det nok ikke slik at alle festeskruene for dette er dimensjonert for å ta imot fire-fem tonn i styrefart - eller et baugspyd i syrefaste rør uten fenderlist som har blitt så vanlig å ettermontere på del båter. Videre så er det jo en del seilbåter som har en eller annen form for metallkant og ikke fenderlist - rett foran meg på brygga er det tilfelle - men der har motorbåten fått metallkanten på eget skrog i "kollisjonene" mens seilbåtens rekkestøtter har tatt imot resten. Joda - før jeg fikk tildelt plass ble alle båtens dat inngitt på skjema til marinaen så det burde være kjent ved plasstildelingen. Jeg er utsatt for at en båt bak meg kronisk benytter min gummibåt i daviter som kollisjonsfender på vei ut og inn av sin båt og synes ikke så mye om det da det river rimelig godt i gummibåten Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Nesten som sosialpolitikk dette!Andre bestemmer for deg Grensesetting Og bli satt i bås Dette er etter anbefaling fra bryggeleverandør - det koster å reparere og alle medlemmene er eier på livstid, sålenge vi bor i tilhørende boligfelt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Jeg er utsatt for at en båt bak meg kronisk benytter min gummibåt i daviter som kollisjonsfender på vei ut og inn av sin båt og synes ikke så mye om det da det river rimelig godt i gummibåten Jo, jo det der høres jo litt i overkant ut. Kanskje det burde vært påbudt å kun legg rib'er i den havna? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Håper i alle fall de får lov til å justere bryggeplasseringen litt slik at det blir noe mer avstand inne mellom bryggene - tror de holder på med kommunen for å få lov til dette slik at det skal bli noe bedre mulighet til komme ut og inn av båsene, men de har ikke fått lov ennå. Håper det kommunen viser litt velvilje før neste sesong Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 7.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Jeg er utsatt for at en båt bak meg kronisk benytter min gummibåt i daviter som kollisjonsfender på vei ut og inn av sin båt og synes ikke så mye om det da det river rimelig godt i gummibåten Dette hadde ikke jeg funnet meg i, og det synes jeg ikke noen skal måtte gjøre. Ta en real prat med ved vedkommende og gjør det helt klart at dette ikke er akseptabelt. Dette er etter anbefaling fra bryggeleverandør - det koster å reparere Helt enig at en må sette grenser. Hvis ikke blir det førstemann til bredest båt som stikker over mot nabobåsen Sitér dette innlegget Link to post
Måke Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Har 3,79m båtplass. Tenker kjøpe båt som er 3,75 (hanse 37). Har noen en teknisk løsning på dette , eller må jeg kjøpe smalere båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.