Jump to content

Sove med diesel eller parafinvarmer om natten?


nordan family 27

Diesel/parafinvarmer om natten  

822 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Temaet har vært opp før - men jeg fant ikke så mye utover noen skremselshistorier om branntilfeller. Jeg er skeptisk til å sove med min Wallas parafinvarmer om natten. Blir det for kaldt har vi kjørt til brygge med strøm - men jeg har skjønt at mange sover med slike varmere om natten.

 

Er jeg vel bekymret? Hva gjør dere?

 

Jeg har en røykvarler i forkabinen og en i akterkabinen. Skulle jeg sove med dette på ville jeg nok hatt en der varmeren står i tillegg. Kan en varmer gir fra seg noe som en vanlig røykvarlser fra CO ikke sier i fra om?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker aldri varmeren om natten. Muligens er det trygt, men en viss sjans for et eller annet er det kanskje???? P.g.a. denne lille usikkerheten, lar jeg det være. Ikke minst siden jeg heller ikke forstår hva som kan være hensikten ved å ha en varm båt nattestid. Bruker ikke å ha på varme på soverommet hjemme heller, for den del. Er det kaldt om morgenen, bruker apparatet kun få minutter på å varme opp hele båten.

Link to post
Share on other sites

Stopper alltid varmere før jeg legger meg. Vil tro behovet for varme om natta er lite hos de fleste. Ingenting er så deilig som å liste seg opp og fyre den om morgene og så kjenne varmen komme sigende samtidig som det piper i kaffikanna som står på kok... Hmmm, nei dette blir nok en lang vinter likevel, drømmer meg helt vekk her jeg sitter...

 

Mulig jeg skulle sett om det fantes en fjernstyrer til Eber D4, noen som vet. Sikkert ikke verd pengene, men deilig hadde det vært...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg stopper Mikunien nå det ikke er så veldig kaldt, men når isen legger seg på brygga og vannpyttene så går varmeren hele døgnet....det er vel bare en måned til dette fenomenet dukker opp igjen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte varmeren masse i gamlebåten i vinterhalvåret, i fjor sto eber'n på i ca 3 mnd uten stopp. Har ingen betenkeligheter rundt det så lenge det er skikkelig montert og jeg stort sett er ombord i båten. Skal begynne å legge inn vannbåren varme i nye båten nå. Da regner jeg ikke med at det blir så mye behov for å bruke dieselvarmeren så mye pga. el-kolben, men den skal i hvertfall ikke stå seg i hjel slik 99% av alle båtvamere gjør. I varmeren min var det beskyttelsesvern slik at varmeren stoppet så snart det var antydning til eksos i innsugsluften, for høy temperatur osv. så det bekymrer meg lite.

Link to post
Share on other sites

Når vi ligger på landstrøm, og det gjør vi stort sett hele tiden senhøstes og på vinteren brukes en keramisk ovn som går på 220 volt. Ellers kjøres webastoen til vi legger oss. Kunne helt sikkert kjørt den hele døgnet men har brukt å slå av når vi legger oss. Står heller opp en halv time tidligere om morningen og fyrer opp pod'en mens kaffen koker. Varmt etter noen få minutter.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg skulle sett om det fantes en fjernstyrer til Eber D4, noen som vet. Sikkert ikke verd pengene, men deilig hadde det vært...

Slikt finnes fra enkel tidsstyring til styring via mobiltelefon. Gå til http://www.termomarin.no, velg "Båtvarmere" i menyen til venstre, og på siden du da får opp finner du nederst på siden "Tilleggsutstyr; styringspanel, fjernkontroll mm" Der finner du det etterlyser.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke varme om natten vi heller. Jeg har vurdert å koble til en CO-varsler og gjøre det, men behovet har ikke vært der foreløpig. Varmer godt opp før vi legger oss, og starter varmeren på morgenkvisten igjen. Eber D4 er etter min mening meget effektiv og varmer raskt opp. Det eneste jeg savner er mulighet til å styre hvilket trinn den skal gå på manuelt. Idag bestemmer termostaten og jeg her ennå ikke funnet det optimale lokaliserigne til den. Prøver ut litt forskjellig.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tolket spørsmålet som hva jeg vanligvis gjør, og det skal bli svært kaldt før jeg skrur på noe mer enn et litt elektrisk varme om vinteren.

 

Dersom spørsmålet egentlig handler om CO-faren så er dagtid like farlig som natta. Derfor er en CO-alarm en god investering dersom man fyrer en del med diesel eller parafin.

Link to post
Share on other sites

Det er mye som er farlig , og ha på diesel varmer'n om natta er kansje en av tinga . Men hos oss står det på døgnet rundt hvis det er kaldt ,det er derfor jeg har varme ombord. Nettopp for å ikke fryse , t-sjorte og sokkelessen tempratur bør det være . Nå blir jo båten brukt hele året så når det er 10- 15 minus ute , så suser den å går .Holder foresten på å montere inn en ny 5kw Webasto , det vil si at planlegginga er i gang .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Webastoen gjør livet på sjøen lettere å leve når man har smerter i ledd og kropp. Vi har i perioder på sommeren varmeren i gang på termostat slik at man har en gjevn temperatur i hele båten. Og deilig er det da å ha en lukket båt. Jeg har i sommer lagt ut et uttak bak på kallesjedelen slik at når vi sitter der på kvelden også kan styre varmen dit.

 

Når vi så skal bruke båten som helårsbåt er det godt å¨vite at man har en diselvarmer man kan stole på. Med ekshospotte på Webastoen er det heller ingen fare å ligge inntil en nabobåt uten at dette skal forstyrre nattesøvnen til de rundt oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...