Jump to content

Valg og montering av ny autopilot og kartplotter

L4ngley

Recommended Posts

... som ingenting har i en seilbåt å gjøre.

Hvorfor ikke, Mulligan?

Medfører dette direkte ulemper for seilegenskapene?

Jeg har som skrevet over hatt rene fluxgate-kompass tidligere,

og overgang til ratestabilisert kompass er som natt og dag når det gjelder hurtighet, nøyaktighet samt egenskaper i grov sjø.

Jeg kan bare ikke se hvorfor dette er egenskaper som også vil medvirke til bedre funksjon i en seilbåt?

Forskjellen i strømforbruk mellom rent fluxgate og ratestabilisert vil jeg tro er marginalt (uten at jeg har målt eller sett tall for dette),

og hvis dette er et poeng, må vel heller diskusjonen være om man i det hele tatt skal ha elektronisk kompass ombord?

Mange seilere benytter radar. Radaren bedrer ytelsen betydelig dersom den blir stabilisert med ratekompass fremfor fluxgate.

Mener du at man skal man utelate rate og gå for gammelt fluxgate også her...?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Dette gjelder særlig på kryss. Eller med et stikk i skjøtene.

Hver gang det kommer ei vindkule, så loffer båten litt opp, og tar litt høyde samtidig med at den skyter fart. Når vinden dabber, legger den seg tilbake på kurs.

Og hva gjør autopiloten? Ingen verdens ting. Den reagerer først ved en reell kursforandring.

Med akselerometret innkoblet ville autopiloten øyeblikkelig ha gitt motror for å motvirke loffen. Båten ville bli bremset av et unødvendig rorutslag, og jeg ville tapt den lille høyden jeg hadde fått. Pluss at jeg hadde krenget mye mer.

Med akselerometret innkoblet ville autopiloten øyeblikkelig ha gitt motror for å motvirke loffen. Båten ville bli bremset av et unødvendig rorutslag, og jeg ville tapt den lille høyden jeg hadde fått. Pluss at jeg hadde krenget mye mer.

Hvis ikke jeg tar helt feil (.. noe jeg ikke ser bort fra..) så er det i min Simrad autopilot flere muligheter til å kompensere for slike utslag. Dersom jeg velger "seilbåt" i oppsettet, dukker det opp en rekke parametere som kan instruere autopiloten til å tolke signalbehandlingen slik at den kompenserer for flere av de forholdene du nevner.

Dette vil selvsagt være et statisk, programmert handlingsmønster, men da er vel egentlig spørsmålet om du vil bruke autopilot eller håndkraft på roret. Dersom du møter bølgetoppene med magefølelse og erfaringen som sitter i rorarmen, får du sikkert en mer dynamisk kurs samt utnytter fart og egenskaper bedre, ingen er i tvil om det.

Men ut fra dette blir spørsmålet om vi da diskuterer autopilot eller ikke, og ikke ratekompass eller fluxgate?

Hvordan autopiloten oppfører seg på roret og møter de forskjellige handlingsmønstrene er avhengig av hvordan autopiloten er programmert. Et ratekompass har ingen signalbehandling som påvirker rorutslaget, - kompasset er kun en elektronisk kursgiver.

Jeg kan derfor ikke se at problemstillingen rate/ fluxgate har noe med båtens reaksjonsmønster å gjøre, da dette visserlig ligger i autopilotens software?

Redigert av Phoebe (see edit history)

I sommer gikk vi på en skarp kryss mot Thyborøn i 15 m/s for autopilot. ( Har ikke rategyro, men vurderer det ... )

Det som var irriterende var at i enkelte broach'er, så ville båten for mye opp i vindøyet, og seilene begynte å blafre.....

Jeg tror at vha rategyro, så kunne dette vært ungått.

"Problemet" er at ved "normal" seiling, så føler jeg ikke behovet for å gå så rett. Det kan som nevnt, være en fordel at båten lar roret være i fred...

Har fått tilbud fra lunde båt på autopilot med rategyro på den nette sum av 48000,- ferdig installert. Hvis en kjøper det hos seatronic vil det koste 35500 inkludert monteringssett. DVS at lunde tar 12500 for en dags arbied? De har tydeligvis gode tider :smiley:

Jeg er alikevell fristet til å takke ja, da jeg får det montert med garanti, og lunde båt har avdeling i Stavanger. Slipper å montere dette i Oslo, langt fra verktøykassen og powertool'sa.

Kanskje noen som vet om noen som er rimeligere på installasjon i Oslo-området?

Fordelen med å bruke Lunde båt som montør er flere. Antar at de gir en viss garanti på monteringen. Dessuten kjenner de båten fra før og vet hvilke deler som skal benyttes. De kjenner også til om det eventuelt er ferdig trukne kabler som kan benyttes. De kjenner også til hvor de forskjellige enheter skal kobles, som sensor til roret. plassering av pumpa, strømforsyning til pumpa, montering av kontrollenheten og montering av "hjernen" i systemet. Har du ellers Raymarine systemer ombord, i så fall vil Lunde sikkert kunne koble auropiloten opp mot kartplotter/radar. Du vil fort bruke maange timer på å planlegge dette og å gjennomføre monteriongen. Men det er ikke umulig. Og du verden så spesielt det er å kunne planlegge ruter hjemme ved arbeidsbordet, ta rutene med seg i båten, aktivere disse, og observere at båten går hvor du har planlagt i forkant. Men hver sin smak og hver sin glede..

hadde også noen mindre uheldige opplevelser med staker som viste at jeg gikk nordom på kartet men jeg vitterlig gikk sørom.

Nå kom jeg på den opplevelsen du hadde med plottern i fjor, Sydvesten. Jeg fikk jo med en RC435I i min båt når jeg kjøpte den, og lovet å teste den staken du "bommet" på ved Svenner. Motoren min har jo stått i sju stein hele sommeren, så det har blitt dårlig med testing, men jeg var ute forrige helg - med motor som virket :eek: - og da følte jeg meg som Askeladden i seilskipet omtrent. Plotteren viste kurs over land og hav og stokker og stein. Ikke ute ved Svenner riktignok, men rett innenfor i Viksfjord. Jeg er kjent der så det var ikke noe problem, men plotteren fikk enda et skudd for baugen. Den skal nok skiftes ut ja.

Hadde Garmin i seilbåten og den var jeg veldig godt fornøyd med.

mvh tuffff

Mange synspunkt på både plotter og autopilot her.....

Selv teller jeg på fingrene når det gjelder plotter. Jeg har "falt for" Northstar M84 /Navman 8084, som kan oppgraderes både med radar og autopilot. Vurderer nå å bestille hos wmjmarine, som jeg forstår at mange her har gode erfaringer med. De har massevis av "bare må ha det..." tilbehør også.... Og prisene er jo veldig gunstige...

Noen som har erfaring med denne plotteren?

Ser du jakter på Bavaria 30

Det finnes jo iallefall i nærheten av deg, mangler autopilot, men den har ligget en stund og det er nok litt prutning vil jeg tro. Kjenner ikke selger overhode, men tenkte hvis du får denne til samme pris som på østlandet er det jo litt bortkastet tur selv om det er en flott tur i godt vær...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=61&page=3

Husker jeg ikke feil så hadde du en eller annen tilknytning til Bømlo også?

Det ligger vel en i Farsund også, MEN disse har du nok sett siden de ligger på finn.no. Lykke til, tror det må være "mest for pengene" båt når en ønsker nesten nytt...

Når det gjelder plotter har jeg bestemte meg for å kjøpe Garmin 525 fra USA. ca 700 $ iflg en som har gjort det før, har ikke bestilt, men det er ca 5.000 rimeligere enn i Norge...!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 2 måneder senere...

Fikk i dag en autopilot Raymarine ST 8002 Rate Gyro som jeg bestilte hos WMJ Marine. Siden den er med rate gyro så trudde jeg att det var med ett annet kompass enn fluxgate compass som kom med den. Må jeg bestille ett annet kompass eller sitter alt til rate gyro i course computer. Er det noen som vet noe om dette og om det er noe mere jeg må kjøpe for å få rate gyro til å virke.

Fluxgatekompasset er det samme og rategyroen sitter i computeren til Raymarine. Denne derfor monteres på tverrskips skott.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er ikke så vanlig å ikke ha tilbakeslagsventiler og når du har to styrepumper har du det helt sikkert.

Der finnes en del eldre (-70 talls) hydrauliske styringer uten tilbakeslagsvntiler men der er en manuell ventil som du velger om du skal styre oppe eller nede. Det rattet som ikke er i bruk blir da låst.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...