Jump to content

Rana 17dc - motorstørrelse

Saltværingen

Recommended Posts

Har en Rana 17 DC med Suzuki 30 hk fra 1988. Er stort sett fornøyd med båt og motor. Men har nå fått tilbud om å kjøpe Yamaha 50 hk 4-takter. Båten er godkjent for inntil 35 hk. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Regner med at bensinforbruket er merkbart lavere på en moderne 4-takter. I praksis kjører jeg nå (med 30 hk) stort sett på full gass for å være fornøyd med marsfarten. Kanksje vil jeg kunne kjøre på litt lavere turtall og få et mer behagelig støynivå med en større motor.

Men spørsmålet blir om det er smart å montere større motor enn godkjenning og anbefaling fra produsent.

Den gamle motoren min veier ca 60 kg mens Yamaha 50 veier 108 kg. Hvordan vil den økte vekten påvirke båtens egenskaper?

Noen som har erfaringer og synspunkter?

Det vil nok gå bra ved normal bruk, kan være greit å ikke kjøre på maks pinne. Har allikevel noen kommentarer: Med at båten er godkjent for maks 35 hk så er dette en betydelig effektøkning. Husk også at denne båten er forholdsvis smal bak og har dermed ikke så stor bæreevne. Sitter det et par personer der, i tillegg til den tunge motoren, så ligger du dypt i vannet og det kan muligens være et problem å løfte den i plan - selv om dette er en kraftig motor. Båten er heller ikke noen typisk planebåt, nærmere en halvplaner. En annen ting er ang. forsikring om noe skulle skje...? Du har kanskje fått et bra tilbud på denne motoren, men husk at det finnes motorer som er en del lettere, f. eks. Honda 40 og 50 hk som er rundt 90 kg. Et annet alternativ er å kjøpe ny motor OG ny båt!? :wink:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Takk til roesok for fornuftige kommentarer!

Som du antyder har jeg altså fått et meget godt tilbud på 2000 mod. Yamaha 50 hk 4-takt. Har en kjenning som vil selge for ca 20 000,-. Tror i hvert fall det må være et godt tilbud. Ser f.eks på finn.no at en tilsvarende motor er priset til 43 000,- (men den blir kanskje ikke nødvendigvis solgt for den prisen?).

Men jeg er altså litt betenkt både i forhold til hva som er anbefalt på min båt. Tenker også litt på at det sikker er mer omfattende vedlikehold på en 4-takter med 4 sylindre og 4 forgassere. Blir det f.eks. mye krøll med synkronisering av forgassere, justering av ventiler mv. Den gamle 30-hestern fungerer jo egentlig upåklagelig fortsatt.

Oppnår jeg andre fordeler enn redusert bensinforbruk og redusert støy ved å bytte?

Kjenner mange med samme båttypen, det mest vanlige er 40hk, (men har og sett den med 50/55/65hk) noe båten takler utmerket. 10hk til skulle ikke by på noe problem, så sant man ikke insisterer på å bruke dem hele tida. Tror heller ikke vekta skal by på problemer.

Skroget er muligens opprinnelig lagd som en halvplaner,men en liten kjøl under. Men planer fint med 40hk.

Ville ikke betenkt meg på å kjøpt å montert motoren, veldig behagelig å alltid ha krefter nok. Og finner du ut at motoren blir for stor og tung til ditt bruk så får du uansett igjen pengene og vel så det ved et evt. salg.

Honda 40/45/50 er fine motorer det og, lettere men også mindre sylindervolum, så de har ikke samme kreftene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei

Ja, hva blir utfallet? Blir det 50 hk, eller satser du på en noe mindre motor?

Kunne tenkt meg en 50 hk 4 takter selv.. Om du ikke kjøper den, så får du vidreformidle den til meg...?

Om det er en normalt stelt og ikke ille behandlet motor, - lang stamme må den også ha.

:fishing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...