Jump to content

Sove med diesel eller parafinvarmer om natten?


nordan family 27

Diesel/parafinvarmer om natten  

822 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er sjelden at jeg de to siste sesongene har hatt det kaldt i båten om natta. Jeg har mulighet for diselvarmer og vannbåren varme. Denne går gjerne litt om kvelden og om morgenen. Om natta i uthavner (hvor vi stort sett har vært alene) har det hendt at jeg har startet generatoren og brukt 2-3 elektriske vifteover, hver på 2000 W som fort får opp temperaturen.

Link to post
Share on other sites

Vi sover noen få ganger med varmeren på.

Ellers er jeg veldig nøye på hvor, og hvordan jeg fendrer i området rundt eksosutløpet. Tar aldri sjansen på at en fender ikke sklir på rekka, så den blir ytterligere sikret uavhengig av om jeg har planer om å bruke varmeren.

Avklarer også dette med båter som måtte ligge på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Ser ingen store problemer med å bruke dieselvarmer om natta så lenge jeg har både CO og røykvarsler. Hvis ikke hadde jeg vært mer i tvil.

Lå i Norheimsund i vinterferien i fjor med -10 grader ute og slo av varmeren, men det var ikke lurt! Det var rimfrost på innsida av skutesiden og når dette skulle tines opp igjen ble det litt kondens ja. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har varme på, men det er 3 røykvarslere og 1 gass alarm ombord, samt at disse diesel varmerene er ganske intelligente. Faren er større for at webastoen står og blinker en feilmelding, enn for at den tar livet av oss. Spurte webasto karene på en messe en gang, og de sa at det var ikke noe problem. De kjente selvfølgelig ikke til noen tilfeller av ulykker. (og det har heller aldri falt ned fly av merket boeing, så det er helt trygt å fly)

 

Bruker varmeren, det er derfor jeg har den. Det er den som gjør det mulig med påsketur i blindleia, og høst tur til Mandal. Hadde jeg slått av varmeren, så er det ei jeg kjenner veldig godt som hadde blitt igjen på land.

Link to post
Share on other sites

Det virker som de som bruker båtene sine litt lenger enn bare i sommemånedene har en annen oppfatning av bruk av varmer ombord døgnet rundt... i påsken så gikk min Mikuni vel 150 timer i strekk, enenste problemet var at den slurpet i seg en 60 liter diesel på denne tiden... Er jeg i det minste tvil om sikkerheten og påliteligheten til Mikunien, ja da går den ut og ny kommer inn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi bruker varmeren når det er behov for det. Jeg tar friskluften til varmeren fra utsiden av båten så den fungerer også som ventilasjonsanlegg. Da blir det i tillegg overtrykk i båten om man skulle være redd for eksoslekkasje. Ellers så bør man hvert år ta en titt på eksosslangen. Den rustfrie eksosslangen har ikke evig liv da det er syrer etc. og fuktighet i eksosen som sammen med vibrasjoner kan føre til lekasje.

 

Ellers så er det sånn i livet at alt som er godt, behagelig eller moro stort sett er usunt, forbudt eller farlig. Ellers så føler jeg ikke at jeg lever et liv "on the edge" hver gang jeg tenner varmeren eller går på rød mann.

Link to post
Share on other sites

Har ikke slik varmer så jeg ville ikke svare her.

Men det er et interessant tema.

 

Har jo hørt om i alle fall en båt som er brent ned pga varmer (tror det var Webasto) før.

mener det sto om det i Båtmagasinet for et par år siden. Var en eldre mann som varmet opp båten mens konen satt på land.

Så jeg tror ikke jeg ville vært komfortabel med å sove med den på.

 

Det er jo mulig at denne varmeren ikke var helt i stand da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har ingen betenkeligheter med å bruke varmeren også om natten.

Er det kaldt, skrues den på når vi går fra havnen og skrues av når vi er hjemme igjen.

Termostaten og firetrins regulering holder en fin lunk rundt 20 grader i båten hele dagen.

Skrur den ned til 15 grader når vi legger oss, da slår den inn høyst to ganger i løpet av natten.

Med årets sommer har den gått noen timer ja... :nonod:

Det er bedre å kjøre en jevn temperatur inne når det er så fuktig ute som i år. :smash:

Passer på å kjøre den på fullt i ca: ti minutter før jeg slår den av, dette for å brenne ut sot i kammeret og eksosen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Mange interessante svar - og det ser ut som stemmene er delt. Leser dette som det er en hel del som deler min bekymring - og på den annen side er det en hel del som bruker varmeren døgnet rundt :crazy: Har i alle fall fått avkreftet noen påstander på brygga ("alle bruker jo den om natten") - men hadde kanskje håpet at det var riktig, og at det bare var meg som var sær (og det kunne jo gjøres noe med...). Min foreløpige konklusjon; jeg bruker ikke min "enkle" Wallas om natten - ennå - og hvis jeg skal gjøre det så må det inn gass-alarm. Og kanskje en liten kikk på slanger og overganger.

 

takker for svar - synes dette var interessant, jeg.

Link to post
Share on other sites

Spurte wallas norge, skal vist ikke være no problem å benytte parafin varmerene (spurte om 2400) om natten forutsatt at de er forskriftsmessig montert.

(personlig må jeg nok dobbelsjekke at retur har fall hele veien, tror retur ligger i dørken og så opp i kanna...)

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Så jeg tror ikke jeg ville vært komfortabel med å sove med den på

Hvor mange Webastoer og andre dieselvarmere er ikke montert i trailere. Sikkert tusenvis. De surrer og går døgnet rundt i år etter år. Sjelden en leser eller hører om branner pga varmere. Jeg har ikke noe problem eller betenkeligheter med å ha Webastoen på om natten, men har ikke gjort det enda. Har ikke vært kaldt nok. Båten er som sagt i bruk hele året.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi stopper vanligvis varmeren om natten da det blir varmt nok med kone og hund og dyner. Men uti oktober når temperaturen kryper under 5+ og ned mot null, har det nok hendt at Termic'n har stått på om natten. Vi har tross alt en kalesjebåt, og dersom ikke solen står på om morgenen, har det tatt laaang tid å få varmen i båten igjen. Nå har vi en Eberspächer D2 ombord som varmer mye fortere, men foreløpig har det ikke vært kalt nok til å ha noe varme på om natten. Men vi får se i oktober. Da nøler jeg ikke med å ha den på døgnet rundt dersom det er kalt. Jeg stoler på konstruksjonen hvordan varmluft og eksos er konstruert, pluss at jeg selv har lagt opp alt av slanger slik at jeg vet at det ikke er noen mulighet for lekkasje av eksosen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange Webastoer og andre dieselvarmere er ikke montert i trailere. Sikkert tusenvis. De surrer og går døgnet rundt i år etter år. Sjelden en leser eller hører om branner pga varmere. Jeg har ikke noe problem eller betenkeligheter med å ha Webastoen på om natten, men har ikke gjort det enda. Har ikke vært kaldt nok. Båten er som sagt i bruk hele året.
I millitæret sov jeg faktisk i bilen med denne på :yesnod:

Men i en bil er det litt lettere å komme seg vekk hvis det skulle begynne å brenne da...

 

Bare man merker det før det er forsent :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her oppe i Namdalen er vi avhengig av varmer det meste av tiden, dersom vi ønsker å bruke båten, særlig vi som har kalesjebåt. Vi hadde tidligere en gammel Webasto med termostat. Satte vi termostaten på 12-15 gr. slo den seg på en eller to ganger i løpet av natten. Nå har vi en ny Mikuni og har såvidt fått prøvekjørt denne. Forskjellen er at Mikunien går konstant og regulerer seg opp og ned i effekt etter termostaten, mens Webastoen tente og slukket i henhold til termostaten. Er litt usikker på hva som er tryggest når det gjelder eksoslekkasje (ser da bort fra alderen på varmeren). Har liksom ikke helt greid å venne oss til denne varmeren som går konstant ennå. Dersom vi ligger i havn, bruker vi en liten panelovn for å få en liten lunk om natta.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

:flag: Har aldri hatt problemer med min Pyrobysse, og kommer fortsatt til å ha den på om natten når vi er ute på høst og vinterturer.

 

God varme er nesten en forutsetning døgnet rundt, for at også madammen skal trives ombord :wink::seeya:

 

Enig med det Seastar. Engstelsen for å kjøre et varmeanelegg om natta virker litt vel stor. En forutsetter at det ikke er eksoslekasje og at det er rikelig tilførselsluft, dvs god ventilasjon i båten. Oppover kysten tror jeg det vil bli nokså surt om natta dersom en ikke har varme nå utover høsten.

 

I gamle dager hadde en ved- og senere oljefyrte ovner i lugarene på fiskeskøytene. Når gutta satt og røkte rød mix eller tidemanns follede hender nede i lugaren og fyrstikka ikke brann når en fyrte opp sneipen, da var det på tid å lufte.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Men uti oktober når temperaturen kryper under 5+ og ned mot null, .

Lars H.

 

Hmm.. Uti Oktober??Vi i MidtNorge har jo 3-4 grader om natten for tiden.. :headbang::headbang: I August!!!!! Skulleikke vært lov. Jaja så er vi i September nå da, Vi har også vært litt forsiktige med varmer om natten,. Men tror vi komme til å bruke den hvis det blir flere overnattinger fremover.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Fyrer med dickinson oljebysse. Brenner døgnet rundt på kalde årstider. Hyggelig peisflamme i glasset, bruker ikke strøm. Kan bruke luke og dørhengsler som termostat om ønskelig. Har selvfølgelig røykvarslere. Har varmeveksler på røykrør som via vifte og slanger kan forsyne forpigg og akterkabin med varmluft. Har også en 4 kw Eber i reserve og til fuktige sommerkveldr. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Uti Oktober??Vi i MidtNorge har jo 3-4 grader om natten for tiden..

Vel, vi hadde ned i +8 en morgen på svenskekysten i slutten av august, men da lå vi med landstrøm og vifteovn. Og her på skjetten var det for to dager siden +3 en kveld. Men det er jo ikke her vi har båten, den ligger jo i Son i Oslofjorden. Vi drar forresten til båten i kveld, ligger over (med landstrøm) til imorgen før vi krysser fjorden til Kommersøya. Det blir vel en del bruk av Eber'n da.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer litt på er hva som er den største faren her, eksoslekkasje eller brannfare? Eller er det andre problemer knyttet til å kjøre en varmer "døgnet rundt" :confused:

Jeg har akkurat fått min første båt med varmer og er derfor uerfaren med slik bruk :rolleyes: .

På vår båt er varmeren montert nede i benken under kalesjen, så jeg vil vel tro at eksoslekkasje ikke er det store problemet :confused: men sikker er jeg jo ikke...

 

I biler og campingvogner er man jo ikke redd for slikt (tror jeg), og i min uvitenhet blir dette kaskje litt som dette med å peile olje og sjekke kjølevann hele tiden. Jeg sjekker jo ikke oljen, kjølevann og bremsevæske før jeg kjører på jobb hver dag men i båten gjør jeg dette hele tiden.

 

Jeg ville jo tro at dersom det var forbundet med livsfare å bruke slike varmere ombord så hadde vel noen forbudt salg av dem for lenge siden, og at dersom installasjonen er skikkelig så er det ikke mer farlig å ha varmeren på i båten enn webastoen med tidsur i bilen?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...